הטור דה פראנס, אירוע השיא של עולם האופניים, יוצא לדרך היום (שבת) מבילבאו שבספרד. לקראת שלושת השבועות המפרכים והמרתקים שמהווים את אירוע הספורט השנתי הגדול בעולם, הכנו לכם מילון מושגים קצר על הטור.
גרנד טור
בשם שניתן לשלושת מרוצים הקטעים הארוכים והחשובים בענף, שכיום אורכים 21 קטעים: הטור דה פראנס, הג'ירו ד'איטליה והוולטה אספנייה.
החולצות
כדי לזהות את המובלים בקטגוריות השונות במרוץ, כל אחד מהם לובש חולצה בעלת צבע ייחודי. מאז 1919 החולצה הצהובה (המיילו ז'ון) מוענקת למוביל בדירוג הכללי. הצבע נבחר ככל הנראה כי זה היה הצבע של עיתון ל'אוטו, שיזם את המרוץ. בעבר היו מקרים שבהם יותר מרוכב אחד לבש את החולצה באותו קטע.
לכתבות נוספות לקראת הטור דה פראנס:
מארק קוונדיש – הטיל מהאי מאן רוכב למפגש עם הגורל בטור דה פראנס: חלק ב' ואחרון
הקטעים המטורפים, פרשות הסמים ולמה החולצה צהובה? ההיסטוריה של הטור דה פראנס
וינגגור, פוגצ'אר וכל השאר: מי ינצח בטור דה פראנס 2023?
שמונה קטעי טיפוס קשוחים ונג"ש אחד בלבד: סקירת מסלול הטור דה פראנס 2023
החולצה הירוקה (המיילו ור) הוכנסה לשימוש לציון 50 שנה לטור, נקראת לרוב חולצת המאיצים, והיא ניתנת למוביל בקטגוריית הנקודות. את הנקודות צוברים על פי הדירוג בסיום קטעים ובנקודות ספרינט לאורך המסלול.
החולצה המנוקדת (מיילו א פוואה רוז'), שקיימת מאז 1975, ניתנת לרוכב שצבר הכי הרבה נקודות בפסגות השונות לאורך המרוץ, כאשר הניקוד נקבע לפי דירוג הקושי של כל הפסגה (ראו בהמשך).
החולצה הלבנה (מיילו בלאן) מוענקת לרוכב הצעיר, שמדורג הכי גבוה וגילו אינו עולה על 25 (ב-1 בינואר של שנת המרוץ).
המסלול
המרוץ כולל 21 קטעים ושני ימי מנוחה. הקטעים מתחלקים לשטוחים, בהם הצפי הוא שהמאיצים יתחרו על הניצחון; קטעים נגד השעון (נג"ש) בהם כל רוכב מוזנק בנפרד וזמנו נמדד בסיום; קטעי ביניים בהם ישנן עליות מתונות וקטעים הרריים.
הפסגות בטור דה פראנס מחולקות לחמישה סוגים. רוב העליות מדורגות בין 1(הקשה ביותר) ל-4 (הקל ביותר). ישנם טיפוסים שלא מדורגים בשל אורכם הקצר, אבל הם בהחלט יכולים להיות משמעותיים, ובכל שנה ישנן כמה טיפוסים, קשים במיוחד, שמוגדרים "מחוץ לקטגוריה" (אור קטגורי).
לאורך המסלול ישנם שלטים בהם נכתב כמה קילומטרים נותרו לסיום. קילומטר לסוף הרוכבים עוברים מתחת לדגל האדום (פלאם רוז') שמסמן את סוף היום המפרך.
המנצח בקטעים שאינם שטוחים וכן מי שעובר ראשון בנקודות מסוימות לאורך המסלול זוכה בזמן בונוס, שלמעשה מתווסף לשאר הרוכבים ומגדיל את הפער ביניהם. מנגד, הרוכבים צריכים לסיים כל קטע במסגרת זמן שמחושבת על פי זמנו של המנצח. מי שלא עומד בזמן מודח.
הרוכבים
הדבוקה, או ה"פלוטון" בצרפתית, היא לרוב קבוצת הרוכבים הגדולה ביותר במרוץ, אולם בקטעים שבהם יש פיצול גדול בין הרוכבים, לרוב בהרים, הכינוי יינתן לקבוצת רוכבים גדולה שבה נמצאים המועמדים לניצחון.
בריחה היא רוכב או קבוצת רוכבים שמתנתקים בשלב מוקדם של היום מהדבוקה ונמצאים באותו הקטע בקדמת המסלול. אותם רוכבים חולמים לנצח בקטע, או לפחות להעניק זמן מסך לספונסרים של קבוצתם. רוב הבריחות סופן להיתפס, כאשר הדבוקה או המתמודדים המובילים מגבירים קצב לקראת סיום הקטע.
"טט דה לה קורס" זה השם הרשמי של הרוכב או הרוכבים שמובילים באותו הרגע את הקטע. לרוב יהיה מדובר בבריחה או במועמד לניצחון שהצליח להתנתק בשלב מאוחר מיריביו.
ה"אוטובוס", או ה"גרופטו" היא קבוצת הרוכבים הנמצאת בחלקו האחורי של המרוץ בקטעים ההרריים. באוטובוס תוכלו למצוא בעיקר ספרינטרים ורוכבים שאינם מטפסים שמטרתם המשותפת היא לסיים במגבלת הזמן של היום.
הדומסטיקס הם הפועלים השחורים בכל קבוצה שתפקידם לרכוב עבור מובילי הקבוצה. הדומסטיקים מסייעים לרוכב המוביל להוציא לפועל את הטקטיקה של הקבוצה, להגיב לתקיפות של קבוצות אחרות, להגן עליו מפני הרוח, ואפילו להביא מים ואוכל לשאר חברי הקבוצה במהלך המרוץ. במקרים של תאונות לפעמים הם אפילו נותנים את האופניים שלהם לרוכב המוביל. בתמורה, הם מקבלים חלק מכספי הזכיה של המנצח.
רכבת. כל קבוצה מתחילה את הטור עם שמונה רוכבים. כאשר הם רוכבים יחד בשורה, זה נקרא רכבת. הרכבת מסייעת לשלוט בקצב המרוץ, ובקבוצות של הספרינטרים, הרכבת מסייעת להגברת הקצב לקראת קו הסיום, ובכך להקשות על רוכבים אחרים ולאפשר למאיץ של הקבוצה לצאת לספרינט הסופי מהעמדה הטובה ביותר.
הפנס האדום (לנטרנה רוז') הוא הכינו שניתן לרוכב המדורג אחרון. בתחילת דרכו של הטור הרוכב האחרון לבש פנס אדום על גבו.
הקבוצה
כל קבוצה כוללת שורה של חברי צוות מאחורי הקלעים (הסוניירים), בהם מעסים, מכונאים, נהגים ומנהלים שונים. מי שמנהל את האופרציה, קובע את האסטרטגיה היומית, מחלק הוראות, עוקב אחרי הרוכבים, מעדכן אותם, מסייע להם ומעודד אותם הוא המנהל הספורטיבי (Directeur sportif או בקיצור DS). אלה המשוגעים שצועקים בקשר של הקבוצה ברכב בזמן כל קטע.