לקראת מרתון לונדון || קרב ראש בראש בין אליוד קיפצ'וגה לקנניסה בקלה

במקום 40 אלף רצים ו-750 אלף מעודדים יהיה בבירת אנגליה רק כמה עשרות משתתפים שירוצו קצת יותר מ-19 הקפות, אבל מדובר ברצי המרתון הטובים בכל הזמנים ובמרתון ה"גדול" הראשון מאז שהמגיפה הכניסה אותנו לסגר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אליוד קיפצ'וגה רץ במרתון לונדון

מגיפת הקורונה פגעה מן הסתם קשות גם במרתונים הגדולים בעולם. את מרתון טוקיו עוד הספיקו לקיים רק עבור המקצוענים רגע לפני שהעולם נכנס לסגר, אבל המרתונים של ברלין, פריז, ניו יורק ושיקגו לא יתקיימו השנה ולמרבה המזל נשארנו עם קרבות הענקים והענקיות של מרתון לונדון שיתקיים ב"גרסת הקורונה" שלו ביום ראשון ה-4 באוקטובר.

אליוד קיפצ'וגה רץ במרתון לונדון

עוד כתבות בנושא 
עונש מאסר לשנתיים לנשיא התאחדות האתלטיקה הבינלאומית לשעבר 
הפודקאסט של שוונג עם לונה צ'מטאי סלפטר 
כיצד עזר המדע לאליוד קיפצ'וגה לרוץ מרתון בזמן של 1:59:40 שע'? 

בעולם מתוקן היו משתתפים במרתון לונדון 40 אלף רצים ועוד 750 אלף צופים היו מעודדים אותם. בגרסת הקורונה כמעט כולם ימדו למסכי הטלוויזיה ויראו 40 רצים, 40 רצות וגם 40 ספורטאים בכיסאות גלגלים שישתתפו בשלושה מקצים שונים. הם לא ייהנו מעידוד כי שטח המרתון יהיה סטרילי והם גם לא ייהנו מנהר התמזה כי אף אחד לא יסגור את בירת הממלכה המאוחדת עבור כמה עשרות רצים, גם אם הם הטובים בעולם. מרתון לונדון השנה יתקיים בהקפות של 2.15 קילומטרים בפארק סנט ג'יימס שבסמוך לארמון בקינגהאם, ואחרי כ-19.5 הקפות הרצים ימשיכו לרחוב המאל אל שער הסיום.

האמת היא שאת רצי המרתון הטובים בעולם, אולי אפילו בהיסטוריה, לא ממש מעניינים הנופים. יכול להיות שהגרסה הנוכחית של המרתון אפילו עדיפה להם, בתקווה שהסיבובים בסופה של כל הקפה לא יאטו אותם ושמזג האוויר יהיה נוח ומתאים לקביעת שיאים. התחזית לקראת יום ראשון הקרוב מדברת על גשם, והשאלה מה יהיה עדיף במקרה הזה – גשם או רוח? מה שבטוח, גם אם לא יישברו שיאי עולם עדיין נראה קרבות סופר מעניינים בין הרצים הכי טובים שאפשר לדמיין.

מרתון גברים 

מאז ספטמבר 2019 חובבי המרתון בעולם מפנטזים על קרב ראש בראש בין אליוד קיפצ'וגה לקנניסה בקלה. לא שזה לא קרה בעבר ואפילו בלונדון, אבל מצד שני לא הרבה אנשים ציפו מבקלה האתיופי לרוץ כל כך מהר בדיוק לפני שנה. אז, במקביל להכנות האחרונות של קיפצ'וגה לפרוייקט ירידה משעתיים בריצה למרחק של מרתון, בקלה נתן את ריצת חייו בברלין והיה קרוב בשתי שניות לשבירת שיאו העולמי המדהים של קיפצ'וגה במרתון רשמי – 2:01:41 שע' לעומת 2:01:39 שע' של קיפצ'וגה. שתי התוצאות נקבעו בברלין בהפרש של שנה.

