מאת:אייבי גילת
הטור דה פראנס הוא מרוץ הרבה יותר חשוב מהרוכבים המשתתפים בו, כך סבור אייבי גילת. השנה הטור עומד להיות אחד המרוצים המסקרנים של השנים האחרונות. הרוכבים שעמדו על הפודיום בשנה שעברה לא הוזמנו, אז מה צפוי לקרות בטור השנה? חלק א'
ארמסטרונג מטפס בקטע ה-15 ב- Luz Ardiden בשנת 2003
הטור דה פראנס ה-95 מתחיל השנה בברסט שבחבל בריטני. 3600 ק"מ של שכרון חושים. המארגנים הצרפתים מנסים תמיד לחדש, להפתיע ולעשות דברים אחרים, לשנות את הרוטינה. היו שנים בהם יצא ה- הטור דה פראנס (TDF) מגבולות צרפת והפך לאירוע שכביכול איחד את כל יבשת אירופה מעין טור ד'אירופה, שנה שעברה הפרולוג היה בלונדון, השנה הטור מתחיל כקטע רגיל, לא כפרולוג, אין את הנג"ש הקצר שכל כך התרגלנו אליו. ה- TDF השנה יתחיל כקטע רגיל מתגלגל שכנראה יוכרע במיאוץ המוני לקו הסיום.
השנה המרוץ יהיה פתוח לגמרי
אחרי שפרש ה"מלך" לאנס ארמסטרונג ב-2005 וקבע שיא זכיות בלתי רגיל (7 ברציפות), ואחרי שערוריות הסמים של לאנדיס ב-2006 וראסמוסן ווינוקורוב ב-2007, מתחיל הטור השנה כאירוע שבו הכל יכול לקרות.
VIVE LA TOUR הוא טור גדול יותר מהרוכבים שמשתתפים בו. למרות שמאז פרשת פסטינה ב-1998 הטור לא מפסיק לספק סקנדלים ושערוריות, הפופולריות של הטור חזקה מאי פעם. ה- TDF מתחיל השנה גם על רקע הסכסוך המתמשך בין ראשי ה- UCI ( התאחדות האופניים העולמית ) ובין ASO הגוף שמארגן מרוצי אופניים, וביניהם גם את ה- TDF.
מישהו פעם אמר שה- TDF הוא מרוץ האופניים בין הרוכבים הכי טובים בעולם. המנצח של השנה שעברה, הספרדי אלברטו קונטדור, לא יוכל להגן על תוארו היות וקבוצתו אסטנה, שבה הוא רוכב, לא הוזמנה להשתתף השנה בכל המרוצים שמארגן ASO בגלל פרשת וינוקורוב.
רוכבים מצטיינים אחרים, שכבר עמדו על הפודיום וסומנו כיורשים, לא יוכלו להשתתף ב- TDF, איבן באסו האיטלקי, המרצה כרגע עונש השעיה של התאחדות האופניים האיטלקית, והדני ראסמוסן שעניינו מתברר בבית משפט במונקו. גם המאיצים המצטיינים, האיטלקי אלסנדרו פטאקי (מושעה על שימוש בתכשיר אסור לאסטמה) וטום "טורנדו" בונן הבלגי (מושעה על שימוש בקוקאין לצריכה פרטית). אבל גם בהיעדרם ה- TDF נחשב למרוץ האופניים הקשה ביותר בעולם הרכיבה המקצועני.
ה- TDF הוא מבחן קצה של היכולת האנושית. מבחן הן ליכולות הפיזיולוגיות והמנטליות של האדם. ישנם גרנד טורים נוספים כמו הוואלטה הספרדי והג'ירו האיטלקי שמבחינת האורך בק"מ והמשך בקטעים הם די דומים אבל ההבדל העיקרי בינם לבין עמיתם הצרפתי הוא הלחץ. הטור היה מאז ומתמיד הבן הבכור של משפחת מרוצי האופניים ומי שזוכה בו נכנס לפנתאון ההיסטוריה הלאומי.
הרבה מאוד כבוד, יוקרה ומוניטין נמצאים כאן על כף המאזניים והלחץ להצלחה ולהישגים המופעל על כתפי הרוכבים הוא עצום. ה- TDF הוא אפוא מרוץ המרוצים, וזכייה בו מסמנת את הרוכב כגדול הרוכבים. אגב, השנה השתתפו בג'ירו האיטלקי 3 הזוכים בגרנד טורים של השנה שעברה 2007 ( די לוקה, דניס מנצ'וב ואלברטו קונטדור). המנצח של הג'ירו היה כמובן קונטדור עוד הוכחה לכך שמי שזוכה ב- TDF הוא אלוף האלופים.
ה- TDF הוא גם אליפות האלופים היות וביום שבת האחרון התקיימו ברוב מדינות היבשת אליפויות המדינה כביש ונג"ש (גם בישראל). הרבה מאוד מהרוכבים שמשתתפים באליפויות מגיעים לטור כבר כאלופי מדינות ומורשים ללבוש במהלך המרוץ את חולצת האליפות הלאומית שבה זכה הרוכב.
השנה כיוון הטור הוא נגד כיוון השעון. כלומר, מאזור ברסט, שבחבל בריטני, הרוכבים ירכבו לאורך האוקיינוס האטלנטי ואחר כך יתקלו ברכס הרי הפירנאים, משם דרך המאסיף סנטרל לאזור האלפים הצרפתים כולל כניסה אחת לאיטליה בואכה פאריס.
השנה ישנם בסך הכול שני קטעי נג"ש, האחד קצר, 30 ק"מ בקטע מספר 4 בעיר שולה, שלא יכול לעשות הבדל גדול בין הטוענים לכתר, והפרופיל שלו מעניק יתרון למומחים בסוג כזה של מרוץ. השני, בקטע מספר 20, ממש לקראת הסוף, כנראה יסדר את העשרים הראשונים בדרוג הכללי המצטבר.
לעומת זאת, מה שמאוד בולט השנה, ישנם ארבעה סיומי קטעים בהרים הגבוהים, ביניהם קטע מספר 10 המסתיים באתר הסקי בהוטוקאם, וקטע מספר 15 המסתיים בפראטו נבסו. אבל המלחמה והדרמה האמיתית תתרחש קרוב לוודאי בשלב השלבים, קטע מספר 17 באלפ' דואז שלא מעט מרוצים הוכרעו בו, דבר שמבטיח הרבה מאוד עניין ואקשן.
אייבי גילת
( M. ED ) בחינוך גופני
פרשן ויועץ לרוכבי אופניים