כיצד מספר ההריונות אצל נשים משפיע על הביצועים הספורטיביים

מחקרים בדקו את פוטנציאל השיפור ביכולת הגופנית אצל נשים שעוברות הריון ואף מחזור חודשי לעומת גברים. ד"ר איתי זיו ומורן נחמני עם הפרטים, וגם עם דגשים חשובים לתוכנית האימונים בזמן היריון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
איך ישפיע ההיריון על האימונים? | צילום: shutterstock

רבות נכתב ונאמר על ההבדלים בין גברים לנשים בהקשרי הספורט והפעילות הגופנית, אך האם פוטנציאל שיפור היכולת הגופנית אצל נשים שמתאמנות קבוע ובעיקר ספורטאיות, נמוך יותר לעומת גברים, מכיוון שהן עוברות הריונות ומחזור חודשי שנים רבות?

לכתבות נוספות בנושא:
גומיות התנגדות או משקולות חופשיות: מה עדיף?
זמן להכריע: מי נפצע יותר – רצים או טריאתלטים?
מדוע חשוב לכל מתאמן או ספורטאי לחזק את שרירי מייצבי הכתף?

ובכן, נשים אכן עוברות שינויים הורמונליים במהלך המחזור החודשי וההיריון, מה שיכול להשפיע על ביצועיהן הספורטיביים. לדוגמה, שינויים ברמות הורמונים כמו אסטרוגן ופרוגסטרון יכולים להשפיע על רמות האנרגיה, מצב הרוח, והיכולת להתאושש מאימונים אינטנסיביים. גם היריון ולידה מציבים אתגרים ייחודיים, כולל שינויים פיזיולוגיים והתמודדות עם תקופת התאוששות.

עם זאת, חשוב לזכור כי נשים רבות מפתחות אסטרטגיות כדי להתמודד עם השפעות אלה ולמקסם את ביצועיהן. תכנון נכון של תזונה, התאמה של תוכנית האימונים למחזור החודשי, ותמיכה מקצועית יכולים לסייע להן לשמור על רמת ביצועים גבוהה ואף – לשפר אותה. בנוסף, מחקרים מראים כי לנשים יכולות פיזיות חזקות בתחום הסבולת והכוח, והן יכולות להתאמן ולהתחרות ברמות הגבוהות ביותר.

צילום: Shutterstock

בסופו של דבר, פוטנציאל השיפור הגופני תלוי במספר רב של גורמים, כולל גנטיקה, תזונה, אימון, והתמדה. ההשפעה של מחזור חודשי והיריון, אינה בהכרח גורם מגביל, אלא חלק מהאתגרים שנשים מתמודדות איתם כחלק מהמאמץ לשיפור עצמי בתחום הספורטיבי.

העובדה שנספורטאיות מקצועיות ואולימפיות עברו או עוברות היריון, אינה מעידה בהכרח על פוטנציאל ספורטיבי נמוך יותר לעומת אלו שלא עברו היריון. היריון מביא עמו שינויים פיזיולוגיים, אך עם תכנון נכון ותמיכה מתאימה, ספורטאיות רבות מצליחות לשוב לפעילות גופנית ברמה גבוהה ואף לשפר את ביצועיהן לאחר הלידה.

הגוף הנשי מסוגל לעבור תהליכי הסתגלות ושיקום מרשימים. לאחר הלידה, תהליך התאוששות מוצלח כולל חזרה הדרגתית לאימונים, התמקדות בהחזרת הכוח, הקואורדינציה, והסבולת, תוך התייחסות מיוחדת לצרכים הפיזיים והרגשיים החדשים. בנוסף, חשוב לציין כי כל אישה היא ייחודית, וההשפעה של היריון על גוף של אחת יכולה להיות שונה מזו של אחרת. ישנן ספורטאיות שהראו שיפור ביכולותיהן לאחר חוויות הריון ולידה, הן מבחינת ביצועים פיזיים והן מבחינת גישה מנטלית ובגרות ספורטיבית.

אם כך, במקום לראות בהיריון כגורם מגביל, ישנם גורמים בתעשיית הספורט שמבינים את הצורך בתמיכה רפואית, פסיכולוגית ופיזית מתאימה, שמאפשרת לנשים לשמור על קריירה ספורטיבית מוצלחת, כולל לאחר חוויות היריון ולידה. בסופו של דבר, התמדה, תמיכה מתאימה ותכנון מקצועי הם המפתחות להצלחה ספורטיבית, והם נגישים לנשים בכל שלב בחייהן.

הבדלים ביכולת האירובית ואנאירובית
ההבדל בין נשים לגברים מבחינת יכולת אירובית ואנאירובית מושפע מגורמים פיזיולוגיים רבים, אך גם מהיבטים חברתיים ואישיים כמו הריונות ולידות. כשמדובר בנשים שעוברות מספר הריונות, ישנם כמה היבטים חשובים שיש לקחת בחשבון בנוגע לפוטנציאל שלהן לשיפור יכולת גופנית ספורטיבית גבוהה.

