יום הבסטיליה של הטור המאה – הר וונטו. הקטע 15 יסגור את השבוע השני של הטור וגם את הסיכויים של כמה רוכבים לנצח בטור. כריס פרום יעמוד במוקד עם קבוצתו שעד כה לא הייתה לעזרתו כשהוא הותקף. יום שכל האמת תצא בו לאור, עליונות שתעמיד את פרום כמועמד בטוח לניצחון או שיהיה מי שיצליח לאתגרו? השידור הישיר יחל בשעה 11:30
מאת:יאיר בן עמי
• אתר הטור דה פראנס של שוונג – כאן / הכל על החולצות כאן
לקראת קטע 15:
כריס
פרום לובש את החולצה הצהובה ועד כה הוא הפגין את היכולות המרשימות ביותר
ואף נראה ברמה אחת מעל לכל שאר המתמודדים על ראש הדירוג. למרות זאת הוא
יכול למצוא עצמו במצב מאוד לא קל בדרך אל פסגת וונטו.
המבחן הגדול
יהיה של כל קבוצת סקאי. אנחנו לא נדע, כנראה עד שהם יהיה בתוך העלייה, איזו
קבוצה נראה. זו שהתפרקה כבר פעמיים או את זו שראינו בשנה שעברה ובתחילת
הטור הזה. קבוצה המכתיבה קצב שמקשה מאוד על התקפות בעליות או קבוצה שמותירה
את פרום בודד מול המתחרים שלו ועוזריהם.
פרום איבד כבר שני רוכבים.
אדוולד בואסון האגן ששבר את עצם הבריח בתאונה לפני חצי שבוע ואת ואסיל
קאריינקה שלא עמד במגבלת הזמן בקטע לפני כשבוע. שניהם נחשבו לכח משמעותי
במערך של קבוצת סקאי לפני שנה והשנה לא הצליחו לשחזר את יכולותיהם.
אם
בדרך אל פסגת הוונטו נראה את קבוצת סקאי מתפרקת שוב נצטרך להמתין, אולי
שנים, כדי להבין מה לא עבד במערך שהציב דויד בראילספורד לטור דה פראנס
2013. אי אפשר לשלול בעיה חברתית שנוצרה לאחר שמנצח הטור 2012, בראדלי
וויגנס זכה להדחה פומבית מעמדת המוביל של הקבוצה ובעת שהתמודד עם מחלה
ותנאים לא קלים בג'ירו ד'איטליה, ממנו פרש.
מול פרום וקבוצת סקאי
יעמוד מערך צמדים שבעזרת טקטיקה נכונה יכול לקחת לו את החולצה הצהובה. באוק
מאלומה מקבוצת בלקין מדורג שני בפער של 2:28 דקות. חברו לקבוצת בלקין,
לורנס טאן דאם מדורג חמישי בפיגור של 3:01 דקות. אלברטו קונטאדור מדורג
במקום השלישי ופיגור של 2:45 דקות, חברו לקבוצת סאקסו – טינקוף, רומן
קרוצ'יגר, מדורג רביעי בפיגור של 2:48 דקות.
שני הצמדים האלו יכולים
למרר לפרום את החיים. הוא לא יכול להרשות לעצמו שאחד מהרוכבים האלו יצא
להתקפה בלי להגיב. הוא יוכל להשהות תגובה לזמן מוגבל בלבד לפני שהסכנה של
איבוד החולצה הצהובה תהיה ממשית. כשהוא יגיב כל שאר הרוכבים, מהצמדים של
בלקין – סאקסו, יוכלו לשבת לו על הזנב לכל אורך המרדף רק כדי לצאת לעוד
בריחה כשהוא יסיים את המרדף. מהלך כזה יכול לחזור על עצמו שוב ושוב עד
שפרום ישבר או עד שהוא ישבור את מתחריו בזכות עליונות קיצונית.
כמובן
שבין תיאוריה לביצוע חייב להיות גם את הכח של הרוכבים. המשמעת הטקטית,
הרצון להקריב ולפני כל אלו שפרום אכן יהיה ללא חבריו לקבוצה וחשוף להתקפות.
המשוואה
לפיה יאבד פרום את החולצה הצהובה ארוכה ומורכבת מזו שנכתבה כאן. מצד שני
יש עוד רוכבים המדורגים לא רחוק מפרום וטרם וויתרו על ראש הדירוג.
קוינטנה
עוד נמצא רק 5:18 דקות לאחור והוא לא רוכב שאוהב מצבי רוגע בעליות, פולגסן
בפיגור של 4:39 דקות מפרום וכבר כמה זמן שמצפים לפריצה שלו, חואקין
רודריגז בפיגור של 5:48 דקות והוא מחכה כבר שבועיים להרים האלו.
יש
מצב אחד בו הטור יכול לאבד עניין וזה כבר קרה בעבר. אם הרוכבים יחליטו
שהמאבק הוא על המקום השני. במהלך מרוץ יכול להיווצר מצב בו המוביל מפגין
עליונות כה משמעותית עד כי המתחרים שלו מאבדים אמון ביכולתם לנצחו. אם זה
יקרה צפוי לנו שבוע אחרון משמים כברוב השנים בהן ניצח לאנס ארמסטרונג או
אפילו משהו בסגנון השבוע האחרון של הטור דה פראנס אשתקד.
עמנואל בלחסן על קטע 15:
השלב הארוך בטור המאה, מרחק 242 ק"מ עם סיום ספקטקולארי במיוחד על פסגת "הענק מפרובנס", המון-וונטו הכביר.
ומכופלת: ה"קטורז ז'וואיי" 14 ביולי יום העצמאות הצרפתי, בריחהגדולה
ומשמעותית של כמה צרפתים אמיצים (ז'רמי רואה המהנדס האמיץ, שבנאלהבלתי
נלאה, תומא ווקלר האיש בעל אלף הפרצופים?), או לחילופין ניצחון עלפסגת ההר
של אחד מנציגי הדור הצעיר, כשרון צרפתי רענן כפייר רולאן, תיבופינו או ז'אן
כריסטוף פרו.
עורך ראשי של אתר Shvoong ובעל הטור מציאות נושכת.