סמואל סאנצ'ז ניצח,האחים שלק כמו אוונס ובאסו הגדילו את הפער מקונטאדור. תומא ווקלר שרד את היום הראשון בפירנאים. אבל נראה כי החשש של המועמדים לניצחון מאלברטו קונטאדור גרמה לקטע להיות איטי יותר אחרת קשה להסביר את העובדה שווקלר שרד עם המטפסים הכי טובים עד לקו הסיום
מאת:יאיר בן עמי
לצפייה בכתבות על קטעים קודמים בטור, כתבות צבע, וכן כתבות של ד"ר רוס טאקר לחצו על הקישור הבא – טור דה פראנס כתבות קודמות
קטע 12, קוגנאו – לוס ארדידן,211 ק"מ
Tour De France – stage 5 profile by shvoong map
הופעה הרואית של תומא ווקלר? לא בטוח. היה זה מרגש לראות את ווקלר שורד בחולצה הצהובה בקטע כה מפרך. בבוקר המרוץ אמר ווקלר כי הוא יפסיד את החולצה הצהובה. הוא לא אמר שהוא מקווה לשמור אל הצהובה או שהוא יאבק כל עוד יהיה לו כח הוא ציין דבר שהיה ברור לכל פרשן, רוכב אופניים, מנהל קבוצה ובעצם כל מי שראה מרוצי אופניים אשר הסתיימו בעליות. בנוסף לזה הוא נתן את ההצהרה הזו כמי שכבר לבש את החולצה הצהובה והפסיד אותה רק לאחר מאבק משרשים לאורך עשרה ימים.
בדיקה אמיתית של הפסד הזמן למועמדים לניצחון, בטור2004 מראה את התמונה הבאה:
קטע 12 – החל בפער 9:35 על לאנס ארמסטרונג סיום אחרי שתי עליות 1בדרגה (פסגה בדרגה 1 לה מונג'י) ווקלר הפסיד לארמסטרונג 4:09 דקות.
קטע 13 – 7 עליות מדורגות וסיום על פסגה בדרגת על (HC – פלטו דה בילה)- ווקלר הפסיד לארמסטרונג 4:08 דקות
קטע 14 – היה מישורי והפער של 22 שניות נשמר.
קטע 15 – 8 עליות מדורגות וסיום על פסגה בדרגה 2- ווקלר הפסיד לארמסטרונג 9:50 דקות.
עברו מאז 7 שניות ותומא ווקלר באמת מטפס טוב יותר. אבל בקטע 12 של טור דה פראנס 2011 הוא לא שמר על החולצה הצהובה בזכות שיפור ביכולות הטיפוס שלו או בזכות האגדה המספרת על כנפיים שהחולצה הצהובה מצמיחה. ווקלר יזכה בכל הכבוד, ישמע שאפו מכל עבר ומצידו מגיעה לו החגיגה והכבוד. אבל כנראה שהאמת היא שהוא שמר על החולצה הצהובה משום שאף אחד מהמועמדים לניצחון, ובעיקר האחים שלק, לא האמינו שאלברטו קונטאדור במצב כל כך רע. לא שווקלר הצליח להחזיק מעמד עם המטפסים הטובים ביותר בעולם בעלייה אל פסגת הר לוס ארדידן האימתני. אפילו הפועל האחרון שלו, פייר רונאלד הצליח להישאר עם החבורה המובילה של המועמדים לניצחון. הנתון החשוב באמת,כדי להבין עד כמה מטפסים במו האחים שלק,קאדל אוונס או איוואן באסו לא חפרו עצמם אל רזרבות האנרגיה, הוא הפער של ווקלר מקונטאדור- 7 שניות בלבד לאחר טיפוס לאורך 14.5 ק"מ בזווית ממוצעת של 7.3%.
האחים שלק – ספק אם באמת החלו לעבוד וכבר הגדילו את הפער מקונטאדור
צילום: Rudolphous
הטור דה פראנס לא מתחיל בהרים. כדי לקבל את הזכות להתחרות על החולצה הצהובה צריך מועמד לניצחון לשרוד את השבוע הראשון ובעיקר את התאונות שלו. קונטאדור נפגע ביותר מתאונה אחת. יותר מאשר העיפות מהניצחון בג'ירו ד'איטליה במאי הוא סובל את הפגיעות בגוף גם אם הכאבים אינם ברמה של אופטלגין ובמידה והיו כאלו הוא היה מקבל משהו טוב בהרבה מזה. הדוגמא לכך היא איוון באסו שרק לפני כחודש,ב"קריטירום דו דופינה" לא הצליח להחזיק מעמד בקצב הרכיבה של המועמדים לניצחון משום שהתאושש מתאונה (במהלך אימון רכיבה) שהייתה לו כמעט חודש לפני ולא מנעה ממנו חזרה לאימונים מיד. חלף כחודש נוסף ואיוואן באסו היה טוב מספיק כדי להישאר עם אוונס ואחד מהאחים שלק עד לפסגת הלוס ארדידן. השאלה אם הוא יחזיק גם כשהם באמת יבעטו בדוושות בלי המורא של מנצח הטור דה פראנס שלוש פעמים ופעמיים בשנתיים האחרונות.
עם כל ההתרגשות על ביצועי ווקלר והפסד הזמן של קונטאדור כמעט נשכח המנצח של הקטע- סמואל סאנצ'ז. הספרדי בן ה- 33 סיים לפני שנה במקום הרביעי בטור דה פראנס. הוא יצא לבריחה מתוך הקבוצה של המועמדים לניצחון בעלייה האחרונה יחד עם פיליפ ג'ילבר ועוד רוכבים. סאנצ'ז הוא רוכב מעולה, לראיה המקום הרביעי בטור 2010 והמקום השביעי בטור 2009, המקום השישי בטור 2008 וגם מדלית הזהב האולימפית מבייג'ין. אבל רק מקבוצת מועמדים לניצחון שאינה מתייחסת לבריחה הוא יכול היה לנצח בעלייה ללוס ארדידן. זה הניצחון הראשון שהוא משיג בקטע של הטור דה פראנס ולו היו האחים שלק, באסו או אוונס רוצים הם היו נדבקים לזנבו בקלות. לראיה המהירות בה סגר פרנק שלק את הפער ממנו ומשותפו לבריחה על קו הסיום.
סמואל סאנצ'ז
צילום: Euskal Bizikleta
פעמים מעטות היו ניסים בטור דה פראנס. הם הפכו לסיפורי העל של הטור. מעטו מאוד פעמים הצליח רוכב שנראה כה רע להפוך את ההתרחשות ולחסל את הרוכבים שהותירו אותו בענן אבק יום קודם. אלברטו קונטאדור עוד לא יוצא מרשימת המועמדים לניצחון אבל עכשיו הוא יזדקק למהלך כה מדהים שספק אם יש רוכב בהיסטוריה שעשה לפניו בתקופה המודרנית. מבצעים כאלו עשו גיבורי הטור אי שם בחצי הראשון של המאה שעברה. ג'ינו בארטלי עשה מהפך ענק ולא רק הוא. קונטאדור לא צריך מהפך בסגנון בארטלי. הוא צריך יותר מזה ולא בגלל שהוא מתמודד מול רוכב על כזה או אחר אלא משום שהוא מתמודד מול שני אחים להם כלל לא איכפת מי יחזור ללוקסמבורג בצהוב. לפני שנה הוא הצליח לפתוח פער של 39 שניות על אנדי שלק.39 שניות אותן הפסיד אנדי שלק כקטע בו נפלה לו השרשרת. 39 שניות כשפרנק שלק פרש בקטע מוקדם ולא היה במרוץ בקטעי ההרים. אם יוכל קונטאדור לפער שכבר יש בינו לבין האחים, למצבו הלא טוב כרגע וגם ליכולתם כצמד הוא יהפוך לאגדה.
קטע 13,
אפיון: הרים גבוהים
זינוק: פאו – (Pau)
סיום: לורדאס (Lourdes)
מרחק: 152.5 ק"מ
עיר הזינוק: העיר פאו
בלב הפירנאים ואחד המקומות הכמעט קבועים בהם מתארח הטור דה פראנס. זו תהיה הפעם ה- 64 והפעם כעיר זינוק. רק פאריז ובורדו אירחו את הטור פעמים רבות יותר מפאו. 7 מנצחי טור עמדו על דוכן המנצחים בסיום קטעי טור בפאו ובניהם כל המנצחים הגדולים של הטור.
עיר הסיום: לורדאס, עיר צליינות תירותית מאוד מוכרת. רק פעם אחת ביקר הטור בעיר והמנצח היה ג'ינו בארטלי בשנת 1947.
הפסגות המדורגות של קטע 13:
1. בק"מ 43 פסגה בדרגה 3 עם עלייה האורך של 1.5 ק"מ וזווית ממוצעת של 8.1%
2. בק"מ 63 פסגה בדרגה 4 עם עלייה באורך 1 ק"מ וזווית ממוצעת של 8%
3. פסגה בדרגת על עם עלייה באורך 16.4 ק"מ וזווית ממוצעת של 7.1% – "הקול דה אוביסק" (קטגוריה HC).
לקראת הקטע – עם עלייה אחרונה כשלאחריה למעלה מ- 40 ק"מ לקו הסיום קשה לחזות את ההתרחשות וקטע 13 על הפסד הזמן של קונטאדור מסבך עוד יותר את התחזית. בטוח שקבוצת בריחה תצא וייתכן כי תהיה גדולה מאוד (למעלה מ- 10 רוכבים). היא תשרוד לקו הסיום רק אם המועמדים לניצחון יחליטו לא לבצע התקפות על העלייה האחרונה והבריחה, או רוכבים ממנה, יחלו את הירידה בפער. אחרי ה"הקול דה אוביסק" יש עוד עלייה לא ארוכה ולא מדורגת ל"קול דה סולאר" המפורסם. ה- 13 ק,מ האחרונים כוללים מגמת עלייה לפני מגמת ירידה ומישור לקו הסיום. האחים שלק אינם גולשי מורדות טובים. מולם יש את קונטאדור החבוט שבמידה וירגיש שיש לו משהו ברגליים ינסה לפתוח פער קטן בפסגה ולהגדילו בירידה. גם קאדל אוונס הוא גולש מורדות טוב,תוצאה של היותו רוכב אופני שטח בעבר. שאלת השאלות היא מי ירגיש איך מחר. גם האחים שלק יכולים להחליט כי אם כבר קונטאדור בתקופה לא טובה אפשר לגרום לו להרגיש עוד יותר רע עם התקפות ראויות בדרך לפסגה ושמירת הפער עד לקו הסיום. למרות שאין זה קטע עם סיום בפסגה הוא לא יכול להיות משעמם.
קטע 12, קוגנאו – לוס ארדידן,211 ק"מ:
1. סמואל סאנצ'ז,ספרד,אוסקלטל- אוסקדי, 6:01:15 שעות
2. ג'לה וונדרט, בלגיה, אומגה פארמה- לוטו + 7 שניות
3. פרנק שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק + 10 שניות
4. איוואן באסו,איטליה,ליקיוגאס- קנונדייל + 30 שניות
5. קאדל אוונס,אוסטרליה, ביאמסי, זמן זהה
6. אנדי שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק , זמן זהה
7. דמיאנו קונאגו, איטליה,לאמפרה + 35 שניות
8. אלברטו קונטאדור, ספרד, סאקסו בנק- סאנגארד + 43 שניות
9. תומא ווקלר,צרפת, יורופקאר + 50 שניות
10. פייר רונאלד, צרפת, יורופקאר, זמן זהה
תומא ווקלר – הטקטיקה של המובילים שיחקה לרגליו ועוד יום בצהובה
צילום: Thire
חולצה צהובה:
1. תומא ווקלר,צרפת, יורופקאר, 51:54:44 שעות
2. פרנק שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק + 1:49 דקה
3. קאדל אוונס,אוסטרליה, ביאמסי + 2:06 דקות
4. אנדי שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק + 2:17 דקות
5. איוואן באסו,איטליה,ליקיוגאס- קנונדייל + 3:16 דקות
6. דמיאנו קונאגו, איטליה,לאמפרה + 3:22 דקות
7. אלברטו קונטאדור, ספרד, סאקסו בנק- סאנגארד + 4 דקות
8. סמואל סאנצ'ז,ספרד,אוסקלטל- אוסקדי + 4:11 דקות
9. תום דנילסון, ארה"ב, גארמין – סרוולו + 4:35 דקות
10. ניקולא רוש, אירלנד, איג'י2אר לה מונדיאל + 4:35 דקות
חולצה ירוקה (מאוצים):
1. מארק קאוונדיש, ברטניה, איג'טיסי- היי ראוד– 260 נקודות
2. חוזה רוחאס, ספרד, מוביסטאר- 242 נקודות
3. פיליפ ג'ילברט, בלגיה,אומגה פארמה- לוטו- 234 נקודות
חולצה מנוקדת (פסגות):
1. סמואל סאנצ'ז,ספרד,אוסקלטל- אוסקדי – 40 נקודות
2. ג'לה וונדרט, בלגיה, אומגה פארמה- לוטו – 32 נקודת
3. ג'רמי רוי, צרפת, אפדוז'ו- 24 נקודות
דירוג הרוכב הצעיר:
1. ארנולד ז'נסון, צרפת, אפדוז'ו, 52:00:34 שעות
2. ריין טרמה, אסטוניה, קופידיס + 1:37 דקה
3. ריגוברטו אורן, ספרד, סקאי + 2:05 דקות
דירוג קבוצתי:
1.לאופרד – טרק, 155:09:18 שעות
2. יורופקאר + 1:05 דקה
3. איג'2אר לה מונדיאל + 2:21 דקות
יאיר בן עמי– עורך ראשי אתר Shvoong. בעל הטור מציאות נושכת
קישורים: טור דה פראנס, אופניים, מרוץ אופניים, מרוץ, אתר הטור דה פראנס הישראלי של שוונג