
ביום שישי הקרוב ייערך מרתון תל אביב, אחד משלושת מרתוני הכביש הגדולים של ישראל כשקצת יותר מ-36 אלף רצות ורצים יזנקו מאזור גני יהושע למקצים השונים, שינועו החל משלושה ק"מ ועד למרתון המלא. עבור קוראות וקוראי שוונג שישתתפו במרוץ, ריכזנו עבורכם כמה מהדברים החשובים שצריך לדעת, במיוחד אם אתם מגיעים למרוץ לראשונה או שלא הייתם בו כמה שנים.
לכתבות נוספות בנושא:
7 טיפים להכנה תזונתית נכונה בימים שלפני המרתון
סלמון ברגה ניצח במרתון סביליה בבכורה, תוצאות מהירות לישראלים
טפרי רץ מהר מהשיא הישראלי, אז למה הוא לא נחשב כשיא? ההסבר המלא
מזג האוויר והביגוד
בניגוד למרתונים הלוהטים הזכורים מהעבר, מזג האוויר השנה עלול להיות קר מאוד. כרגע התחזית מדברת על כ-10 מעלות בשעות הבוקר המוקדמות עד 14 מעלות לקראת הסיום, בלי גשם. גם הרוחות הן נדבך משמעותי, כאשר ככרגע לפי התחזית צפויות רוחות צפון-צפון מערביות של כ-15 עד 25 קמ"ש.
שאלנו בנושא את מאמן הריצה ציון ניסים, שיגיע לרוץ הפעם את מרחק חצי המרתון. כתל אביבי, ניסים משתתף במקצים השונים של מרתון תל אביב זו השנה העשירית, ויוכל לסייע לנו מניסיונו. "כעיקרון העדיפות היא להתחיל עם גופייה או חולצה קצרה ומעליה מעיל גשם דק, כובע וכפפות במידת הצורך, אם הזינוק באמת יהיה בטמפרטורה של 10 מעלות ומטה. חשוב לשים לב שמקצה חצי המרתון מוזנק ראשון, כבר בשש בבוקר, ויהיה קר יותר, לכן כדאי להביא בגד כלשהו שאפשר יהיה לזרוק אחר כך במהלך הריצה. אחרי כמה ק"מ הגוף כבר מתחיל להתחמם ואפשר להישאר עם הגופייה או עם החולצה שמתחת".
השינויים במסלול
בגלל השיפוצים בעיר המסלול השתנה מעט הפעם, כאשר למעשה המסלול היחיד שנותר בעינו לעומת שנים עברו הוא ה-10 ק"מ. לפי אחד מבעלי התפקידים המנוסים במסלול, מידד לוי, שינוי מרכזי הוא היעדרה של העלייה באלנבי, זאת מכיוון שהרחוב סגור במסגרת העבודות של הרכבת הקלה – ולכן גם לא יהיה מעבר ברחוב רוטשילד, מלבד חלק קטן ליד תיאטרון הבימה (בר אילן). בעקבות כך, מקצה חצי המרתון יעבור לראשונה בשרונה, בקפלן ובאבן גבירול לצד השני של המסלול. מדובר במעט עלייה אבל לא משמעותית.
עבור רצי המרתון המלא השינוי הראשון הוא תוספת של 2 ק"מ צפונה בחלקו הראשון של המרתון, כאשר במקום הפרסה שבעבר עשו ביציאה מחניון תל ברוך, כעת ממשיכים מהחניון צפונה על כביש 2040 ושם מבצעים את הפרסה. שינוי נוסף הוא שבפעם הראשונה עוברים רצי המרחק המלא במנהרה של בניין העירייה ולא מקיפים את כיכר רבין דרך רחוב מלכי ישראל. אחרי המעבר במנהרה פונים ימינה (דרומה) לאבן גבירול. נזכיר כי גם השנה רצי המרתון מסיימים את המרוץ בתוך פארק גני יהושע בגבעת המרתון, ולא על רוקח בנקודת הסיום של שאר המקצים.
גם המקצה ל-5 ק"מ מעט השתנה. הרצים לא יבצעו את הפרסה באבן גבירול, אלא קצת לפני, ונשארים על אותו צד של הכביש. לאחר מכן יעלו על גשר רוקח (נגד כיוון התנועה), וכשירדו מהגשר יתחברו לצד השני של הכביש, בו נמצא גם שער הסיום. (המסלולים המלאים מפורטים כאן)
תזונה נכונה ושינה
מי שמגיע להתחרות במקצה המלא יודע שעליו להקפיד על תזונה נכונה בימים שלפני הזינוק, בדגש על כמות פחמימות ונוזלים שהיא מספקת (כתבה מפורטת בנושא התזונה בימים שלפני המרתון תוכלו למצוא כאן). עבור רצי המקצים הקצרים יותר ההקפדה יכולה להיות מעט קלה יותר, אבל עדיין צריך לשים לב לחום ולהקשיב לגוף. "חשוב להקפיד גם על שינה של שבע עד שמונה שעות במידת האפשר בלילה שלפני", מוסיף ציון ניסים.
לשמור כוחות לסוף
"מי שעבורו מדובר במרתון ראשון, כדאי שיהיה מודע לעצמו, כי הריצה מתחילה למעשה בין הק"מ ה-35 לק"מ ה-37", מתריע ניסים. "עד אז צריך לשמור כוחות ולהקשיב לגוף בכל הקשור לדופק ונשימה. אנשים עלולים לסבול ממכת חום מצד אחד, או מהיפותרמיה במידה וגשום והם לבושים לא מספיק טוב. מי שלא מנוסה במרחק הזה עלול להיפגע. אני ממליץ באופן אישי לא לרוץ עם מוזיקה אלא ליהנות מהאווירה".
אירוע ריצה לכולם
"רצתי את כל המרתונים בישראל ותל אביב הוא אירוע הספורט הגדול ביותר בריצה, עם אווירה ועידוד לאורך כל המסלול במיוחד כשמגיעים לפארק הירקון ולרוקח. הרחובות מלאים, העיר לובשת חג וזה כיף גדול. המרוץ הזה הוא באמת חגיגה גדולה. היתרון של מרתון תל אביב לעומת מרתונים אחרים בעולם, שהוא מאפשר השתתפות בכל המקצים בעוד שבחו"ל אירוע מרתון הוא לרוב רק למרחק המלא. כאן כל מי שרוצה לרוץ וליהנות מהחוויה באירוע של מרתון תל אביב יכול, כי יש מקצים לכל מרחק. כמובן שיש עוד לאן להתקדם ולהשתפר, אבל בהחלט מדובר באירוע הגדול ביותר במדינה בענף הריצה", מסכם ניסים.
קיימת בעיה מאוד רצינית לרצי 5 ק"מ שבאים מהצפון. הרכבת האחרונה יוצאת בשעה 12 ועשרים מהאוניברסיטה לכיוון חיפה. המירוץ מתחיל בשעה 11. חלק גדול מהרצים לא יספיקו להגיע בהתחשב בכך שיש לקחת את הציוד האישי לאחר הריצה וגם ללכת עד התחנה זה גם לוקח זמן. אני מצפה שהנהלת המרתון תמצא פתרון לרצים מהצפון.