לכל כתבות הסיכום של הטור דה פראנס
1. שלב נגד השעון (נג"ש) עירוני קצר, של 13.2 ק"מ מפותלים כמו בייגלה ברחובות קופנהאגן, פתח את המהדורה ה-109 של טור דה פראנס ב-1 ביולי 2022.
2. הדבר האחרון שהרוכבים היו צריכים בשלב ראשון קצר, מהיר ולחוץ שכזה, היה גשם. אבל גשם היה בדיוק מה שהם קיבלו. בעיקר הרוכבים שבחרו בזינוקים המוקדמים יותר. ייתכן, שהגשם גם הכריע את השלב כולו.
3. ראשון הכוכבים ליטול את ההובלה היה מתיו ואן דר פול. להולנדי, שהיה הרוכב ה-12 לזנק היום, כמה תארי אלוף העולם בסייקלו-קרוס, ורמת שליטה באופניים בשטח רטוב מהטובות בדבוקה. ואן דר פול ניווט את הסיבובים החדים ברחובות הרטובים בביטחון, כישרון ומהירות, ונכנס לעמדת המוביל הזמני. המעמד הקנה לו מקום על כיסא המובילים המסורתי, בהמתנה לבאים אחריו, אבל הוא עצמו, לא נראה כמי שמצפה להישאר שם זמן רב.
4. פרימוז רוגליץ' (שסיים שני בטור 2020) מקבוצת יומבו-ויסמה זינק רק 9 דקות אחרי ואן דר פול, והתקרב אליו כדי 2.5 שניות בקו הסיום. עשרים דקות אחר כך זינק הפייבוריט הדני המקומי, יונאס ויננגורד. הדני הצעיר, שסיים שני בטור 2021 (וגם הוא מקבוצת יומבו ויסמה), חצה את קו הסיום פחות משתי שניות אחרי ואן דר פול. שני המועמדים לניצחון של יומבו-ויסמה הוכיחו שהגיעו מוכנים מאד לטור, וטקטיקת ההתקפה הכפולה הצפויה של הקבוצה, קרוב לוודאי תופעל נגד האלוף המכהן טאדיי פוגאצ'ר, עם התחלת השיפועים ההרריים.
5. הגשם המשיך לרדת ונראה בשיאו בזמן ששלושה מהתותחים הכבדים ביותר זינקו בהפרש של דקה זה מזה. בשעה 17:03 המקומית – אלוף העולם ברכיבה נגד השעון, פיליפו גאנה. בשעה 17:04 – סגן אלוף העולם נגד השעון ומי שניצח בשנה שעברה בשלושה שלבים בטור דה פראנס, ואוט ואן ארט. בשעה 17:05 – מנצח שתי המהדורות האחרונות של הטור דה פראנס – טאדיי פוגאצ'ר.
צ פ ו | תקציר קטע 01
6. לאחר רכיבה מהוססת מאד בגשם שוטף, כבישים רטובים ושלוליות, חצה גאנה את הקו של שתי שניות, והפך למוביל הזמני. לא חלפה דקה אחת, ו-ואוט ואן ארט נכנס לקו בטיסה נמוכה – וחטף את המקום הראשון עם יתרון של 5.5 שניות על גאנה. דקה אחת נוספת חלפה וטאדיי פוגאצ'ר הגיע בתוצאה נהדרת, רק שתי שניות אחרי ואן ארט, ובמקום בשני זמני לפני גאנה. גם פוגאצ'ר הגיע בכושר מעולה. את יכולותיו נגד השעון הוא כבר הוכיח בהחלטיות כשניצח בשלב הנג"ש הארוך הראשון עוד בטור 2021.
7. מכאן, נראה היה שהפודיום היומי נסגר. אבל ואן ארט כנראה ידע שרוכבים מסוכנים עדיין ממתינים לזנק. הגשם השוטף שכך מעט, והכבישים החלו להתייבש. איב לאמפרט, הבלגי הוותיק מקבוצת קוויקסטפ, זינק בדיוק 40 דקות אחרי ואן ארט. ואן ארט, במודעות מוחלטת למתחריו (ובמקרה זה, לחברו לנבחרת בלגיה), הבחין והעיר על איכות הסיבובים הגבוהה של לאמפרט. היה ברור שסיבובים מהירים והדוקים, הם המפתח לתוצאה טובה בשלב היום, ולאמפרט לקח אותם במיומנות מרשימה תוך שהוא ניהנה מההפוגה בגשמים וסיים במקום הראשון בתוצאה 15:17 דק'.
8. כשחצה את הקו, חתך לאמפרט בן ה-31 לא פחות מ-5 שניות מזמנו של ואן ארט ונטל את ההובלה. אחרי שואן ארט חלף על פניו וחיבק אותו בחום, החליפו שני הבלגים מקומות על כס המובילים. ואן ארט זז, לאמפרט התיישב.
9. מכאן, כבר לא היו שינויים בצמרת הדירוג. את מקומות 1-3 בשלב הראשון של טור 2022 תפסו לאמפרט (שילבש מחר צהוב), ואן ארט (שילבש מחר ירוק במקום לאמפרט), ופוגאצ'ר.
10. מבין המועמדים לניצחון הכללי, רכיבה נהדרת נתנו היום פוגאצ'ר, ויננגורד ורוגליץ'. רכיבה מרשימה היתה גם לגריינט תומס מאינאוס, שסבל מאד מהכבישים הרטובים, וגם שכח להוריד את אפודת הגשם לפני הזינוק, ורכב איתה עד סוף השלב.
11. למרבה השמחה, כל הרוכבים השלימו את השלב בשלום.
12. מחר – 202 ק"מ שטוחים כמו צ'פאטי מ-רוסקילדה ל-נייבורג בדנמרק. באופן מופרך למדי, שלוש גבעות זנוחות בדרך, שמעולם לא חשבו שיזכו אי פעם בניקוד דירוג "הררי" בטור דה פראנס (גובהן 61 מ', 62 מ' ו-83 מ' בהתאמה) יקבלו בכל זאת מחר דירוג "הררי" בקטגוריה 4 כל אחת. מה לא יעשו המארגנים כדי לנסות להצית כמה התקפות לאורך המסלול השטוח.
13. על מה להסתכל מחר: 1. הימענות מהתרסקויות תהיה משימה ראשונה במעלה בתדריכי כל הקבוצות לקראת מחר; 2. ואוט ואן ארט בפיגור של 5 שניות בלבד מהחולצה הצהובה. ניצחון בשלב ולקיחת זמן מלאמפרט יכולים להקנות לו גם את החולצה הצהובה וגם את החולצה הירוקה; 3. הספרינטר פאביו יקובסן מקבוצת קוויקסטפ (וחברו לקבוצה של לאמפרט) ינסה כבר מחר להוכיח שהחלטת הקבוצה להשאיר את אלוף בריטניה הטרי, והאיש שזכה בהכי הרבה שלבים בתולדות הטור דה פראנס – מארק קאבנדיש – מחוץ לסגל, והעדפת יקובסן על פניו, היתה מוצדקת.
מעבר לכך, משימתו תהיה גם להקדים את ואן ארט, כדי למנוע מהבלגי לקחת את כל שניות הבונוס לניצחון, ובאמצעותן להוריד את החולצה הצהובה מכתפיו של לאמפרט; ו-4. רוחות צד ימיות במקטעים בהם יעברו הרוכבים לצד הים הצפוני ובגשרים שמעליו, עשויות להוות קרקע פורייה להתקפות ליצירת אצ'לונים, ולהשארת מתמודדים משמעותיים מאחור.