אדוול בואסון האגן ניצח שוב ויום לאחר שסיים שני. בקבוצת
המועמדים לניצחון שוב ניסו סאנצ'ז וקונטאדור לבחון את היכולות של השלקים
במורדות וגם ווקלר ניסה להרוויח מהירידה האחרונה אבל מצא עצמו נכנס לחצר של
בית ומפסיד זמן על קו הסיום. שני הקטעים הקשים ביותר של הטור מחר (יום
חמישי, 21 ביולי) וביום שישי ( 22 ביולי)
מאת:יאיר בן עמי
לצפייה בכתבות על קטעים קודמים בטור, כתבות צבע, וכן כתבות של ד"ר רוס טאקר לחצו על הקישור הבא – טור דה פראנס כתבות קודמות
Tour De France – stage 17 profile by shvoong map
אדוולד באסון האגן
צילום: Haggisnl
העלייה האחרונה של הקטע ה- 17 הייתה שמונה ק"מ מהסיום. לקראת סופה שוב תקף אלברטו קונטאדור בניסיון לפתוח פער על מתחרים ולנצל את הירידה כדי לסגור את הפער מאנדי ופרנק שלק. הוא וסמואל סנאצ'ז לא הצליחו לנער את חבורת המועמדים לניצחון עד לפסגה אבל בירידות הם ותומא ווקלר גלשו תוך לקיחת סיכונים רבים. ווקלר היה הראשון שכמעט והמשיך לתוך חורשת העצים ובהמשך הוא גלש לתוך חנייה של בית פרטי. גם סאנצ'ז כמעט ונכנס ליער. בתחתית הירידה התברר כי הפער של סאנצ'ז וקונטאדור מדבוקה הכוללתאת השלקים ואוונס לא היה גדול והם אכן סגרו על שני הספרדים ממש בסמוך לקו הסיום. את הנזק של היום רשם ווקלר שבגלל הכניסה לחניה צבר פיגור קל. אבל המבחן של ווקלר יהיה בשני הקטעים הבאים ולא בירידות. עוד מפסיד של היום היה איוואן באסו, אשר חצה עם ווקלר את קו הסיום.
דירוג מועמדים לניצחון לאחר קטע 16:
1. קאדל אוונס
2. פרנק שלק + 4 שניות
3. אנדי שלק + 1:18 דקה
4. סמואל סאנצ'ז + 1:41 דקה
5. אלברטו קונטאדור + 1:57 דקה
6. איוואן באסו + 2:31 דקות
אפיון: הרים גבוהים- סיום בעלייה
זינוק: פינרולו – (Pinerolo)
סיום: גאליבייה – (Galibier Serre-Chevalier)
מרחק: 200 ק"מ
עיר הזינוק: פינרולו היא עיר באיטליה שאירחה את הג'ירו ד'איטילה אבל זו הפעם הראשונה שהיא תארח את הטור דה פראנס.
עיר הסיום: הסיום על הגליבייה הוא בעצם חגיגות מאה השנים לכניסת הדבוקה של הטור לאלפים ולעלייה הזו. הצד ממנו יטפסו הרוכבים אל הפסגה הוא הקל ביותר ועדיין תהיה זו מלחמה של ממש, על החולצה הצהובה, הישרדות בתוך מגבלת הזמן לחלק מהרוכבים ועל הניצחון בקטע היוקרתי.
לקראת הקטע – הטור דה פראנס לא מתחיל בקטע ה- 18, הוא החל לפני 17 קטעים ו- 19 ימים. אבל, עם עד עכשיו התקיימו לרוכבים מבחנים לא צפויים, הקטע ה- 18 יהיה זה בו יחלו המבחנים הגדולים להם כולם ציפו. הקטע מאוד ארוך אך לא בזכות 200 הק"מ שלו אלא בזכות שלוש עליות בדרגת על הממוקמות כולם בחצי השני של המסלול. 93 ק"מ של עליות לדרגת על וירידה, עלייה לדרגת על ושוב ירידה ושוב עלייה בדרגת על לקו הסיום.
הקטע ה- 18 כולל 3 עליות קשות:
עלייה ראשונה – פסגת ה"קול אנג'ל" מכונה "הגג של הטור" משום שזו תהיה הנקודה הגבוהה ביותר של הטור השנה- 2744 מטרים מעל לפני הים. אורך העלייה- 23.7 ק"מ והזווית הממוצעת- 6.5%- דירוג- דרגת על. הפסגה בק"מ ה- 107 של הקטע
עלייה שנייה – פסגת ה"קול דה איזוארד" מכונה השטן של הטור משום הזוויות האכזריות של העלייה בדרך לפסגה הממוקמת בגובה של 2360 מטרים מעל לפני היום. אורך העלייה- 14.1 ק"מ והזווית הממוצעת- 7.3%. הפסגה בק"מ ה- 145.5
עלייה שלישית – פסגת ה"קול דה גליבייה" היא אחת העליות המיתולוגיות של הטור דה פראנס. הטור טיפס אליה לראשונה בדיוק לפני מאה שנים. אורך העלייה- 22.8 ק"מ והזווית ממוצעת – 4.9%. הפסגה בק"מ 200 שהוא קו הסיום
שלוש העליות האכזריות לא יותירו לרוכבים ברירה. המאבק על החולצה הצהובה יתקיים לכל אורכן אם כי התקפות נראה בעלייה האחרונה ואם יהיה מזל יהיו התפתחויות בעלייה השנייה. אלו שלא ישתתפו בהתמודדות על החולצה הצהובה יכנסו לרכיבת הישרדות וסביר להניח כי נראה קבוצות גדולות ומאורגנות נפרדות מהדבוקה כבר בעלייה הראשונה. אלברטו קונטאדור הוכיח בשני הקטעים האחרונים כי חזר לו הביטחון אבל רק בעליות האלו נדע כמה מהיכולות חזרו אליו. אנדי ופרנק שלק יצטרכו לבצע מהלכים רציינים ולא אלו האנמיים שהם ביצעו עד כה (להוציא המהלך של פרנק שלק בקטע 12). קאדל אוונס נמצא במצב טוב לא רק בכל הקשור לדירוג המצטבר אלא גם על פי הכושר אותו הוא מפגין למרות שאתמול איבד את קונטאדור בהתקפה האחרונה על הפסגה האחרונה.
תמוא ווקלר – הצרפתי החל אתמול לאבד זמן ולא בגלל יכולות ספורטיביות או עייפות אלא בגלל רצון מוגזם לשמור על הצהובה. ההתקפה שלו בירידה הייתה אמיצה אבל מאוד לא זהירה ולאחר שכמעט נפל הוא נכנס לחצר של בית ומשם היה לו קשה לחזור לדבוקה אותה איבד. זה לא היה משבר אבל כפי שכתבתי אתמול- "ווקלר יכול לגלות כי הקטע ה- 16 היה נקודת הסדק שיביא לשבר" אז ייתכן ומה שראינו בקטע ה- 17 היה הסדק שהתרחב. ווקלר הוא רוכב מהסוג הלוחם. כפי שהוא אוהב לתקוף ביציאה לבריחה או ניצחון כך הוא גם תוקף כשהוא מפסיד זמן. למרות זאת האפשרות היחידה בה הוא ישמור על פער (של כמה שניות) או ישמור על הצהובה אחרי קטע 18 היא אם המועמדים לניצחון יחליטו שוב שלא לתקוף עד לק"מ האחרונים של העלייה לקו הסיום.
עשיריירה ראשונה בקטע 17, גאפ – פינרולו (איטליה), 179 ק"מ:
1. אדוולד בואסון האגן, נורבגיה, סקאי,, 4:18:00 שעות
2. בוק מלומה,הולנד,ראבובנק + 40 שניות
3. סנדי קאזר, צרפת, אפדוז'ו + 50 שניות
4. ג'וליאן אל פאריס, צרפת, זמן זהה
5. סיליוואן שאבנל, צרפת, קויק סטפ, זמן זהה
6. דמיטרי פופונוב, קזחסטן, אסטנה + 1:10 דקה
7. מסיאז פטרסקי,פולין, ליקיוגאס- קנונדייל + זמן זהה
8. דמיטרי מורבאייב, קזחסטן, ראדיושאק, זמן זהה
9. ג'ונתן היוורט, צרפת, סור – סוז'אסון + 1:15 דקה
10. ברוט בוצ'יק, סלובניה, וואקנסולייל- דיאמסי + 2:20 דקות
חולצה צהובה:
1. תומא ווקלר,צרפת, יורופקאר, 73:23:49 שעות
2. קאדל אוונס,אוסטרליה, ביאמסי + 1:18 דקה
3. פרנק שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק + 1:22 דקה
4. אנדי שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק + 2:36 דקות
5. סמואל סאנצ'ז,ספרד,אוסקלטל- אוסקדי + 2:59 דקות
6. אלברטו קונטאדור, ספרד, סאקסו בנק- סאנגארד + 3:15 דקות
7. איוואן באסו,איטליה,ליקיוגאס- קנונדייל + 3:49 דקות
8. דמיאנו קונאגו, איטליה,לאמפרה + 4:01 דקות
9. תום דנילסון, ארה"ב, גארמין – סרוולו + 6:04 דקות
10. אורן ריגוברטו, קולומביה, סקאי + 7:55 דקות
חולצה ירוקה (מאוצים):
1. מארק קאוונדיש, ברטניה, איג'טיסי- היי ראוד– 320 נקודות
2. חוזה רוחאס, ספרד, מוביסטאר- 285 נקודות
3. פיליפ ג'ילברט, בלגיה,אומגה פארמה- לוטו- 250 נקודות
חולצה מנוקדת (פסגות):
1. ג'לה וונדרט, בלגיה, אומגה פארמה- לוטו – 74 נקודת
2. סמואל סאנצ'ז,ספרד,אוסקלטל- אוסקדי – 72 נקודות
3. ג'רמי רוי, צרפת, אפדוז'ו- 45 נקודות
דירוג הרוכב הצעיר:
1. ריגוברטו אורן, ספרד, סקאי + 73:31:25 שעות
2. ריין טרמה, אסטוניה, קופידיס + 59 שניות
3. רונלד פייר, צרפת, יורופקאר + 2:27 דקות
דירוג קבוצתי:
1. גארמין- סרוולו, 219:41:46 שעות
2. לאופרד – טרק, 5:27 דקות
3. יורופקאר + 8:04 שניות
יאיר בן עמי– עורך ראשי אתר Shvoong. בעל הטור מציאות נושכת
קישורים: טור דה פראנס, אופניים, מרוץ אופניים, מרוץ, אתר הטור דה פראנס הישראלי של שוונג