ינעל העולם: המיתוסים הנפוצים על נעלי ריצה

נעליים יכולות לגרום לכם לרוץ מהר? ברור שלא, אז הנה חמשת המיתוסים המיתולוגיים שענף הריצה חשוף אליהם ואתם צריכים להכיר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

1. יש נעל ריצה "הכי טובה"

"מהי נעל הריצה הטובה ביותר כיום?" נשאלתי את השאלה הזאת יותר מדי פעמים. היה נחמד אם הייתי מסוגל לנקוב בנעל הטובה ביותר בכל שנה, לדרג נעליים דירוג של 4 כוכבים מתוך 5, או אפילו לספק אינדיקציה של "אגודל למעלה" או "אגודל למטה" לדגמים חדשים. אך למרבה הצער, זה לא כל כך פשוט. נעלי ריצה מיועדות לסוגים שונים של אנשים, צעדים, רגליים וסוגים של ריצה. מה שיכולה להיות הנעל "המושלמת" עבורי (לכשעצמו מיתוס, שנגיע אליו בהמשך), עשויה לא להתאים לכם לחלוטין. אפילו המאפיינים שאני אוהב בנעל יכולים להיות מה שיהפוך אותה ללא נוחה לכם. כאשר אתר כלשהו מעניק לנעל מעמד של "בחירת העורך", כל מה שהפרס אומר הוא שהנעל עושה טוב את מה שהיא נועדה לעשות וזכתה בדירוג גבוה מאת בודקים רבים.

שורה תחתונה: נעלי ריצה ורצים הם מגוונים מכדי שניתן יהיה לייצר דרוג או מיצוב כללי של נעליים. השאלה היחידה שמדריך נעליים או מוכר נעליים יכולים לעזור עמה היא "האם נעל זו תעבוד למישהו כמוני?".

תזכרו שנעלי ריצה מיועדות לסוגים שונים של אנשים | צילום: pixabay

עוד כתבות נעליים בשוונג
מה זה דרופ?
איך בוחרים נעלי ריצה
הטעויות שאתם עושים בקניית נעליים

2. כל הנעליים של המותגים הבינלאומיים דומים

כמה פעמים שמעתם רצים אומרים, "אני רץ רק עם נעל X או נעל Y?", או "מה אתה חושב על הנעל הזו והזו?" המותג בעצם מספר מעט מאוד על הנעל, מאחר שלכל מותג יש מגוון רחב של נעליים עבור מגוון רחב של רצים, מנעלי מרוצים מינימליסטיות, לנעלי בקרת תנועה מסיביות. מה שנכון הוא שלכל חברה יש את האימום (צורת כף הרגל) הייחודי שלה שהנעל בנויה סביבו. לכן, אם נעל של חברה מסוימת מתאימה לגובה הקשת שלכם, הכיפוף של כף הרגל ואורך הבוהן, יש סיכוי טוב שנעל אחרת של אותה חברה תרגיש נוחה גם כן. יחד עם זאת החברות משנות את העיצובים לעתים, כך שמה שאהבתם בשנה שעברה עלול להשתנות השנה.

שורה תחתונה: נאמנות עיוורת למותג או חוסר אמון במותג אינם מועילים. כל חברת נעליים מייצרת מגוון רחב של דגמים שונים במאפיינים ובמבנה.

3. התאמת נעליים דומה למרשם

הנה סיפור אופייני, ג'יין התחילה לרוץ עם "נעלי ספורט" שרכשה בחנות כלבו. היא מפתחת מעט כאבים ברגליים ומחליטה לקנות נעלי ריצה אמיתיות. בחנות מתמחה, מוכר הנעליים מריץ אותה על מסילה ומנתח את צורת הריצה שלה, ומאבחן אותה כבעלת פרונציה יתר ובעלת קרסוליים חלשים. הוא מסביר לה שהיא צריכה סוג נעליים מסוים, ואולי אפילו דגם מסוים.

חנות הנעליים המתמחה יכולה לפעמים לעזור לכם למצוא את הקטגוריה המתאימה של נעליים שעשויות לעבוד בצורה האופטימלית עבורכם, ויש רצים בעלי אפיונים גנטיים (כמו גאומטריה וזוויות של עצמות הקרסול) שיכולים להשפיע על הנטייה שלהם לבעיות מסוימות. אבל ישנם גורמים רבים אחרים, אשר משפיעים על הצעד שלכם ועל סוג הנעליים שאתם צריכים וגורמים אלו יכולים ואף משתנים עם זמן. גורמים כמו המשקל שלכם, חוזק השרירים, טווח תנועה, איזון, הרגלי מבנה הצעד, יעילות ומהירות.

יתר על כן, אותו "מרשם" מקורי עשוי להיות הרבה פחות מדויק ממה שאתם חושבים. הערכת צעד הריצה היא משימה קשה. "אתם יכולים לקחת 10 פיזיותרפיסטים, 10 מומחים לכף הרגל, ו-10 רופאים שיקומיים ולתת להם לנתח רץ על מסילה ותקבלו 30 תיאורים שונים של מה שהם רואים ומה המשמעות של מה שהם רואים", אומר פול לנגר, נשיא האקדמיה האמריקאית לרפואת כף הרגל בספורט. בנוסף, מחקר מתמשך של הביומכניסט בנו ניג, מצביע על כך שהשיטה הטובה ביותר להערכת נעליים עשויה להיות האם הם נוחות לכם והאם הן מרגישות נוח כאשר אתם רצים. הדרך הטובה ביותר להגיע לשם? נכון, ניסוי וטעייה.

שורה תחתונה: מציאת הנעליים המתאימות לכם היא אתגר אישי ומתמשך. אתם צריכים להתנסות כדי למצוא את מה שעובד לכם, וכאשר הכושר ומאפייני הריצה שלכם משתנים, הנעליים שלכם יכולות וצריכות להשתנות גם כן.



4. מונוגמיה היא כוח

בכל הנוגע למערכות יחסים, מונוגמיה שומרת עליכם מכל צרה. כשזה נוגע לנעליים, מונוגמיה יכולה לפגוע בכם. לאחר שהתנסו במספר דגמים, רצים רבים מוצאים נעל אחת שהם אוהבים ומצהירים על נאמנות לכל החיים. לאחר מכן הם רצים באותם נעליים מדי יום, מחליפים אותן בנעליים מאותו המודל ואפילו אוגרים אותן לאפוקליפסה הקרבה או לחשש שיחליפו מודל. אבל ריצה בנעליים שונות יכולה לעזור לכם לרוץ חזק יותר, מהר יותר ועם נטייה פחותה לפציעות. מחקרים מראים קשר בין הריצה במגוון רחב של נעליים והפחתה בפציעות. בכל פעם שאתם נועלים זוג נעליים שונה, האינטראקציה שלכם עם הקרקע משתנה במקצת, ולכן הצעד שלכם משתנה. גיוון זה מחזק את שרירים ורקמות חיבור חדשים תוך הפחתת העומס החוזר ונשנה על אזורים אחרים.

שורה תחתונה: שחקו עם מגוון נעליים. אתם יכולים לרוץ בזוגות שונים במקביל (זוג לאימוני מהירות וזוג לריצות ארוכות) או לחלופין נסו סוג שונה בעת קניית נעליים. כל כך הרבה נעליים, כל כך מעט זמן.

5. נעליים יכולות לגרום לכם לרוץ מהר.

זה המיתוס העתיק והעקשן ביותר על נעליים. הנעליים הנכונות יגרמו לרגליים שלכם לטוס, ידחפו אתכם לשיאים אישיים, ויעלו אתכם על הפודיום. האמת היא, שנעליים טובות יכולות לגרום לכם להרגיש מהירים, להגן עליכם מפני חלק מהעומסים של ריצה ולא לחסום אתכם – לא להפריע לצעד או להכביד. אבל יכולת הריצה מגיעה מהשרירים, הלב והריאות, שמפותחים על ידי ריצה תכופה.

שורה תחתונה: התכונה היחידה שנעל באמת יכולה לעשות אתכם מהירים יותר היא בלאי.


הכותב הוא ג'ונתן בוורלי, העורך הראשי של Running Times ועורך מדור הנעליים של Runner’s World ו-Running Times

תרגם מאנגלית | תומר גמינדר




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג