תומא ווקלר הוא כנראה הרוכב הכי מזוהה עם הטור דה פראנס מבין הרוכבים שלא ניצחו בו. הוא מוכר יותר מכמה מנצחי עבר. בקטע ה- 10 של הטור 2012 הוא המשיך להותיר חותמו על מרוץ האופניים הגדול ביותר
מאת:יאיר בן עמי
• כל כתבות הטור דה פראנס – כאן
• מסלול המרוץ- כאן
• רשימת משתתפים – כאן
• אתר הטור דה פראנס של שוונג – כאן
• השידור הישיר של שוונג- קטע 10- כאן
קטע 10: יום רביעי, יולי 11
מרחק: 194.5 ק"מ
תוואי: הרים
זינוק: Mâcon (מאקון)
סיום: Bellegarde-sur-Valserine (בלגארד-סור-וואלסורין)
ווקלר החל את דרכו כמקצוען ברכיבה על אופניים בקבוצת בונז'ור הצרפתית בשנת 2001. הוא היה אז בן 22. מאז הקבוצה החליפה שמות אבל ווקלר נשאר בה והפך לכוכבה הגדול כבר מזמן.
למרות שהיה רוכב טוב עוד קודם את הפריצה לתודעת הקהל הוא עשה בטור דה פראנס השני אליו זינק, בשנת 2004. בקטע רביעי הוא נכנס לקבוצת בריחה ששרדה עד לקו הסיום, סטיוארט אוגריידי, אז בקבוצת קופידיס וכיום בקבוצת אוריקאה גרינאדג' (רוכב בטור) ניצח בקטע. ווקלר היה שלישי על קו הסיום ובזכות הפער מהדבוקה קיבל את החולצה הצהובה כמוביל בדירוג המצטבר.
במשך עשרה ימים קטש לאנס ארמסטרונג את הפער , אותו פתח עליו ווקלר בקטע הרביעי, ורק בקטע ה- 15 הצליח לקחת ממנו את החולצה הצהובה. ווקלר סיים את הטור כגיבור בצרפת והפך לספורטאי מוכר בכל העולם.
ווקלר המשיך לצבור מוניטין, כרוכב שתמיד תוקף ואף מנצח לא מעט תחרויות. בטור דה פראנס של שנת 2009 הצליח ווקלר להקדים את הדבוקה בשבע שניות על קו הסיום ורשם את ניצחונו הראשון בקטע טור ובשנת 2010 השיג את ניצחנו השני בקטע טור, לאחר שיצא לסולו מתוך חבורת חוד והיא ראשון על קו הסיום. אבל את התהילה הגדולה השיג בטור 2011.
בקטע 9 של הטור הוא חצה רק שלישי את קו הסיום. גם הפעם לאחר שהיה בתוך קבוצת בריחה. גם הפעם החולצה הצהובה עלתה על כתפיו. אבל הפעם הסיפור היה שונה לגמרי. ווקלר שמר לא רק שמר על החולצה הצהובה במשך עשרה ימים ולכל אורכם וגובהם של הפירנאים והאלפים. הוא גם הצליח לשמור על המקום הרביעי בדירוג הסופי. הפתעה ענקית וביצוע שאף אחד לא חזה לפני הזינוק לטור ומעטים האמינו, תוך כדי המרוץ, שווקלר ירשום. בסיום הטור היו חסרות לו 50 שניות כדי לעמוד על דוכן המנצחים. הישג שלא רשם רוכב צרפתי מאז שנת 2000 כשקריסטוף מורו סיים רביעי.
חלפה שנה, שוב ווקלר נכנס לקבוצת בריחה, הפעם בקטע העשירי. הוא מפגין רכיבה אמיצה לכל אורך היום ועל העלייה הקשה ביותר של המרוץ אוסף את מרב הנקודות. הוא חוצה ראשון את קו הסיום, רושם ניצחון רביעי בקטע של הטור. מקבל את החולצה המנוקדת של המוביל בקטגורית ההרים וגם את תואר הרוכב האגרסיבי של הקטע.
השאלה היא האם יוכל ווקלר להיות מלך ההרים של הטור דה פראנס לא קלה. מצד אחד הוא הוכיח כי הוא יודע לטפס, כששמר על החולצה הצהובה בטור של 2011. הוא גם צבר פיגור המציב אותו, אחרי הניצחון בקטע, במקום 31 עם פיגור של יותר מ- 22 דקות מחולצה הצהובה וזה יכול לסייע לו בכניסה לקבוצות בריחה. מצד שני עכשיו הוא יהיה אחד הרוכבים הכי מסומנים בדבוקה. כל רוכב, וקבוצה, הרוצים את החולצה של מלך ההרים ונסו לעשות כל מאמץ שלא ייכנס לקבוצות בריחה.
ווקלר עם 28 נקודות, בדירוג מלך ההרים. פרדריק קסייאקוף. עם 21 נקודות. גם קסייאקוף מדורג רחוק מהצהובה (מקום 75 עם פיגור של יותר מ 48 דקות). יהיה מעניין לראות אם הדבוקה תאפשר להם לצאת לבריחה, כבר בקטע 11. קסייאקוף יתקוף מחר אלא אם מסיבה לא ברור ולא הגיונית הוא וויתר על החולצה המנוקדת. מבחינת הקבוצות החזקות התקפה של קסייאקוף מסוכנת יותר משום שקבוצתו אסטנה, עדיין מאיימת על הדירוג הקבוצתי. אסטנה מדורגת במקום 4 עם פיגור של 4 שניות מביאמסי. אם ביאמסי יצטרכו להחליט בין מאבק על הדירוג הקבוצתי לסיוע לאוונס לא תהיה דילמה. מצד שני בלא מעט סיטואציות אפשר לשמור על הדירוג הקבוצתי וגם לסייע לאוונס במאבק על החולצה הצהובה.
ראש הדירוג המצטבר לא הזדעזע לאחר הקטע ה- 10 אבל ראינו רמזים להמשך. יוהאן וון דה ברוקה ופייר רונאלד הראו שהם לא וויתרו על שיפור עמדות בראש הדירוג. הם חצו את קו הסיום מקבוצה שנייה ופער של כחצי דקה מקבוצת החולצה הצהובה ושאר רוכבי ראש הדירוג. ביסים קטנים כאלו, בפערים של רוכבי עשירייה שנייה ורוכבים בנמצאים קצה העשירייה הראשונה, לא גורמים נזקים מיידים אלא בעיקר להתשה יומית (הצורך לשמור על פער מהם כשהם תוקפים) וזו יכולה להצטבר עד לשבירת רוכבים. בכל יום, בהרים, נראה רוכבים כוואן דה ברוקה ורונאלד מנסים לבצע מהלכים כפי שהם ביצעו בקטע 10. אין להם מה להפסיד, הם כבר הפסידו, עכשיו הם יכולים רק לשפר ואם ייכשלו אף אחד לא יאמר כי סיימו במקום 30 במקום 11 בדירוג הסופי.
עשירייה ראשונה בקטע 10:
1. תומא ווקלר, צרפת, יורופקאר, 4.46:26 שעות
2. מיקלה סקארפוני, איטליה, לאמפרה-איאסדי + 3 שניות
3. יאנס וויוט, גרמניה, ראדיושאק-ניסן + 7 שניות
4. לואיס לאון סאנצ'ז, ספרד, ראבובנק + 23 שניות
5. דריס דווניס, בלגיה, אומגה פארמה- קויק סטפ + 30 שניות
6. סנדי קאזר, צרפת, אפדהז'י- ביג-מאט + 2:44 דקות
7. אגוי מרטינז, ספרד, אוסקלטל – אוסקדי
8. פייר רולנד, צרפת, יורפקאר
9. יורגן ואן דה ברוק, בלגיה, לוטו בליסול, כולם זמן זהה
10. דמיטרי פופונוב, אזחטן, אסטנה + 2:52 דקות
העשיריה הראשונה לאחר קטע 10
1. בראדלי וויגינס, בריטניה, סקאי 43:59:02 שעות
2. קאדל אוונס, אוסטליה, בי אמ סי, + 1:53 דקות
3. כריס פרום, בריטניה, סקאי + 2:07 דקות
4. ויצ'נזו ניבאלי, איטליה, ליקוויגז-קנונדייל , + 2:23
5. דקות דניס מנצ'וב, רוסיה, קאטיושה + 3:02 דקות
6. הימאר זובלדיה, ספרד, ראדיושאק-ניסן + 3:19 דקות
7. מקסים מונפורט, בלגיה, ראדיושאק-ניסן, + 4:23 דקות
8. יורגן וואן דן ברוקה, בלגיה, לוטו בילסול + 4:48 דקות
9. ניקולה רוש, אירלנד, אז'ה2אר לה מונדיאל + 5:29 דקות
10. טג'יי וואן גרדרן, ארה"ב, ביאמסי + 5:29 דקות
ראש דירוג הנקודות לאחר קטע 10
חולצה ירוקה
1. פטר סאגאן, סלובניה, ליקויגאס קנונדייל, 232 נקודות
2. מטאו גוס, אוסטרליה, אוריקא גרינאדג', 205 נקודות
3. אנדריי גריפל, גרמניה, לוטו-בליסול, 172 נקודות
ראש דירוג דירוג הרים לאחר קטע 10
החולצה המנוקדת
1. תומא ווקלר, צרפת, יורופקאר, 28 נקודת
2. פרדריק קסייאקוף, שבדיה, אסטנה, 21 נקודות
3. מיקלה סקארפוני, איטליה, לאמפרה-איאסד, 21 נקודות
ראש דירוג הרוכב הצעיר לאחר קטע 9
חולצה לבנה
1. טג'יי וואן גרדרן, ארה"ב, ביאמסי, 44:04:33 שעות
2. ריין טרמה, אסטוניה, קופידיס + 25 שניות
3. תיבו פינו, צרפת, אפדהז'י- ביג-מאט + 3:22 דקות
דירוג קבוצתי לאחר קטע 9
1. רדיושק-ניסאן 132:02:22 שעות
2. סקאי + 4:58 דקות
3. ביאמסי+ 22:02 דקות
קטע 11: יום חמישי,יולי 12
מרחק: 148 ק"מ
תוואי: הרים גבוהים
זינוק: Albertville (אלברויל)
סיום: La Toussuire – Les Sybelles (לה-טוסוויר לה-סיבל)
שלב קצר של הרים גבוהים (יותר מ- 2000 מטרים מעל פני הים) וכמה פסגות "סלב"
באלפים. בשנים האחרונות נראה כי מגמת שלבים הררים בעלי מרחק קצר יחסית,
תופסת תאוצה וזה מבורך וממוקד.יום חשוב, הזדמנות למטפסים שאינם מעולים
ברכיבה נגד-השעון, לפתוח פערים על עמיתיהם. אולי לא היום בו יקבע מנצח
הטור, אך לבטח נדע מי כבר לא ינצח…הזינוק יצא מאלברטוויל, עיר שארחה לפני
עשרים שנה את אולימפיאדת החורף ואף ביקור אחד של הטור דה פראנס. העיר הזאת
הנחשבת מרכז תיירות אופניים ונקודת יציאה לרכיבות אלפיניות. לאחר 40 ק"מ
מישור יטפסו ל קול דה לה המדלין המפורסם, עליה ארוכה מאוד של יותר מ- 25
ק"מ ומדורגת בקטגורית על.ירידה ומיד עליה אימתנית לא פחות -קרואה-דה-פיר
("צלב הברזל") 22.4 ק"מ ותלולה יותר וגם שיא הגובה של 2067 מטרים. הסיום בלה-טוסוויר לה-סיבל, 18 ק"מ של טיפוס עד הסיום בפסגה, אתר ספורט
חורף שישמש גם כנקודת סיום של הרוכבים החובבים המסורתית (Etape du Tour).
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת