לכל כתבות הסיכום של הטור דה פראנס
מסלול הטור דה פראנס 2021 המלא
כך ניצח קאבנדיש בפעם הראשונה; אחרי 5 שנות בצורת "הטיל" חזר לנצח
נתחיל בהתנצלות בפני האובייקטיביות העיתונאית: קשה לנו… קשה למחוק את החיוך אחרי דאבל קאבנדיש. האיש וירטואוז ספרינט עילאי על שני גלגלים, ולאחר שנים ארוכות בישימון הספורטיבי, עכשיו הוא גם צנוע. אפילו בדבוקת הטור דה פראנס, קשה למצוא רוכב שלא אוהב אותו. אם כי יספר פיליפסן, אחרי שני הפסדים רצופים לטיל מהאי מאן, וטענה מהיום שקאבנדיש גלש לו לתוך המסלול, עשוי להיות היוצא מהכלל.
צ פ ו | סיכום קטע 06
אז מה היה לנו היום?
1. מארק קאבנדיש, שרק במקרה הגיע להשתתף בטור דה פראנס (אחרי שלא נבחר לכך במקור), לקח את השלב השני שלו השנה, וה-32 שלו (!) בטור דה פראנס מתחילת הקריירה. קאבנדיש עכשיו רחוק שני ניצחונות בלבד משיאן ניצחונות השלבים של כל הזמנים – אדי מרקס האגדי, שניצח ב-34 שלבי טור.
2. בניגוד לדרמה, ההפתעה וההתעלות שאחזו בעולם האופניים, ובקבוצתו דיוקונינק קוויק-סטפ, כשקאבנדיש ניצח שלשום בשלב 4 (ואחרי 5 שנים ללא ניצחון בטור), היום, זה נראה כמעט טבעי.
3. בעצם, הרכיבים פשוטים – לקאבנדיש יש את הרכבת היעילה מכולם, את החדות הטקטית המושחזת מכולם, וכן, גם את הסיומת המהירה מכולם.
4. בדומה לניצחון בשלב 4, גם הפעם בשאטרו, קאבנדיש חזר לזירת ניצחונות קודמים. הוא ניצח שלבי טור בשאטרו גם ב-2008 וגם ב-2011 ולמעשה, מעולם לא הפסיד כשסיים בעיר. היום, פעם שלישית, שאטרו קיבלה את פניו ראשון.
5. ראיון הסיום היה הפעם חף מדמעות, ותכליתי. קאבנדיש הסביר את טקטיקת הפיניש (כיצד דילג ימינה 250 מ' לסיום כדי לשבת על הזנב של הרכבת של פניקס-אלפסין, במקום על זנב המוביל שלו (מייקל מורקוב), ביקר קבוצות ספרינטרים צרפתיות שלא באות לעזור ב-20 הקילומטרים האחרונים ("אני לא מבין את זה. הן קבוצות צרפתיות, והן בטור דה פראנס! למה הן לא רוכבות?", אמר), ופירט את ההבדלים בסיומת בין היום לבין סיומות קודמות בשאטרו. מקצועי וחד. אם צריך לבחור מנתח טקטי לסיומות ספרינט, קאבנדיש עולה על כולם.
6. רק שאלה אחת הוא ביקש שלא תישאל. "אל תגיד את השם", אמר למראיין, והתכוון כמובן לאדי מרקס. "ניצחתי שלב בטור דה פראנס היום, וזה דבר שרוכבים עובדים בשבילו חיים שלמים. אם אנצח עוד 50 שלבים כי אני טוב מספיק וגם אם לא אנצח עוד שלב אחד, עשיתי את שלי עם הניצחון היום".
7. בשלב ספרינט כל-כך מובהק כמו היום, עם עלייה קטנטונת אחת ובאורך של 160 ק"מ בלבד, היה ברור שלבריחה לא יהיה סיכוי להגיע לסיום. אכן, קילומטרים בודדים לפני שאטרו, נאספו אחרוני הבריחה והרכבת של דיוקנינק קוויק-סטפ לקחה שליטה מלפנים.
8. כדי להתמודד על שלבי הספרינט הבאים, יהיה קאבנדיש חייב לחצות בשלום את האלפים (שלבים 10 ו-12, ואולי אפילו שלב 13, יכולים עוד להסתיים בספרינט) ואת הפרינאים (שלב 19 והסיומת של שלב 21 בשאנז אליזה מאפשרים גם הם סיומת ספרינט). אתגר לא פשוט עבור הספרינטר בימים רגילים, ובוודאי עוד יותר היום, כשהוא בן 36, ו-5 שנים אחרי הפעם האחרונה שחצה את ההרים בטור דה פראנס.
9. מחמם את הלב לראות את אלוף העולם – ז'וליאן אלאפיליפ – ואת החולצה הצהובה – מתיו ואן דר פול (MVP) – עובדים מלפנים בשביל הספרינטרים שלהם. הקבוצות של שניהם הגיעו עם מאיצי הכביש הטובים בעולם במטרה לנצח שלבים, ושניהם לוקחים חלק מלא במאמץ. ספורט קבוצתי, כבר אמרנו?
10. אפרופו ספורט קבוצתי, הגיע הזמן שאינאוס, ויומבו-ויסמה ישנו טקטיקה לחלוטין. אין להן מה להמשיך להוביל את הדבוקה. העוצמה ומה שנראה כעליונות פיזית מוחלטת של טאדיי פוגאצ'ר במאבק על החולצה הצהובה, כל-כך מובהקת, עד שכל קבוצה שחושבת לאתגר אותו חייבת לעשות זאת תחילה על ידי איתגור המערך התומך שלו – קבוצת UAE. כל קבוצות המועמדים האחרות חייבות, טקטית, לכפות על UAE לשאת לבדה בכל נטלי ההובלה והמרדף שבאים עם חולצה צהובה.
11. יתרה מכך, לאור העוצמה של פוגאצ'ר, נראה שיש לאינאוס ויומבו-ויסמה סיכויים נמוכים לנצח בטור הזה (בתנאי שלפוגאצ'ר אין תאונות ותקלות), אלא אם יתחילו להפעיל טקטיקת של מובילים כפולים ואלטרנטיביים: שיגור מוביל אלטרנטיבי אחד קדימה, תוך כפיית הקבוצה של פוגאצ'ר לרדוף, ומתן אפשרות למוביל האלטרנטיבי השני, לחכות בשקט בדבוקה ולנצל הזדמנויות ככל שתגענה. וגם הטקטיקה הזו, ספק אם תספיק נגד הסלובני הצעיר.
12. מחר ייערך השלב הארוך ביותר בטור דה פראנס מזה שנים. 249 ק"מ מזרחה במקביל לנהר הלואר, לכיוון רכס היורה בואך האלפים. השלב יכלול לא פחות מחמש עליות מדורגות, כולן ב-90 הק"מ האחרונים. הקרב על הכניסה לחבורת הבריחה יתנהל מהפתיחה, וצפוי להיות תוקפני ואגרסיבי, על גבול הפראי. הסיכוי הטוב ביותר של ואן דר פול לשמור על החולצה הצהובה, יהיה לנסות להצטרף לבריחה, אבל ספק אם הקבוצות האחרות יאפשרו זאת.
13. לכן, מחר, יום לפני תחילת הטיפוסים האלפיניים ביום שבת, תהיה לקבוצות ולדירקטורים הטקטיים שלהן, הזדמנות ראשונה לאתגר את כוחה של קבוצתו של פוגאצ'ר – UAE. שחמט על הכביש קוראים לספורט הזה? אז מחר העת להתחיל להניע את הכלים.