חום או קור? על הטיפול הנכון בפציעות

השאלה אם נכון יותר לטפל בפציעות באמצעות חום או קור עולה פעמים רבות לדיון בין מטפלים מאסכולות שונות. במאמר זה אציין נקודות מפתח לטיפול נכון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

השאלה אם נכון יותר לטפל בפציעות באמצעות חום או קור עולה פעמים רבות לדיון בין מטפלים מאסכולות שונות. במאמר זה אציין נקודות מפתח לטיפול נכון

מאת:איציק יעקובוביץ

בעבודתי הקלינית כמטפל ברפואה סינית,אני נוהג להפריד בין סוגי פציעות:

פציעה כרונית
בדרך כלל הכאב בה יהיה יותר עמום. מדובר בפציעה שהתפתחה לאורך זמן, מספר שבועות או חודשים כתוצאה משחיקה או טכניקת אימון שלא מתאימה. בדרך כלל תהיה מעורבת בה דלקת. מדובר ברגישות שבאה והולכת ולרוב מחמירה לאחר הפעילות הפיזית.

פציעה אקוטית
בה סיפור הפציעה טרי, בדרך כלל עניין של ימים. יש אדמומיות באזור הפציעה, כאב משמעותי חד, קושי בטווחי התנועה וכאב שמוחמר עם מגע. הסימפטום העיקרי הינו בצקתיות (נפיחות, עלייה מקומית בלחץ הנוזלים כתוצאה מחדירות כלי דם מקומיים, שדרך דפנותיהם הגוף מנסה "לתקן" את הקרע, חבלה ברקמה הפגועה על ידי הפצצת האזור בתאי דם לבנים (מאקרופג'ים,לימפוציטים, טסיות ושאר חומרי בנייה).

פציעה אקוטית שלא טופלה כראוי והוזנחה עלולה להפוך לכרונית = זמן החלמה ארוך יותר.

טיפול בקור
עשה בעיקר בפציעות אקוטיות,כשהמטרה היא לכווץ את כלי הדם ולמנוע חדירותם להפסקת התהליך הדלקתי,כמו כן,הקרח עוזר בהרגעת הכאב.

השימוש בפציעות כרוניות יהיה אך ורק לאחר הפעילות הפיזית, כששהרקמה חמה. במקרה זה נשתמש בקרח ל-7 דקות להרגעת האיזור.

רצוי לעבוד עם הקרח (שקית קרח או כל שקית של ירקות קפואים)בשיטת ה"סטים":7-10  דקות להניח על הרקמה,5 דקות מנוחה (עד אשר הרקמה חוזרת לטמפרטורת חדר) 2-3 סטים,כפול 2-3 פעמים ביום למשך 48 השעות שלאחר הפציעה. 

בשלב זה בקליניקה נטפל באיזורים מרוחקים ממקום הפגיעה. בד"כ על ידי דיקור, שעוזר לשחרור חומרים מרגיעי כאב ונוגדי דלקת טבעיים (אנדורפינים,סרוטונין).

טיפול בחום

חימום מגרה זרימת דם – כלומר, חמצן לרקמה, ומגביר גמישותן של רקמות החיבור המעורבות. נשתמש בחום בדרך כלל בפציעות כרוניות או בפציעות אקוטיות ללא סימני אודם ונפיחות.

טיפול במוקסה (צילום אילוסטרציה: Thinkstock)

הטיפול מתבצע בטווינה (פיזיותרפיה סינית) מקומית ודיסטלית ממקום הכאב, דיקור וחימום ע"י מוקסה ("צמח לבעירה" מיפנית), שריפת צבר צמחי ממשפחת הלענה (ארטיסמיה וולגריס) בצורות עיבוד שונות הוא שיוצר את החום.

בדרך כלל נעבוד עם "מוקסה סטיק" – נייר אורז מלא בסיבי כותנה ועלי לענה טחונים דמוי סיגר. נדליק "סיגר" זה ונעבוד מעל הרקמה הרגישה ועל נקודות דיקור שונות.

המוקסה נחשבת (בשל איכות הצמח) למחזקת אנרגיה, שרירים ורקמות. אני נוהג לתת"מוקסה סטיק" למטופל, כך שיוכל לעבוד על האיזור גם בבית,10 דקות בכל יום עד לטיפול הבא, וכך לקצר משמעותית את זמן החלמתו.

17.3.2013


איציק יעקובוביץ
מדריך כושר ומטפל בכיר ברפואה סינית,מומחה בפציעות ספורט
054-6337302,
Facebook:הקליניקה של איציק


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג