מארגני הטור דה פרנס פרסמו את שמות הקבוצות שהוזמנו להשתתף במרוץ 2010 והדעות קצת חלוקות. הקלסיקה של פלנדרס תצא היום (א') לדרך בבלגיה וארמסטרונג ינסה להשאיר הפעם חותם
מאת:אייבי גילת
מנהל הטור דה פרנס, קריסטיאן פרוד'אום, נימק את החלטתו בבחירת 22 הקבוצות שישתתפו השנה בטור דה פרנס בכך שקיים פיזור של הרוכבים המובילים בקבוצות ומכל העולם, דבר שהקשה מאוד על בחירת 6 הקבוצות האחרונות. פרוד'אום הותקף על ידי התקשורת הצרפתית המקומית במגזין ל'אקיפ בכך שמנע ממספר קבוצות צרפתיות ורוכבים צרפתיים להגיע השנה לטור. "מאוד מורכב לבחור את הקבוצות. תמיד אמרנו שצריכים להיות בין 30 ל-35 רוכבים צרפתיים וכך יהיה. לא נשכח את המסורת אבל ענף האופניים הופך לבינלאומי. הכוח הכלכלי של ענף חובק עולם הוא גם פקטור. אי אפשר להכניס יותר מ-200 רוכבים למרוץ בשל סיבות הקשורות בבטיחות".
22 הקבוצות המשתתפות בטור דה פרנס / צילום: אתר המרוץ
פרוד'אום מוסיף, "הבחירה של 6 הקבוצות למקומות שנותרו, אחרי ש-16 הראשונות הבטיחו את מקומן על סמך הסכמים ארוכי טווח, נעשתה על פי איכותן של הקבוצות וטיב הרוכבים המובילים. רדיושאק עם ארמסטרונג, טים סקאי עם וויגינס, גארמין עם ון דר וולדה וטיילר פאראר, קאטושה עם פוזאטו, סרוולו עם ססטרה והושבוד, ו – BMC עם קאדל אוונס. זו הפעם הראשונה ב-15 שנה שאלוף עולם מתחרה על מקום בפודיום".
מאחורי הקלעים של התחרות מתנהלים מאבקי כוח אדירים בין גופים כלכליים רבי עוצמה ואינטרסנטיים המעוניינים בחלק שלהם מהמרוץ. הטור דה פרנס הוא סוג של מועדון חברים סגור שמי שמבטיח בו את מקומו במידה רבה מקבע את הצלחתו ומתרגם אותה במונחים כספיים. לא פלא שכל כך הרבה מעוניינים להשתייך לאלפיון העליון של ענף האופניים. החשיפה העצומה מתורגמת מיד לתקציבים שמשמעותם קאדר של רוכבים איכותי יותר וכמובן תוצאות.
לרשימה המלאה
הטור של פלנדרס ולאנס ארמסטרונג
קלאסיקה של פלנדרס או כפי שהוא נקרא בהולנדית Ronde van Vlaanderen (הקפת פלנדריה), הוא מרוץ קלאסי חד יומי של 262 ק"מ, אחד מ-5 ה"מונומנטים". עבור העם הבלגי ובמיוחד רוכבים בלגים, לנצח את המרוץ הזה או את מרוץ פריז רובא, חשוב יותר מאשר לנצח את הטור דה פרנס. במרוץ הזה יש את כל מה המרכיבים שחובב אופניים רוצה ומייחל: נוף בלגי טיפוסי עם דרכים צרות והמון פניות ושינויי כיוון תכופים, רוחות שמכות ברוכבים ללא רחם, לעיתים גשם וקור בעונה הזו של השנה, והכי חשוב גבעות קטנות ותלולות עם כבישים הזרועים באבנים משתלבות שמגיעות בשלבים המאוחרים של המרוץ. התוצאה היא קרב הישרדות בנוסח של החזק מנצח. לתוך כל ההמולה הזו מגיע לאנס ארמסטרונג בן ה-38, 5 שנים אחרי שסיים במקום ה-28 את הטור דה פלנדרס 2005 ו-2 דקות אחרי המנצח טום בונן יקיר בלגיה.
לא מדובר כאן בגימיק. בתחילת הקריירה שלו היה רוכב מרוצים חד יומיים וקלאסיקות מצטיין. ארמסטרונג הוא רוכב הידוע בתכנון העונה המאוד קפדני שלו. השנה בקטע השלישי של הטור דה פרנס ישנה חפיפה עם מרוץ הפריז רובא. ארמסטרונג יודע שכל דבר, כל יתרון קטן שיוכל להשיג על פני יריבו הגדול אלברטו קונטדור, יוכל לעזור לו כדי לנצח את העדיפות הברורה של קונטדור בקטעי ההרים. לא מדובר כאן בכלל על תחרות שארמסטרונג בא בכדי לנצח. ארמסטרונג הוא סוג של סלב ועצם נוכחותו במרוץ והזכרת שמו מעוררים עניין תקשורתי עצום, אבל עבור "ג'וני מלו" (משחק מילים מצרפתית לאנגלית של "החולצה הצהובה"), המטרה היא בסך הכול לנסות ולחזור לכושר גבוה על האבנים המשתלבות ולבנות עוד נדבך בדרך לעוד תואר על הפודיום בפריז בתחרות הטור דה פרנס. פרט פיקנטי נוסף היא העובדה שבפעם האחרונה שארמסטרונג השתתף ברונדה בשנת 2005 הוא גם זכה בטור דה פרנס בפעם השביעית שלו.
תוצאה שלילית לבדיקה שנערכה לחברתו של ריקרדו ריקו
תפנית מעניינת חלה בחקירתה של ואניה רוסי, שותפתו לחיים לשעבר של ריקרדו ריקו ואם ילדו, לגבי השימוש בחומרים אסורים. כזכור נמצאו שרידים של החומר EPO מהסוג CERA במבחנה הראשונה. כעת מתברר שמעבדה ברומא המשתמשת לראשונה בשיטת בדיקה אחרת המתייחסת לממצאים בשתן של הרוכב/ת במקום בדם מצאה שבבדיקה השנייה של רוסי התוצאה הייתה שלילית ושקיימים הבדלים מאוד משמעותיים בין שתי הבדיקות למרות שהיא נערכה כחודשיים וחצי לאחר הבדיקה השנייה. מאוד אפשרי לפי התוצאות ליחס את ההפרש בממצאים בירידה טבעית של רמת החומר ולא לפרש זאת כאי נטילת החומרים האסורים.
תמונת שער / Mick Knapton