במסלול השנה אין פרולוג,
רק מרוץ אחד נגד השעון. להרים מגיעים רק אחרי שמונה ימים ובכל זאת השבוע
הראשון מוגדר כקשה ביותר מזה 40 שנים, ייתכן וכבר לאחר קטעים בודדים נראה
מועמדים לראש דירוג נעלמים
מאת:יאיר בן עמי
מסלול הטור דה פראנס 2014 כולל:
3,664 ק"מ
9 קטעי מישור
5 קטעי גבעות, או הרים
6 קטעי הרים עם סיומי פסגות
1 קטע נגד השעון אישי
2 ימי מנוחה
9 ערים בהם יבקר הטור דה פראנס לראשונה.
קטע 1
מתי: שבת, 5 ביולי
בק"מ: 190.5
מאיפה: לידס
לאיפה: הארוגייט
תוואי: מישור
קצת קשור, אבל מעניין:
העיר בה מוצב קו הסיום היא המקום בו נולדה אמא של מארק קאוונדיש.
הדבר הבולט ביותר בקטע הראשון הוא הקטעים הבאים. אין מרוץ נגד השעון או הרים גבוהים עד לקטע 8. המשמעות היא שקבוצה חזקה יכולה להחזיק את החולצה הצהובה לאורך כל השבוע וזה אומר שבקטע הראשון יהיו מאבקים אדירים על הניצחון שמשמעותו חולצה צהובה. תוסיפי לזה גשם שיכול לרדת בכל יום נתון ביורקשיר וזה לא הכל.
שלוש עליות מדורגות בשליש האמצעי של הקטע הראשון יכולות להעניק את החולצה המנוקדת (מלך ההרים) לרוכב שיהיה בקבוצת בריחה. בתיאוריה גם את החולצה המנוקדת יהיה אפשר להחזיק עד לקטע 8, אולי אפילו עד לקטע 9.
כל האפשרויות האלו מעניקות לקטע הראשון הרבה יותר ממעמד של קטע פתיחה רגיל בטור דה פראנס.
עבור הצופים בבית זה יהיה מלהיב, מרתק וייתכן שמלא תהפוכות.
עבור הרוכבים בדבוקה זה יכול להפוך לחגיגה, או סיוט ואל תתפלאו לראות מועמד לניצחון (אולי יותר מאחד) נפרדים מהסיכויים המעשיים כבר בקטע הזה, אולי אפילו מצטרפים לצופי הטלביזיה כבר מהיום.
שימו לב לפרופיל של חמשת הק"מ האחרונים, בעיקר לק"מ האחרון, לא בטוח שהמאיצים הטהורים יהיו אלו שיאבקו על הניצחון בקטע, בעיקר כשעל הפרק החולצה הצהובה הראשונה של מהדורת 101 של הטור דה פראנס.
קטע 2
מתי: יום ראשון, 6 ביולי
בק"מ: 201
מאיפה: יורק
לאיפה: שפילד
תוואי: מישור – גבעות
קצת קשור, אבל מעניין:
אם לפרופיל של מרוצי אופניים הייתה מראה, כנראה שקטע 2 בטור דה פראנס 2014 היה רואה בה את הקלאסיקה "ליאז – בסטון – ליאז"
למרות האפשרות התיאורטית שרוכב ייקח את המנוקדת בקטע הראשון וישמור עלייה עד לקטע ההרים הראשון (קטע 8) נראה כי הקטע השני יהיה משמעותי הרבה יותר לדירוג ההרים, לפחות עד לשבוע השני.
המסלול מזכיר במשהו את הקלאסיקות של הארדנים, עם הרבה עליות קצרות ומכאיבות.
תשע עליות מדורגות יכולות להעניק את החולצה המנוקדת להרבה ימים, אבל אלו עליות שלא בהכרח מתאימות למטפסי העל וגם לפרק את הדבוקה לקבוצות קטנות, ליצור נזק לא קטן לרוצים להתמודד על ראש הדירוג המצטבר ובעיקר להעניק הרבה פעילות והנאה לצופים ועוד לא דיברנו על גשם, יורקשיר זה עדיין כאן.
קטע 3
מתי: יום שני, 7 ביולי
בק"מ: 155
מאיפה: קימבריג'
לאיפה: לונדון
תוואי: מישור
קצת קשור, אבל מעניין:
לא בטוח שכריס פרום יאהב את העובדה הסטיסטית הזו – המהדורה האחרונה בה ביקר הטור בלונדון הייתה הראשונה בה ניצח אלברטו קונטאדור בטור דה פראנס.
עד כמה שהדבר אינו מסורתי בטור דה פראנס ייתכן וזה יהיה הקטע הראשון בו יהיה מאוץ רב משתתפים אל קו הסיום.