שבועיים אחרי שבקלה כמעט ושבר לו את השיא, קיפצ'וגה עשה את מה שכל העולם ציפה ממנו בוינה, שם רץ 42.2 קילומטרים בזמן של 1:59:40 שעה וזה כמובן לא נחשב לשיא עולם במרתון מכיוון שזו לא היתה תחרות אלא "פרוייקט". בכל מקרה, ביום ראשון הקרוב נראה את קיפצ'וגה ובקלה מתחרים אחד בשני לראשונה מאז. לקיפצ'וגה יש רקורד מרשים מאוד של 11 ניצחונות ב-12 מרתונים בהם השתתף (לא ניצח את המרתון השני שלו בברלין ב-2013). בקלה השתתף עד היום ב-10 מרתונים רשמיים, הוא ניצח בשלושה ושלושה אחרים לא סיים.

הקנייתי בן ה-35 והאתיופי בן ה-38 מכירים מצוין כבר המון שנים. ב-2003 קיפצ'וגה ניצח את בקלה בגמר ריצת ה-5,000 באליפות העולם באתלטיקה, שנה לאחר מכן בקלה הקדים אותו אבל שניהם הפסידו להישאם אל גארוז' במשחקים האולימפיים באתונה. במשחקי בייג'ינג 2008 בקלה זכה בזהב ב-5,000 וניצח את קיפצ'וגה. יש שיגידו שהוא היה רץ המסלול הטוב בכל הזמנים, אבל קיפצ'וגה שנכנס לפניו לריצות הכביש הפך לרץ המרתון הטב בכל הזמנים ואת זה בקלה מאמין שהוא יוכל לשנות. לפני שעלה על המטוס ללונדון הוא אמר: "אליוד קיפצ'וגה הוא בן אדם כמו כולנו, אז למה שהוא יהיה בלתי מנוצח?".

"קיפצ'וגה הוא רק בן אדם". קנניסה בקלה | צילום: Katie Chan

חשוב להזכיר גם רצים בכירים אחרים שיתחרו בלונדון. מוסינט גרמאו האתיופי הוא אחד מחמישה רצים בהיסטוריה (יחד עם קיפצ'וגה ובקלה) שירדו משעתיים ו-3 דקות במרתון. הוא עשה את זה כשסיים שני במרתון לונדון בשנה שעברה. גם מולה וסיהון שסיים בשנה שעברה שלישי בזמן של 2:03:16 שע' מגיע השנה.

מרתון נשים 

בריגיד קוסגיי הפכה ב-2019 לאחת האתלטיות המפתיעות בעולם ובהיסטוריה של הריצות למרחקים ארוכים. היא שברה את שיאה האישי כדי לנצח במרתון לונדון ב-2019 בזמן של 2:18:20 שע'. פחות מחצי שנה לאחר מכן היא קיצצה מהשיא הזה 4 דקות ו-16 שניות כדי לנצח במרתון שיקגו בשיא עולם מדהים של 2:14:04 שע'. בכך היא שיפרה בדקה ו-21 שניות את השיא העולמי של פולה רדקליף הבריטית שהחזיק מעמד במשך 16 שנים.

אחת הרצות המפתיעות של המרחקים הארוכים אי פעם. בריגיד קוסגיי (במרכז) | צילום: Diario de Madrid

הקנייתית בת ה-26 מגיעה ללונדון כדי לשמור על התואר שלה ולרוץ בבירה הבריטית בפעם השלישית ברציפות (סיימה במקום השני ב-2018). נראה שהיריבות העיקריות שלה על התואר יהיו חברותיה לנבחרת. מדובר בין השאר גם באלופת העולם רות צ'פנגטיץ' ששיאה האישי הוא 2:17:08 שע' (2019 בדובאי) ובאלופת מרתון לונדון ב-2018, ויויאן צ'ריוט, ששיאה האישי מאותו המרתון הוא 2:18:31 שע'. מאתיופיה תגענה אלופת מרתון ברלין אשטה בקרה ואלופת מרתון פרנקפורט אלמו מגרטו. גם אלופת מרתון אמסטרדם, דגיטו אזימראו, היתה אמורה להשתתף אבל רגע לפני הטיסה ללונדון היא ומאמנה נמצאו חיוביים לקורונה והיא נאלצה להישאר באתיופיה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג