לחץ מתון: האם גרבי לחץ באמת עוזרים?

יש כאלה שחושבים שזה טרנד חולף, ויש כאלה שלא יכולים בלי זה. למה בדיוק עוזרים גרבי ושרוולי הלחץ ומה אומרים המחקרים על כך?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ויטלי לייקין רץ עם גרבי לחץ במרוץ הר לעמק
ויטלי לייקין רץ עם גרבי לחץ במרוץ הר לעמק

ככל שהריצה למרחקים ארוכים הפכה לטרנד גדול יותר, החלו להיראות במסלולי הריצה יותר איבזורים, שבעבר הלא רחוק היו יכולים להיראות הזויים לגמרי. לדוגמה, כנראה שלפני 10 שנים אף גבר לא היה מעז לצאת לריצה גם גרביים צבעוניים עד גובה הברכיים, אבל היום כמעט כל אחד יודע שגרבי לחץ הם פריט לגיטימי לגמרי מתוך רשימת הציוד של הרבה מאוד רצים.

תום דגני ספורטאי השבוע טריאתלון ריצה

אם לא לריצה, אולי להתאוששות? | צילום: באדיבות תום דגני

טרנד או אביזר חיוני?

בספורט יש טרנדים חולפים כמו למשל הפלסטרים לאף להקלה על הנשימה ששימשו שחקני כדורגל אי שם באחד המונדיאלים. מצד שני, יש גם הרבה מוצרים שכמו הטלפון הנייד והאינטרנט, הרבה אנשים לא מבינים איך הסתדרו פעם בלעדיהם – בדיוק כמו הג'לים למרתוניסטים או אופני הקרבון לרוכבים. כשמדובר בגרבי לחץ הדעות הן חלוקות. המוצר הזה קיים והוא בהחלט טרנדי, מה גם שהוא מאוד בולט. יש הרבה אנשים שנראים משתמשים בגרביים באופן קבוע, יש הרבה אחרים שנראו איתם פעם אבל כבר לא, והרוב המוחלט עדיין מורכב מאנשים שלא מבינים בשביל מה צריך את זה.

עוד כתבות בנושא 
מילון מושגי הנעליים: מה זה דרופ, מינימליסטיות, מתקנות או מייצבות? 
מה זה דרופ, מינימליסטיות, מתקנות ומייצבות?
מתי באמת צריך מדרסים? 

אז בואו נעשה סדר ונסביר קודם מהו תפקידם של גרבי הלחץ, או ברוב המקרים שרוולי הלחץ (לא מכסים את כף הרגל עצמה). לפי החברות שמייצרות אותן, למוצרים האלה יש 3 תפקידים חשובים: הם משפרים ביצועים, הם מונעים פציעות, והם מסייעים לנו בהתאוששות. כלומר, מי שמתכוון לרוץ הרבה אמור להשתמש במוצר הזה לא רק באימונים אלא גם אחריהם ואפילו במנוחה בבית.

היצרנים מספרים שאפשר לשפר ביצועים מכיוון שהגרביים עוזרים לגוף להתמודד בעומסים שהוא לא אמור להתמודד אתם. הדוגמה הניתנת היא שבזמן מאמץ תאי הדם בשרירי הגפיים זקוקים ליותר חמצן ולכן קצב אספקת הדם לאזורים האלה גדל. הגוף אמנם יודע להתמודד עם זה ולהגדיל את הנפח בורידים, אבל התאוריה הזאת אומרת שעדיין מתקבל נפח דם ורידי גדול שאינו עשיר בחמצן אלא רווי בפסולת. כאן, הם טוענים, נכנס תפקידם של הגרביים שיוצרים לחץ על השרירים והוורידים בזמן שהם מתרחבים ומסייעים להזרים את קצב זרימת הדם בחזרה מהגפיים ללב כשבמקביל הם מסייעים להקטנת חומצות החלב והרעלים המצטברים בשריר.

"נושא שנוי במחלוקת"

זה נשמע נפלא, אבל קשה למצוא ברשת מחקרים שתומכים לגמרי בתאוריה הזאת כשזה קשור לספורטאי סבולת כמו רצים למרחקים ארוכים, הרי הם קהל היעד העיקרי של המוצרים האלה לפחות בארץ. עושה רושם שנכון להיום מתבססים כאן על חכמת ההמונים, וזה לא תמיד רע כי במציאות של היום שבה כל אחד יכול לכתוב כל מה שהוא רוצה ברשת, קשה באמת לדעת את האמת. לצורך העניין שאלנו את פיליפ גורדון, מנהל קבוצת הפייסבוק "רצים ממליצים על ציוד ריצה", אילו המלצות התקבלו אצלו בכל מה שקשור לגרבי/שרוולי לחץ.

"זה בהחלט נושא שנוי במחלוקת", מסביר גורדון: "הרבה אנשים מנסים את זה כי הם רואים שזה מה שכולם עושים. היו הרבה שדיווחו כי הם לא הרגישו שום שינוי, אבל יש גם כאלה שנשבעים שזה עושה להם טוב והם לא מוכנים להוריד את זה. יש גם קבוצה שלישית, שאני נמנה אתה, של אלה שמשתמשים בגרבי הלחץ לצורך התאוששות, כלומר משתמשים בהם במנוחה לאחר מאמצים ארוכים".

הדברים של פיליפ גורדון מובילים אותנו לתפקידים הבאים של גרבי הלחץ לפי היצרנים שהם התאוששות מיטבית ומניעת פציעות. בכל מה שקשור לפציעות, היצרנים אומרים שהתמיכה של השרוולים בשוקיים מפחיתה זעזועים וכך מקטינה סיכוי לפציעה וחוץ מזה הם אמורים לעזור לריצה יותר יציבה עבור כאלה שסובלים מהתכווצויות או כאבים אחרים. ההתאוששות, כך אומרים, היא אידיאלית עם שרוולי לחץ מכיוון שהם מפחיתים את ריכוז חומצת החלב בדם.

דווקא בעניין הזה נעשו כמה מחקרים שקבעו שגרבי לחץ הם כלי יעיל להתאוששות כפי שמסביר ניר בדולח, מאמן ב"ניטרו" ורכז קורס מדריכי טריאתלון וריצות ארוכות שמקפיד לא לפספס מחקרים שעוסקים בספורט סבולת ומתפרסים ברשת. "היו כמה מחקרים, אבל צריך לשים לב מה בדקו, את מי בדקו ואיך בדקו. כשמדובר בספורטאי סבולת, חלק מהמחקרים שנעשו מצאו שיפור בהתאוששות.

"אז מדובר בעיקר בתרומה לנושא ההרגשתי ופחות לשיפור הביצועים. רוב המחקרים הוכיחו שיפור בנושא של DOMS, כאבי שרירים מאוחרים. בנושא הזה 12 מחקרים הצביעו שגרבי לחץ יכולים להיות אפקטיביים כנגד כאבי שרירים מאוחרים. בנושא של שיפור ביצועים, לא היו כמעט עבודות שהצביעו על שיפור בקרב ספורטאי סבולת אבל מצד שני לא מזלזלים בפלסבו ואם מישהו חושב שזה עוזר לו לשפר ביצועים, לא נתווכח אתו".

אז בעידן של יותר מדי אינפורמציה באמת קשה לקבוע עד כמה מוצר כזה או אחר יכול לשפר את הביצועים שלנו או שלא, אבל דווקא גרבי הלחץ יכולים להיות דוגמה טובה למוצר שאפשר לנסות, כי במקרה הכי גרוע הוא אולי לא יעזור אבל גם לא יזיק. זאת בניגוד לנעליים מתקנות למשל, שלפי התאוריה הבסיסית הן אמורות לעזור למי שסובל מקריסה של כף הרגל פנימה (פרונציה) אבל מצד שני מחקרים רציניים הראו שהן דווקא עלולות לגרום לפציעות, כשגם בנושא המדרסים עבור רצים עדיין אין דעה נחרצת ויש הרבה תומכים או מתנגדים. בסופו של דבר, אם הרבה אנשים קונים את זה אז יש סיכוי שיש שם משהו טוב, אבל מצד שני כנראה שזה לא מה שיהפוך אתכם לרצים טובים יותר.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • SAV הגיב:

    גרבי הלחץ לא עזרו לי בתחרויות חצי איש ברזל שבהם השתתפתי, לעיתים אפילו הרגשתי שהן מציקות, אחרי 4 שעות על הרגליים לא בא לך ששום דבר יגע לך ברגל, ולכן הפסקתי להתאמן ולהתחרות איתן.
    אבל לאחר התחרויות הן עוזרות לי מאוד, במיוחד שהרגליים כואבות, תפוסות וקשות, הן מחזיקות את השריר במקום ומאפשרות לך ללכת הרבה יותר בקלות.

  • אבי הגיב:

    מגזין LAVA ערך בדיקה ומצא שמחצית מהמתחרים באליפות העולם באיש ברזל שנערכה לפני כמה ימים ב- קונה הוואי השתמשו בגרבי לחץ, ניתן לראות שהם בחרו במוצרים של שלוש חברות עיקריות.
    זה מלמד שיש מה שעושה את ההבדל בין מוצר טוב שעושה את העבודה לבין מוצר לא מקצועי שלא רק שלא עושה את העבודה אלא גם עלול להציק (לדוגמא שמקרים שהוא עבה מדי, לחץ לא פרוגרסיבי, פסי סיליקון בחלק העליון של השרוול מעל הברך ועוד…)כפי שתואר למעלה.

    קישור:
    https://www.facebook.com/Compressport.International/photos/a.266034970096681.70084.244567215576790/1057915264241977/?type=3&theater

    1. SAV הגיב:

      אבי או שלא הבנת, או שאתה מטעה בכוונה, הלכתי לבדוק את הנתונים – ו 287 אנשים השתמשו בגרבי לחץ מתוך לדעתי 2200 מתחרים, אז זה יותר קרוב ל12% או אחד מ 9 אנשים, והלינק שלך בכלל הולך לפרסום של קומפרספורט, שלא טוענים את מה שאתה אומר פה…

  • ז. רמון הגיב:

    כתבה שיווקית מתוחכמת
    אפילו נזהרים מלהבטיח יעילות ותוצאות ומתחבאים מאחורי ״אפקט פלצבו – אם מישהו מאמין זה יעזור לו״
    ו-״אם לא יעזור לא יזיק ״
    אז זהו -שכן אם לא יעזור -יזיק לנו בתקציב , למוכרים והמשווקים -בטוח שיעזור .
    אם זה פירסומת -אז תכתבו -חומר פירסומי וזו זכותכם המלאה
    אבל אל תתחבאו בכתבה מקצועית
    מקווה שדברי יתפרסמו
    בתודה
    ז רמון

  • אחת העם הגיב:

    אני רצה איתם באופן, והם עוזרים לי מאוד עם שין ספלינט שכמעט חלף לי לחלוטין…לגבי שיפור בביצועים ממש לא מצאתי הבדל, אבל בהתאוששות, מניעת כאבים וסיוע בהתמודדות עם פציעה – לגמרי כן

    1. גרר הפועלים הגיב:

      ביום שנראה רץ מהטופ 20 העולמי רץ עם זה נתחיל לשקול. בינתיים אם המקצוענים לא עושים בזה שימוש זה אומר דרשני.
      וברמה האישית…זה כנראה לא עושה כלום כי זה כלום….ברור שמי שכבר טרח והשקיע מאות שקלים במוצר שלא עושה כלום יגיד שהוא מעולה (דיסוננס או לא). פשוט צאו לרוץ ומספיק עם החרטה הזאת

      1. יונתן הגיב:

        אף אחד מהטופ 20 גם לא רץ עם מדרסים, אף אחד מהם גם לא רץ עם שעון דופק, לרוב הם רצים בלי גרביים… אז עד שתהיה בטופ ה- 20…
        אני ניסיתי את השרוולים האלה והייתי מאד מרוצה, קניתי גם כי הם מבטיחים החזר כספי אם אני לא מרוצה, מה שאומר שהם די בטוחים במוצר שלהם. ובמקרה שלי..בצדק.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג