מאת:מייקל בלוג'יי
מאות רוכבי אופניים נפגעים על ידי רכבים מידי שנה, חלקם סובלים מפגיעות קשות וחלקם נהרגים. במדריך בטיחות זה, הכולל עשרה שיעורים חשובים שיתפרסמו מידי שבוע באתר שוונג, תוכלו ללמוד כיצד בקלות עלולים להיפגע על ידי מכונית נוסעת ובקלות כיצד להימנע מהם
התנגשות מספר 4 – פנייה חדה ימינה (The Right Hook)
לקראת צומת דרכים, נהג מכונית עוקף רוכב אופניים, ומיד מתכוון לפנות ימינה בצומת. מתוך טעות נפוצה, הנהגים מעריכים את מהירות הרוכב כנמוכה. לכן, לא עולה על דעתם שישנו סיכוי להתנגשות ברוכב האופניים, הם אף לא יבינו שנעשתה כאן טעות כלשהי. קשה להימנע מהתנגשות כזאת, כי בדרך כלל, הרוכב לא רואה את הנהג שמגיח מאחור, אלא ברגע הפנייה, וגם בגלל שאין לרוכב לאן להתחמק כשזה קורה.
כיצד נמנעים מההתנגשות:
- אין לנסוע על המדרכה, מכיוון שישנו סיכון גבוה להתנגשות עם מכונית פונה או, מכונית שנוסעת ממול לצומת. בעת ירידה מהמדרכה ולחציית הכביש, ישנה סבירות גבוהה שהנהגים המגיעים לצומת עלולים להיות מופתעים או, שבכלל לא יבחינו ברוכב. למעשה, זו כמעט בקשה לתאונת דרכים.
- יש לרכב יותר לצידו השמאלי של הכביש, ולתפוס חלק נכבד של הנתיב. הנהגים יתקשו לבצע עקיפה חדה. אין צורך להרגיש רע כאשר מעכבים מעט את תנועת המכוניות הנוסעות, הנהגים מסכנים את חייהם של הרוכבים בעת פנייה מהירה. אם הנתיב שהרוכב נמצא בו לא מספיק רחב כדי לאפשר למכוניות נוסעות לעקוף בצורה בטוחה, אך, רצוי לקחת את כל הנתיב בכל מקרה. פירוט בנושא מיקום מדויק על הנתיב, בהמשך המדריך.
- יש להביט במראה לפני ההתקרבות לצומת. אם אין מראה מותקנת על האופניים כדי להתקין אחת. לבחור מראה קמורה ולא שטוחה כדי לכסות שטח מקסימאלי. מטרת המראה היא להבחין בכלי רכב מזווית רחבה ככל האפשר. אין חשיבות לפרופורציות ולצורה גיאומטרית של העצמים. מבט מספיק מוקדם במראה, לפני הגעה לצומת, מקטין משמעותית את הסיכוי להתנגשות, ובעת חציית הצומת צריך להקדיש תשומת לב מרבית על המתרחש מלפנים.
למדריכים קודמים:
חלק א'