הרעיון לשבילי אופניים מתוכננים בקפידה המחברים בין אזור הצפון לדרום מטעם המדינה כבר לא נשמע כמו חלום רחוק. בשבוע שעבר החליטה הועדה המחוזית מרכז לאמץ מסמך מדיניות לשבילי אופניים שיחברו את ישובי המרכז, מעמק חפר בצפון ועד חבל יבנה בדרום
מאת:מערכת שוונג
התעוררות יוצאת דופן מצד הממשלה על חיוניות שבילי אופניים. הועדה המחוזית מרכז, בראשות ד"ר שוקי אמרני, החליטה בישיבתה מיום 18.1.10 לאמץ מסמך מדיניות לשבילי אופניים במחוז מרכז. המסמך הוכן על ידי לשכת התכנון המחוזית ושותפים בו נציגי ממשלה, רשויות מקומיות ונציגים מגופים נוספים העוסקים בתכנון שבילי אופניים ובקידומם.
מסמך המדיניות, העוסק במתן עדיפות לשבילי אופניים הוא ראשון מסוגו והועדה המחוזית מרכז מברכת על היוזמה והחדשנות בנושא. מחוז מרכז, המשתרע מישובי עמק חפר בצפון ועד מועצה אזורית חבל יבנה בדרום, כולל 52 עיריות ומועצות אזוריות בהן מתגוררים כשני מיליון תושבים. הוא אחד האזורים המתאימים ביותר בארץ למימוש מדיניות "עידוד הרכיבה באופניים" ככלי ליוממות, פנאי ונופש. במחוז יש את כל התנאים הדרושים להפיכת האופניים לכלי תחבורה יעיל ומהנה.
הועדה המחוזית מצאה חשיבות בהפיכת השימוש באופניים לכלי תחבורה מוביל בשימוש היומיומי של תושבי מחוז המרכז ובכך לשפר את תשתית הפנאי והיוממות, את איכות הסביבה ואיכות החיים של תושבי המחוז, וכן לשלב ולנצל בצורה הטובה ביותר את מערך השטחים הפתוחים במחוז. השבילים בשטחים הפתוחים ייצרו זיקה בין תושבי המקום לשטחים אלו ויהפכו את החצר האחורית לחצר קידמית פעילה ברוב שעות היום.
שילוב שבילי אופניים בשטחים הפתוחים ישפר לא רק את שימושי הפנאי והנופש בשטחים אלה, אלא גם את האפשרויות ליוממות על גבי אופניים ובכך יפחית את הזיהום ויקטין את מספר כלי הרכב בכבישים. הועדה מצאה כי קיימת חשיבות גבוהה במציאת מעברים לשבילי אופניים בתשתיות ובעיקר בדרכים ארציות ובמסילות וכי יש לתת את הדעת בתכנון התשתיות לנושא מערך שבילי האופניים המקומי, האזורי והארצי. על מנת לעמוד ביעדים שהוצבו במסמך המדיניות ולקדם את הנושא מבחינה מחוזית, החליטה הועדה על הקמת פורום אופניים מחוזי בראשות לשכת התכנון, אשר יכלול מהנדסי הועדות או הרשויות המקומיות ומטרתו תהיה תכנון אזורי, איחוד משאבים וסיוע בקידום מול המשרדים השונים העוסקים בנושא.