שבוע לסיום שנת 2010 מביא אייבי גילת את החדשות מהגזרה הפוליטית של ענף האופניים העולמי
מאת:אייבי גילת
אירופה מושלגת, קפואה ובעיצומן של חגיגות חג המולד וסוף השנה האזרחית אך בפוליטיקה של ענף האופניים חם מאוד. רגע לפני עונת 2011 מתחוללים מאבקי ממון ושלטון. בעייני רבים, איגוד האופניים הבינלאומי, מנהל שלטון דמוקרטי רק למראית עין. נותני החסות לקבוצות מעוניינים לנהל את הדבוקה אך בענף האופניים, כלל הזהב של "בעל המאה הוא בעל הדעה" לא בדיוק תופס כך שנותני חסות רבים המרגישים כי השקיעו כספם לריק. לכאורה האינטרסים של הגופים הנוגעים בדבר הם שונים אבל השורה התחתונה היא שמדובר במאבק בנושא אחד: השליטה בענף האופניים. בניגוד לנעשה בענפי ספורט אחרים איגוד האופניים הבינלאומי יציב וחזק מאוד ולא יניח לגופים כלכליים לקחת את השליטה מידיו. פוליטיקה.
איגוד האופניים הבינלאומי ה- UCI דחה את הרשמתה של הקבוצה החדשה פגסוס
ראשי הקבוצה האוסטרלית החדשה, פגסוס, נדהמו לגלות שאיגוד האופניים הבינלאומי דחה את בקשתם לקבלת רישיון, שיאפשר להם כניסה אוטומטית לתחרויות דרג ראשון או שני, כשההרשמה הסתיימה. כריס וויט, מנהל הקבוצה, אמר:"נדהמנו לגלות שהבקשה לקבלת הרישיון נדחתה". הקבוצה החתימה רוכבים בולטים ביניהם את המאיצים רובי מקיואן הוותיק בן ה-38 ורוברט האנטר הדרום אפריקאי בן ה-33. השניים כבר מצאו מקום בקבוצת "רדיושאק" המדורגת כקבוצת פרו טור ועזבו את "פגסוס". לאיגוד האופניים הבינלאומי התברר כי אחד הגופים הכלכליים העיקריים של "פגסוס" נסוג מהתחייבויותיו. למרות שהקבוצה השיגה נותן חסות אחר כל ההתנהלות הכלכלית הזו לא נעלמה מראשי האיגוד והתוצאה היא אי מתן רישיון.
מאורו ג'אנטי כרוכב בקבוצת "פרנסס דו ז'ו" הצרפתית בשנת 1997
צילום: Eric HOUDAS
יהיו שיטענו כי המדיניות הקשוחה של איגוד האופניים הבינלאומי מבריחה חברות וגופים כלכליים מהענף. מאידך המחשבה שעומדת מאחורי הדחייה מאוד הגיונית. מי שאיננו עומד בתנאים הכלכלים המחייבים והחמורים של איגוד האופניים עדיף לו מלכתחילה שלא ייכנס. אישית דווקא המהלך, של איגוד האופניים הבינלאומי, נראה מאוד הגיוני למרות כעסם של האוסטרלים.
האם עדיף שרוכבים ואנשי צוות לא יקבלו את שכרם במשך חודשים כפי שקרה בעונה שעברה בקבוצת אסטנה?. בכך לא תמה הסאגה בנושא והאוסטרלים הזועמים שחררו לאוויר הודעה שבה מנהל הקבוצה כינה את החלטת איגוד האופניים הבינלאומי כ – "לא מקצועית". איך זה ייגמר?. רישיון להתחרות לא יהיה זה בטוח עכשיו ואולי גם בעתיד. מדובר בהרבה מאוד כסף שירד לטמיון והרבה מאוד תסכול וזעם ב"פגסוס". מתברר שאיגוד האופניים הבינלאומי מנהל את הענף ביד רמה וכדאי היה לראשי הקבוצה לוותר.
חברות Geox ו – TMCמאימות להפסיק את החסות ולעזוב את הענף
גם באיטליה סיפור דומה. לנותני החסות החדשים של קבוצתו של מאורו ג'יאנטי, (לשעבר- פוטון סרווטו) חברות Geox ו – TMC, התברר שלקבוצה לא יהיה רישיון פרו טור וספק אם יגיעו לג'ירו ד'איטליה ולטור דה פרנס והם מאיימים בעזיבה. הבעיה של החברות כי כבר השקיעו כסף רב.
קרלוס ססטרה, ניצח בטור דה פרנס אבל לא עזר לקבוצתו לקבל רישיון
צילום: Bjarte Hetland
לפי היומון האיטלקי "לה גאזטה דלה ספורט" חברת הנעליים Geox כבר השקיעה 2.5 מיליון אירו ונותן החסות השני TMC השקיע כ-2 מיליון אירו. חברת האופניים "פוג'י" השקיעה 2 מיליון אירו ועוד כמה ספונסרים קטנים השקיעו בקבוצה יחד כ-8 מיליון אירו.
קרלוס ססטרה (שעל פי הדיווחים קיבל 2 מיליון אירו לעונה) ודניס מנצ'וב (עם חוזה של 1.4 מיליון אירו לעונה) שהובאו לקבוצה לא עזרו לה לקבל את רישיון הפרו טור וכבר ישנן שמועות על מעברם ל"רדיושאק". לקבוצה הובא, על ידי נותני החסות, יועץ מיוחד בשם אלוורו קרספי כדי לקחת את השליטה מידיו של הבעלים מאורו ג'יאנטי. מאורו ג'יאנטי הכחיש רצון למכור את הקבוצה לנותני החסות ואף טוען שאם זה המצב תידרש תקופה של הסתגלות והוא משוכנע שבסופו של דבר קבוצתו תוזמן להשתתף במרוצים החשובים של העונה.
דניס מנצ'וב, מנצח הג'ירו ד'איטליה וה- וואלטה א'אספנייה
צילום: Liberty Seguros
ההרשמה לקטע של הטור בקליפורניה נפתחה
כמו בטור דה פרנס, נפתחה ההרשמה לרכיבה עממית של קטע מעניין במיוחד בטור של קליפורניה, שיהיה השנה בחודש מאי. קטע 7 בטור של קליפורניה יהיה רכיבה של 100 מייל (160 ק"מ) מקלרמונט לאתר סקי בשם הר באלדי כולל טיפוס של כ- 3500 מטרים ק"מ במצטבר. לפני ה-15 בינואר ההרשמה עולה 95 דולר ואחרי 115 דולר. בקטע המסורתי של הטור דה פרנס (ל'אטפ דו טור) משתתפים מדי שנה ישראלים. לפי הפרטים המסלול של קלפורנייה יכול לשלב חוויה של רכיבה ולהעשיר את הרוכב העממי הממוצע בעוד אירוע שייצרב בזיכרון. מומלץ בחום.
זינוק לקטע 1 של הטור של קלפורניה 2010
צילום: Bryan Green
החלטתי השבוע, שלא כהרגלי, לשים את החדשות על החומרים משפרי הביצועים בצד. למרות שדנילו די לוקה התוודה על כך שלקח חומרים משפרי ביצועים ומתכונן לחזור לפעילות מלאה, ואיגוד האופניים הבינלאומי עדכן את רשימת החומרים האסורים לשימוש וביניהם העלאה במינון המותר לתרופה במחלת האסטמה "סאלבוטמול", מתוך משאלה כי בשנה החדשה נתעסק בדבר שהכי אנחנו אוהבים וזה רכיבה על אופניים נטו.
אני מאחל לכל הקוראים הנאמנים שלנו שליוו אותנו במהלך העונה הארוכה והמעניינת 2010 שימשיכו לכתוב, לתקן, לבקר, להעיר, ולהאיר ושתהיה לכולנו שנת אופניים נהדרת ומוצלחת.