קונטאדור נפצע ופרש, ניבאלי ניצח בקטע ושב לצהובה, רודריגז מלך ההרים, מרטין שוב הרוכב האגרסיבי, אזהז'2אר לה מונדיאל בראש הדירוג הקבוצתי, לצרפתים יש חולצה לבנה
מאת:יאיר בן עמי
• דיווחים ופרשנות מקטע 10 כאן
סרטון תקציר קטע 10 צילומסך
עשירייה ראשונה בקטע 10 צילומסך
דוכן מנצחים בקטע 10:
1. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה,אסטנה, 4:27:26 שעות
2.טיבו פינו, צרפת, אפדהז'ו + 15 שניות
3. אלחנדרו ולוורדה, ספרד, מוביסטאר + 20 שניות
עשירייה ראשונה לאחר קטע 10:
1. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה,אסטנה 42:33:38 שעות
2. ריצ'י פורט, אוסטרליה, סקאי + 2:23 דקות
3. אלחנדרו ולוורדה, ספרד, מוביסטאר ++ 2:47 דקות
4. רומין בארדה, צרפת,אהז'ה2אר לה מונדיאל + 3:01 דקות
5. טוני גאלופין, צרפת, לוטו – בילסול + 3:12 דקות
6. טיבו פינו, צרפת, אפדהז'ו + 3:47 דקות
7. טיג'יי ואן גרדרן, ארה"ב, ביאמסי + 3:56 דקות
8. ז'ו קריסטוף פרו, צרפת, אהז'ה2אר לה מונדיל + 3:57 דקות
9. רוי קוסטה, פורטוגל, לאמפרה – מרידה + 3:58 דקות
10. בוק מולמא, הולנד, בלקין + 4:08 דקות
מנצח היום: וינצ'נזו ניבאלי, איטליה,אסטנה
חולצה צהובה: וינצ'נזו ניבאלי, איטליה,אסטנה
חולצה ירוקה (נקודות): פטר סאגאן, סלובקיה, קנונדייל.
מלך ההרים: חואקין רודריגז, ספרד, קאטיושה
חולצה לבנה : רומין בארדה, צרפת,אהז'ה2אר לה מונדיאל
דירוג קבוצתי – אהז'ה2אר לה מונדיאל
הפנס האדום – ג'י צאנג, סין, ג'אינט – שימאנו
מה זה הפנס האדום? הסבר כאן
הרוכב האגריסיבי –טוני מרטין, גרמניה, אומגה פארמה – קויק סטפ
מה קרה
היום הבטיח להיות דרמטי וקיים עם עוד מנצח טור דה פראנס שהיה מעורב בתאונה ופרש עם פציעה.
על פי הדיווחים הרשמיים מקבוצתו של קונטאדור האופניים החליקו מסיבה לא ברורה, אולי חור או מהמורה על הכביש.
אלברטו קונטאדור התרסק במורד מהעלייה השנייה של היום ולאחר ניסיון אמיץ לנסות ולשוב לרכב נאלץ לפרוש עם שבר בעצם השוק.
קונטאדור הוא מנצח הטור דה פראנס השלישי שפורש מהטור השנה, ועוד לפני סיומו של השבוע הראשון של הטור.
אחרי שאנדי שלק (מנצח 2010) היה מעורב בתאונה בקטע ה- 3 ולא יכול היה
להמשיך למחרת, כריס פרום (מנצח אשתקד) שהיה מעורב בתאונה בקטע 4,עוד תאונות
בקטע 5 וגם פרש, הגיעה התאונה של אלברטו קונטדאור בקטע העשירי וגם הוא
נאלץ לפרוש.
כמה משמעויות לתאונות האלו
החל מקטע 11 של הטור דה פראנס 2014 לא יהיה מנצח טור דה פראנס בדבוקה.
החל מקטע 11 אין בדבוקה של הטור דה פראנס 2014 רוכב שהיה מדורג בחמישייה הראשונה אשתקד ויכול להתמודד על החולצה הצהובה של הטור 2014.
מנצח והמדורג רביעי (פרום קונטאדור בהתאמה) 2014 פרשו בגלל תאונה.
הסגן של 2014 (ניירו קויטנה) ניצח בג'ירו ד'איטליה השנה ולא זינק לטור.
המקום השלישי (חואקין רודריגז) נראה כמתמודד על תואר מלך ההרים, אבל הפסיד זמן רב מדיי בימים הראשונים וכדי לחזור למאבק על ראש הדירוג הוא יצטרך למחוק פער של כמעט שעה. המקום החמישי (רומן קרויצ'גר) הושעה ערב הטור בגלל פספורט ביולוגי חשוד. הרוכב המדורג הגבוה ביותר אשתקד ונמצא בטור דה פראנס 2014 הוא בוק מלומא לשם השוואה בלי להמעיט בערכו ויכולותיו של ונצ'נזו ניבאלי, לאחר הפרישה של פרום וקונטאדור ובעדרו של קוינטנה הוא נראה כבעל יכולות טיפוס שיעניקו לו פערים מאוד גדולים בקטעים המסתיימים על פסגות. בקטע ה- 10 הוא ניצח לאחר שסגר שהותיר מאחוריו את מתחריו בפער ענק ולבדו סגר פער של כדקה מרודריגז שהוביל עד הק"מ האחרון. הקטע ה- 10 הסתיים על פסגת לה פלאנש דה בל פיי. גם בשנת 2012 הסתיים שם קטע ומעניין להשוות את העומק האיכותי של שני הקטעים. |
ניבאלי חוגג ניצחון בקטע 10
צילום: gettyimage |
עשירייה ראשונה לה פלאנש דה בל פיי 2012:
1. ,כריס פרום
2. קאדל אוונס + 2 שניות
3. בראדלי וויגינס, זמן זהה
4. ויצ'נזו ניבאלי + 7 שניות
5. ריין טרמה + 19 שניות
6. הימאר זובלדיה + 14 שניות
7. פייר רולאן + 46 שניות
8. יאנס בריאקוביץ, זמן זהה
9. דניס מנצ'וב + 50 שניות
10. מקסים מונפורט + 56 שניות
עשירייה ראשונה ב לה פלאנש דה בל פיי 2014:
1.ונצ'נזו ניבאלי,איטליה
2. טיבו פינו + 15 שניות
3. אלחנדרו ולוורדה + 20 שניות
4. ז'ו קריסטוף פרו,זמן זהה
5. רומין בארדה + 22 שניות
6. טיג'יי ואן גרדרן, זמן זהה
7. ריצ'י פורט + 25 שניות
8. לאופלד קוניג + 50 שניות
9. חואקין רודריגז + 52
10. רפאל מיאקה + 54
בעוד בסיום הקטע של 2012 נכנסו לקו הסיום שלושה רוכבים תוך שתי שניות ועוד רוכב (ניבאלי) בפחות מעשר שניות, בקטע היום על אותה פסגה היה הפער של השני מהמנצח 15 שניות וגם העובדה שניבאלי היה אז רביעי, והיום המנצח חשובה לציון.
ארבעת הראשונים על קו הסיום בשנת 2012 הגיעו יחדיו ממש לסיום ושם היה מאוץ שהכריע את סדר חצייתם את קו הסיום.
בקטע היום היה ניבאלי בסולו לאורך יותר משני ק"מ בלי שמי מהרוכבים יוכל לו.
זהו למעשה הסיפור שיכול להתפתח מעכשיו ועד לסיום, לאחר הפרישה של פרום וקונטאדור העומק האיכותי נפגע משמעותי וזה לא אומר כי נגמר המרוץ לחולצה הצהובה של הטור דה פראנס 2014.
אבל הטור עוד לא נגמר
מעל לכל וכפי שראינו אין רוכב חסין תאונות, כשגם מחלות וסתם חולשה ביום מסוים יכולים לעשות שמות בפערים.
מעבר לכך חשוב לזכור כי למרות במופע המרשים של רוכבי אסטנה בקטע ה- 10 זו קבוצה הנראית פגיעה מאוד ולא כזו שתוכל למהלכים אגרסיביים מצד קבוצות שיחליטו על ללכת על הכל או לא כלום.
לפני שנה נראתה קבוצת סקאי אימתנית, עד שבקטע אחד היא התפרקה מול מתקפה משולבת שהותירה את פרום לבדו. לפרום זה לא הפריע לנצח, ניבאלי עוד יצטרך להוכיח אם זה יקרה.
שימו לב לרוכבים הצרפתים בעשירייה הראשונה. קודם כל, חובה להודות בזה, הם שם בגלל שניים שפרשו ולא יהיה הוגן להוסיף על זה את אלו שלא הגיעו כלל.
אבל כל אחד מארבעת הצרפתים בעשירייה הראשונה יכול להתגלות כרוכב שמחליט ללכת על כל הקופה,באותה מידה שהם יחשבו כי מקום בחמישייה,או דוכן המנצחים הוא הישג נדיר עבור הצרפתים בשנים האחרונות ולכן רכבו הגנתי.
מחר יהיה יום המנוחה הראשון בטור 2014, אחריו יתקיימו קטעים שרק עם רוכבים אמיצים יוכלו לסכן את הבאתה של החולצה הצהובה לאיטליה לראשונה מאז הדאבל של מרקו פאנטני לפני עשור וחצי – בשנת 1998
יום שלישי, 15 ביולי – מנוחה
קטע 11
מתי: יום רביעי, 16 ביולי
בק"מ: 187.5
מאיפה: בזונסון
לאיפה: אויונה
תוואי: הרים
קצת קשור, אבל מעניין:
בשנת 1997 החל הטור בדבלין – אירלנד והיה בו יום מנוחה בודד, לאחר 12 קטעים.
מאז רק פעם אחת (בשנת 2008) היה יום המנוחה הראשון לאחר 10 קטעים.
באף אחת מהמהדורות האלו לא היה יום מנוחה ראשון ללא מרוץ נגד השעון לפניו, זה קרה השנה.
הדבוקה שבה מיום המנוחה והשאלה הראשונה היא איך כל רוכב יגיע ממנו.
יש רוכבים שיום המנוחה עושה להם רק טוב, יש אחרים שהוא אינו משפיע עליהם ויש כאלו שמגלים משקולות על רגליהם במרוץ ראשון אחרי יום מנוחה.
זה לא קטע מישורי, למרות שהוא מוגדר ככזה ואולי במילים של ברנאר טבנה (מנצח הטור דה פראנס 1977) "מישור בלוף" הוא מוגדר היטב.
55 הק"מ של החלק האחרון בקטע כוללים ארבע עליות מדורגות (3-4) שלא אמורות לפרק את המתמודדים על ראש הדירוג, אולי ישחקו לטובת קבוצת בריחה ואולי שוב פטר סאגאן שניצח בזכות קטעים מהסוג הזה בקטגורית הנקודות (החולצה הירוקה) בשתי מהדורות הטור האחרונות, אבל גם ג'והן דגנקולב או אלכסנדר קריסטוף יכולים לשרוד בקטע כזה למאוץ בקו הסיום.
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת