התקופה שבין העונות אמורה לעבור
בשקט וללא חדשות מסעירות. לא כך הם פני הדברים בענף האופניים. אירוע אחר
אירוע מגיעים לתקשורת. אייבי גילת מסכם את השבוע שהיה וגם על מה שיהיה
מאת:אייבי גילת
שבועות דרמטיים צפויים בענף הרכיבה. המתח בעניינו של
אלברטו קונטדור גובר בעקבות הודעת פט מקוויד, נשיא התאחדות האופניים UCI,
שההכרעה תיפול עד תום 2010. הקולות להחמרה בעונשים נשמעים מכל עבר. גם יו"ר
הוועד האולימפי הספרדי הצטרף לחגיגה וקרא למיצוי מרבי של עונש הרחקה במידה
וקונטדור יורשע.בצד השני של הגלובס יזנק ב-16 בינואר יריבו של קונטאדור,
לאנס ארמסטרונג, למרוץ אופני הכביש האחרון שלו כמקצוען ב"טור דאון
אנדר" האוסטרלי. האם שני הענקים יפנו את הבמה כמעט בעת ובעונה אחת?
קונטאדור מקווה שלא.
הרוכבים והקבוצות "הרגילים" מתחילים כבר בהכנות לקראת עונת התחרויות. החולמים
על ניצחונות כמו וינצ'נזו ניבאלי ומיקלה סקראפוני, מנצלים את הזמן כדי
לעשות היכרות עם העלייה להר הגעש אתנה שתסיים את שלב 9 של ג'ירו 2011 בעוד
יותר מ-5 חודשים. היכרות מוקדמת היא תנאי הכרחי לדעת מהי דרגת הקושי המצפה
לרוכב וגם סימון של מקומות בהם אפשר יהיה לתקוף. רוכבים אחרים מנצלים את
חופשת חג המולד ואת מזג האוויר לעוד כמה ימי חופשה.
כמה שווה הקאמבק של לאנס?!עכשיו מתבררת האמת, הכלכלית, ברקע חזרתו
של מנצח הטור דה פרנס 7 פעמים לאנס ארמסטרונג. הקאמבק שלו, ובמיוחד הקרב
מול קונטאדור בטור 2009, העלה את הרווחים של ASO החברה שמנהלת את הטור דה
פרנס ב-32 מיליון דולר. זאת בזכות חידוש חוזים עם חברות כמו סקודה ואורנג'.
עלייה של 10 אחוז נרשמה גם בשיעורי הצפייה בטורים. ASO רשמה גידול בהכנסות
גם מאירועי רכיבה נוספים שבהם הקאמבקיסט כלל לא השתתף, כמו פריס-ניס
ומרתון פאריס.
ההתרשמות שלי היא כי הייתה צביעות ביחס שגילו חברות מסחריות ורבים
מהצרפתים כלפי ארמסטרונג. מחד הוא סומן כ"אמריקאי" השנוא שניצח את המרוץ
"שלהם". מאידך שימח הטקסני הרבה כיסים בצרפת. המאזנים המחייכים הם כנאה אחת
הסיבות לכך שההכרעה בפרשת קונטאדור מתעכבת. גם קונטאדור הוא מותג כבד.
מאחוריו גופים כלכליים חזקים ומשפיעים. הרחקה שלו עשויה לגרום להם הפסדים
כבדים.
האם הרוכבים בני זמננו הם משעממים וחסרי רגש, מאולפים לנצח מרוצים ספציפיים בהוראות ישירות לאוזן?
אם שואלים את רוכב העבר האיטלקי ואלוף העולם מורנו ארגנטין, אז התשובה
בהחלט חיובית. דברים דומים אמר באחרונה גם מאריו צ'יפוליני שטוען כי
הרוכבים בני זמננו פשוט לא גברים ונטולי רוח לחימה.
ארג'נטין היה רוכב הקלאסיקות האיטלקי המצטיין בין 1981 ו-1994. הוא ניצח
ב"סובב פלנדריה", ארבע פעמים ב"ליאז'-באסטון-ליאז" ושלוש פעמים ב"פלש
וואלון". ב- 1986 הוא ניצח באליפות העולם שנערכה בקולוראדו ספרינגס.
בראיון ליומון האיטלקי ה"גזטה דלה ספורט", הוא אמר: "אני רוצה
להודות להורי שנולדתי כפי שאני. הבחורים של היום נראים רכים וחסרי אופי.
לרבים אין את הרעב להצלחה היות והשיגו הרבה מאז שהיו נערים. אני מניח
שדברים השתנו וזהו דור אחר שיש לו הכול. זוהי הסיבה שכאשר אני צופה במרוצים
נראה שחסר רגש באופן מוחלט. אין כיום רוכבים שמסוגלים להלהיב". על
קונטאדור הוא אומר: "הוא מכונת מרוצים מחושבת בזהירות המתוכננת רק לדבר
אחד: לנצח בטור דה פרנס. זה בכלל לא משנה אם הוא בעל אישיות או לא. הוא
ושלק דומים. אתה יודע איך הם עומדים להתחרות, אתה יודע איפה הם מתכוונים
לעשות משהו. אין להם מקוריות, כיום הרוכבים הם רובוטים. פנצ'רים ותאונות הם
חלק מהספורט. אבל עם מכשירי האלחוט שנושאים הרוכבים הם כמו נשלטים על ידי
ג'וי-סטיקים. כל הענף בבלגן".
כיום ארג'נטין הוא קבלן שמתכנן בניית וולודרום ומרכז אימונים בדולומיטים.
"אני שמח שאינני מעורב (ישירות) בענף כיום. אם אינך יכול לקבל את הדברים
אינך יכול לשרוד. אני מעדיף להקשיב למצפוני. הדבר היחידי שחשוב כיום כנראה
הוא ה-UCI והעסק המסחרי שלו. לנותני החסות ולרוכבים אין את הזכות להשמיע
את קולם. ישנה צורה מזויפת של דמוקרטיה וחוסר רצון לשנות דברים. הטור,
הג'ירו והמרוצים הקלאסיים, הם הדברים החשובים היות והם קשורים בהיסטוריה של
הענף ולאנשים שיבואו לצדי הדרכים לצפות בהם. אבל ה–UCI מוריד את הכול
לאותה הרמה. זו גם הסיבה שהיה סכסוך עם מארגני הטור והג'ירו. הסיבה
לשינויים בחוקים היא כלכלית. נותני החסות מביאים מזומנים ומשלמים לרוכבים
אבל אין להם זכות להביע את דעתם. הם זכאים ליחס מכובד יותר (…) הרוכבים
חסרי חוט שדרה. הם יודעים שאם ידברו הם לא יוכלו להתחרות שוב. למשל במקרה
של פליזוטי. הוא איבד עונה שלמה בשל חשדות על הדרכון הביולוגי שלו אבל לא
הוציא הגה. הרוכבים חייבים לעצור ולכתוב מחדש את החוקים שחונקים אותם.
השיטה הופכת את הרוכבים לפושעים המשוחררים בערבות. הם לא מסוגלים לעבוד יחד
ולחשוב על העתיד. הייתי מקצוען במשך 14 שנה. כיום כמה רוכבים יכולים להגיע
בקריירה שלהם לחצי מזה?".
קבוצת "ראדיושאק" הודיעה על ההרכב שלה לטור דאון אנדר. במרוץ,
שייערך באוסטרליה בין ה-16 ל-23 בינואר, תתקיים הופעת הפרידה של לאנס
ארמסטרונג מענף האופניים. מה רכב קבוצת "רדיושאק" יעדרו באוסטרליה שמות
גדולים שרכבו לצד ארמסטרונג בשנים האחרונות. ההערכות הן כי ארמסטרונג מתכנן
לתת הכל בשואו האחרון שלו על הכביש. הקבוצה שתקיף אותו מורכבת מצעירים
לוחמניים. אלה הבולטים מבין רוכבי "ראדיושאק" ב"טור דאון אנדר”:
• סבסטיאן רוסלר השוויצרי שיהיה המאיץ של הקבוצה.
• מנואל קרדוסו שניצח בקטע השלישי במהדורה של 2010 .
• גרגורי ראסט שהיה אלוף שוויץ שלוש פעמים
• מרקל איריזאר המטפס שזכה, במדי הקבוצה הבאסקית אוסקלטל אוסקדי, בחולצת המטפס הטוב ביותר ב-2009.