בראיון הראשון של קריסטיאן פורדמה, לאחר שנודע כי הוא יחליף את המנהל הקודם של הטור (ז'אן מארי לבלנק) הוא הרהר בקול רעם על הצורך בשינוי המבנה המסורתי של הטור דה פראנס. הוא ציין, כאחד השינויים שהוא היה רוצה לבצע, קיום קטע ראשון כמרוץ כביש רגיל עם סיומת בעלייה קטנה במקום הפרולוג המסורתי. לא בטוח, שהוא עצמו,חשב כי בפעם הראשונה שייערך קטע מהסוג הזה הוא יביא לדרמה כה גדולה בסיומה כשמנצח הטור בשנתיים האחרונות הנחשב במועמד המוביל לניצחון יפסיד לשאר המועמדים כמעט דקה וחצי
מאת:יאיר בן עמי
כתבות קודמות- קונטאדור והסטטיסטיקה ההיסטורית, כל הקבוצות, הרוכבים והמטרות, כל חולצות הטור דה פראנס, טור דה פראנס- רגעים היסטורים בלתי נשכחים- חלק א, רגעים בלתי נשכחים חלק ב, מסלול הטור דה פרנאס 2011, המועמדים לניצחון, השפל של ארמסטרונג בפסאז' דו-גואה,
דירוג קטע-1, פאסאג' דו גואה לה באררה דה – מאונט דה אלוטה לה הרבירס, 191 ק"מ:
מפת הטור דה פראנס – קטע 1
פיליפ גילברט ניצח בקטע הראשון, ילבש את החולצה הצהובה הראשונה של הטור דה פראנס 2011 יחל את הקטע השני כמוביל גם בקטגורית הנקודות וגם בקטגורית ההרים לאחר הסיום על פסגה בדירוג 4. הניצחון של גילברט היה הצפוי ביותר מכל ההערכות שהועלו לקראת הקטע הראשון. האלוף הבלגי הפגין כבר באביב יכולות שיא ובזכותן הוא ניצח, בפחות מחודש בארבע קלאסיקות ברמה הגבוהה ביותר. השיא היה עם שלוש ניצחונות בתוך שבוע אחד- "אמסטל גולד", "פלאש וולוני" ו"ליאז- בסטון- ליאז". את העונה הוא החל עם מקום שלישי ב"מילאנו – סן רמו". גילברט אינו מועמד של הדירוג המצטבר. הוא רוכב שיכול לנצח בעוד קטעים של הטור אבל כבר בקטע השני (מרוץ קבוצתי נגד השעון- יום ראשון 3 ביולי 2011) הוא יצטרך את עזרת הקבוצה ויכולות מושלמות כדי לשמור על החולצה הצהובה.
גילברט העובדה שהוא היה הרוכב המסומן לא הפריעה לו לנצח ולקחת את החולצה הצהובה
צילום: Paul Hermans
העלייה לקו הסיום, של הקטע הראשון, לא הייתה כזו אשר תפצל את המועמדים לניצחון לדבוקות השונות. אבל התאונות, כחלק צפוי ואכזר של כל מרוץ, גרמו לפיצולים של הדבוקה. בתאונה ראשונה, תשעה ק"מ לסיום,מצא עצמו אלברטו קונטאדור בחלק הלא טוב של הפיצול. כמה ק"מ לאחר מכן,בתאונה נוספת, מצא עצמו אנדי שלק בחלק הלא טוב של הפיצול. למזלו של אנדי שלק התאונה שלו התרחשה לאחר שהדבוקה נכנסה ל- 3 הק"מ האחרונים של המרוץ. התקנון של הטור דה פרנאס קובע כי רוכב המעורב בתאונה שלושה ק"מ לסיום או פחות יקבל את הזמן של הדבוקה בה היה כשהוא נעצר. אנדי ופרנק שלק קיבלו את הזמן של המקום השלישי בקטע ופער של 1:20 דקה על קונטאדור.
מי עוד במרוויחים (רוכבים שלא הפסידו זמן בתאונות):
קאדל אוונס – סיים שני רק לגילברט. לקח למתחריו 3 שניות ויצר מומנט חיובי. עבור רוכב חסר מזל, סדרתי, כאוונס זו התחלה חלומית
יורגן וואן דה ברוקה – סיים במקום חמישי על הזמן של הדבוקה הראשונה. הרוויח את הפער על קונטאדור.
רבעיית ראדיושאק – אנריאס קלודן – מקום 7 בקטע, קריסטורפר הורנר- מקום 9 בקטע, לווי ליפיהיימר- מקום 38 בקטע, יאנס בריאקוביץ- מקום 39 בקטע וכולם בזמן זהה למקום שלישי עם פער של 1:20 דקה מקונטאדור.
האחים שלק – פרנק סיים במקום 12 בקטוע ובתוך הדבוקה הראשונה. אנדי אומנם חצה את קו הסיום באותה הדבוקה עם קונטאדור אבל התקנון העניק לו את הזמן של הדבוקה הראשונה.
בראדלי וויגנס- סיים במקום 63 אבל תקנון התאונה בתוך הק"מ השלישי לסיום העניק לו זמן של הדבוקה הראשונה.
רוברט חיסנק- סיים הרחק במקום 171 אבל בזכות תקנון התאונה בק"מ השלישי לסיום קיבל את הזמן של הדבוקה ראשונה.
האחים שלק- התחלה כה טובה לא הייתה להם בחלומות הוורודים
צילום: Rudolphous
המפסידים הגדולים של הקטוע הראשון:
אלברטו קונטאדור – אם היה לקונטאדור חלום בלהות לקראת הקטע הראשון הוא התגשם. התאונה תפסה את קונטאדור במיקום גרוע והעכוב הביא אותו להפסיד 1:20 דקה כמעט לכל המועמדים לניצחון כבר לאחר הקטע הראשון. קונטאדור לא ייכנס לפאניקה אבל מצב רוח טוב לא היה לו בארוחת הערב וברור כי ביארנה ריס, מנהל קבוצת סאקסו בנק- סאנגארד, כבר הפעיל את כל הגלגלים בראש כדי למצוא את הדרך למזער נזקים בהמשך ובמטרה להשיב לקונטאדור משהו מהפער עוד לפני ההרים. הקטע הקבוצתי נגד השעון יכול להיות לטובת החזרת כמה שניות.
סמואל סאנצ'ז – היה הראשון מהדבוקה השנייה לחצות את קו הסיום אבל הבעיה שלו עכשיו גדולה משל השאר. בקטע הקבוצתי נגד השעון הוא יפסיד עוד זמן מאחר וקבוצתו, אוסקלטל אוסקדי, היא מהחלשות במרוץ מסוג זה. סאנצ'ז יהיה חייב לארגן את התוכניות שלו מחדש וליזום מהלכים כדי לא למצוא עצמו נאבק על סיום של הטור בכבוד.
רומן קרויצ'יגר – אולי הרוכב עם הבעיה הכי גדולה, מבין המועמדים לראש הדירוג המצטבר. לא רק שהוא הפסיד את אותה דקה ועוד עשרים שניות בקונטאדור וסאנצ'ז אלא שאלכסנדר ווינוקורוב היה בדבוקה הראשונה והוא מדורג עכשיו במקום 17 עם זמן זהה לשאר המתמודדים על ראש הדירוג שלא הפסידו זמן. לפחות עד להודעה חדשה קרויצ'יגר יהיה למען ווינוקורוב.ההודעה החדשה הזו תגיע אחרי שווינוקורוב יפסיד הרבה דקות ואז יהיה כבר מאוחר מדי עבור קריוצ'יגר.
אפיון: מרוץ קבוצתי נגד השעון.
זינוק וסיום: לס אסרטס – לס אסרטס (Les Essarts > Les Essarts)
מרחק: 23 ק"מ
עיר הזינוק וסיום: הטור דה-פראנס כבר ביקר בעיר הקטנה "שבוונדי". בשנת 2005 היה זה טום בונן הבלגי "שהפציץ" במאוץ לקו הסיום, כשהוא משאיר עשן לתור הושווד. מרוץ הנג"ש קבוצות שיערך בעיר הוא קצר ומישורי כמעט לחלוטין ולא צפויה פתיחת פערים משמעותית למדי בשלב זה. על כל קבוצה לסיים עם 5 רוכבים.
דירוג קטע-1, פאסאג' דו גואה לה באררה דה – מונטס – מאונט דה אלוטה לה הרבירס, 191 ק"מ:
1. פיליפ גילברט, בלגיה, אומגה פארמה-לוטו, 4:41:31 שעות
2. קאדל אוונס,אוסטרליה, ביאמסי + 3 שניות
3. תור הושווד, נורבגיה,גרמין סרוולו + 6 שניות
4. חוזה יואכים רוחאס גיל, ספרד, מוביסטואר, זמן זהה
5. יורגן וואן דה ברוק,בלגיה, אומגה פארמה- לוטו, זמן זהה
6. תומס גרינט, ברטניה, סקאי, זמן זהה
7. אנדריאס קלודן, גרמניה, ראדיושאק, זמן זהה
8. ריין טרמה,אסטוניה,קופידיס, זמן זהה
9. קריסטופר הורנר,ארה"ב, ראדיושאק, זמן זהה
10. טוני מרטין, גרמניה, איג'טיסי – היי ראוד, זמן זהה
דירוגים מצטברים לאחר קטע 1
חולצה צהובה:
1. פיליפ גילברט, בלגיה, אומגה פארמה-לוטו, 4:41:31 שעות
2. קאדל אוונס,אוסטרליה, ביאמסי + 3 שניות
3. תור הושווד, נורבגיה,גרמין סרוולו + 6 שניות
4. חוזה יואכים רוחאס גיל, ספרד, מוביסטואר, זמן זהה
5. יורגן וואן דה ברוק,בלגיה, אומגה פארמה- לוטו, זמן זהה
6. תומס גרינט, ברטניה, סקאי, זמן זהה
7. אנדריאס קלודן, גרמניה, ראדיושאק, זמן זהה
8. ריין טרמה,אסטוניה,קופידיס, זמן זהה
9. קריסטופר הורנר,ארה"ב, ראדיושאק, זמן זהה
10. טוני מרטין, גרמניה, איג'טיסי – היי ראוד, זמן זהה
חולצה ירוקה:
1. פיליפ גילברט, בלגיה, אומגה פארמה-לוטו– 45 נקודות
2. קאדל אוונס,אוסטרליה, ביאמסי– 35 נקודות
3. תור הושווד, נורבגיה,גרמין סרוולו– 30 נקודות
חולצה מנוקדת:
1. פיליפ גילברט, בלגיה, אומגה פארמה-לוטו– 1 נקודה
דירוג הרוכב הצעיר:
1. תומס גרינט, ברטניה, סקאי, 4:41:31 שעות
2. ,ריין טרמה,אסטוניה,קופידיס, זמן זהה
3. איגור סילין,רוסיה, קאטיושה, זמן זהה
דירוג קבוצתי:
1. אומגה פארמה-לוטו– 14:04:45 שעות
2. ביאמסי + 3 שניות
3. לאופרד – טרק + 6 שניות
קטע-1, פאסאג' דו גואה לה באררה דה – מונטס – מאונט דה אלוטה לה הרבירס
יאיר בן עמי– עורך ראשי אתר Shvoong. בעל הטור מציאות נושכת
קישורים: טור דה פראנס, אופניים, מרוץ אופניים, מרוץ