יעקב טומרקין: "אני חוזר להתאמן אצל ליאוניד קאופמן"

ראיון ראשון עם השחיין האולימפי שהחליט על המהלך לקראת המשחקים האולימפיים של טוקיו בשנה הבאה ולאחר שבאליפות העולם האחרונה לא הגיע להישגים מספיק טובים מבחינתו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ספר לי על השינוי שאתה מתכנן לעשות.
"השינוי שאני עושה, שכשאהיה בישראל, ליאוניד קאופמן (שהיה מאמנו של טומרקין עד ריו 2016, ח.א.) יהיה מעכשיו המאמן האישי שלי, ויחד עם זאת, עדיין אטוס כמה שאני יכול למחנות אימונים בחו"ל עם דייב מארש".

צ פ ו | יעקב טומרקין מסכם את התחרות שהיתה לו באליפות ישראל בשחייה


אתה מתנתק מלוקה גברילו מאמן נבחרת ישראל?
"אני לא מתנתק מלוקה. ביקשתי עדיין להצטרף לאימוני נבחרת פעמיים-שלוש בשבוע, להתאמן עם שחייני הנבחרת, והם גם רוצים שאצטרף לכמה אימונים משותפים, אבל המאמן האישי בישראל יהיה ליאוניד קאופמן".

מי יתאמן יחד איתך אצל ליאוניד?
"האיגוד תמך בבקשה שלי לכל אורך הדרך, ויצא שבגלל שלדוד גמבורג פחות היתה מסגרת לאחרונה, הוא יהיה השותף שלי לאימונים, וזו תהיה המסגרת גם שלו. נתאמן יחד אצל ליאוניד".

אחרי כל השנים, אתה כאילו חוזר אחורה. אבל אתה בעצם כבר לא אותה אדם שהיית בגיל 19. אתה מצפה שיהיה עכשיו שינוי.
"אני חושב שיהיה שינוי. כבר כשחשבתי על זה בהתחלה, שאלתי קודם כל את ליאוניד אם הוא רוצה לחזור לאמן אותי, לחזור לשחייה התחרותית ההישגית. כשהוא ענה לי, כבר ראיתי אצלו את הניצוץ, ואיך הוא מתכנן, ומכין טבלאות בצורה הכי מקצועית שהוא יודע ושהתגעגעתי אליה. אבל אני כבר לא אותו שחיין כמו שהייתי כשעזבתי את ליאוניד לפני שלוש שנים. קיבלתי מאז דברים אחרים, אבל גם הוא כבר לא אותו מאמן כמו לפני שלוש שנים. הוא התפתח במהלך השלוש שנים האלה, וגם אני מביא איתי דברים טובים אחרים שנחשפתי אליהם ועשיתי עם דייב, או לוקה, קאיו, דברים חדשים שלמדתי. גם הוא למד וחקר. אנחנו נהיה עכשיו בגרסה 2.0. שדרוג שלו וגם שלי".

יעקב טומרקין באליפות ישראל בשחייה | צילום: עמית שיסל, באדיבות איגוד השחייה

לדעתי, מי שרוצה לשחות 53 שנ' ב-100 מ' גב בטוקיו, כדאי לו לשחות 53 שנ' לפני זה. קודם כל, אתה חייב לשחות 53 לפני זה, אחרת לא תגיע לטוקיו. אבל השאלה היא אם התכנית היא להישאר ברמה גבוהה במשך זמן, או לחכות לפיקים רחוקים בזמן ביניהם?
"קודם כל, חייבים להיות פיקים וזו גם התכנית של האיגוד. הפיק הראשון הוא בדצמבר שזה בעצם הזמן הראשון שאפשר לעשות בו קריטריון אולימפי, והפיקים הבאים הם פעמיים ביוני. למשל, לאליפות אירופה הקרובה שתהיה במאי, או שהספורטאים האולימפיים לא ייסעו, או שהם ייסעו אליה כתחרות שהיא הכנה".

ואם אתה לא עושה קריטריון אולימפי בדצמבר? אתה חושב שנכון לך – לך אישית – לחכות עד יוני?
"אני הייתי מעדיף אחרת. לחכות עד יוני זה תקופה ארוכה מדי, אבל אני כפוף לתוכנית של האיגוד. המחזור הראשון יהיה אחרי כ-3 חודשי אימונים בדצמבר. כבר שם נרצה לראות מה עובד – אם זה ה-100 גב, 200 גב, 200 מעורב, ואולי אפילו ה-200 חתירה ששחיתי טוב באליפות ישראל. אני מניח שכל שחיין יוכל להחליט אם הוא ירצה לנסות שוב לעשות קריטריון לפני יוני, אבל אז האיגוד דורש תוצאה יותר מהירה מהקריטריון ב-1%. אני לא ארצה לחכות עד יוני לפיק הבא שלי אחרי דצמבר. זה טווח יותר מדי ארוך".

אני חושב ש-53 שנ' נמוך (ב-100 מ' גב) זה משהו שאתה יכול לעשות, אבל לדעתי אתה תעשה אותו רק אם תשחה יותר מפעם אחת 53.
"53 נמוך ב-100 מ' גב זאת המטרה וזה משהו שאפשרי. דיברנו על זה אני וליאוניד והדבר הראשון שנצטרך לעשות כדי לגרום לזה לקרות זה לשפר עוד את העצמה והמהירות. כי כששחיתי את השיא הישראלי של 53.60 שנ', פתחתי בריכה ראשונה על 25.9 שנ'. עכשיו כששחיתי (לפני שבועיים וחצי – ח.א.) 53.80 שנ' פתחתי על 26.2 שנ' ואם אני רוצה 53 נמוך אני צריך לפתוח אפילו על 25.7 שנ'. צריך להוסיף את המהירות המתפרצת שתביא לסיבוב בסוף בריכה ראשונה עם 25.7 שנ' על הרגליים. אני מנסה להתחיל בריכה ראשונה מתחת ל-26 שנ'. כדי שזה יקרה יותר אני צריך כנראה צריך לדחוף יותר, ולהוסיף יותר עצמה. נעבוד על זה.

יעקב טומרקין באליפות אירופה בשחייה 2015 | צילום: ניר עמוס

מה אתה חושב שיהיה הדגש שלך לשנה הקרובה?
"יש כמה דגשים, אבל אני ארצה לראות בדצמבר מה קורה איתנו, ומשם ננווט למקומות יותר מדויקים".

מה אתה אומר על המעורב?
"בשנה האחרונה לא היית טוב מספיק במעורב, אבל יש לי שם פוטנציאל גדול כי יש לי את ארבעת הסגנונות, וגם עשיתי 200 חתירה טוב. אני מאמין שיש לי פוטנציאל".

בוא נגיד את האמת, כרגע הבעיה שלך במעורב זו הבריכה האחרונה בחתירה. גם 34 שניות את בריכת החזה, זה מספיק. הבעיה היא בחתירה.
"אין בעיה עם 34 בחזה. נכון, חתירה אני לא מסיים. אחת הבעיות היא אולי שאני לוחץ מדי ב-100 מ' הראשונים כי אני יודע שאני חזק בו. אני כנראה מבזבז שם הרבה יותר מדי כח. אולי אסטרטגית אצטרך לפתוח טיפה יותר לאט. הבעיה שלי בעצם היתה בגב. בערך מאפריל השנה איבדתי את הביטחון בגב. קצת איבדתי את הסגנון באימונים, קצת את הטכניקה. בסוף זה התחיל להתחבר לי חזרה ביוני. בגב היה לי איזה משבר השנה. בגלל זה, באליפות העולם, מאד לחצתי את בריכת הגב ב-200 מ' מעורב, ובמקום לעשות בקלות, עשיתי 29.4 שנ' עם המון מאמץ. שם לדעתי הפסדתי את המשחה הזה. העבודה תהיה על 100 מ' ראשון עם קצת פחות מאמץ, אבל עדיין מהיר. כי בעצם אין סיבה לא אסיים על 29.0 שנ' במקרה הגרוע או אפילו יותר מהר".

עם התוצאות שלך היום, לסיים 29.0 מביא אותך לחצי גמר.
"150 מ' אני טוב, וב-50 האחרון אני עם הלשון. צריך לשנות שם. אם אצליח לסיים 29.0 שנ' זה יקפיץ אותי למעלה. עכשיו זה גם טוב שיש לנו את התחרות כאן בארץ. אני גם שמח עם זה ששני החבר'ה הצעירים (רון פולונסקי וגל כהן גרומי) מאד קרובים, וגם בתחרויות בארץ תמיד יהיה לי עם מי להתחרות".

כמה באמת יוצא לך להתנסות בחלוקת קצבים של משחה כמו 200 מעורב, לפני תחרויות המטרה?
"אני מתכוון להתחרות עם החבר'ה הצעירים בתחרויות בארץ וגם בתחרויות בחו"ל. הלו"ז של האיגוד הוא פחות או יותר תחרות אחת בחודש בינלאומית ותמיד יש בנוסף גם תחרויות בארץ. אני חושב שבממוצע תהיה לי יותר מתחרות אחת בחודש".

אתה כבר אבא לילד. כמה אתה מתכנן להיות בחו"ל?
"עד דצמבר אני כנראה לא אהיה. כדי לבדוק כאן את התכנית עם ליאוניד ולראות איך אנחנו מתקדמים. אחרי דצמבר אני בהחלט ארצה לצאת להתאמן אצל דייב מארש, שהוא בכל זאת מאמן עם קבלות, שמבין ויש לו שם גם קבוצה טובה. בהחלט ארצה להתאמן גם אצלו".

מה עם בריכות קצרות?
"אני מאד אוהב את אליפות אירופה לבריכות קצרות, אבל השנה, בגלל שהיא שבוע לפני הזמן שבו נרצה לעשות קריטריון בדצמבר, נגיע אליה כנראה רק בחצי טייפר (לא בהכנה מלאה, ח.א)".

אז אתה מגיע לאליפות אירופה בבריכות קצרות?
"כן בטח. אני מאד רוצה. אני גם מאד ארצה להילחם שם על מדליה. אני בדרך כלל שם או לוקח מדליה או מדגדג אותה. אני רוצה ללכת גם על ה-200 מעורב וגם ב-100 מעורב שגם בו אני חושב שיש לי פוטנציאל גדול. בפעם הקודמת סיימתי רביעי ב-200 מעורב, ולמרות שעשיתי שם את השיא הישראלי, ב-50 האחרון גררתי את עצמי. אבל השנה כל העולם ישחה פחות בבריכות קצרות. גם גביע העולם עבר לבריכות ארוכות".

מה דעתך על המחאה של השחיינים נגד סון יאנג, אלוף העולם הסיני שכבר ריצה עונש השעיה עקב שימוש בחומרים אסורים ושחה באליפות העולם האחרונה תחת עננת חשדות של אישום נוסף שטרם התברר?
"אני לגמרי מסכים. אני חושב שהאוסטרלי עשה את זה בפעם הראשונה בצורה הכי אלגנטית וקלסית שאפשר. בלי לחפש יותר מדי תשומת לב. הוא פשוט עמד בפינה שלו. אני חושב שגם פינ"א (התאחדות השחייה הבינלאומית, ח.א.) אשמים פה. לא יכול להיות שהם מזהירים את השחיינים שמחו באוסטרלי (מאק הורטון) ודאנקן סקוט, ויחד עם זאת הם נותנים לסון יאנג להתחרות תוך כדי שיש נגדו אישומים. יש כאן סתירה. זה הזוי לגמרי".

אתה חושב שיש הרבה סמים או חומרים אסורים בשחייה?
"אני חושב שיש. לגמרי כן. תמיד יש, תמיד יהיו".

ולא רק אצל הסינים.
"לא רק אצל הסינים כמובן. תמיד יש. לגמרי. אם פעם הייתי תמים, היום עוד יותר הבנתי שתמיד יהיו סמים. סון יאנג זה גם בנאדם שנתפס כבר פעמיים. זה לא הגיוני. פינ"א יוצאים כאן עוד יותר צבועים, בהתחשב ברקע שיש לו. מאחורי אחד כזה עומדת מדינה שלמה. באליפות העולם היה יציע שלם של סינים בעד סון יאנג, עם שלטים. יש מערכת שלמה וחוששים שאם סון יאנג ייפגע מעונש, כל האומה הסינית נפגעת. זה לא רק ספורטאי אחד".

אתה חושב שפינ"א פה מאכזבת את הספורטאים הנקיים?
"כן. לגמרי".

יעקב, תודה רבה, ובהצלחה בשנה האולימפית.
"תודה".




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג