מהם באמת ההבדלים בין ריצה להליכה?

כמה אנרגיה שורפים בריצה לעומת הליכה ומתי לא הכי משתלם לרוץ מבחינה אנרגטית? הנה כמה נתונים מעניינים שלא ידעתם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אחת השאלות שמבלבלות אפילו מומחים היא האם בריצה שורפים יותר אנרגיה מאשר בהליכה? הפיזיקה אומרת לנו כי עבודה שווה לכוח כפול דרך. לכן בהנחה שהכוח שאנו מפעילים לצורך ריצה או הליכה באותה מהירות שווים, ההוצאה האנרגטית שלנו לק"מ ריצה או הליכה תהיה זהה. אבל זו רק נקודת הפתיחה. בפועל, התמונה מעט יותר מורכבת. לשם כך נזכר בהבדלים הבסיסיים בין הליכה לריצה. הליכה משמשת אותנו בדרך כלל במהירויות נמוכות יותר, ובמרבית הזמן רגל אחת נוגעת בקרקע בעוד שריצה היא בדרך כלל מהירה יותר ואנו מבלים פרקי זמן ארוכים יותר כאשר שתי הרגליים אינן נוגעות בקרקע. העלייה במהירות מייצרת מעט יותר התנגדות של האוויר, והפרש המהירויות יחייב אותנו להשקיע מעט יותר כוח בכדי לשמור על המהירות.

אז למה לא ללכת בעצם? | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
האם באימונים בחום אנחנו שורפים יותר אנרגיה?
האם יש הבדל בין ריצה על מסילה לריצה בחוץ?
מה עושים עם כל הזיעה לאחר הריצה?

מאחר ובריצה אנו מרחפים חלק ניכר מהזמן כאשר שתי הרגליים באוויר, אנו משקיעים הרבה כוח בתנועה אנכית (ניצבת לקרקע). אם נסכום תנועה זו נגלה שלא רק סכום כל הדילוגים שאנו עושים גדול משמעותית מאשר בהליכה, אלא אנו משקיעים בהם גם לא מעט כוח, ולכן הם מוסיפים רכיב ניכר לסך העבודה שאנו מבצעים.

הרכיב האחרון הוא מעט יותר מבלבל, ונכנס תחת הכותרת "יעילות". אנו מסוגלים להגיע רק עד אורך צעד מסוים כאשר אנו מוגבלים על ידי הצורך להשאיר רגל אחת על הקרקע, מה שגורם לכך שכאשר המהירות עולה אנו חייבים לעלות לקצב צעדים גבוה מאוד שכרוך בהפעלת כוח רב, כמו גם מאלץ תנועה מלאכותית כמו שרואים אצל הלכים תחרותיים.

אם נסכם את כל הגורמים יחדיו נקבל שההוצאה האנרגטית בהליכה במהירות מקובלת (4-6 קמ"ש) היא בקירוב גס 0.7 קלוריות לק"ג לק"מ, בעוד שההוצאה האנרגטית בריצה קלה (10-12 קמ"ש) היא בקירוב גס 1 קלוריה לק"ג לק"מ. כלומר אדם השוקל 70 ק"ג ועובר מרחק של 10 ק"מ, ישרוף 700 קק"ל בריצה, אבל רק כ-500 קק"ל בהליכה. אבל חשוב לא פחות הוא הזמן שלוקח לנו לשרוף אנרגיה זו, ואם אותו אדם הולך ב-6 קמ"ש ורץ ב-12, הוא יוציא בערך 300 קלוריות לשעה בהליכה, אבל יוציא 840 קלוריות לשעה בריצה.

נקודה שחשוב לשים לב אליה היא היעילות. כפי שציינו, במהירות נמוכה ההליכה יעילה יותר, בעוד שבמהירות גבוהה הריצה הופכת יעילה יותר. לכן מי שמנסה לרוץ במהירות נמוכה יהיה יעיל פחות ויוציא יותר אנרגיה ממי שהולך באותה מהירות. מנגד, מי שיתעקש וילך במהירות גבוהה ימצא את עצמו שורף יותר אנרגיה מרץ באותה מהירות.

בסופו של דבר מדובר בפחות 30 אחוז אנרגיה בהליכה | צילום: pixabay

באופן (לא) מפתיע, המוח שלנו לא היה צריך לדעת את כל זה בשביל לפתור את הבעיה ולבחור את דרך התנועה האופטימלית בכל מהירות. המוח שלנו "מתוכנת" למצוא את התנועה החסכונית ביותר בכל מהירות ולכן כשאנו מתקדמים לאט אנו הולכים, וכאשר המהירות עולה המוח דוחף אותנו להתחיל ולרוץ. אצל מרבית האנשים נקודת המעבר בין הליכה לריצה נעה סביב 7-8 קמ"ש, כאשר מתחת למהירות זו הליכה יעילה יותר, ומעליה ריצה הופכת יעילה יותר.

בפעם הבאה שאתם שומעים מישהו שאומר שאין הבדל בהוצאת האנרגיה בין ריצה והליכה, השורה התחתונה היא – כאשר אנו עוברים אותו מרחק, אנו שורפים מעט יותר אנרגיה בריצה (כ-30%), אבל אם נמדוד בזמן, באותו זמן אנו שורפים בריצה כמעט פי 3 אנרגיה מאשר בהליכה.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג