בברטניה לא ידעו אם לצחוק או לבכות כאשר מארק קאוונדיש ניצח בקטע ה- 7 של הטור דה פראנס 2011 משום שהמועמד הבריטי לראש הדירוג פרש אחרי תאונה
מאת:יאיר בן עמי
כתבות קודמות- קונטאדור והסטטיסטיקה ההיסטורית, כל הקבוצות, הרוכבים והמטרות, כל חולצות הטור דה פראנס, טור דה פראנס- רגעים היסטורים בלתי נשכחים- חלק א, רגעים בלתי נשכחים חלק ב, מסלול הטור דה פרנאס 2011, המועמדים לניצחון, השפל של ארמסטרונג בפסאז' דו-גואה, הפנס האדום, הטור הפרנקו אפריקאי, קטע 1 – אלברטו קונטאדור הפסיד זמן, קטע 2 – אלוף העולם בצהובה ,קטע 3- גרמין- סרוולו ממשיכים לנצח, קטע 4 – אוונס ניצח, הושווד שמר על הצהובה, קטע 5- קאוונדיש חזר לנצח ביום של תאונות, קטע 6- חגיגה נורבגית,
כתבות על הספק הכח של הרוכבים בטור דה פראנס- הספקי הרוכבים בטור דה פראנס, הספקי הרוכבים בטור
צילום שער: Pirker
י
בקטע ה- 5 של הטור דה פראנס 2008 ניצח מארק קאוונדיש בפעם הראשונה בקטע של הטור. גם אז זה היה קטע רב תאונות. מי שסיים אז שלישי,אריק זאבל,הוא הים מאמנו של קאוונדיש. בקטע ה- 5 של הטור דה פראנס 2011 הוא השיג את הניצחון ב- 16 שלו ובקטע ה- 7 הוא חזר לעיר בה ניצח בפעם הראשונה והשלים את ניצחונו ה- 17 בטור דה פראנס. קאוונדיש עושה במהירות את דרכו לצמרת מנצחי הקטעים של כל הזמנים בטור דה פראנס. עם שני הניצחונות של השבוע הראשון בטור 2011 הוא עקף שמות גדולים כמו ז'ק אנקטיל ופרדי מרטנס. נכון לעכשיו הוא מדורג במקום ה- 8 בכל הזמנים במשותף עם הצרפתי ז'ן אלווינו. ועל נייר (עם עוד 4 קטעי מישור בטור השנה) הוא יכול לעלות עד למקום ה- 6. קאוונדיש רק בן 26.תאורתית יש לו עוד שנתיים לפחות ואולי אפילו ארבע שנים של מאוצים.אם ימשיך לאסוף רק 4 ניצחונות בכל שנה הוא יכול להגיע לעבור גם את לאנס ארמסטרונג (25 ניצחונות בקטעים), ברנאר הינו (28 ניצחונות בקטעים) ואולי לסכן את השיא של אדי מרקס (34 ניצחונות בקטעים).
קאוונדיש רק 17 נקודות מהחולצה הירוקה
צילום: Elyobelyob
אם הניצחונות של קאוונדיש היו בצד השמח של הממלכה הבריטית הרי שהפציעה ששלחה את קאדלי וויגנס לבית החולים (עם שבר בעצם הבריח) הפכה את הקטע גם לעצוב. וויגנס הגיע לטור דה פראנס כאחד המועמדים המובילים לראש הדירוג. בשנת 2009 הוא השלים הסבה מרשימה מרוכב על במסלול לרוכב גרנד טור. הוא סיים רביעי בטור של אותה השנה וסומן כאחד המועמדים לניצחון בשנים הבאות. לפני שנה הוא פשוט לא הצליח להביא את אותן יכולות של 2009 וסיים הרחק מהחולצה הצהובה. אבל רק לפני כשלושה שבועות הוא השלים ניצחון ב"קריטריום דו דופינה" ונראה היה כי הוא חזר לכושר שיעניק לו את היכולות למאבק על ראש הדירוג. כל התקוות הללו נמוגות בשניה אחת של מפגש הכתף עם האספלט ופינוי לבית החולים עם שבר בעצם הבריח.
