התאונות בקטעי המישור, המובילים למאוצים המוניים אל קווי הסיום, לא משפיעות על דירוג החולצה הצהובה אך בדירוג החולצה הירוקה הן יכולות להכריע מי ינצח
מאת:יאיר בן עמי
• כל כתבות הטור דה פראנס – כאן
• מסלול המרוץ- כאן
• רשימת משתתפים – כאן
• אתר הטור דה פראנס של שוונג – כאן
• השידור הישיר של שוונג- קטע 4- כאן
קטע 4: יום רביעי, יולי 4
תוואי: מישור-גבעות קלות
מרחק: 214.5 ק"מ
זינוק: Abbeville (אבוויל).
סיום: Rouen (רואן).
אנדרי גרייפל ניצח בקטע ה- 4 של הטור דה פראנס. זהו ניצחון בלי הטעם המושלם משום התאונה שהייתה לקראת הסיום. לאף אחד אין ספק כי בהעדרו של מארק קאוונדיש, שהיה בין הרוכבים שנפלו, מאוץ לקו סיום שונה. גריפל סיים שני לקאוונדיש בקטע השני והפער בניהם היה של חצי גלגל. זהו פער לא קטן שיושב בתודעתו של גריפל.
גריפל וקאוונדיש לא חברים טובים. כשהיה גריפל חבר בקבוצת איג'טיסי- הייראוד, יחד עם קאוונדיש, הוא חשב כי הוא לא זוכה להזדמנות הוגנת להוכיח הכי הוא לא פחות מאיץ מקאוונדיש. לאחר שקאוונדיש לא הצליח לנצח במרוץ הקלאסי, מילאנו סן רמו (בו ניצח שנה קודם) אמר גריפל כי הוא יכול היה להביא ביצוע טוב יותר. מאותה אמירה השניים לא רכבו יחד באותו מרוץ.
בעוד הרבה, מאוד, שנים לא יזכור אף אחד כי לניצחון של גריפל קדמה תאונה שהוציאה את קאוונדיש מהמאבק על קו הסיום. לעומת זאת, בימים הקרובים, בהם יהיו עוד מאוצים המוניים לקווי סיום, גריפל יזכור וכנראה טוב מכולם, כי הוא לא התמודד מול קאוונדיש במאוץ שהביא לו את הניצחון. גריפל לא אשם בתאונה ובמהלך המאוץ אסור היה לו לחשוב על מאום. מצידו הוא ניצח בקטע של הטור דה פראנס. אבל במאוץ הבא, בו ישתתף קאוונדיש, הוא יידע כי הוא לא ניצח את קאוונדיש.
בזכות חוק שלושת הק"מ לא הושפע המאבק על החולצה הצהובה, אלא אם הרוכב נפצע בצורה שתשפיע על בריאותו. גם אתמול חצו חלק מהמתמודדים על הצהובה את קו הסיום בפיגור גדול, בגלל תאונה שהתרחשה 2.6 ק"מ לסיום, אבל כולם קיבלו את הזמן של המנצח בזכות חוק שלושת הק"מ. לעומת זאת, לתאונות כאלו המנטרלות מאיצים המתמודדים על החולצה הירוקה, יש השפעה מכריעה על הדירוג הסופי.
גריפל על דוכן המנצחים של אוסטריך ראונדפורט 2009, כשרכב בקבוצת איג'טיסי – היי ראוד
מארק קאוונדיש יודע בדיוק כמה נקודות מוכנות לקטיפה שלו. אלו הן הנקודות של קטעי המישור שכמעט תמיד יסתיימו במאוצים המוניים. בשנים האחרונות הוא ניצח את רוב הקטעים האלו, במרוצי הגרנד טור בהם השתתף. בזכות הניצחונות במאוצים האלו הוא ניצח בדירוג הנקודות ולקח הביתה את החולצה הירוקה של הטור דה פראנס 2011. כל תאונה, המונעת ממנו לאסוף נקודות, מגדילה את הסיכוי של מתחריו.
אחד המתחרים האלו הוא פטר סאגאן הלובש את החולצה הירוקה מהקטע השני. בעוד קאוונדיש צריך את הנקודות של המאוצים ההמוניים יכול סאגאן לאסוף לא מעט נקודות גם בזכות ניצחונות בקטעים המסתיימים בעליות קטנות והוא כבר עשה את זה השנה פעמיים כשניצח בקטע 1 ובקטע 3. בנוסף יוכל סאגאן לאסוף נקודות במאוצי ביניים של קטעי ההרים. בעוד קאוונדיש לא ישרוד עליות ארוכות ויאלץ לסגת מהדבוקה ולשרוג את מגבלת הזמן, לסגאן יש סיכוי לחצות חלק מהפסגות האלו עם הדבוקה ובכך לאסוף הרבה יותר נקודות מקאוונדיש לאורך המסלול. בשבוע השני של הטור יש לפחות שני קטעים כאלו וייתכן שכבר בקטעים של שבת וראשון יוכל סאגאן לנצל מאוצים בין הרים גבוהים כדי לאסוף נקודות כשקאוונדיש משתרך הרחק מאחור ואפילו לא מתמודד במאוצי הביניים.
אבל יש עוד צד חשוב. כרגע מוביל סאגאן בפער של 61 נקודות על קאוונדיש המדורג רביעי. סאגאן מצליח לאסוף לא מעט נקודות גם במאוצים ההמוניים שקאוונדיש מנצח. בקטע השני, כשקאוונדיש ניצח, היה סגאן שישי על קו הסיום ואסף 10 נקודות לעומת 45 של קאוונדיש. בקטע ה-4 אסף סאגאן 22 נקודות בזכות מקום חמישי, קאוונדיש לא קיבל נקודות משום שהיה מעורב בתאונה.
מכאן החישוב של סאגאן אומר שעדיף לו ניצחון של קאוונדיש בקטעים כאלו, בהמשך הטור, כדי שרוכבים אחרים לא יאספו את מקסימום הניקוד. מטאו גוס, כדוגמא של המדורג שני, בפיגור של 55 נקודות בלבד מסגאן. ניצחון של גוס בשני קטעים, בהם סאגאן יהיה מחוץ לעשירייה ראשונה, ותהיה לו בעיה. גריפל המרוחק 60 נקודות (מקום שלישי) מהירוקה של סאגאן יכול לקחת לו אותה על הרבה פחות משני ניצחונות. כשקאוונדיש ינצח הם יאספו פחות ניקוד ויגדל הסיכוי של סאגאן להביא את הירוקה לסלובקיה עם סיום הטור.
עשירייה ראשונה בקטע 3:
1. אנדריי גריפל, גרמניה, לוטו-בליסול, 5:18:32 שעות
2. אלסנדרו פטאקי, איטליה, לאמפרה- איאסדי
3. טום ווילר, הולנד, ארגוס שימנו
4. מטאו גוס, אוסטרליה, אוריקא גרינאדג'
5. פטר סאגאן, סלובקיה, ליקויגאס, קנונדייל
6. ג'ונתן קאנטוול, אוסטרליה, סאקסו בנק – טינקוף בנק
7. דריל אימפיי, דרא"פ, אוריקא גרינאדג'
8. כריס בוקמנס, בלגיה, וואקאנסליי- דיסיאם
9. אדוואלד בואסון האגן, נורבגיה, סקאי
10. רובן פרז, ספרד, אוסקלטל-אוסקדי, כולם זמן זהה
העשיריה הראשונה לאחר קטע 3
1. פביאן קאנצ'לארה, שוויץ, ראדיושאק – ניסן 20:04:02 שעות
2. בראדלי וויגינס, בריטניה, סקאי + 7 שניות
3. סילוויאן שבנאל, צרפת, אומגה פארמה – קויק סטפ, זמן זהה
4. טיג'יי ואן גארדן, ארה"ב, ביאמסי +10 שניות
5. אדוואלד בואסון האגן, נורבגיה, סקאי + 11 שניות
6. דניס מנצ'וב, רוסיה, קאטיושה + 13 שניות
7. קאדל אוונס, אוסטליה, בי אמ סי, + 17
8. ויצ'נזו ניבאלי, איטליה, ליקוויגז-קנונדייל , + 18
9. ריידר היסזדייל, קנדה, גארמין-שארפ, זמן זהה
10. אנדראס קלודן, גרמניה, רדיושק-ניסאן, + 19
ראש דירוג הנקודות לאחר קטע 3
חולצה ירוקה
1. פטר סאגאן, סלובניה, ליקויגאס קנונדייל, 149 נקודות
2. מטאו גוס, אוסטרליה, אוריקא גרינאדג', 92 נקודות
3. אנדריי גריפל, גרמניה, לוטו-בליסול, 87 נקודות
ראש דירוג דירוג הרים לאחר קטע 3
החולצה המנוקדת
1. מיכאל מורקוב, דנמרק, סקסו בנק טינקוף, 9 נקודות
2. איוון באסו, איטליה, ליקוויגז-קנונדייל, 2 נקודות
3. פטר סגאן, סלובקיה, ליקיוגז-קנונדייל, 2 נקודות
ראש דירוג הרוכב הצעיר לאחר קטע 3
חולצה לבנה
1. טיג'יי ואן גארדן, ארה"ב, ביאמסי, 20:04:12 שעות
2. אדוואלד בואסון האגן, נורבגיה, סקאי + 1 שניה
3. ריין טרמה, אסטוניה, קופידיס + 12 שניות
דירוג קבוצתי
1. סקאי 60ף12:40 שעות
2. רדיושק-ניסאן + 4 שניות
3. בי אמ סי + 6 שניות
תמונות
•
קטע 4: יום רביעי, יולי 4
תוואי: מישור-גבעות קלות
מרחק: 214.5 ק"מ
זינוק: Abbeville (אבוויל).
סיום: Rouen (רואן).
תוואי שעל הנייר מתאים לסיומת במאוץ המוני, אך הגבעות הקטנות, המסלול שחלקוהגדול לחוף הים עתיר רוחות הצד, עשויים ליצור התרחשויות מעניינותומפתיעות. העיר הקטנה Abbeville (אבוויל) תארח לראשונה בתולדותיה את הטורדה פראנס, על אף שזו עיר שמורגלת במרוצי אופניים כגון ה טור לה סומם וכןלה טור דה פיקרדי .קו הסיום בעיר Rouen (רואן), עיר המחוז של חבל נורמנדי,מכיר היטב את הטור דה פראנס. לא פחות מ 19 ביקורים של הדבוקה הצהובה אירחהRouen (רואן) במהלך השנים, החל משנת 1949.
העיר מוכרת גם כמעוזו של ז'אק אנקטיל האגדי יליד האזור, הרוכב הראשון שניצח בטור דה פראנס 5 פעמים, לפני כחמישים שנים.
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת