הרבה מאוד משרדי תיירות בעולם, כולל הישראלי, משקיעים הרבה בקמפיינים פרסומיים. במקרה של איטליה, נראה ששום קמפיין לא יעשה עבודה יותר טובה מצפייה בג'ירו דה איטליה – הגרנד טור הראשון של השנה. וזו רק סיבה מצוינת אחת לצפות בו או לפחות בחלק ממנו בשלושת השבועות החל מיום שישי. נכון, זה לא הטור דה פראנס – אבל זה כל כך יפה, מאוד מותח ובעיקר מרשים את כל מי שרק ניסה אי פעם לדווש בעלייה.
צ פ ו | חוגגים 100
הג'ירו דה איטליה חוגג השנה 100. הוא נוסד ב-1909 אבל היו באמצע הפסקות בתקופת מלחמת העולם הראשונה וגם השנייה. אין דבר שהאיטלקים רוצים לראות יותר מאשר מנצח איטלקי ביום ההולדת הכל כך משמעותי הזה. לשמחתם, יש להם מועמד ראוי.
המסלול
לפני שנתייחס למועמדים לניצחון השנה, חשוב להתייחס למסלול ולמה שיהפוך אותו לכל כך מיוחד בג'ירו הנוכחי. לכבוד יום ההולדת המארגנים מאוד רצו לבנות מסלול שיעבור בין כל 20 המחוזות באיטליה, אבל זה היה מסובך מדי והם הסתפקו בסופו של דבר ב-16 מחוזות. הם גם רצו שהמסלול הזה יכלול את כל הטיפוסים ההיסטוריים שהפכו את הג'ירו למה שהוא, ובזה הם הצליחו.
המסלול של ג'ירו 2017 יהיה באורך כולל של כ-3,600 קילומטר ויורכב מ-21 קטעים. 5 מהם יהיו קטעים הרריים קשים במיוחד כשב-4 מתוכן שער הסיום יהיה על הפסגה, 8 קטעים נוספים יכללו עליות, 6 קטעים יהיו מישוריים עבור הספרינטרים, ויהיו שני קטעים אישיים נגד השעון – אחד שיכלול עליות והשני שיהיה גם הקטע האחרון במרוץ ממסלול הפורמולה 1 במונזה ועד לסיום במילאנו.
הג'ירו ייצא לדרך באי האיטלקי הדרומי סרדיניה בקטע פתיחה מישורי בו המקומיים ישוויצו בחופים שלהם, בקטע השני כבר יתחילו עליות, ולאחר שהרוכבים יעברו צפונה לאי סיציליה הם יגיעו לטיפוס המשמעותי הראשון בהר הגעש אתנה. משם הם יעברו לרג'יו קלאבריה שבקצה הדרומי של המגף, ואז המסלול ינוע צפונה דרך הרי האפנינים, האלפים והדולומיטים.
הקטע ההררי האימתי הראשון יהיה התשיעי בהרי האפנינים במזרח איטליה, שבו אחרי מסלול שטוח יחסית יסיימו הרוכבים בטיפוס של 13.6 קילומטרים, כש-10 האחרונים בשיפוע של יותר מ-9 אחוזים. הקטע ה-16 שיתקיים ב-23 במאי יכלול את מעבר סטלביו המפורסם בסיומו מגיעים לגובה של 2,578 מטרים מעל פני הים, כשבקטע הזה הטיפוס המצטבר יהיה ל-5,000 מטר. הקטע ה-18 ממואנה לאורטיסיי באלפים יכלול 5 הרים. אין ספק שמנצח הג'ירו יקבע בשבוע שבין ה-23 ל-28 במאי עם הקטעים ההריים המשמעותיים, אבל כמייטב המסורת הג'ירו יקרו כל כך הרבה דברים משמעותיים גם לפני כן.
המועמדים
בתחילת הכתבה ציינו שזה בכל זאת לא הטור דה פראנס, והכוונה היא שלשם כל הרוכבים הטובים בעולם כן מתכוונים להגיע. זה אומר שבג'ירו 2017 יבלטו בהיעדרם כריס פרום, אלברטו קונטאדור, ריצ'י פורט, אלחנדרו ואלוורדה וגם פאביו ארו האיטלקי שהיה מתוכנן להשתתף ונפצע. למרבה הצער גם האלוף מ-2011, מיקאלה סקארפוני, הי המיועד להשתתף אבל מותו הטראגי בתאונת דרכים לאחר התחרות המסכמת שלו לג'ירו השאיר את האיטלקים המומים וכאובים. אגב, קבוצתו אסטנה בחרה שלא למלא את המשבצת שלו בטור והיא תהיה היחידה מבין 22 הקבוצות המשתתפות שתתחרה עם 8 רוכבים במקום 9.