גם קבוצת רדיושאק לא ידעה אם לצחוק או לבכות בסוף הקטע ה- 7. לאחר הפציעה והפרישה של יאנס בריאקוביץ בקטע הקודם שוב היו להם רוכבים מעורבים בתאונות וזה הצד העצוב. לווי ליפהיימר וכריס הורנר התרסקו בתאונה הגדולה, הפסידו זמן רב וספק עם שניהם או אחד מהם יזנק לקטע ה- 8. הורנר הפסיד אתמול 12:41 דקות כשחצה את קו הסיום אחרון וזו התאונה השנייה בה הוא מעורב. הוא הדרדר עד למקום ה- 119 בדירוג המצטבר ועם פיגור של כמעט 13 דקות מראש הדירוג הוא יזדקק לנס כדי לחזור למאבק על ראש דירוג המצטבר.לוויי ליפיהיימר גם היה מעורב בתאונה שנייה בטור השנה וגם התעכב בגלל תקלה טכנית ובסופו של יום הוא ספר יותר משלוש דקות הפסד כשחצה את קו הסיום עם הדבוקה השנייה. עם 4:30 דקות פיגור מראש הדירוג הוא ייצטרך לעשות דברים מאוד נדירים כדי לחזור למאבק על ראש הדירוג. הצד השמח בקבוצת ראדיושאק היה העלייה למקום השלישי בדירוג המצטבר.
אי אפשר שלא לעשות השוואה בין הקבוצות של לאנס ארמסטרונג בעבר לקבוצת ראדיושאק. הדואר האמריקאי, דיסקברי ואפילו אסטנה המסוכסכת והמפוצלת של טור דה פראנס 2009, לא סבלו בכל 8 השנים בכל כך הרבה ביש מזל, תאונות, פציעות ופרישות כפי שחווה הקבוצה תחת השם ראדיושאק.כבר לפני שנה,בטור 2010, היה ארמסטרונג עצמו מעורב בתאונה אחת ואחריה עוד אחת ועוד אחת ופשוט לא נכנס להתמודדות של ממש על ראש הדירוג. השנה זה הפך לסוג של הרגל,התאונות וביש המזל,בקבוצה. אי אפשר לקבל תעודת ביטוח כנגד מעורבות בתאונות בטור דה פראנס. קלישאה או שלא אבל זה חלק מהמשחק. השאלה היא האם מאחורי ריבוי התאונות של הקבוצה אין איזה קשר לאי שקט הנובע מגורמים חיצונים, מישהו אמר חקירה פדראלית או נוביצ'קי? במצד במיסטי אי אפשר גם להתעלם כי הרוכב הבכיר ביותר שיצא מהקבוצה, אלברטו קונטאדור,הוא אחד המתרסקים הקבועים של טור 2011. אתמול הוא לא היה מעורב בתאונה ואולי זה סימן להשארת ביש המזל בקבוצה אותה עזב.
טור דה פראנס 2008, קטע 5- הניצחן הראשון של מארק קאוונדיש
טור דה פראנס 2010,קטע 7- הניצחון ה- 17 של מארק קאוונדיש
הקטע הבא
המאסיף סטנרל
קטע 8, איגוראנדה – סופר בסה סנסי, 189 ק"מ
אפיון – הרים בינוני עם סיום בעליה
סיום – סופר בססה סנסי (Super-Besse Sancy)
עיר הזינוק – העיר הקטנה איגוראנדה,
אירחה קטע של הטור, פעם אחת בלבד במהלך ההיסטוריה. זה היה כאשר הרוכבים זינקו
ממנה, יום לאחר ניצחונו הראשון של קאוונדיש בקטע של הטור בשנת 2008.
עיר הסיום –העיר סופר בססה סנסי, עיר סקי
ונופש אירחה את הדבוקה של הטור שלוש פעמים בעבר. ברנאר
הינו ניצח פעם ורולף סורנסון השיג שם, בשנת 1996, את ניצחנו השני שלו בקטע של טור דה-פראנס. אלו עוד לא ההרים הגבוהים אבל הרוכבים יחלו לחצות את העליות מדללות הדבוקה. אחת מהן,
סיינט רוברט הקרובה לסיום, אף שייכת לקטגוריה ה- 2. זהו שלב בו ייחל מאבק ההשרדות של המאיצים הטהורים וגם יתיחל לעשות סדר ברור יותר בראש הדירוג המצטבר. השלב מסתיים
בעליה, כאשר הק"מ וחצי האחרונים מתרוממים לשיפוע של לא פחות מ- 7.6%.
שאלה ראשונה לקראת הקטע ה- 8 היא האם תור הושווד אכן השתפר עד כי גם בעליות מסוג זה הוא מסוגל לשמור על החולצה הצהובה. השאלה השנייה קשורה בשאלה הראשונה והיא על התוכניות של אלברטו קונטאדור. העלייה האחרונה, לקו הסיום, יכולה לקבוע פערים לא קטנים בין הרוכבים אבל עד כמה זה יהיה על פי האגרסיביות של ההתקפה. לקונטאדור אין את האופציה הנוחה של השנים הקודמות בהן יכול היה להתקיף רק בסמוך לפסגות ולאחר רכיבה הגנתית לאורך מרבית העליות. הפעם הוא מגיע לעליות עם פיגור לא קטן אחרי כמה מהמועמדים למאבק על ראש הדירוג ובראשם האחים שלק. קונטאדור בפיגור של 1:31 דקה מאנדי שלק, סגנו בשנתיים האחרונות, ופיגור גדול יותר של 1:38 דקה מפרנק שלק. אלו הם שני הרוכבים היחידים אשר הצליחו לאתגר את קונטאדור בשנתיים האחרונות כשניצח בטור דה פראנס בפעם השנייה והשלישית.אן קונטאדור רוצה את הפעם הרביעית הוא יתקיף בכל הזדמנות וגם מתוך ידיעה כי ככל שההרים גבוהים יותר והעליות ארוכות יותר כך יתרון הכח המתפרץ,שיש לו על שני האחים שלק, הולך לאיבוד. דווקא בעליות של המאסיף סנטרל יכול קונטאדור לקחת לשניהם זמן.
דירוג קטע 7, לה מאנס – שאטאורוקס, 218 ק"מ :
1. מארק קאוונדיש, ברטניה, איג'טיסי- היי ראוד 5:38:53 שעות
2. אלסנדרו פטאקי, איטליה, לאמפרה, זמן זהה
3. אנדרה גריפל, גרמניה, אומגה פארמה- לוטו, זמן זהה
4. רומיין פילו, צרפת, וואקאנסולייל- דיאמסי, זמן זהה
5. וויליאם בונה, צרפת,אפדוז',זמן זהה
6. דניס גלמיזינוב, רוסיה קאטויושה, זמן זהה ארתור ויצ'ו,צרפת, אפדוז'ו, זמן זהה
7. תור הושווד, נורבגיה,גרמין סרוולו, זמן זהה
8. סבסטיאן טרגו, צרפת,יורופקאר, זמן זהה
9. חוזה רוחאס,ספרד, מוביסטאר, זמן זהה
10. סבסטיאן הינו, צרפת,איג'י2אר לה מונדיאל, זמן זהה
חולצה צהובה:
1. תור הושווד, נורבגיה,גרמין סרוולו, 28:29:27 שעות
2. קאדל אוונס,אוסטרליה, ביאמסי + 1 שנייה
3. פרנק שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק + 4 שניות
4. דוויד מילר,ברטניה, גרמין- סרוולו + 8 שניות
5. אנדריאס קלודן, גרמניה, ראדיושאק + 10 שניות
6. יעקוב פולגסן, לאופרד – טרק, זמן זהה
7. אנדי שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק, זמן זהה
8. טוני מרטין, גרמניה,איג'טיסי- היי ראוד + 13 שניות
9. פטר וולטיס,סלובקיה, איג'טיסי- היי ראוד + 13 שניות
10. רוברט חיזנק, הולנד, ראבובנק + 20 שניות
חולצה ירוקה (מאוצים):
1. חוזה רוחאס, ספרד, מוביסטאר- 167 נקודות
2. פיליפ ג'ילברט, בלגיה,אומגה פארמה- לוטו- 156 נקודות
3. מארק קאוונדיש, ברטניה, איג'טיסי- היי ראוד– 150 נקודות
חולצה מנוקדת (פסגות):
1. ג'וני הוגרלנד,הולנד,וואקנסולייל- דיאמסי – 4 נקודות
2. אנטוני רו,צרפת, אפדוז'ו – 3 נקודה
3. קאדל אוונס,אוסטרליה, ביאמסי– 2 נקודה
דירוג הרוכב הצעיר:
1. רוברט חיסנק, הולנד,ראבובנ, 28:29:47 שעות
2. ריין טרמה, אסטוניה, קופידיס + 1:53 דקה
3. ארנולד ג'נסון, צרפת, אפדוז'ו + 2:17 דקות
דירוג קבוצתי:
1. גארמין-סרוולו,84:39:01 שעות
2. לאופרד – טרק + 4 שניות
3. ראדיושאק + 10 שניות
יאיר בן עמי– עורך ראשי אתר Shvoong. בעל הטור מציאות נושכת
קישורים: טור דה פראנס, אופניים, מרוץ אופניים, מרוץ, אתר הטור דה פראנס הישראלי של שוונג