הביקור בלונדון לא יהיה ראשון של הטור. הפעם האחרונה הייתה לפני חמש שנים כשנערכו בבירת בריטניה הפרולוג והקטע הראשון.
הקטע יהיה קצר ואגרסיבי ויסתיים שלוש שעות וחצי אם הדבוקה תהיה מהירה, או קצת יותר קרוב לארבע שעות במקרה של סיור באזור בירתה של בריטניה.
אם יש עוד כאלו הצופים בטור דה פראנס בגלל הנופים הרי שהסיום אמור להיות מרהיב עם המעבר הצפוי של הדבוקה בסטרטפורד, האצטדיון האולימפי, לצד נהר התמזה והסיום ממש לפני ארמון בקינגהאם.
קטע קלאסי של שבוע ראשון בטור דה פראנס על כל המתח והעצבנות של הדבוקה, תאונות, איבודי זמן ואפילו פרישות.
קטע 4
מתי: יום שלישי, 8 ביולי
בק"מ: 163.5
מאיפה: לה טוקה פרי-פלאז'
לאיפה: ליל מטרופול
תוואי: מישור
קצת קשור, אבל מעניין:
הטור דה פראנס עזב את בריטניה אתמול אבל השאיר קשר בריטי בקטע הראשון הנערך השנה בצרפת. 14 פעמים ביקר הטור בעיר ליל. הפעם האחרונה הייתה לפני 20 שנים כשהפרולג הוציא את מהדורת 1994 לדרך. כריס בורדמן הבריטי בטח שמח להיזכר בניצחון שהביא לו את החולצה הצהובה הראשונה ולא אחרונה בקריירה המרשימה של אחד השענים הטובים בהיסטוריה. עד שהגיע בראדלי וויגנס היה בורדמן הרוכב הבריטי עם הכי הרבה חולצות צהובות. הוא ניצח גם בפרולוג של 1997 ו- 1998.
קטע מתאים למאיצים הטהורים. בשלב זה אנו כבר אמורים לדעת מי הוא המאיץ להביס. במשך השנים האחרונות היה זה מארק קאוונדיס, אשתקד היה זה מרסל קיטל ולמשוואה אפשר להכניס גם את אנדריי גריפל.
הנאבקים על ראש הדירוג יצטרכו להישמר לפיצולי דבוקה אפשריים וכל מה שעשוי להפריע להם להגיע להתמודדות הצפויה להם בקטע הבא.
קטע 5
מתי: יום רביעי, 9 ביולי
בק"מ: 155
מאיפה: איפר
לאיפה: ארנברג פורט דו איינו
תוואי: מישור
קצת קשור, אבל מעניין:
חצי ראשון של הקטע בבלגיה, חצי שני חוזרים לצרפת.
הקטע החמישי נראה כמהדורה המקוצרת של הפריז – רובא בטור דה פראנס 2014.
קטע שיכול להשפיע באופן קיצוני על המשך המאבק על החולצה הצהובה.
חצי השני של הקטע כולל תשעה דרכים של אבנים מרוצפות. המעבר האחרון אל אבנים מרוצפות הוא אחד הקשים, אולי הקשה ביותר בקטע ומוצב רק ששה ק"מ מהסיום.
בפעם האחרונה בה חצתה הדבוקה של הטור את מעברי האבנים
המרוצפות הצליח פביאן קאנצ'לארה, המנצח של הקלאסיקה פריז – רובא בשלוש מתשע
המהדורות האחרונות, לפרק אתה הדבוקה לטובת האחים שלק, חבריו לקבוצה. פרנק
שלק סיים את הקטע עם עצם בריח שבורה, אנדי שלק סיים את הקטע עם 1:13 דקה על
אלברטו קונטאדור ורק אחרי שנתיים גילנו שהטור של אותה שנה הוכרע על סטייק
אחד יותר מדי.
כל דוכן המנצחים של פריז – רובא 2014 אמורים
לזנק לקטע ולא כמובילי קבוצה כפי שהיו במהדורה הקלאסית של האביב האחרון.
יהיה מעניין לראות מי מהם יקבל את החופש להאבק על הניצחון בקטע.
המנצח, ניקי טרפסטה, רוכב בקבוצה של מארק קאוונדיש והוא בעל הסיכוי הגדול ביותר לקבל חופש התמודדות על הניצחון בקטע.
שני בפריז – רובא 2014 היה ג'ון דגנקולב מקבוצת ג'אינט – שימאנו מהקבוצה של מרסל קיטל וגם הוא יכול לקבל אישור התמודדות על הניצחון.
שלישי בקלאסיקה של האביב היה פביאן קאנצ'לארה שרוכב בקבוצה של האחים שלק
ולמרות שהם לא נראים בכושר המאיים על ראש הדירוג אף אחד בקבוצה לא ירצה
שהסיכוי יסתיים במעבר אנבים מרוצפות.
קטע 6
מתי: יום חמישי, 10 ביולי
בק"מ: 194
מאיפה: אראס
לאיפה: ראמס
תוואי: מישור
קצת קשור, אבל מעניין:
בפעם האחרונה בה הטור הגיע לראמס הייתה בקטע 4 של הטור דה פראנס 2010 והמנצח היה אלסנדרו פטאקי. היה זה הניצחון השישי והאחרון של פטאקי בקטע של הטור דה פראנס. באותה שנה סיים פטקאי את הטור עם החולצה הירוקה היחידה אותה השיג.
לטור השנה הוא הגיע כפועל של מארק קאוונדיש.
אם זה נראה דומה למישור, ונקרא מישור זה כנראה מישור, אבל לא בטוח שזה ייגמר כמו קטע הנקרא מישור.
המסלול כולל שתי עליות עם הדירוג הנמוך ביותר. מעט לאחר העלייה השנייה ובתוך 30 הק"מ האחרונים ישנה עוד גבעה בלתי מדורגת הנראית בדיוק כמו זו שזכתה לדירוג.
סיומו של המסלול טכני וכולל פיתולים. הדבוקה תהיה עייפה, סביר להניח שגם חבוטה בחלקה, לאחר הקטע החמישי וייתכן כי זהו בדיוק המקום לקבוצת בריחה,אבל מצד שני – מישהו אמר פטר סאגאן?
קטע 7
מתי: יום שישי, 11 ביולי
בק"מ: 234.5
מאיפה: אפרנאי
לאיפה: נאנסי
תוואי: מישור
קצת קשור, אבל מעניין:
פיל אנדרסון היה האוסטרלי הראשון שלבש את החולצה הצהובה בטור דה פראנס והוא עשה זאת בקטע 5 בשנת 1981 וכבר למחרת (בקטע אישי נגד השעון) החזיר אותה לברנאר הינו שהמשיך לניצחון שלישי מחמשה. שנה לאחר מכן (1982) היה אנדרסון גם לאוסטרלי הראשון שניצח בקטע של הטור דה פראנס ואת הפרט ההיסטורי הזה הוא רשם בקטע 2 באותה העיר (נאנסי) בה יסתיים הקטע היום. לאחר אותו הניצחון הוא שוב לבש את החולצה הצהובה וגם באותה פעם הוא לבש אותה במשך כשבוע וחצי לפני ששוב העביר אותה להינו שהמשיך לניצחון מספר 4 מחמשה.
רק קטע אחד ארוך יותר בטור השנה, אבל המרחק הוא רק חלק מהסיפור של הקטע שיצריך חשיבה מאוד מעמיקה ובעיקר גמישה של מהנלי הקבוצות והרוכבים לקראת ובמהלך הקטע השביעי.
הוא מוגדר כמישורי, אך עתיר גבעות כששתי האחרונות זכו לדירוג (הנמוך ביותר – 4) כנראה על מנת ליצור עניין נוסף.
קבוצות המאיצים יצטרכו לחשוב היטב כיצד והאם הכלל יצליחו להעביר את המאיצים הטהורים מעבר לשתי הגבעות של הסיום (האחרונה רק חמשה ק"מ לסיום ובעלת אחוז מקסימאלי של 8%.
עוד לזכור כי מחר שלב הרים ראשון וסיום ראשון על פסגה והטקטיקה של קבוצות המועמדים לניצחון ישפיע.
קטע 8
מתי: שבת, 12 ביולי
בק"מ: 161
מאיפה: טומבליין
לאיפה: ז'רארמר לה מוסליין
תוואי: הרים – סיום על פסגה
קצת קשור, אבל מעניין:
המאיץ הצרפתי המצטיין, נאסר בוכאני, גר בעיר אפינאל אותה תעבור הדבוקה 8 ק"מ לפני מאוץ הביניים של הקטע (בפרופיל הקטוע זה מסומן בעיגול הירוק עם האות S בתוכו). לצערו של בוכאני הוא לא צורך לסגל של קבוצתו (אף דה ז'י – fdj) בטור השנה כך שמשפחתו,חבריו ומהעריציו המקומיים יאלצו לחכות להזדמנות אחרת להריע לו.
סוף שבוע ראשון, קטע ראשון בהרים הגבוהים (עדיין לא הגבוהים ביותר), התפתחות המרות תלויה בעיקר במצבם של המועמדים לניצחון לאחר שבוע ראשון, שהוגדר על ידי רבים ובעיקר ותיקים כשבוע הפתיחה הקשה ביותר בטור דה פראנס מזה כארבעים שנים.
ווז'זס הוא האזור בו יתקיימו שלושת הקטעים של סיום השליש הראשון של הטור דה פראנס 2014 ומנהלי הטור הגדירו את שלושתם כ"לא רגילים" למרות שחלקם במקומות שהטור כבר ביקר (חכו לקטע הביסטליה ביום שני).
הקטע במישור לאורך 132.5 ק"מ, אבל לכל אורכם במגמת עלייה ועם סיום בשלוש עליות בדירוג 2 ו- 3 (האחרונה לקו הסיום).
זה עוד לא הקרבות המכריעים של ההרים, אבל לגמרי כניסה "עמק הבכא" של הטור דה פראנס 2014.
קטע 9
מתי: יום ראשון 13 ביולי
בק"מ: 170
מאיפה: ז'רארמר
לאיפה: מולוז
תוואי: הרים
קצת קשור, אבל מעניין:
יאנס וויוט, רוכב מקצוען בדרג הבכיר מזה 18 שנים, יזנק לטור דה פראנס בפעם ה- 16 (שני בכל הזמנים), לבש את החולצה הצהובה פעמיים, ניצח בשני קטעי טור דה פראנס, נחשב לאחד הרוכבים הפעילים ביותר בדבוקה (אוהב לצאת להתקפות) וזוכה להערכה אדירה בענף האופניים העולמי.
לפני תשע שנים, בטור דה פראנס של שנת 2005, הוא לבש את החולצה הצהובה לאחר קטע כמעט זהה, שיצא והסתיים באותן ערים. וויוט צלח את התקופה עתירת החומרים משפרי הביצועים של הדבוקה, בכלל זה כמה שנים בקבוצתו של ארמסטרונג ותמיד טען כי מעולם לא עשה שימוש כלשהו בחומר אסור מכל סוג.
קטע הררי לגמרי, הכולל שש עליות מדורגות והבטחה גדולה לדרמות אין ספור.
תחילת הקטע בכניסה לעלייה בעלת דירוג 2 ובאורך של 11.5 ק"מ, אם יש בין הקבוצות מי שתרצה לעשות בלגן מהזינוק זו הזדמנות נהדרת.
העלייה המדורגת האחרונה של היום ממוקמת 43 ק"מ לסיום ולאחר עוד שתי עליות יכנסו הרוכבים למורד ארוך ומישור של 21 ק"מ עד לקו הסיום.
יום קלאסי לקבוצת בריחה ולבלגן של העלייה בפתיחת המרוץ יצטרפו קבוצות שירצו את הנקודות של תחרות מלך ההרים, הצטרפות לקבוצת בריחה וגם "ניהול סיכונים" של קבוצות המועמדים לניצחון.
קטע 10
מתי: יום שני, 14 ביולי
בק"מ: 161.5
מאיפה: מולוז
לאיפה: לה פלאנש דה בל פיי
תוואי: הרים – סיום על פסגה
קצת קשור, אבל מעניין:
בשנת 2012, כשבראדלי וויגנס היה לבריטי הראשון שניצח בטור וכריס פרום (הבריטי השני שניצח בטור, אשתקד) היה פועל העליות הבכיר שלו. בקטע ה- 7, שהסתיים על פסגת " לה פלאנש דה בל פיי" השיג פרום את ניצחונו הראשון בקטע של הטור דה פראנס.
יום הביסטליה בטור דה פראנס הוא חגיגת ענק והשנה חרגו מארגני הטור מיום המנוחה הקלאסי (ימי שני) כדי להעניק לחגיגה קטע אדיר, הקשה ביותר וכנראה המשפיע ביותר מאז הזינוק ביורקשיר.
הסיום הוא על הפסגה בה השיג כריס פרום את ניצחונו הראשון בקטע של הטור דה פראנס.
העלייה אל הפסגה של קו הסיום תבהיר באופן ברור מי הגיע לטור עם רגליים של התמודדות על הניצחון ומי שלא יהיה בין בראש הדירוג לאחר הקטע הזה ייתכן וימצא עצמו מתחיל במסע הישרדות בחצי השני של המרוץ.
יום שלישי, 15 ביולי – מנוחה
קטע 11
מתי: יום רביעי, 16 ביולי
בק"מ: 187.5
מאיפה: בזונסון
לאיפה: אויונה
תוואי: הרים
קצת קשור, אבל מעניין:
בשנת 1997 החל הטור בדבלין – אירלנד והיה בו יום מנוחה בודד, לאחר 12 קטעים.
מאז רק פעם אחת (בשנת 2008) היה יום המנוחה הראשון לאחר 10 קטעים.
באף אחת מהמהדורות האלו לא היה יום מנוחה ראשון ללא מרוץ נגד השעון לפניו, זה קרה השנה.
הדבוקה שבה מיום המנוחה והשאלה הראשונה היא איך כל רוכב יגיע ממנו.
יש רוכבים שיום המנוחה עושה להם רק טוב, יש אחרים שהוא אינו משפיע עליהם ויש כאלו שמגלים משקולות על רגליהם במרוץ ראשון אחרי יום מנוחה.
זה לא קטע מישורי, למרות שהוא מוגדר ככזה ואולי במילים של ברנאר טבנה (מנצח הטור דה פראנס 1977) "מישור בלוף" הוא מוגדר היטב.
55 הק"מ של החלק האחרון בקטע כוללים ארבע עליות מדורגות (3-4) שלא אמורות לפרק את המתמודדים על ראש הדירוג, אולי ישחקו לטובת קבוצת בריחה ואולי שוב פטר סאגאן שניצח בזכות קטעים מהסוג הזה בקטגורית הנקודות (החולצה הירוקה) בשתי מהדורות הטור האחרונות, אבל גם ג'והן דגנקולב או אלכסנדר קריסטוף יכולים לשרוד בקטע כזה למאוץ בקו הסיום.
קטע 12
מתי: יום חמישי, 17 ביולי
בק"מ: 185.5
מאיפה: בורג אן ברס
לאיפה: סנט א-טיין
תוואי: הרים
קצת קשור, אבל מעניין:
בשנת 1977, בקטע שהסתיים בסנט א-טיין, ניצח רוכב שנפסל משום שהתגלה שהשתמש בחומרים אסורים. הניצחון הוענק לרוכב שסיים שני רק כדי לגלות כי גם הוא עשה שימוש בחומרים אסורים ובמקום השלישי סיים אדי מרקס.
הניצחון לא הוענק לאדי מרקס שבאותה שנה זינק לטור בפעם האחרונה.
מרקס לא הצליח לנצח בפעם השישית באותו הטור וסיים במקום ה- 6, לאחר חמשה ניצחונות וסגנות אחת.
גם בלי אותו קטע מחזיק אדי מרקס בשיא הניצחונות בקטעי טור, עם 34 ניצחונות, כשהוא מקדים את ברנאר הינו (28 ניצחונות בקטעים – 5 ניצחונות בטור) ומארק קאוונדיש (25 ניצחונות) שיזנק לטור גם השנה.
עם מאוץ הביניים כה קרוב לזינוק (קצת לפני 40 ק"מ) ומיד לאחריו כניסה לעלייה,ייתכן ונראה את הדבוקה מאוגדת עד אותה הנקודה.
הקטע כולל ארבע עליות מדורגות (כולן 3-4) ולא כולל כמעט קטעי מישור ובכל זאת ייתכן ונראה מאוץ רב משתתפים לקו הסיום.
העלייה האחרונה ממוקמת יותר מעשרים ק"מ לסיום וזה יכול לסייע לקבוצות המאיצים לסגור בריחות במידה ויהיו כאלו.
קטע 13
מתי: יום שישי, 18 ביולי
בק"מ: 197.5
מאיפה: סנט א-טיין
לאיפה: שאמרוז
תוואי:הרים – סיום על פסגה
קצת קשור, אבל מעניין:
אומרים על יום שישי ה- 13 בחודש כי הוא מועד לפורענות. לא בדקנו אם זה תופס גם במקרה של מספר הקטע בטור דה פראנס, זה לא נדיר אבל גם הפעם הקטע ה- 13 ביום שישי.
הנה זה בא – נכנסים לאלפים, עלייה ראשונה בעלת דירוג העל והיא מובילה לקו הסיום של הקטע.
כבר לאחר כעשרה ק"מ של מרוץ יחצו הרוכבים את העלייה המדורגת הראשונה של היום (דירוג 3) ולפני העלייה לקו הסיום יחצו הרוכבים עוד עלייה מדורגת, הפעם בלתי מוכרת בכל הקשור לטור דה פראנס ואורכה 14.1 ק"מ עם זווית ממוצעת של 6.1% עם כמה מקומות אסטרטגיים לתקיפות.
הסיום של הקטע יהיה בעלייה שאורכה 18.4 ק"מ עם זווית ממוצעת של 7.3%.
קטע 14
מתי: שבת, 19 ביולי
בק"מ: 177
מאיפה: גרנובל
לאיפה: ריסול
תוואי: הרים – סיום על פסגה
קצת קשור, אבל מעניין:
גרנובל, העיר ממנה יזנק הקטע, אירחה 32 סיומי קטעי טור עד לשנת 1971. לאחר מכן היא גם אירחה את הזינוקים של קטעי טור.
אדי מרקס, ג'ינו בארטלי, צ'ארלי גול וברנאר טבנה ניצחו בטור ובקטעים שהסתיימו בגרנובל.
סטיוארט אוגריידי האוסטרלי זינק לטור 16 פעמים. לראשונה בשנת 1997 ובפעם השנייה בשנת 1998 בה גם ניצח לראשונה קטע של הטור – בגרנובל. בהמשך הוא השיג רק עוד ניצחון אחד בקטע של הטור, אבל לבש את החולצה הצהובה שלושה ימים בשנת 1998 ועוד שבעה ימים בשנת 2001.
"אם כריס פרום של 2014 חזק כמו כריס פרום של 2013 אנו חייבים להעניק ליריביו הזדמנות לסדוק את שריונו". אלו המילים בהם בחרו מארגני הטור כחלק מהתיאור של קטע 14, הכולל שלוש עליות על פני 177 ק"מ.
העלייה הראשונה מגיעה לאחר 50 ק"מ הכוללים גבעות אין ספור. היא בעלת דירוג 1, אורכה יותר מ- 34 ק"מ והזווית הממוצעת בה 3.9% שכלל לא מספרים את דרגת הקושי שלה.
העלייה השנייה בעלת דירוג על, אורכה 19 ק"מ והיא בעלת זווית ממוצעת של 6% וגם במקרה זה המספרים רחוקים מלהעיד עד כמה היא קשה.
העלייה האחרונה היא לקו הסיום. אורכה 12.6 ק"מ והיא בעלת זווית ממוצעת של 6.9% המורגשים כקשים הרבה יותר לאחר יום כה פרך.
מועמד לניצחון לא יוכל להסתתר ביום מהסוג הזה, כאן נשלפות החרבות גם על ידי השורדים ובוודאי על ידי המתמודדים על ראש הדירוג.
קטע 15
מתי: יום ראשון, 20 ביולי
בק"מ: 222
מאיפה: טאלאר
לאיפה: נים
תוואי: מישור
קצת קשור, אבל מעניין:
בפעם האחרונה בו קטע של הטור דה פראנס הסתיים בנים (2008) היה מארק קאוונדיש ראשון על קו הסיום.
סוף השבוע השני של הטור דה פראנס עם קטע מישורי המוגדר גם כקטע מעבר קלאסי היכול ליצור מלכודות אין ספור.
כשהוצג מסלול הטור והמצגת הגיעה לקטע זה נזכרו הכל בקטע ה- 13 של הטור דה פראנס אשתקד.
באותו קטע נלכד כריס פרום בדבוקה הלא נכונה כשנוצר הפיצול ברוחות הצד ואיבד למעלה מדקה לאלברטו קונטאדור. באותו הקטע איבד אלחנדרו ולוורדה כל סיכוי מעשי להתמודדות על ראש הדירוג כשאיבד כמעט 10 דקות.
המסלול של קטע 15 עשיר ברוחות צד חזקות שם יכולות לפרק את הדבוקה, כך שמנוחה של ממש לא צפויה לרוכבים כשהעצבנות והרצון לתפוס את המקום הנכון בקדמת הדבוקה יכולים להוביל לתאונות.
יום שני, 21 ביולי – מנוחה
קטע 16
מתי: יום שלישי, 22 ביולי
בק"מ: 237.5
מאיפה: קרקסון
לאיפה: בניאר דה לושון
תוואי: הרים
קצת קשור, אבל מעניין:
בשנת 2010 איבד אנדי שלק את החולצה הצהובה, לאלברטו קונטאדור, במורד באותו המקום ולאחר שנפלה לו השרשרת (כאן הסיפור). קונטאדור המשיך לניצחון באותו הטור ולאחר מכן נפסל בעקבות סיפור הסטיק והקלנטבול. שלק שסיים שני הוכרז כמנצח.
שוב חוזרת הדבוקה מיום מנוחה, הפעם השני, שיכול להשפיע על ביצועי הרוכבים ובעיקר בהתחשב בעובדה כי זהו הקטע הראשון בפירניאים והארוך ביותר של הטור דה פראנס 2014, גם במספר הק"מ וגם בשעות האוכף הצפויות לרוכבים.
יהיה קל לזהות את וינצ'נזו ניבאלי בטור השנה, הוא ילבש את המדים של אלוף איטליה במרוץ אופני כביש.
ניבאלי הוא אחד מגולשי המורדות המחוננים שהיו בדבוקה וכנראה הטוב ביותר בדור הנוכחי.
סיום הקטע הוא במורד של כעשרים ק"מ ולאחר עלייה בעלת דירוג על.
הניסיון מעיד כי ברוב המקרים בהם רוכב חוצה את פסגה מסוג זה והמשך לסיום מהסוג הזה בפער של יותר מחצי דקה הוא גם ינצח ומכאן השאלה אם יהיה רוכב כזה, אם הוא יהיה מקבוצת בריחה או המדורגים בראש ואולי שניהם.
קטע 17
מתי: יום רביעי, 23 ביולי
בק"מ: 124.5
מאיפה: סאן גודאנס
לאיפה: סן לארי פלאן ד'אדה
תוואי: הרים – סיום על פסגה
קצת קשור, אבל מעניין:
בשנת 1974 הסתיים לראשונה קטע של הטור על ה"סן לארי". ריימונד פולידור, הצרפתי היה בן 38 כשניצח שם. חמישי על קו הסיום היה אדי מרקס שהמשיך לניצחון חמישי ואחרון שלו בטור דה פראנס.
היום השני בפירנאים. בק"מ זהו הקטע הקצר ביותר של הטור דה פראנס 2014.
125 ק"מ הכוללים בתוך 75 הק"מ האחרונים 3 פסגות עם עליות בעלות דירוג 1 ועוד עלייה בעלת דירוג על לקו הסיום יכולים לעשות שמות בדבוקה.
החצי הראשון של הקטע בספרד, והחצי השני ממש קרוב ועובדות אלו מבטיחות הרבה אוהדים של אלברטו קונטאדור ואלחנדרו ולוורדה.
זה יהיה יום עצבני, מתוח וכנראה בעל השפעה על ראש הדירוג הסופי.
קטע 18
מתי: יום חמישי, 24 ביולי
בק"מ: 145.5
מאיפה: פו
לאיפה: אוטקאם
תוואי: הרים – סיום על פסגה.
קצת קשור, אבל מעניין:
הטור הסתיים בפעם האחרונה על האוטוקם בשנת 2008. קאדל אוונס סיים באותו קטע (10) במקום השמיני, אבל לראשונה בקריירה שלו עלה לראש הדירוג של הטור דה פראנס ובמשך ארבעה ימים לבש את החולצה הצהובה.
בשנת 2010 הוא שוב לבש את הצהובה והפעם ליום אחד.
בקטע הלפני אחרון של הטור דה פראנס 2011 הוא שב ולבש את הצהובה. הפעם הוא שמר אותה עד לניצחון הראשון של רוכב אוסטרלי בטור.
קטע קלאסי של הטור דה פראנס, עם פסגות הטורמלא ואוטוקם עליהן נכתבו כמו מההיסטוריות המרגשות של 100 מהדורות הטור.
קטע לא ארוך בק"מ, אבל מתיש בעיקר בהתחשב כי הטור מתקרב לסיומו והמרחקים שנגמעו כבר גובים מחיר משמעותי מרגלי וראשי הרוכבים.
יום אחרון של העליות הארוכות אל הפסגות הגבוהות עם הנקודות הרבות של תואר מלך ההרים והנאבקים על החולצה המנוקדת יצטרכו להזיע.
אם החולצה הירוקה לא קיבלה את הכתפיים הסופיות עדיין החלק הראשון של הקטע (כשישים ק"מ) יתנהל במהירות רצחנית שתוכתב על ידי הקבוצות של הנאבקים על התואר.
המתמודדים על ראש הדירוג יודעים שזה אחד משני ימי ההכרעה האחרונים של הטור.
תוסיפו על זה את התואר הקבוצתי והעובדה שזו אחת משתי ההזדמנויות האחרונות (והפחות טובה) לניצחון מתוך קבוצת בריחה ותתחילו לקבל את התמונה בראש, על המסלול התמונה תהיה כנראה קשה עוד יותר.
קטע 19
מתי: יום שישי, 25 ביולי
בק"מ: 208.5
מאיפה: מובורגה פאי דו ואל ד'אדור
לאיפה: ברז'ראק
תוואי: מישור
קצת קשור, אבל מעניין:
רוי קוסטה, אלוף העולם במרוץ אופני כביש, יזנק למרוץ כחלק מההרכב של קבוצת מרידה – לאמפרה. יהיה קל לזהותו אות בחליפת הקשת.
אשתקד הוא רכב במדי קבוצת מוביסטאר וסיים את הטור עם שני ניצחונות כשאת שניהם השיג בשבוע האחרון של הטור.
חוזרים למישורים עם הזדמנות אחרונה למנצח מתוך קבוצת בריחה ואחת לפני אחרונה למאיצים הטהורים שעוד נותרו במרוץ.
עלייה מדורגת אחת, קצרה (1.3 ק:מ), בעלת זווית לא קלה של 7.6% המסתיימת 13 ק"מ מקו הסיום יכולה להשפיע מאוד על זהותו של המנצח בקטע.
קטע 20
מתי: שבת, 26 ביולי
בק"מ: 54
מאיפה: ברז'ראק
לאיפה: פריגו
תוואי: גבעות – נגד השעון אישי
קצת קשור, אבל מעניין:
הטור דה פראנס של שנת 1989 הותיר חותמו כמרתק ביותר
בהיסטוריה, לאחר שהוכרע ביום האחרון בו ניצח גרג למונד בזכות ביצוע מדהים
של רכיבה נגד השעון והפיכת פיגור (מלורן פניון) של 54 שניות לניצחון בפער של 8 שניות בלבד.
עוד
לפני וגם מאז היו מהדורות טור שהוכרעו בפערים של שניות. אלברטו קונטאדור
ניצח בפער של 23 שניות בשנת 2007 כשקאדל אוונס היה שני. אוסקר פריירו הוכרז
כמנצח של מהדורות 2006, לאחר הפסילה של פלויד לאנדיס, והפער בינו לבא
אחריו (אנדראס קולדן) היה 32 שניות בלבד, אבל אלו הכרעות שלא יצרו את המתח
ולא את הזכרונות של אותן 8 שניות בשנת 1989.
בחלומם של מארגני הטור, הצופים וכל אוהד ספורט:
ראש הדירוג של הטור ערב הקטע היחיד נגד השעון,שהוא גם קטע אחרון היכול ליצור פערים של ממש, לפחות שני רוכבים מדורגים בראש עם פער היוצר מאבק של ממש ביניהם.
מסלול הטור דה פראנס נוצר כמעט שנה טרם הזינוק, הצגתו מתקיימת כעשרה חודשים לפני הזינוק, שורות אלו נכתבו כארבעה שבועות לפני הקטע הלפני אחרון ובכל זאת כולם מדמיינים את אותו התסריט.
וזהו התסריט ההחלום האולטימטיבי:
אלברטו קונטאדור לובש את החולצה הצהובה כשהוא מוביל בפער של כ- 40 שניות עד 1:15 דקה על כריס פרום המדורג במקום השני.
המאבק על הניצחון בטור דה פראנס 2014 מוכרע ערב הכניסה לשדרות הניצחון בפריס ובפער של שניות בודדות ממש כשהשניים מגיעים אל קו הסיום בעיר פריגו.
מצד שני יש מציאות, בדרך כלל היא אינה חלק ממערך החלומות של מארגני גרנד טור, צופי ספורט נלהבים וחולמי הקיץ של חודש יולי.
בהתחשב בשבוע הראשון של הטור, השבועיים המפרכים של האלפים, הפירנאים ושאר הפסגות, ייתכן ולקטע הזה נגיע כשהפערים כה גדולים עד כי העניין היחיד יהיה בזהותו של המנצח בקטע ואם טוני מרטין שרד לשלב זה של מהדורת ה- 101 של הטור הוא האיש להביס.
קטע 21
מתי: יום ראשון 27 ביולי
בק"מ: 137.5
מאיפה: אוורי
לאיפה: פרי שאנז-אליזה (פריז – שדרות הניצחון)
תוואי: מישור
קצת קשור, אבל מעניין:
באחד מהראיונות לאחר ניצחונות בטור דה פראנס 2013 אמר כריס פרום כי הרגע הכי קשה במרוץ היה הנאום שנשא מעל במת המנצחים בטקס הסיום. אין ספק כי הוא ישמח לחזור לחוויה הקשה.
היום האחרון של הטור דה פראנס מתחיל בחגיגות של צילומים וחיוכים ולא במרוץ.
מארגני המרוץ אהבו את הסיום של מהדורת ה- 100 אשתקד, שהיה בדמדומים וכניסה לחשכת הערב, עם טקס הסיום שכלל מצגת לייזר וחגיגה ענקית.
גם הפעם יגיעו הרוכבים לשדרות הניצחון בפריז בדמדומים וטקס הסיום כבר יהיה בחושך.
עוד לפני שתגיע הדבוקה הגברית של הטור לשדרות הניצחון יתקיים מרוץ של הנשים בשדרות.
הניצחון בקטע האחרון של הטור נחשב לאחד היוקרתיים ביותר, בעיקר בעבור המאיצים הטהורים ואם הם שרדו את שלוש וחצי השבועות נראה אותם כנראה נאבקים במאוץ לקו הסיום, מנצח מבריחה נדיר מאוד בקטע הסיום של הטור.
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת