"מה זה היה עכשיו? מה זה היה??? לא ציפיתי לדבר הזה.. בחיי שאין לי מלים. הרגשתי כאילו רכבתי מסלול פאמפ טרק על סלעים… נכנסתי לבור אחרי בור ושכל שניה האופניים יתרסקו לאלף חלקים. וזה רק אימון הכנה. מה הולך לקרות כשהדבר האמיתי יתחיל מחר עם כל המפלצות מסביב"?
לכתבות נוספות בנושא:
זו כבר מגיפה: גם מיקל לנדה התרסק ושבר את עצם הבריח
מצב פציעתם של וינגגור ואוונפול מתברר: הטור דה פראנס בסכנה?
סילבן אדמס: "לא אביא אירועים בינ"ל לישראל בקרוב, כרגע משקיעים בבית שלנו"
"הדבר האמיתי" הוא כמובן "פריז-רובה", או בכינויו "הגיהנום של הצפון", אחד ממרוצי האופניים האכזריים והתובעניים ביותר בעולם שיחל מחר (ראשון) בעיירה הצרפתית קמפיין, ויסתיים 260 קילומטרים ושש שעות מאוחר יותר בוולודרום ההיסטורי של העיר הקטנה "רובה" – עם מנצח אחד ואלו ששרדו את המסע כדי לספר, מפויחים, מותשים, בלתי ניתנים כמעט לזיהוי ממעטה האבק והבוץ שצברו מ-55 קילומטרים על אבני דרך עתיקות, שהשתמרו מימי הכרכרות.
ובליל המילים הזה שבפתיחה, בתערובת של אימה אמתית אבל גם צחוק מתגלגל של התרגשות וציפייה, מגיע מפיו של רוכב האופניים הישראלי הצעיר (23) נדב רייסברג, שטעם כמה דקות לפני כן לראשונה את חווית המפגש עם תוואי האבנים המחודד והסלעי על המסלול ביער הארנברג, מקטע הדרך האימתני והמפורסם ביותר, מ-29 הסקטורים על המסלול כולו – ברכיבת האימון של קבוצת ישראל פרמייר טק לקראת המרוץ.
אז מה עושה כאן הצעיר מקיבוץ דפנה שרק לפני חודשיים וחצי החל את העונה הראשונה שלו כמקצוען בקבוצה? זו בדיוק השאלה ששאל עת עצמו רייסברג כאשר הצוות המקצועי של הקבוצה הודיע לו כבר במחנה האימונים לקראת העונה שיש סיכוי רציני שייזרק למים הכי עמוקים שיש. "אני"??? הייתה התגובה הראשונה שלו. "התקשרתי לאבא שלי והוא היה המום כמוני. אני, הילד הקטן, בלי שום ניסיון, עם ה-66 קילו מול רוכבים גדולים ועצמתיים כאלה"?
אבל אחר כך קלט שזו הדרך של הקבוצה להביע בו אמון. "הוא רוכב מאד מגוון, מאד טכני כמי שגדל כרוכב שטח, מאוד מקצועי, מאוד מחויב לחברים שלו, ובעיקר מאד רעב". הסביר ספ ואן מארק, אחד משלושת הדירקטורים של הקבוצה במרוץ, שעשה לו שם גדול במרוץ הזה, כשסיים חמש פעמים בטופ 5. ואן מארק מודה שלא היה מאושר ממנו לו יכול היה להחזיר את הגלגל לאחור לימיו כרוכב.. "אני כמעט מקנא בהם", הוא אומר. כתחליף, הוא הצטרף לאימונים על הסקטורים הקשים ביותר, מעניק טיפים לנדב ולצעירים.
רייסברג הצדיק את האמון כאשר הרשים במרוץ דרכי העפר הקשוח של הסטראדה ביאנקה, מה שנתן לו מעט יותר ביטחון שיוכל להתמודד גם עם המונומנט האימתני הזה. "אני עדיין מרגיש פה קצת כמו ילד קטן. קצת מבולבל. קצת לחוץ, יודע שאני הולך לסבול כאן כפי שלא סבלתי בחיים אבל בכל שעה שעוברת לקראת הזינוק, אחרי כל אימון שעשינו כאן, התחושה מתחלפת מפחד להתרגשות חיובית. אני אומר לעצמי, מה יש לך להפסיד? רק תלך פה עד הסוף".
הדרך שלו להתמודד עם תחושות החשש הייתה בהסתערות על כל פרט ופרט. הוא העביר יומיים שלמים בין האימונים בישיבה מול המחשב ובשינון כל פרט במסלול, ובעיקר 29 מקטעי האבנים המרוצפות.
"אם תעיר אותי באמצע הלילה אני אדע להגיד לך איפה המקטע ה-20, מה האורך ושלו מה תצורת האבנים", סיפר. מזה חודש שלם הוא מתאמן על חיזוק מפרקי ידיו כדי לאחוז בכידון היטב על ה"פאווה". אין רוכב בקבוצה עם ניסיון עשיר בפריז-רובה שלא עבר אצלו תחקור יסודי. הם טרחו להרגיע אותו, בעיקר ריק זאבל, הגרמני המנוסה של הקבוצה.
"הוא אמר לי שברגע שאסיים את העבודה שלי כאן למקם את הרוכבים שלנו מקדימה בסקטורים הקשים, אני פשוט צריך להמשיך להילחם גם אם אמצא את עצמי לבד. יקרו כאן כל כך הרבה דברים לא צפויים. התרסקויות. תקרים. תקלות. אם יהיה לי מזל לחמוק מכל אלו, אני יכול לסיים את המרוץ הזה, אפילו בתוצאה טובה".
השיבוץ של רייסברג הלא מנוסה משקף את הגישה של הקבוצה לקראת המרוץ, כאשר הפעם משוגר הרכב מעורב של וותיקים עתירי ניסיון כמו תום ואן אסברוק הבלגי, גיום בואבה הקנדי והצרפתי הוגו הופסטטר, עם צעירים מוכשרים ובראשם ריילי שיהאן האמריקני, שנחשב לאחד הכישרונות העולים המבטיחים בעולם הקלאסיקות.
ואן אסברוק שנמצא בעצמו בכושר שיא, חושב שלמרות הצעירים הפחות מנוסים, לקבוצה סיכוי להשיג תוצאה מפתיעה, אולי טופ 10 של אחד מרוכביה: "זה לא רק המרוץ הקשה בעולם, זהו גם המרוץ הכי לא צפוי בעולם. הוא יכול להיות סיוט או הזדמנות. הוא יכול להתהפך עבורך בשנייה, וזה בדיוק מה שאני אוהב בו".
הקבוצה מזנקת מחר למרוץ על אופניים יוצאות דופן, מהדורת הגראבל של אופני "פקטור", אופניים שתוכננו במיוחד לעמוד במקטעי האבנים ומאפשרים לרכוב עם צמיגים רחבים יותר. הבחירה של IPT באופני גראבל (מותאמות במיוחד לפריז-רובה כמובן) עשתה כותרות גם בקרב חובבי האופניים ברחבי העולם, שחלקם אהבו מאוד את הבחירה.
רייסברג מבין שעליו לפחות לא מוטל כל לחץ מלבד מה שהוא מטיל על עצמו. היום, בסיום האימון האחרון וכאשר המרוץ כבר בפתח, הוא הרשה לעצמו ליהנות משפע הודעות העידוד שקיבל מאוהדים וחברים בישראל. "אני מתחיל לתפוס עד כמה זו זכות להיות חלק מזה. זה אולי הדבר הכי מרגש שעמדתי לפניו. אז ברור שאני עומד לסבול המון אבל זו הולכת להיות חוויה. אני רק מקווה שאוכל ללכת איתה כמה שיותר רחוק".