מה גרם ללונה צ'מטאי סלפטר לפרוץ לצמרת העולמית של האתלטיקה?

ראיון אישי עם האתלטית הישראלית הבכירה שאחרי שהגיעה במקום ה-12 באליפות העולם בחצי מרתון וקבעה את תוצאת השנה בעולם ב-10,000 מ' היא מתרגלת למציאות שהפתיעה אפילו אותה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לונה צ'מטאי סלפטר הפכה לאתלטית ישראלית מובילה מהיום שבו היא קיבלה את תעודת הזהות הכחולה שלה במארס 2016. אבל אם תשאלו אותה או את בעלה ומאמנה דן סלפטר, הם כנראה יגידו לכם שהקריירה שלה נחלקת לשניים: לפני אליפות העולם בחצי מרתון במרץ 2018 ואחריה.

לונה צ'מטאי במהלך מחנה אימונים בקניה

גם היא הפתיעה את עצמה. לונה צ'מטאי | צילום: נועם נאמן

עוד כתבות בנושא 
לונה צ'מטאי היא אתלטית החודש באירופה 
צ'מטאי שוב מככבת בולנסיה, הפעם במרוץ 15 קילומטר 
צ'מטאי זכתה במדליית הזהב בגביע אירופה ב-10,000 מטר

הבאזז היה בעיקר בתוך האתלטיקה הישראלית

עד השנה, צ'מטאי סלפטר נחשבה לרצה מצוינת למרחקים ארוכים, אבל בקנה מידה ישראלי. זה אומר שהציפיות ממנה היו להגיע למשחקים האולימפיים ולאליפות העולם כמרתוניסטית, וזה בדיוק מה שהיא עשתה. בריו 2016 היא נאלצה לפרוש בגלל כאבים של פציעה שמקורה היה בניסיון לא מוצלח להפסיק להניק את בנה. ב-2017 היא הגיעה לאליפות העולם בלונדון אחרי ששברה שיאים עתיקים של נילי אברמסקי בריצות 10,000 מטר וחצי מרתון. זה היה מרשים כמובן, אלו היו שיאים שהיו צריכים להישבר כבר ממזמן, אבל הבאזז היה בעיקר בתוך האתלטיקה הישראלית, ואל המקום ה-41 שלה במרתון במסגרת אליפות העולם התייחסו כאל הישג נחמד – מה גם ששנה לפני כן ילנה דולינין רצה מרתון בזמן הרבה יותר מהיר שהפך גם לשיא הישראלי.

את עונת 2018 פתחה צ'מטאי סלפטר כשהמטרה הראשונה היתה אליפות העולם בחצי מרתון בולנסיה. השיא הישראלי שקבעה שנה לפני כן בברצלונה היה 1:12:48 שעה. הציפייה ממנה היתה כמובן לשיא ישראלי חדש, אבל קשה להאמין שמישהו חשב שהתוצאה שלה על הלוח תראה בסיום 1:08:58 שעה עם מקום 12 ליד. מתי בפעם האחרונה ראיתם רצים מקצוענים משפרים את השיא שלהם בחצי מרתון בקרוב ל-4 דקות? ההישג הזה היה אדיר בקנה מידה ישראלי, אחד הגדולים אי פעם בתולדות הריצה למרחקים ארוכים בארץ. על הדרך, צ'מטאי סלפטר שברה גם את השיאים הלאומיים בריצת כביש ל-10 ק"מ (32:49 דק'), 15 ק"מ ו-20 ק"מ.



"בחצי מרתון ולנסיה מאוד הפתעתי את עצמי", מספרת צ'מטאי סלפטר בראיון ממחנה אימונים בקניה: "תכננתי לרוץ מתחת ל-70 דקות וגם מזג האוויר לא היה מושלם, אבל אחרי שחציתי את קו הסיום הייתי מופתעת ושמחה". בתור אחת המסיימות הראשונות באליפות העולם, והראשונה מביניהן שלא לבשה מדים של אחת משלוש המדינות: קניה, אתיופיה ובחריין, הרבה אנשים שאלו את עצמם במי מדובר? מהר מאוד צ'מטאי וסלפטר מצאו את עצמם מחוזרים מבחינה מקצועית ונהנים ממעמד חדש של לונה צ'מטאי – אתלטית מקצוענית שמטופלת על ידי סוכנת אתלטים גדולה מאיטליה, קיארה דביני שמה.

דביני היא גם הסוכנת של יסמין צ'אן, קנייתית לשעבר שהתאזרחה בטורקיה וזכתה בדאבל של המרחקים הארוכים (5,000, 10,000) באליפות אירופה לפני שנתיים. צ'אן מתאמנת אצל המאמן האיטלקי האגדי רנאטו קאנובה שאחראי על הצלחותיהם של לא מעט כוכבים בריצות למרחקים ארוכים. וכך נוצר מצב שצ'אן לא רק תהיה מתחרה של צ'מטאי אלא גם יריבה לאימונים, וקאנובה הפך לסוג של יועץ חיצוני של לונה צ'מטאי ודן סלפטר, שמספר שהוא שמנטור שלו.

פתאום היא הפכה למתחרה. יסמין צ'אן | צילום: filip bossuyt

קפיצת מדרגה משמעותית

"הקשר עם קיארה נוצר בתיווכו של קאנובה", מספר סלפטר: "לפעמים הוא מייעץ לנו בדברים כלליים כמו המלצות על כל מיני תחרויות ואיך לתכנן את האימונים, אבל הוא לא מתערב בפרטים הקטנים. מה שמצחיק זה שכשישבנו עם קאנובה לשמוע את דעתו להמשך הדרך אחרי ולנסיה, הוא אמר לנו שאין שום סיכוי שלונה תזכה במדליה ב-10,000 מטר באליפות אירופה ושכדאי לה להתמקד במרתון ששם הסיכוי שלה יותר גבוה. אחרי זה הוא ראה איך היא רצה באליפות ישראל ב-10,000 מטר, שינה את דעתו ואמר פתאום שיש לה סיכוי למדליה באליפות אירופה. הוא ממשיך להתעקש שללונה אין סיכוי לנצח את יסמין צ'אן. פשוט זה לא יהיה, אבל להגיד שאין לה סיכוי זה יומרני ומה שבטוח זה שיהיה מעניין".

הסיבה שההופעה של צ'מטאי באליפות אירופה שתתקיים באוגוסט בברלין תהיה כל כך מעניינת, היא מה שקרה אחרי אותה אליפות העולם בחצי מרתון. באליפות ישראל בריצת 10,000 מטר בהדר יוסף צ'מטאי שיפרה את שיאה הישראלי בדקה ושלוש שניות וקבעה 31:39.63 דקות. שיפור שעשה את ההבדל בין תוצאה סבירה בקנה מידה אירופי לתוצאה טובה. חודש אחרי היא יצאה לגביע אירופה בריצת 10,000 מטר בלונדון וניצחה כשהיא משפרת את השיא בשש שניות נוספות וגם קובעת את תוצאת השנה בעולם במרחק הזה. לאחר מכן היא גם כיכבה במרוץ כביש ל-15 קילומטרים בולנסיה בו היא ניפצה את השיא הישראלי הקודם שלה וניצחה בתחרות בזמן של 47:38 דקות. בזכות ההישגים האלה היא גם נבחרה לאתלטית של חודש מאי באירופה. עכשיו, לפחות מבחינת המספרים, זה לא יהיה יומרני להזכיר את צ'מטאי כמועמדת למדליה באליפות אירופה בברלין. צריך רק לזכור שבריצות למרחקים ארוכים יש גם טקטיקה של מרוץ, לא רק תוצאה, ובמהלך ההישגים של צ'מטאי השנה היא לא הפעילה יותר מדי טקטיקה מכיוון שהיא רצה לבד בראש.

"אני חושבת שאני צריכה לעשות הכנה מנטלית טובה לאליפות הזאת", אומרת צ'מטאי: "אני צריכה לעבוד הרבה על הריצה הטקטית. אני יודעת מי המתחרות שלי ומי תגיע לאליפות, אבל זו תהיה הפעם הראשונה שבה אני אתמודד נגדן בתחרות". לגבי הריצה הטקטית מוסיף סלפטר: "בגלל שלונה ויסמין צ'אן מיוצגות אצל אותה הסוכנת יש פלטפורמה לשיתוף פעולה כזה או אחר, ויכול להיות שהן יחליטו יחד על טקטיקה שעדיפה לשתיהן, כי עבור שתיהן הטקטיקה הטובה ביותר תהיה לרוץ חזק מהתחלה ולנטרל יכולות סיום של אתלטיות שיהיו בכושר דומה. מבחינה מנטלית זו גם הטקטיקה שלונה מתפקדת בה בצורה הטובה ביותר".

אז איך נוצרה קפיצת המדרגה הזאת ולונה צ'מטאי הפכה למועמדת למדליה באליפות אירופה? "אחרי ריו 2016 הייתי מאוכזבת מאוד וגם במרתון בלונדון באליפות העולם די התקשיתי", אומרת צ'מטאי: "ואז הגיעה ההחלטה להתמקד במרחקים יותר קצרים של 10,000 ועד חצי מרתון. ברגע שראינו שיש התקדמות, החלטנו להתמקד בזה. ידעתי שהמשקל הגביל אותי בשנים קודמות,, ולכן שיניתי את התזונה וזה עזר לי מאוד. חוץ מזה התחלנו לשים דגש על הרבה יותר אימוני חיזוקים, וחוץ מהאימונים בקניה גם התחלתי להתאמן באיטליה בשביל הגיוון. זה המקום גם להוריד אנטגוניזם ממוסדות הספורט בישראל. התמיכה שאנחנו מקבלים בהכנות ובהכשרה שלי כמאמן בשנתיים האחרונות במסגרת פרוייקט המאמנים הלאומיים של הוועד האולימפי, בשילוב עם האישיות הייחודית של לונה – זה מה שמאפשר את הפריצה לרמה העולמית. הדרך ארוכה והשנים לפנינו, אבל אם התמיכה תמשיך אז אין ספק שנראה עוד דורות של רצים ורצות מגיעים לרמות האלה". 

משפחה בתנועה. צ'מטאי עם דן סלפטר ובנם רוי | צילום: נועם נאמן

סלפטר הרחיב לגבי השינויים המקצועיים ואמר: "אנחנו עובדים עם הדיאטן שגיא הלוי והמטרה היתה להוריד אחוזי שומן מיותרים שמגבילים הישג, עם פגיעה מינימלית בביצועים ובמסת השריר. לשמחתנו זה עבד מעבר למצופה ולא היתה פגיעה במסה השרירית, הרבה בזכות זה שאנחנו משלבים גם את כל הסיפור של אימוני כוח בצורה משודרגת בעשרות מונים ממה שהיה בעונות הקודמות. זה משהו מאוד שיטתי. לגבי האימונים באיטליה, אנחנו רוצים להתקרב לאקלים האירופי ויש לנו הזדמנות טובה להיות בסביבה של עוד כמה אתלטים ברמה מאוד גבוהה ואולי ליצור כמה שיתופי פעולה טובים לקראת אליפות אירופה, ולהיות זמינים לתחרויות לפי התכנית".

"מה שעומד בראש סדר החשיבות זו המשפחה"

את כל ההכנות האלה, שהן חלק מההכנות הגדולות יותר למשחקי טוקיו 2020, עושים צ'מטאי וסלפטר במקביל לגידול בנם רוי, שנולד לתוך מציאות של הורים שרצים בלי סוף בארץ ובחו"ל, בין אימונים למחנות אימונים ותחרויות. "לפעמים הוא איתי, לפעמים רק עם בעלי ולפעמים אצל המשפחה", מספרת צ'מטאי: "אני משלבת בין הכל, אבל כמובן שמה שעומד בראש סדר החשיבות זו המשפחה. עכשיו הבן שלי כבר גדל וזה הופך את זה לפחות קשה, הוא גם הגיבור שלי והוא נותן לי מוטיבציה. מה שחשוב זה שאני מקבלת הרבה תמיכה ועזרה מהמשפחה שלי ובעיקר מבעלי". סלפטר מוסיף: "בגדול אנחנו מעדיפים שרוי יפסיד כמה שפחות גן. בסבב הזה הוא נשאר כאן איתי בישראל עם המון תמיכה מהמשפחה שבלעדיהם לא נוכל לזוז לשום מקום. אני מצטרף ללונה בשבועיים האחרונים של המחנה בקניה כדי שנוכל לבצע את ההתאמות כמו שצריך. עבור לונה זה לא פשוט לעזוב את הילד לתקופה ממושכת. אחרי שנחזור לארץ מקניה אנחנו נמשיך ביולי למחנה אימונים באיטליה, שם הוא מתוכנן להיות אתנו ויצטרף אלינו גם מישהו שיעזור לטפל בו כשאנחנו באימונים".

"מאוד נהנית מהתמיכה והפרגון". לונה צ'מטאי | צילום: צלמי שוונג

אחרי ארבעה חודשים חלומיים מגיע הקיץ הגדול שמתחיל באימוני גובה בקניה, עוד קצת אימונים בארץ והסתגלות באירופה תוך כדי אימונים ברמה גבוהה לקראת ברלין 2018. מועמדת למדליה כבר אמרנו, היא אפילו תשתתף בשני מרחקים כולל ב-5,000 מטר. מבחינתה של צ'מטאי היא לא יכולה לבקש יותר, רק לבוא ולעשות את מה שהיא יודעת: "אני מאוד נהנית מהתמיכה והפרגון שאני זוכה להם בארץ. בכל מקום שאני מגיעה אליו אני זוכה למחמאות ואם אני יכולה לגרום לאנשים כאן להתגאות, זה ממש משמח אותי".




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג