במרוץ שבו שום קטע לא מתפתח באופן צפוי, רק הגיוני שכל הסטטיסטיקה והתחזיות ייזרקו לפח. 15 שנה חיכו בקופידיס לניצחון בקטע בטור. לקח להם עשרה קטעים בסך הכל לחגוג ניצחון שני. יון איזגירה ברח 30 קילומטרים לסיום, בעלייה האחרונה של היום, והצליח להחזיק מעמד עד קו הסיום ולנצח פעם שניה בקריירה שלו בקטע בטור, שבע שנים אחרי הפעם הראשונה.
הקטע היום, 169 קילומטרים מרואן לבלוויל-אן-בוז'ולה, במסלול שמשמש פעמים רבות את מרוץ פריז-ניס, כלל חמש עליות – שלוש מקטגוריה 3 ושתיים מקטגוריה 2 – כשהפסגה הראשונה מגיעה כבר אחרי 20 קילומטרים. ההתחלה ההררית הובילה לשלל בריחות, אבל השמות הגדולים לא אפשרו לבריחה להתגבש.
הראשונים שהפסיקו לנסות לעמוד בקצב היו הספרינטרים, שמהר מאוד גיבשו קבוצה אחורית. המזל הרע של קבוצת אסטנה נמשך, כאשר לאחר כ-25 קילומטר דוויד דה לה קרוז התרסק ונאלץ לפרוש מהמרוץ. עוד לפני תחילת הקטע פאביו יאקובסן הודיע שהוא פורש לאחר התאונה שלו בקטע 4.
המהירות המשוגעת הובילה לפיצול, כאשר כמה רוכבים בכירים מצאו עצמם בקבוצה הלא נכונה, בהם ספ קוס, אגן ברנאל, בן אוקונר, והחולצה מהנוקדת נילסן פאוולס. יונס וינגגור וטאדיי פוגצ'אר השתתפו בכל ניסיון למנוע מבריחה להתגבש, והקשו על כל שאר הרוכבים בדירוג.
לאחר כ-60 קילומטרים, דילן טונס (ישראל פרמייר טק) וטיש בנוט (Jumbo-Visma) הצליחו לפתוח פער, ואליהם הצטרף מאדס פדרסן. קבוצת הבורחים המשיכה לגדול, כשגם טיבו פינו, מתיו ואן דר פול, מתיאו יורגנסן וז'וליאן אלאפיליפ מצטרפים.
לאחר למעלה מ-80 קילומטרים, הדבוקה המאוד מצומצמת, שכללה את כל המדורגים הבכירים, הפסיקה לרדוף ואפשרה לבורחים לצבור יתרון, שהגיע לכשלוש דקות. במקביל הרוכבים שנותרו מאחור הדביקו את הדבוקה.
כ-50 קילומטרים לסיום, כאשר הרוכבים הגיעו שוב לעליות, ואן דר פול ברח לבדו, כאשר במקביל אלאפיליפ ופדרסן לא הצליחו לעמוד בקצב. במהלך הטיפוס האחרון של היום לפסגת הקול דה לה קרוואה רוזייה, קבוצת רוכבים הדביקה את ואן דר פול, שלא הצליח לעמוד בקצב של המטפסים הטובים יותר.
כשני קילומטר לפסגה איזגירה הצליח להתנתק מהשאר, שהתקשו לגבש מרדף אחריו. מדובר בניצחון הראשון שלו בטור מאז 2016, והרביעי בגרנד טורים של הרוכב הוותיק, שניצח בקטע בג'ירו ב-2012 ובוולטה ב-2020. טונס סיים לבסוף שמיני בעוד קטע נאה עבורה הקבוצה הישראלית. המובילים סיימו יחד כארבע דקות לאחר המנצח. פינו, שסיים שישי, עלה למקום העשירי בדירוג הכללי.
🫂 Ion Izagirre and @simongeschke #TDF2023 pic.twitter.com/k3OccY5VxR
— Tour de France™ (@LeTour) July 13, 2023
מתכוננים לקטע 13:
מחר מתחיל השלב העיקרי במאבק על החולצה הצהובה, כאשר לרוכבים צפויים מספר ימים קשים בהרי היורה והאלפים. קטע 13 הוא אמנם קצר – "רק" 138 קילומטרים – וכולל בסך הכל שני טיפוסים, אבל הסיום בפסגת הגרנד קולומביה צפוי להצית מחדש את המאבק בין וינגגור לפוגצ'אר.
הטיפוס אל קו הסיום יהיה באורך 17.4 קילומטרים עם שיפוע ממוצע של 7.1%. כבר במרגלות ההר הרוכבים יאלצו להתמודד עם שיפועים של 9, 10 ו-12 אחוז. באמצע ישנם שני קילומטרים עם שיפוע נמוך, אבל אז באזור הקילומטר העשירי של העליה השיפוע שוב עובר את ה-10%. בשלושת הקילומטר האחרונים השיפוע הוא בסביבות 9%.
זאת הפעם השניה בלבד שקטע מסתיים בפסגה הזאת, כשבפעם הקודמת, לפני שלוש שנים, פוגצ'אר הקדים את רוגליץ' בספרינט אל קו הסיום. הסלובני ישמח לשחזר את ההישג ולעבור ללבוש את החולצה הצהובה. מחר הוא יום הבסטיליה, כך שלרוכבים הצרפתים (טיבו פינו?) תהיה אקסטרה מוטיבציה לנצח את הקטע.
חמשת הראשונים בקטע 12:
1. יון איזגירה (ספרד- Cofidis) 3:52:40
2. מתיאו בורגדו (צרפת – TotalEnergies) +0:58
3. מתיאו יורגנסן (ארה"ב-Movistar) זמן זהה
4. טיש בנוט (הולנד – Jumbo Visma) + 1:06
5. טוביאס יוהנסן (נורווגיה– UNO-X) + 1:11
חמשת הראשונים בדירוג הכללי:
1. יונאס וינגגור (דנמרק – Jumbo Visma) 50:30:23
2. טאדיי פוג'צאר (סלובניה – UAE) + 17 שניות
3. ג'יי הינדלי (אוסטרליה – BORA – hansgrohe) + 2:40
4. קרלוס רודריגז (ספרד – INEOS Grenadiers) + 4:22
5. פייו בילבאו (ספרד- Bahrain Victorious ספרד) +4:34
לובשי החולצות לאחר קטע 2:
חולצה צהובה (מוביל הטור) – יונאס וינגגור– Jumbo Visma
חולצה לבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – טאדיי פוג'צאר UAE
חולצה מנוקדת (המטפס המוביל בדירוג הרים) – נילסון פאוולס EF Education-EasyPost
חולצה ירוקה (הספרינטר המוביל בדירוג) – יאספר פיליפסן ALPECIN-DECEUNINCK