צילום: shutterstock

השפעות ההיריון על היכולת הגופנית
שינויים פיזיולוגיים במהלך ההיריון: במהלך ההיריון, הגוף עובר שינויים רבים, כולל עלייה במשקל, שינויים הורמונליים המשפיעים גופנית ונפשית ושינויים במערכת הלב וכלי הדם, ירידה ביכולת הכללית, ירידה בהמוגלובין, לעיתים אנמיה, עומס על מפרקים ושרירים ועוד. כל אלה יכולים להשפיע על היכולת האירובית והאנאירובית.

מגבלות פיזיות ואימונים בעצימות נמוכה: בהיריון ישנן מגבלות על יכולת האימון, ובעיקר על אימונים בעצימות גבוהה. תקופת ההיריון עשויה להוביל לירידה בכושר האירובי והאנאירובי עקב הירידה באימונים בעצימות גבוהה. יש לומר כי נתון זה אינו משנה את ההמלצה לנשים בריאות להתאמן ולהמשיך בשגרה ונראה כי יש נשים שמסוגלות אפילו להמשיך עד שלב מאוד מתקדם להתאמן כרגיל.

תקופת ההחלמה לאחר הלידה: לאחר הלידה, נשים רבות צריכות זמן להתאושש ולהחלים, במיוחד אם מדובר בניתוח קיסרי או סיבוכים אחרים. תקופה זו עשויה להימשך ממספר ימים ועד שבועות, ותלויה בבריאות הכללית של האישה. עם זאת ההנחיות היום מדברות כי בלידה תקינה ובלי סיבוכים, ניתן ורצוי לחזור בהדרגה לפעילות מתונה מאוד הכוללת הליכה, מתיחות ותרגול קל ולהתקדם על פי הרגשה.

השפעת מספר ההריונות
פגיעה בכושר מצטבר: ככל שמספר ההריונות והלידות עולה, התקופות בהן האישה אינה מתאמנת בעצימות גבוהה מצטברות. אם האישה לא חוזרת לאימונים אינטנסיביים בין הריונות ושומרת על אימונים גם בזמן ההיריון, יכול להיות שתהיה ירידה מצטברת ביכולת הגופנית.

אובדן מסת שריר וכושר אירובי: היעדר אימונים אינטנסיביים למשך פרקי זמן ארוכים יכול להוביל לאובדן מסת שריר ולירידה בכושר האירובי. כל היריון נוסף עלול להוסיף תקופה נוספת של ירידה בכושר – יש לזכור כי בתקופת ההיריון יש צבירת שומן שמאוד תלויה בתזונה, אורח החיים והפוטנציאל של אותה אישה.

פוטנציאל לשיפור יכולת גופנית ספורטיבית גבוהה: נשים שעוברות מספר הריונות ואינן מתאמנות בעצימות גבוהה במהלך ההיריון ולאחר הלידה עשויות להתמודד עם אתגרים בהשגת כושר גופני ספורטיבי גבוה. עם זאת, הפוטנציאל לשיפור קיים וישנן כמה דרכים להתמודד עם האתגרים.

דגשים חשובים לתוכנית האימונים
תוכנית אימונים מותאמת: נשים יכולות לעבוד עם מאמן כושר מקצועי/ פיזיולוג מאמץ לבניית תוכנית אימונים מותאמת אישית שתתחשב במצבן הפיזי לאחר הלידה ובצרכים הייחודיים שלהן.

התמדה ועקביות: חזרה לאימונים בצורה מדורגת והגברת העצימות באופן מתון ועקבי יכולים לסייע בשיפור היכולת הגופנית לאורך זמן.

תמיכה רפואית ופיזיותרפית: קבלת תמיכה רפואית ופיזיותרפית יכולה לסייע בהתמודדות עם בעיות פיזיולוגיות שנגרמות כתוצאה מההיריון והלידה ולסייע בחזרה לכושר.

אם כך, הריונות ולידות יכולים להשפיע על היכולת האירובית והאנאירובית של נשים, בעיקר אם הן אינן מתאמנות בעצימות גבוהה במהלך תקופות אלו. עם זאת, פוטנציאל לשיפור כושר גופני ספורטיבי גבוה עדיין קיים באמצעות תוכניות אימונים מותאמות, התמדה ועקביות, ותמיכה רפואית ואימונית.

 


 

הכותבים:
ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות הגופנית, ספורט וחדרי כושר כ-40 שנה. מרצה בתחום אורח חיים בריא, ספורט, בריאות ועוד לקהל רחב ומקצועי. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים", ואת הספרים: "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ילדים בריאים כדרך חיים" ו"מה אוכלים"?

מורן נחמני MPH;MPE;EP-C(ACSM) | דיאטן קליני ופיזיולוג מאמץ, רכז ומרצה בכיר בהכשרת מדריכי כושר.
בעלים של המרכז האישי לכושר ותזונה חיפה. בעל תואר שני בבריאות הציבור ובמדעי האימון הגופני. תואר ראשון במדעי התזונה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג