מבחן ארגומטריה בוינגייט – מגע של אלופים

בדיקה ארגומטרית לרצים בפרט וספורטאים בכלל היא תמיד חשובה במיוחד למי שלוקח את הנושא ברצינות. בישראל קיימים עשרות מכוני בדיקה, אתר שוונג יביא מידי פעם סיכום בדיקה של רץ על המכון בו נבדק. הפעם גיא אליאס נבדק במכון וינגייט וכתב סיכום מפרגן 
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


בדיקה ארגומטרית לרצים בפרט וספורטאים בכלל היא תמיד חשובה
במיוחד למי שלוקח את הנושא ברצינות. בישראל קיימים עשרות מכוני בדיקה, אתר שוונג
יביא מידי פעם סיכום בדיקה של רץ על המכון בו נבדק. הפעם גיא אליאס נבדק
במכון וינגייט וכתב סיכום מפרגן
 

מאת:גיא אליאס


הכל כבר מוכן, מסכת אימונים של חמישה חודשים לקראת המרתון הראשון, נעליים חדשות ובגדי ריצה הישר מהשקית, אפילו את השעון כבר למדתי להפעיל למרות כל השכלולים, "רגע, מבחן ארגומטריה כבר עשית?" ארגו מה? שאלתי את חברי לריצה שהביע תדהמה על פניו, חשבתי שגמרנו עם החשבון בבית הספר. תוך מספר ימים הוא תאם לי תור במכון וינגייט, נדרשתי להביא בגדי ריצה ואף הודגש בפני כי יש מקלחות אם ברצוני להתקלח ולהחליף בגדים לאחר הבדיקה.

כמובן שמיד נכנסתי לוויקפדיה כדי להיות מוכן לבאות, בדיקת ארגומטריה – בדיקת מאמץ קרדיולוגית –
(Ergometric Stress Testing) היא בדיקה רפואית שנועדה לבדוק את סבולת הלב
בשעת מאמץ. הבדיקה מתרחשת בדרך כלל כאשר הנבדק הולך/רץ על מסילת כושר ותוך
שהוא מחובר לאלקטרוקרדיוגרם.
מפעיל המכשיר מעלה במספר שלבים את המהירות או את השיפוע, ומודד את לחץ
הדם, ואת פעילות הלב בפרקי הזמן השונים. המכשיר מתעד את קצב הלב לכל אורך
הבדיקה. הבדיקה היא בדיקה שאינה פולשנית והיא חובה עבור ספורטאים מקצוענים
ואף ספורטאים חובבים המשתייכים לאיגוד ומסתבר אף כי יש מרוצים הדורשים
אישור זה כתנאי להשתתפות.
   

נו טוב לרוץ אני כבר רגיל בזמן האחרון אז עם כמה אלקטרודות לא יזיק, מצד שני התחלתי להלחץ ומה אם יגלו לי משהו, אני כבר עם רגל אחת בדרך לאמסטרדם?

כבר בהגעה לוינגייט הרגשתי כמו ספורטאי מקצועי,
החניה נוחה והליכה קצרה ברגל בשבילים עד למכון לרפואת ספורט משרה אווירת רוגע סטודנטיאלית.
את פני בקבלה קיבלו בברכה, מלאתי שאלון מקיף על המצב הבריאותי כולל היסטוריה של ההורים והסבים, אך במקום שהשאלון יקח לי חמש דקות, דעתי הוסחה ממי שישבו לימני ולשמאלי, זהיתי אותם מהתמונות בעיתונים ומהמרוצים, מיד הבנתי שזה הכי קרוב שאגיע אליהם אי פעם ולא התאפקתי לשאול, "לאיזה בדיקה אתה כאן?", זוהר, שנראה הבוגר בחבורה ענה לי כי הוא הגיע לבדיקת קרדיו אך את הריצה על המסוע הם עושים בחדר נפרד במסוע שמגיע ל- 20 קמ"ש,כי יש לו קושי בלהגיע לדופק מקסימום, את מרתון ברלין הוא סיים ב- 2:24 אך בפריז הוא כבר שיפר ל- 2:20 בקיצור הבנתי מיד שאני יושב ליד אלוף, אולי עוד כמה דקות במחיצתו ישפרו גם את הריצה שלי, הוא גם מיד הרגיע שמרתון אמסטרדם הוא נוח מאוד במיוחד אם זאת הפעם הראשונה. הפעם השניה שדעתי הוסחה היתה כאשר שמעתי מן העבר השני של הדלת את העידוד לנבדקת שהיתה בחדר, לתת עוד ולא להשבר, וזוהר עדכן אותי שלפי קצב המסוע שהוא שומע היא רצה מהר מאוד, זה היה הרגע שהבנתי שכדאי שאבדוק את המקלחות, אני הולך להתאמץ כאן, האמת היא שהופתעתי לטובה בהשוואה לעמדת הקבלה, נראה שהמקלחות והשירותים עברו שיפוץ והם נעימים ומזמינים.

השלב הראשון של הבדיקה הוא שלב המדידות לפני הכניסה לרופא, גובה משקל, אחוזי שומן (בדיקה עם מכשיר מדידה ייחודי) קיבלתי הסבר מפורט על חישוב אחוזי השומן, ולאחר מכן ביצעתי בדיקת תפקודי ריאה, על המסך הופיעו נרות והמטרה היתה בנשיפות לכלי כיבול לכבות את כולם, גם כאן הצלחתי במשימה ונרגעתי שאני מצוי בחלק התקין של הגרף.

הרופא המתמחה ברפואת ספורט, עבר ובדק בקפידה את ההיסטוריה הרפואית והתעכב בשאלות הבהרה בנקודות הבעיתיות, הסביר לי את מטרת הבדיקה ואת הדרך להגיע לדופק מקסימלי באמצעות ריצה על המסוע, שם ניתן יהיה לזהות כשלים של הלב במידה וישנם, זהו לא מבחן של כושר גופני אם כי דרך הבדיקה ניתן לאבחן כמובן אם הנבדק נמצא בכושר גופני טוב. הוא התעניין גם בנושאים בריאותיים אחרים ואף אבחן בעיה שהזנחתי והמליץ לי על טיפול בעניין, בקיצור הפוך ב- 180מעלות ממה שאנחנו רגילים מהבדיקה של קופת חולים. בוצעה בדיקת יציבות ומספר בדיקות נוספות של אברים חשובים ומשם אחר כבוד לדבר האמיתי.

הופנתי חזרה לחדר האחות היא כבר המתינה לי בחדר עם מחשב ומסוע רציני (לא משהו שמוכר מחדרי הכושר) והציעה לי כוס מים, חוברתי לאלקטרודות, לאחר גירוד קצר בסקוץ', חולצת הריצה שלי הוחלפה ב"ורסצ'ה" של וינגייט (גופייה מתחבושת רשת שתשמור את האלקטרודות צמודות לגוף) בדיקת דופק ולחץ דם במנוחה לפני המאמץ ויוצאים לדרך, ההתחלה איטית, בהליכה ומדי מספר דקות הקצב מואץ, לפני כל שלב עודכנתי על הדופק ועל כך שאנו עומדים בפני עלייה במאמץ, אני בידיים טובות אפשר להמריא, אני מגיע לדופק של 157 ורץ יחסית בקצב מהיר, 'איך המרגש היא מתעניינת?' הכל בסדר אני מעדכן, היא מציעה בפני אופציות של מהירות דומה ועלייה בשיפוע או הגברת מהירות, אני בוחר בהגברת מהירות אם כבר אז כבר, אנחנו כבר במהירות של שמונה מייל והיא מבקשת להעלות לתשע, לא לפני שהיא מעדכנת שעצירה תדרוש ממנה 10 שניות הקדמה ומבקשת לדעת בסולם של 10 איך המרגש, אני כבר מרגיש את הקצה, היא מבקשת להחזיק 30 שניות נוספות למרות שמבחינת הבדיקה היא השיגה את המטרה, אני משתדל מאוד אבל הקצה שלי מגיע לפני תום ה 30, אני מבקש להפסיק ותוך מספר שניות הקצב יורד, תוך כדי אני מתעדכן על הירידה המהירה בדופק ועל כך שהתוצאות מראות שאני בכושר גופני טוב, חדשות טובות במיוחד לפני המרתון, היא גם ספרה שלא ראתה תנועות חריגות בלב אך את הבדיקה עצמה וניתוח פלטי הריצה יבחן הרופא, כמה כוסות מים ואני בהתאוששות מהירה.

בדעיבד את הבדיקה הייתי צריך לעשות בתחילת הדרך אני אומר לעצמי, מה גם שהאחות מעדכנת כי קיימת בדיקה מתקדמת יותר של חומצת חלב המאפשרת בסופה לקבוע גם תוכנית אימון בהתאם למטרה, כלומר מהו הדופק המומלץ לתהליך אימון, אולי לפני האתגר הבא.

אני מנצל את ההפוגה למקלחת ואז ביציאה הבחנתי שחסרה מראה, מוצר חשוב במיוחד כשאתה מסתובב בין אלופים ואלופות.
אני ממתין לתוצאות בדיקת הרופא וממלא משוב על הבדיקה, תוך כדי נכנס הרופא עם דף מודפס על האבחון בבעיה הבראותית שהזנחתי ודרכי הטיפול בה, מעבר לכך הכל תקין ואני כשיר ובריא לעיסוק בתחביב הספורט. תוך שעה וחצי הייתי בחוץ עם האישור המבוקש עכשיו נשאר רק לרוץ ולסיים בכבוד את המרתון, לא רע להתחיל את הסיפור עם מגע של אלופים ומקצוענים.

בדיקת ארגומטריה מכון וינגייט

פרמטר

ציון

הערות

צוות קבלה

8

אדיב, שירותי

צוות מקצועי

9

 

נתונים נבדקים ורמת מקצועיות

10

 

נראות המקום

7

חדרים מיושנים, אם כי מקלחות ושירותים משופצים וחדשים.

אוירה כללית

9

מקצוענות ספורט באויר, בדיקה עם ספורטאים עדיפה מבדיקה עם
חולי לב למינהם  

מחיר

 

 295 ש"ח (הנחה לספורטאים
20% בהצגת כרטיס חבר באגודת ספורט
)

תמונה / מכון וינגייט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג