אחרי יומיים של קלאסיקות אביב בנוסח באסקי, הגיע היום (שני) המישור. לסטייג' מישורי יש כללים שונים לגמרי מסטייג' הררי או סטייג' "Rolling Hills", דוגמת שני הקטעים שפתחו את הטור, סטייג' מישורי יכול להיות משעמם מאוד, ובאותה נשימה במבט נכון ניתן ליהנות ממנו לא פחות מכל סטייג' אחר, הכל עניין של צורת מבט נכונה.
הסיפור היומי החל בפרידה מחבל הבאסקים, מאמורבייטה אצ'אנו, יציאה מהירה לגבעה הראשונה של היום, בריחה שיצאה מהר מאוד, נילסון פאולס, שיצא לאסוף עוד נקודות לחולצה המנוקדת אותה הוא לובש, וביחד עימו לורן פישון. בקטעים מהסוג הזה יש זמן להביט על הנוף, והנוף היום היה הקהל, שפשוט שטף את הגבעות הקטנות של תחילת היום. מרשים מאוד לראות את פאולס מסיים את הגבעה הראשונה והקהל עומד כאילו זה בכלל האלפ דואז.
בסיום הקטע השני צוטט מארק קוונדיש אומר שהאהדה שקיבל מהקהל הבאסקי מחזקת אותו ביום שלא היה לטעמו. היום לעומת זאת הגיע היום של הספרינטרים. בתחילת היום הם ישבו בעיקר מאחור ונתנו לחבריהם להכתיב קצב נוח עבורם כדי שיעברו את הגבעות עם רגליים טובות. ספרינט הביניים הגיע, ו-ויקטור לאפיי, מנצח הקטע השני יצא קדימה כדי לאסוף את הנקודות של המקום השלישי בספרינט. במבט ראשון נראה היה כי הוא מנסה לחבור לבריחה, אך בפועל רק הנקודות היו חשובות לו, בשאיפה שיוכל להישאר לעוד יום או יומיים בחולצה הירוקה.
לרגע אני עוצר להביט לא רק על המרוץ, במשך שנים הייתי צופה בטור ביחד עם אימי, היא הייתה צופה בנוף ואני במרוץ, הכפרים הקטנים עם הבתים בצבעים שונים משרים אווירה מיוחדת, אני בהחלט מבין שיש כאן משהו שהוא הרבה יותר גדול מהטור עצמו.
את המקום הרביעי בספרינט הביניים, שהוא בעיקר פסיכולוגי, לקח מאדס פדרסן במדים החדשים לידל טרק. תענוג לראות את הצבעוניות הזו, במיוחד ביום שבו הדבוקה נשארת שלמה כמעט עד לקו הסיום.
90 ק"מ לסיום הקצב עלה מעט, אך מאחור באחת הגבעות הגיעו כמה ספרינטרים לעצירה של ממש, מחשש לנפילה, שלא התרחשה, כנראה שרק הקצב ירד לרגע וכמה רוכבים הורידו רגל יציבה לקרקע. 80 ק"מ לסיום, הגבעה האחרונה הסתיימה, פאולס סיים את איסוף הנקודות לחולצת המטפסים, הוא הניף יד ומבקש מוזט (התיק בו מקבלים מזון במהלך הרכיבה), זמן לאכול משהו ולהכניס קצת אנרגיה, לורן פישון החליט להמשיך לבד, הזדמנות לקבל את תואר הרוכב התחרותי של היום, באותו הזמן מאחור קבוצות הספרינטרים עברו קדימה, הקצב עדיין לא מאד מהיר, אבל ברור שמעכשיו כבר לא תהיה מנוחה.
🇧🇪🇧🇪JASPER. PHILIPSEN.🇧🇪🇧🇪#TDF2023 pic.twitter.com/B4woqEEYMn
— Tour de France™ (@LeTour) July 3, 2023
61 ק"מ לסיום, נקודת ציון חשובה, הטור עובר לאדמת צרפת! שלום ותודה לספרד ולחבל הבאסקים, לוטו דסטיני ואלפסין דקוניק לקחו את ההובלה. 36 ק"מ לסיום פישון נתפס, מעט מוקדם עבור קבוצות הספרינטרים, כבוד לצרפתי מקבוצת ארקאה-סמסיק. ועכשיו למנה העיקרית.
15 ק"מ לסיום, שון קלי הזכיר את הכיכרות הגדולות בסיום הסטייג'. מי שזכה בארבע חולצות ירוקות יודע לקרוא את המאפיינים המיוחדים של כל ספרינט, שתי הכיכרות בסיום הן קושי גדול עבור חבורת רוכבים שלא רוצים לגלח גם חצי קמ"ש, שלא לדבר על לוותר על מילימטר לכל כיוון אפשרי. 5 ק"מ לסיום הקצב הפך מהיר, כל ספרינטר וידא היכן נמצא הליד-אאוט שלו (הרוכב שמוביל את הספרינטר ממש עד לפני קו הסיום), תנועה רבה לכל הכיוונים.
2 ק"מ הגיעו לסיום הכיכרות המדוברות – ניסיון להבין מי מהספרינטרים ממוקם היטב, סגאן מציץ ונעלם, קוונדיש מחפש את הליד אאוט שלו יותר מפעם אחת ונראה שהם עוד לא מסונכרנים לגמרי, יומבו ויסמה מביאים קדימה לראשונה את ואן ארט, את קיילב יואן לא רואים ולא ברור מה עושים רוכבי לוטו מלפנים.
💛 @AdamYates7 retains the @MaillotjauneLCL of the race, and @TamauPogi keeps the ⚪ jersey following today's stage!
💛@AdamYates7 conserve le @MaillotjauneLCL, et @TamauPogi conserve le maillot ⚪ à l'issue de l'étape d'aujourd'hui ! #TDF2023 pic.twitter.com/FShdRfTTeB
— Tour de France™ (@LeTour) July 3, 2023
200 מטרים לסיום, זמן אמת. לא היה לי ספק שזה שייך לפיליפסן. ואן ארט אמנם היה ממוקם טוב, אבל הוא משחק יותר מדי מצד לצד, יואן מופיע משום מקום, פיל באוהואס יצא מעט מאחור מידי, ואן ארט נדחק בין הגדרות לפילפסן, שחוצה ראשון את קו הסיום ומנצח ברבע גלגל. באוהוס יודע שאם היה יוצא שתי עשיריות שניה קודם לכן היה מנצח, וקיילב יואן שמגיח סיים שלישי. רביעי מסיים פאביו יקובסן, חמישי ואן ארט ושישי קוונדיש, שלא צלח את הניסיון הראשון שלו להשיג את הניצחון ההיסטורי ושובר השוויון שייתן לו ניצחון 35 בטור, יותר מכל רוכב אחר בהיסטוריה.
אלא שהדרמה לא הסתיימה. זמן רב, הרבה יותר מהרגיל, לקח עד ההכרזה הרשמית על פיליפסן כמנצח. השופטים בדקו ב-VAR שוב ושוב האם במהלך הספרינט האחרון הוא דחק בצורה מסוכנת ולא חוקית את ואן ארט אל עבר השלטים. לבסוף הכריעו כי לא נעשתה עבירה, והניצחון הוענק לבלגי.
They had to check the VAR to confirm the result, but @JasperPhilipsen is today's winner!
Après consultation de la VAR, c'est bien @JasperPhilipsen qui s'impose à Bayonne !#TDF2023 pic.twitter.com/LtTtp5gBld
— Tour de France™ (@LeTour) July 3, 2023
בדירוג הכללי לא נרשמו שינויים, בדירוג החולצה הירוקה שוויון 80 נקודות בין פיליפסן ללאפיי, ששומר על החולצה לעוד יום אחד, בעיקר בזכות המקום השלישי בספרינט הביניים. את החולצה המנקודת ילבש גם מחר נילסן פאולס, שצבר מספיק נקודות כדי להשאיר אותה על גבו ליום או יומיים נוספים.
והנקודה הישראלית, זה לא היה היום של ישראל פרמייר טק. הקבוצה לא הגיעה עם ספרינטר ברמות גבוהות, ועדיין מקום 16 לקורבין סטרונג ומקום 20 להוגו הול בדירוג היומי הן תוצאות מכובדות בהתחשב בעצימות הספרינט.
מתכוננים לקטע 4:
מחר מצפה לרוכבים 182 ק"מ מישוריים לגמרי מדאקס לנוגארו, גבעה וחצי בדרך, וסיום בעוד יום של ספרינט, תתארגנו על יין אדום וכוונו שעון לפיניש, שיהיה מעניין לפחות כמו היום.
חמשת הראשונים בקטע 3:
1. יאספר פיליפסן (בלגיה – Alpecin) 4:43:15
2. פיל באוהואס (גרמניה – Baharain) זמן זהה
3. קיילב יואן (אוסטרלי – Lotto) זמן זהה
4. פיליפ יקובסן (הולנד – Soudal-Quick step) זמן זהה
5. ווט ואן ארט (בלגיה – Jumbo Visma) זמן זהה
חמשת הראשונים בדירוג הכללי:
1. אדם ייטס (אנגליה – UAE) – 13:52:33
2. טאדיי פוגצ'אר (סלובניה – UAE) + 6
3. סיימון ייטס (אנגליה Jayco-AlUla –) + 6 שניות
4. ויקטור לאפיי (צרפת – Cofidis) +12
5. ווט ואן ארט (בלגיה – Jumbo Visma) + 16
לובשי החולצות לאחר קטע 3:
חולצה צהובה (מוביל הטור) – אדם ייטס UAE
חולצה לבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – טאדיי פוג'צאר UAE
חולצה מנוקדת (המטפס המוביל בדירוג הרים) – נילסון פאוולס EF Education-EasyPost
חולצה ירוקה (הספרינטר המוביל בדירוג) – ויקטור לאפיי Cofidis