אלוף העולם במרוץ הכביש,תור הושווד הנורבגי, ילבש בקטע השלישי את החולצה הצהובה לאחר שקבוצתו, גרמין סרוולו, ניצח בקטע השני שהיה מרוץ קבוצתי נגד השעון
מאת:יאיר בן עמי
כתבות קודמות- קונטאדור והסטטיסטיקה ההיסטורית, כל הקבוצות, הרוכבים והמטרות, כל חולצות הטור דה פראנס, טור דה פראנס- רגעים היסטורים בלתי נשכחים- חלק א, רגעים בלתי נשכחים חלק ב, מסלול הטור דה פרנאס 2011, המועמדים לניצחון, השפל של ארמסטרונג בפסאז' דו-גואה, קטע 1 – אלברטו קונטאדור הפסיד זמן, הפנס האדום,
זו השנה השנייה ברציפות שאלוף העולם "מוותר" על חולצת הקשת לטובת החולצה הצהובה של הטור דה פראנס. לפני שנה היה זה קאדל אוונס האוסטרלי שלבש את החולצה הצהובה ליום אחד. עכשיו זה תור הושווד והוא יקווה למעט יותר ימים בחולצה הצהובה אבל גם הוא יודע שגבול יכולתו לשמור על ראש הדירוג יהיה כבר בהרים והשאלה היא רק איזה הרים. קבוצת גארמין- סרוולו הגיעה לטור עם שני מעודמים לדירוג המצטבר ועם תור הושווד כמועמד לחולצה הירוקה אותה לקח הביתה לפני שנתיים. גם החולצה הצהובה אינה זרה להושווד, הוא לבש אותה אחרי הפרולוג של הטור בשנת 2006 ושוב,לאחר שהפסיד אותה למחרת,בקטע בודד נוסף. שני רוכבי קבוצת גרמין- סרוולו,ריידר היסזדל ותום דנילסון צברו פיגור מאוד גדול בתאונה של הקטע הראשון והסיכוי שלהם להאבק על מקום בדוכן המנצחים קלוש ותלוי בתקלות של שאר המועמדים לניצחון. המצב הזה משחק לטובתו של הושווד משום שהקבוצה לא תשמור כוחות להמשך אלא תנסה לשמור על החולצה הצהובה ככל שתוכל. הקטע הבא עם סיום פסגה (קטע 4 ביום שלישי) מסוכן מבחינתו של הושווד אבל אם הוא יצליח לשמור בו על החולצה הצהובה הוא יוכל להמשיך להחזיק בראש הדירוג אפילו עד לאמצע השבוע הבא.
תור הושווד בחולצה הירוקה כשניצח את קטגורית הנקודות של הטור ב- 2009
צילום: Rudolphous
אלברטו קונטאדור המשיך להפסיד זמן גם בקטע הקבוצתי נגד השעון. עכשיו אין בכלל ספק כי הוא אם הוא רוצה להחזיר עצמו לעמדת המועמד מספר 1 לניצחון הוא יצטרך לתקוף בכל סיום פסגה ואולי לחשוב על מהלכים שיפצלו את הדבוקה בתקווה להותיר חלק גדול ממתחריו בקבוצה שתצבור פיגור גדול בקטע מישורי או גבעי. הדאגה העיקרית שלו היא מהאחים שלק.השניים הגדילו אתמול את הפער, מקונטאדור, עד ל- 1:38 דקה. זה פעמיים וחצי הפער בו ניצח קונטאדור את אנדי שלק בטור דה פראנס 2010. קונטאדור לא יהיה מאושר להיזכר כי כל אותן 39 שניות,אשר הבדילו בינו לבין שלק בשנה שעברה, היו כתוצאה מתקלה טכנית ממנה סבל אנדי שלק. אבל לא רק מהאחים שלק הוא צריך לדאוג אלא מרוכבים נוספים.
דירוג המועמדים לניצחון לאחר קטע 2
(מצוין המקום הנוכחי של הרוכבים בדירוג המצטבר- החולצה הצהובה והפער מקאדל אוונס)
3. קאדל אוונס
6. פרנק שלק + 3 שניות
10. אנדי שלק, זמן זהה
12. בראדלי וויגינס,זמן זהה
16. טיג'י וואנגרדרן,זמן זהה
20. אנדראס קלודן + 2 שניות
21. קריסטופר הורנר + 7 שניות
22. לווי ליפיהיימר, זמן זהה
23. יאנס בראיקוביץ,זמן זהה
25. רוברט חיסנק + 9 שניות
27. אלכסנדר ווינוקורוב + 29 שניות
31. יורגן וואן דה ברוקה + 36 שניות
47. איוואן באסו + 54 שניות
61. ריידר היסזדל + 1:11 דקה
75. אלברטו קונטאדור + 1:39 דקה
77. תום דנילסון + 1:46 דקה
104. סמואל סאנצ'ז + 2:33 דקות
הרוכב המדורג במקום האחרון זוכה לכינוי "הפנס האדום". אנו נקיים מעקב אחריו וגם אחרי רוכבים נוספים הסוגרים הדירוג המצטבר. אלו הם רוכבים ברמה הגבוהה ביותר בעולם אשר בדרך כלל לא תופסים את המקומות האחרונים בגלל שהם הרוכבים החלשים ביותר. לעיתים כן אבל בדרך כלל אלו רוכבים ש"נתקעו בתאונות", סבלו ממחלה (ובדרך כלל לא מדווחים לתקשורת כדי לא להיחשף בחולשתם) ועוד שלל סיבות.
צילום: jmax
ג'רום ווינסינט תופס את המקום האחרון בדירוג המצטבר של הטור דה פראנס 2011 לאחר שני הקטעים הראשונים. אתהקטע הראשדון הוא סיים במקום האחרון ובפיגור של יותר מ- 12 דקות בגלל שנתקע בתאונה וחצה את קו הסיום כואב ודואב. התוצאה של קבוצתו (יורפקאר) במרוץ הקבוצתי נגד השעון העמיסה עוד 50 שניות על העודףהגדול שהוא כבר העניק לשאר רוכבי הדבוקה. וינסטנס יזדקק למאמץ כדי להישאר בטור בימים הבאים גם בגלל הכאבים אך גם בגלל שהרוכב מעליו, דמיטרי מארוויאב מקבוצת ראדיושאק, עם יתרון של 1:09 דקה עליו. ווינסיט בן 27 והוא מקצוען כבר 2005. בכל השנים הוא רכב באותה קבוצה הנחשבת לבודדות בעולם המזוהה עם אזור מסוים בצרפת. פעם היו הרבה יותר קבוצות עם זהות לאומית ואזורית וקבוצת יורופקאר (נקראה בשנים הקודמות ביבוקס טלקום) היא אחת מהן. הוא סיים כבר שלוש פעמים את הוואלטה א'אספנייה ורק השנה זינק לטור בפעם הראשונה. באפריל האחרון הוא ניצח מרוץ גדול ראשון בקריירה שלו – טרו בור ליאון (דרגה 1.1 השלישית). גם בשנת 2007 הוא ניצח במרוץ בדרגה 1.1, הטור דה דבוס. שנה לפני שהפך למקצוען בקבוצתו הנוכחית (2004) הוא ניצח במרוץ "פריז- טור" הנחשב לאחד המרוצים החד יומיים היוקרתיים ביותר.
דירוג קטע 2, מרוץ קבוצתי נגד השעון,23 ק"מ, לס אסרטס:
1. גרמין- סרוולו- 24:48 דקות
2. ביאמסי + 4 שניות
3. סקאי, זמן זהה
4. לאופרד – טרק + 5 שניות
5. איג'טיסי- היי ראוד, זמן זהה
6. ראדיושאק + 10 שניות
7. ראבובנק + 12 שניות
8. סאקסו בנק- סאנגארד + 28 שניות
9. אסטנה + 32 שניות
10. אומגה פארמה-לוטו + 39 שניות
11. אפדוז'ו + 46 שניות
12. יורופקאר + 50 שניות
13. איג'י2אר לה מונדיאל + 53 שניות
14. קויק סטפ + 56 שניות
15. ליקיוגאס- קנונדייל + 57 שניות
16. סור- סוז'אסן + 1:02 דקה
17. לאמפרה- איאסדי + 1:04 דקה
18. קאטיושה,זמן זהה
19. מוביסטאר + 1:09 דקה
20. וואקסונלייל- דיאמסי + 1:15 דקה
21. קופידיס + 1:20 דקה
22. אוסקלטל – אוסקדי + 1:22 דקה
דירוגים מצטברים לאחר קטע 2
חולצה צהובה:
1. תור הושווד, נורבגיה,גרמין סרוולו, 5:06:25 שעות
2. דוויד מילר,ברטניה, גרמין- סרוולו, זמן זהה
3. קאדל אוונס,אוסטרליה, ביאמסי + 1 שנייה
4. תומס גרינט, ברטניה, סקאי + 4 שניות
5. לינוס גרנדמן, גרמניה, לאופרד – טרק,זמן זהה
6. פרנק שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק, זמן זהה
7. פאביאן קאנצ'לארה, שוויץ,לאופרד – טרק,זמן זהה
8. אדוולד האגן באסון, נורבגיה, סקאי, זמן זהה
9. מנואל קואנזיטו, איטליה, ביאמסי, זמן זהה
10. אנדי שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק, זמן זהה
חולצה ירוקה:
1. פיליפ גילברט, בלגיה, אומגה פארמה-לוטו– 45 נקודות
2. קאדל אוונס,אוסטרליה, ביאמסי– 35 נקודות
3. תור הושווד, נורבגיה,גרמין סרוולו– 30 נקודות
חולצה מנוקדת:
1. פיליפ גילברט, בלגיה, אומגה פארמה-לוטו– 1 נקודה
דירוג הרוכב הצעיר:
1. תומס גרינט, ברטניה, סקאי, 5:06:29 שעות
2. אדוולד האגן באסון, נורבגיה, סקאי, זמן זהה
3. טיג'י גארדרן,ארה"ב, איג'טיסי- היי ראוד + 1 שנייה
דירוג קבוצתי:
1. גארמין-סרוולו, 14:29:39 שעות
2. ביאמסי + 1 שנייה
3. לאופרד – טרק + 4 שניות
קטע 2, מרוץ קבוצתי נגד השעון,23 ק"מ, לס אסרטס
קטע- 3, יום שני 4 ביולי2011
אפיון: מישורי
זינוק: אולון סור מר- (Olonne-sur-Mer)
סיום: רדון- (Redon)
מרחק: 198 ק"מ
עיר הזינוק: זהו הביקור הראשון של הטור בעיר הנופש "אולון סור מר" אשר שוכנת על החוף האטלנטי.
עיר הסיום: העיר רודון בה יסיימו הרוכבים את הקטע ה- 3, זוכה גם היא
לביקור ראשון של הטור. אזור רודון השוכן על הגבול של "בריטני", נחשב "עשיר
ברוכבים". ורבים מכל העולם באים לרכב בו. בשלב זה יעזבו הרוכבים את אזור
"ונדי" אל עבר "בריטני" שבצפון. השלב שטוח לחלוטין ומצטייר כקלאסי לרגליהם
עבות הבשר של המאיצים.
יאיר בן עמי– עורך ראשי אתר Shvoong. בעל הטור מציאות נושכת
קישורים: טור דה פראנס, אופניים, מרוץ אופניים, מרוץ, אתר הטור דה פראנס הישראלי של שוונג