לא רק מהשמש: כל מה שצריך לדעת על ויטמין D

לוויטמין D יתרונות רבים וחשיבות גדולה מאוד לבריאות הכללית שלנו. איך ניתן לשמור על רמות אופטימליות שלו, מה לעשות אם אנחנו לא נחשפים מספיק לשמש - ומה אומרים המומחים? התזונאי אלעד שביט מסביר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
חשיפה לשמש, לא מה שחשבתם | צילום: Jill Wellington, Pixabay

ויטמין D הוא אחד המרכיבים החיוניים ביותר לבריאות שלנו, והדיון סביבו ממשיך להתחמם. בוועידה הבינלאומית השישית בנושא "מחלוקות סביב ויטמין D", התכנסו מומחים מרחבי העולם לדון בנושאים השנויים במחלוקת לגבי המטבוליזם, הערכת הרמות והשלמת ויטמין D. אז מה באמת חשוב לדעת על ויטמין D?

לכתבות נוספות בנושא:
השפעת הספורט על בריאות הנפש: החשיבות הקריטית של פעילות גופנית סדירה
כמה פחמימות, חלבונים ושומן? מדריך ההמלצות התזונתיות לספורטאים
האם כדאי לשלב גלידה בשגרת האכילה? העובדות שיפתיעו אתכם, וגם מתכון

מהו ויטמין D ולמה הוא חשוב?
ויטמין D הוא ויטמין מסיס בשומן, שניתן למצוא אותו בכמה מקורות מרכזיים: החשיפה לשמש היא המקור העיקרי, וכן ניתן למצוא אותו במזונות כמו דגים שומניים, ביצים ומוצרי חלב מועשרים. הוויטמין חיוני לספיגת סידן וזרחן מהמזון, מה שמבטיח את בריאות העצמות והשיניים שלנו. אך היתרונות שלו לא נגמרים כאן; הוא משפיע גם על מערכות נוספות בגוף כמו מערכת החיסון, מערכת הלב וכלי הדם, ומערכת העצבים.

ויטמין D | צילום: Steve Buissinne, Pixabay

מחלוקות במטבוליזם של ויטמין D
אחת המחלוקות המרכזיות במטבוליזם של ויטמין D נוגעת להשפעת השמנת יתר על רמות הוויטמין בגוף. בעבר סברו שהשמנת יתר גורמת למחסור בויטמין D בגלל אגירתו ברקמת השומן. עם זאת, מחקרים חדשים מראים שהסיבה למחסור בקרב אנשים עם השמנת יתר נעוצה בפעילות מופחתת של אנזים חשוב בכבד (CYP2R1), המוביל לרמות נמוכות יותר של ויטמין D בדם.

רמות ויטמין D בגוף – מהי הרמה האופטימלית?
רוב הארגונים הבריאותיים ממליצים על רמות של 50-75 ננומול/ליטר (20-30 ננוגרם/מיליליטר) בדם, אך קיימות דעות שונות בין הארגונים, כתוצאה משיטות מדידה שונות והתייחסות למחלות שונות. לדוגמה, חלק מהארגונים ממליצים על רמות גבוהות יותר בסוף הקיץ כדי לפצות על ירידה טבעית ברמות הוויטמין במהלך החורף.

מתי ואיך לבדוק רמות ויטמין D?
ישנה מחלוקת בנוגע לבדיקת רמות ויטמין D בכלל האוכלוסייה לעומת בדיקה בקבוצות סיכון בלבד. בעוד שהמלצה כללית היא לא לבצע בדיקות גורפות לכל האוכלוסייה, אלא להתמקד בקבוצות סיכון כמו אנשים מבוגרים, אנשים עם מחלות כרוניות או אנשים שממעטים בחשיפתם לשמש, מחקרים חדשים מצביעים על כך שהבדיקות צריכות להיות מותאמות אישית לפי פרמטרים כמו גיל, מצב בריאותי ואורח חיים.

צילום: shutterstock

איך ניתן לשפר את רמות ויטמין D?
הדרך המועדפת היא באמצעות חשיפה לשמש. אך מה עושים מי שאינם יכולים להיחשף מספיק לשמש? עבור אלו, ישנה אפשרות לקחת תוספי תזונה של ויטמין D. נוסף לכך, ניתן לשפר את רמות ויטמין D באמצעות תזונה עשירה בוויטמין. מזונות כמו דגים שומניים (סלמון, מקרל, סרדינים), ביצים, כבד בקר, שמן כבד דגים ומוצרי חלב מועשרים יכולים לספק כמויות משמעותיות של ויטמין D. חשוב להיוועץ עם רופא לפני שמתחילים בנטילת תוספים, במיוחד במקרים של בעיות בספיגה במעיים או במחלות כרוניות מסוימות.

מהי הדרך הבטוחה לנטילת ויטמין D?
הדרך המועדפת והבטוחה ביותר היא נטילת ויטמין D דרך הפה בצורת כולקלציפרול (ויטמין D3). עם זאת, חשוב להימנע ממינונים גבוהים מדי ללא פיקוח רפואי, שכן זה עלול לגרום לרעילות.

מה קורה כאשר יש מחסור בוויטמין D?
מחסור בוויטמין D עלול להיגרם ממספר סיבות: סינתזה מופחתת וצריכה תזונתית נמוכה, ספיגה מופחתת במעי, או מטבוליזם לקוי ופולימורפיזמים גנטיים. המחסור יכול להוביל להפרעות במבנה העצם כמו אוסטיאומלציה ואוסטיאופורוזיס, מה שמגביר את הסיכון לשברים. בנוסף, הוא עלול להשפיע על מערכות שונות בגוף, כולל מערכת הלב וכלי הדם ומערכת החיסון.

מסקנות
ויטמין D הוא חיוני לבריאות הכללית שלנו, במיוחד לבריאות העצמות. למרות שהנושא מעלה מחלוקות רבות, ברור שחשוב לשמור על רמות תקינות של ויטמין D בגוף. מומלץ להתייעץ עם רופא לגבי הצורך בבדיקות ותוספים ולהיות מודעים לחשיבות החשיפה לשמש ותזונה מאוזנת.

 


 

הכותב: אלעד שביט | תזונאי קליני וספורט, מוסמך מטעם הוועד האולימפי הבין לאומי, מרצה בקורס מאמנים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג