לטור יש מוביל חדש – תומס ווקלר (Thomas Voeckler), אשר הכניס את עצמו לבריחה בשלב 9 ולקח את החולצה הצהובה מהכתפיים של הושווד (Hushovd). זו לא הייתה הדרך בה רבים צפו שהושווד יאבד את החולצה – התסריט היה שהשווד יוותר על ההובלה בסיום הקשה של שלב 8 בעלייה לסופר בסה. היורשים היו צפויים להיות אוונס או אחד האחים שלק שהיו שניות מאחוריו. אבל השוודי הגדול שמר היטב על הדבוקה. ניתן לראות את המקור וכתבות רבות נוספות ב- sportsscientists
מאת:ד"ר רוס טאקר, תרגום: תומר גמינדר
כתבות קודמות
סיכומי קטעים
קטע 1 – אלברטו קונטאדור הפסיד זמן, קטע 2 – אלוף העולם בצהובה ,קטע 3- גרמין- סרוולו ממשיכים לנצח, קטע 4 – אוונס ניצח, הושווד שמר על הצהובה, קטע 5- קאוונדיש חזר לנצח ביום של תאונות, קטע 6- חגיגה נורבגית, קטע 7 – הממלכה שמחה ועצובה, קטע 8 – עוד יום צהוב להושווד, קטע 9- סאנצ'ז ניצח בקטע, ווקלר חזר לצהובה ,
כתבות שונות על טור דה פראנס
קונטאדור והסטטיסטיקה ההיסטורית, כל הקבוצות, הרוכבים והמטרות, כל חולצות הטור דה פראנס, טור דה פראנס- רגעים היסטורים בלתי נשכחים- חלק א, רגעים בלתי נשכחים חלק ב, מסלול הטור דה פרנאס 2011, המועמדים לניצחון, השפל של ארמסטרונג בפסאז' דו-גואה, הפנס האדום, הטור הפרנקו אפריקאי,
כתבות של ד"ר רוס טאקר
הספקי הרוכבים בטור דה פראנס, הספקי הרוכבים בטור, קטע 7 – גוון חדש והרבה התרסקויות
עד שלב 9. עתה כנראה שווקלר, אשר בעזרת החלטה טקטית של גרמין לסגור את הפער לבריחה, סגר פער של 1:29 דקה על המובילים בטור. עתה, כשהוא מוביל ב-1:49 דקה, על לואיס לאון סנצ'ז (Luis Leon Sanchez)(הזוכה בשלב 9), ובכ- 2:30 דקות על כל המועמדים טרום המרוץ, נראה סביר שהוא ילבש את החולצה הצהובה אל המורדות של הפירנאים אשר יגיעו ביום חמישי (שהוא גם יום הבסטיליה – עוד מוטיבציה לרוכב הצרפתי!), ובמיוחד, העלייה בסיום של לוס ארדידן (Luz Ardiden).
אבל, הסיפור העיקרי היו שוב ההתרסקויות. הפוסט שלנו אתמול התמקד בפציעות ראש, וכלל את הווידיאו הדרמתי של כריס הורנר מסיים עם זעזוע מוח אחרי השלב של יום שישי. כריס לא זינק אתמול (בשבת), והיום איבדנו מלוא היד של שמות גדולים – אלכסנדר וינוקורוב (Alexander Vinokourov) ויורגן ואן דן ברוק (Jurgen Van den Broeck) – שניהם ראשי קבוצות, אשר מצטרפים להורנר ווויגינס על הקווים. רשימת הנפגעים איננה מסתיימת שם – גראטה, פאולס, בריט, זבריצקי – כולם פרשו במהלך שלב 9 בלבד. קונטרדור התרסק (פעמיים), מילר היה מעורב בנפילה קשה ובסיכומו של דבר, זה היה מרוץ התשה, וחלק מהפרישות היה בגלל התרסקויות חמורות מאוד.
פלצ'ה והוגרלנד עפים החוצה
הנקודה העיקרית לשיחה משלב 9 (פרט לצהוב של ווקלר והניצחון של סנצ'ז) הייתה התקרית שלא תאמן בה שניים מהרוכבים, בקבוצת בריחה של חמישה, הופלו על ידי מכונית של הטלוויזיה הצרפתית. המכונית ניסתה לעקוף את חמשת הרוכבים משמאל, ולפתע כמעט ונתקלה בעץ בשולי הכביש השמאליים וסטתה לצד השני, תוך שהיא פוגעת בחואן אנטוניו פלצ'ה (Juan Antonio Flecha). פלצ'ה נפל קשה תוך שהוא משגר את ג'וני הוגרלנד (Johnny Hoogerland) לתוך שדה בימין הדרך.
זו הייתה תאונה נוראית למראה, במיוחד להוגרלנד, שנראה כאילו הוא שופד במהופך על עמוד, או ניתפס בגדר תיל בצד הכביש. למטה ניתן לראות סרטי ווידאו של התקרית – אבל אינני יודע אם הם יישארו לזמן רב. זה פשוט בלתי יאמן.
התאונה של הוגרלנד ופלאצ'ה
הטור דה פראנס קשה מספיק גם בלי התנגשויות במהירות גבוהה עם אספלט או מתכת. למעשה, הם חלק מהמרוץ, למרות שאינני זוכר מספר כה גדול של תקריות רציניות כפי שיש השנה (אבל יתכן שזה הזיכרון שלי שיש לו בעיה). בשבוע הראשון של הטור, כפי שנהוג לומר, לא מנצחים את הטור, אבל בהחלט אפשר להפסיד אותו, ואני חושב שמרבית המתמודדים על מקום בדרוג הכללי מצפים להגיע להרים. קשים ככל שיהיו, האופי האינטנסיבי ואחוז הטרוף של המרוץ עשוי להירגע מעט.
בזכות המאמץ שלהם, ובאופן מילולי, הדם, פלצ'ה והוגרלנד כובדו בתואר של הרוכבים האגרסיביים של השלב – על האומץ שהפגינו, לאחר ששבו ועלו על האופניים לאחר התאונה הביזארית – והמחישו את הקשיחות שלא תאמן של רוכבי הטור דה פראנס. הוגרלנד גם ילבש את חולצת מלך ההרים, בהנחה שיוכל להתאושש מפציעותיו ולקחת את מקומו בדבוקה בזינוק של יום שלישי. בואו נקווה לכך, ובואו נקווה שפלצ'ה יוכל גם הוא להתאושש. נשאר טעם רע בפה כאשר המועמדים לזכייה בתארים בתור נופלים קורבן להתרסקויות, והרוח במפרשי הטור כמו גם הקצב שלו נופלים קורבן לאירועים אקראיים. גם אני ממתין להרים!
העלייה בשלב 8 לסופר בסה
לא אינטנסיבית כמו שחזו
טור דה פראנס 2011- קטע 8
מעט אנאליזה מהירה – העלייה לסופר-בסה (Super Besse) נרשמה כמופע הראשון בין המועמדים לדרוג הכללי, במיוחד לאחר איבודי הזמן של קונטרדור בשלב 1. וקונטרדור אכן התקיף, כן, אבל האינטנסיביות של העלייה לא הייתה כפי שרבים חשבו, ולכן נמנעה התקפה כלשהי. נגרם נזק מינורי ל- 20 המובילים בטור, וזה מודגש על ידי נתוני הספק הכוח של SRM לכריס אנקה סורנסן (Chris Anke Sorensen).
כפי שאתם זוכרים מהווידיאו פוסט שלנו, סורנסן הוא תמיד אינדיקאטור טוב לעצימות בחזית הפלוטון בעליות, מכיוון שהוא היה האיש האחרון של שלק ב- 2010. נקפוץ ל- 2011, והוא מבצע את אותו תפקיד לקונטרדור. לכן הוא היה בדיוק שם בחזית הקבוצה במהלך העלייה, ולכן הנתונים שלו מציירים תמונה של "מצב הרוח" של המרוץ בשישה הק"מ האחרונים.
6.4 וואט לק"ג למשך 6 הדקות הראשונות, שנחלקו למאמץ של 445 וואט, 6.9 וואט לק"ג במהלך 2:30 הדקות הראשונות ולאחריהן 385 וואט (6 וואט לק"ג) למשך 3:30 הבאות. שימו לב ששני החיצים הירוקים בגרף למעלה נמצאים במקומות מוטעים – הם צריכים להיות 100 וואט או יותר .
לאחר מכן הכביש השתפע למטה לפרק זמן קצר, ואז במשיכה הבאה למעלה, סורנסן התקיף. ההתקפה מעניינת, היא מורכבת מ-30 שניות ראשונות ב-701 וואט (10.9 וואט לק"ג) ו-30 שניות נוספות ב-444 וואט (6.9 וואט לק"ג). בסך הכל, הממוצע על פני הדקה היה 572 וואט, אבל לאחר שעקבו אחריו, סורנסן רכב בנינוחות לקו הסיום.
כריס האנקר סורנסן
צילום: Rama
הק"מ הראשונים הם המעניינים ביותר. הספק הכוח שראינו מסורנסן שם, בטווח של 6.4 וואט לק"ג במשך 6 דקות, הוא רק קדימון למה שאתם יכולים לצפות החל מיום חמישי. שם, בהרים הגבוהים, בעליות מדרגה 1 ו-HC, הרוכבים יצטרכו להחזיק הספקים בטווח של 6.4 וואט לק"ג במשך 20 דקות כדי להיות תחרותיים. ו-6 וואט לק"ג בעליות הארוכות יותר.
בסך הכל, העלייה לסופר בסה לא הייתה כה אינטנסיבית. לכן גם לא מפתיע שאף התקפה לא הצליחה – הקצב הבסיסי פשוט לא היה גבוה מספיק בכדי להקשות על מישהו בחלק הראשוני של העלייה. בנוסף, אני מאמין שהייתה רוח חזיתית בעלייה, אשר הפכה את ההתקפה לקשה פי שתיים.
שאלות פתוחות ביום המנוחה, ואז לפירנאים
זה היה שלב מסקרן נוסף, בעיקר בגלל שקונטרדור לא ניסה לתקוף (למרות שנתונים אלה מראים שההתקפות שלו לא היו חזקות במיוחד והגיעו בעצימות ראשונית מתונה), ונענו בקלות יחסית על ידי אוואנס והאחים שלק. כתוצאה מכך, אנו איננו קרובים יותר לידיעה האם קונטרדור התאושש מהג'ירו או לא. האם יהיה לו את הכושר התחרותי בפירנאים, ואפילו אם כן, האם הוא יוכל להחזיק את הכושר התחרותי אל השבוע האחרון וההרים הקשים מאוד באלפים? והאם אנדי שלק תיזמן זאת בצורה מושלמת? הוא לא הפגין שום דבר דומה לכושר התחרותי של קונטרדור השנה, אבל אולי עשרת הימים הראשונים של הטור ראו אותו רוכב בהדרגה לכושר התחרותי הטוב ביותר שלו. וקאדל אוואנס? נראה מאוד חד וחזק, אבל העליות הארוכות באורך של קרוב לשעה שיתחילו ביום חמישי הן מבחן חדש, מסוג שונה. בשלב זה, אנו איננו חכמים יותר. אלו הולכים להיות ימים מעניינים. והם מתחילים ביום המנוחה מחר!
ד"ר רוס טאקר
ד"ר רוס טאקר בעל תואר ד"ר בפיזיולוגיה של האימון ותואר שני במנהל הספורט מאוניברסיטת קייפ טאון.
תחום העניין העיקרי של רוס ביישום המדע להישגים, אצל ספורטאי עילית
ומערכותספורטיביות, ובגישור הפער בין מדע למסחר. הבלוג של רוס נועד לשרת
מטרה זועל ידי גישור הפער בין המדע ליישומו אצל האתלטים על ידי מאמרים,
אימוןוהסברה. רוס חי בקייפ טאון, דרום אפריקה שם הוא מבלה את מרבית זמנו
כמרצהבכיר במחלקת מדעי האימון ורפואת ספורט. הוא עובד עם קבוצות ספורט
וספורטאיםאולימפיים.
תומר גמינדר– המתרגם
נשוי + 3 בנות מדהימות, טכנולוג תקשורת מחשבים ואבטחה בימים, וטריאתלט, נווט וצלם בשעות הפנאי