במרבית ימות השנה בישראל מזג האוויר ידידותי וניתן לצאת להתאמן על האופניים מידי יום, בחורף ישנה התייחסות שונה לרכיבה, היא יכולה להיות חוויה נהדרת אך גם מסוכנת. אייבי גילת מדריך בקצרה כיצד לרכוב ביום גשום
מאת:אייבי גילת
לנשום אוויר נקי, לראות נוף גשום שלא רואים בכל יום, להרגיש קרוב לטבע, זו תחושה טובה כאשר רוכבים בעונת החורף הגשומה. רכיבה בתנאי קור, בניגוד לקיץ, לא מרגישים את הזעה, ממשיכים לשמור על כושר גופני ולומדים לרכב בתנאים משתנים. בפן המנטאלי ישנה התגברות על מכשולים שמוסיפה לביטחון העצמי ולמיומנות הטכנית. ובתנאים אלו לומדים שלא לוותר, דבר מוסיף קשיחות לרוכב.
אמנם, רכיבה ביום גשום וקר צופנת גם סכנות משמעותיות: תנועת המכוניות בכבישים, כביש חלקלק שעשוי לגרום לנפילה, מזג אוויר קר מאוד ולא נעים להימצא בחוץ, מה גם, שעשויים להצטנן ולחלות, תקרים בגלגל. אין תשובה מוחלטת לשאלה האם כדאי לרכוב ביום גשום? גם אצל רוכבים מקצועיים, ישנם רוכבים הפורחים ומפיקים מעצמם יכולת מרבית בתנאי גשם וקור, ולעומתם כאלה שעם הטיפה הראשונה מעדיפים להישאר בבית ולעשות אימון תחליפי.
רכיבה בתנאי חורף דורשת התייחסות שונה:
ביגוד מתאים – מספר שכבות של בגדים כדי לחמם את הגוף.
קצוות הגוף – רגישים במיוחד לקור ולכן כפפות ארוכות לידיים, כיסוי טוב של הרגליים, ערדליים, ולפנים כיסוי מיוחד.
שתייה ואכילה – גם בתנאים של קור הגוף מאבד נוזלים ותצרוכת האנרגטית גבוהה מהרגיל, ולכן חשוב מאוד לשתות גם בחורף כדי לא להתייבש ולהרבות בהכנסת קלוריות.
בלימה – שימוש נבון בברקסים והתאמת מהירות הרכיבה לתנאי הדרך.
רכיבה בפלוטונים – דורשת מיומנות רבה ומשנה זהירות. לשמור על מרחק גדול יותר בין הרוכבים.
ירידות – להאט מעבר למהירות הרגילה.
סיבובים – לקחת את הסיבוב בעדינות, יותר לאט ורחב.
שבר ענן/רוח חזקה במיוחד – כדאי לעצור בצד ולחפש מחסה עד יעבור זעם.
סופה – אם התנאים המטאורולוגים הופכים להיות ממש בלתי נסבלים לצלצל הביתה שיבואו לקחת.
לרוכבים מבוגרים הרכיבה בחורף מחייבת משנה זהירות נוסף, הרגישות של מבוגרים לתנאי קור ורטיבות היא גדולה יותר. יכולים כמובן להיות מצבים קיצוניים של סופה או גשם חזק במיוחד בהם כדאי לדחות את הרכיבה אבל בסך הכול התברכנו במדינה עם אקלים יציב המאפשר רכיבה כל השנה. אישית אני חושב שרכיבה ביום חורפי וגשום יכולה להיות חוויה נהדרת.