שני רוכבי על הם המועמדים העיקריים לניצחון בג'ירו 2017. הראשון הוא ניירו קינטנה הקולומביאני מקבוצת "מוביסטאר" שניצח בשנה שעברה את הוואלטה בספרד והשנה הוא מתכוון ללכת על דאבל בג'ירו ובטור דה פראנס. השני הוא האלוף הנוכחי והגיבור המקומי, וינצ'נזו ניבאלי מקבוצת "בחריין-מרידה", שבניגוד לקינטאנה סימן את הג'ירו כמטרה העיקרית שלו ב-2017. בנוסף, ניבאלי ירצה לעשות הכל כדי לככב בקטע ההררי הראשון בסיציליה, כדי ללבוש את החולצה הורודה של המוביל כשיסתיים הקטע החמישי בעיר הולדתו מסינה.
יש רשימה ארוכה של רוכבים שירצו לעשות צרות לשני המטפסים האדירים האלה, וכאן תהיה גם חשיבות גבוהה לאיכות הרוכבים בקבוצות שלהם, שיעשו עבורם את העבודה השחורה. הרוכב המוביל של קבוצת "סקאי" הוא גראיינט תומאס הבריטי, שיאחד כוחות עם חברו לקבוצה, מיקל לנדה הספרדי, שלפני שנתיים הפתיע וסיים שלישי בג'ירו. בהכנה שלו לג'ירו, תומאס ניצח בטור האלפים שם גבר על טיבו פינו שהוא הכוכב העולה של הצרפתים מקבוצת FDJ. פינו, שסיים שלישי בטור דה פראנס ב-2014, מפנטז להיות הצרפתי הראשון שמנצח בג'ירו מאז לורן פיניון המנוח שעשה זאת ב-1989.
ואם כבר מדברים על מדינות שלא ראו הרבה שנים אלוף ג'ירו משלהן צריך להזכיר את הרוכב האמריקאי טיג'יי ואן גרדרן מקבוצת BMC שנולד ב-1988 אז נרשם האמריקאי האחרון שזכה בג'ירו – אנדי המפסטן.
עוד רוכבים שיש סיכוי טוב שתראו אותם בצמרת או מנצחים קטעים הם אדם ייטס הבריטי מ"אוריקה-סקוט" שסיים רביעי בטור דה פראנס האחרון, טום דומולן ההולנדי שהתחיל טוב בג'ירו האחרון אבל פרש בקטע ה-11, סטיבן קרוסוויק ההולנדי שסיים רביעי בג'ירו האחרון, באוקה מולמה שגם הוא הולנדי והיה אחד הרוכבים הבולטים בטור דה פראנס ב-4 השנים האחרונות, ובוב יונגלס מלוכסמבורג שסיים שישי בדירוג הכללי של הג'ירו האחרון.
כיאה לכל אירוע ספורט גדול, גם במקרה של ג'ירו 2017 מפרסמות סוכניות ההימורים באירופה את הליינים שלהן. במקרה הזה, ניירו קינטאנה הוא המועמד המוביל לניצחון בג'ירו הרבה לפני ניבאלי. כלומר, הימור על ניבאלי יכול להכפיל את הכסף פי 5. הרבה אחרי ניבאלי מדורגים שאר הרוכבים בראשם קרוסוויק ההולנדי ואחריו תומאס, לנדה, פינו וייטס.
קטעים שלא כדאי לפספס
ג'ירו דה איטליה משודר ביורוספורט או בכל מקום אחר ברשת בו תמצאו אותו (ויש הרבה אפשרויות). קודם כל קטע הפתיחה ביום שישי אחר הצהריים בסרדיניה יכניס אתכם לאווירה עם החופים הקסומים של האי. בקטע הרביעי שיהיה ביום שני ה-9 במאי יתקיים הטיפוס על הר הגעש אתנה.
הקטע התשיעי ביום ראשון ה-14 במאי יעשה את ההפרדה בין המטפסים הגדולים לשאר הרוכבים עם 10 קילומטרים אחרונים מפרכים במיוחד בהרי האפנינים. הקטע העשירי ביום שלישי ה-16 במאי יהיה נג"ש אישי על פני 39.2 קילומטרים עם עליות כך שגם שם צפויות התפתחויות מעניינות. אתם ממש לא רוצים להחמיץ את קטע 18 ב-23 במאי עם הטיפוס במעבר סטלביו בדולומיטים, וכמובן שאסור להחמיץ את קטע הסיום ממונזה למילאנו ביום ראשון ה-28 במאי.