חגיגת הברזל: 2,500 מתחרים מ-82 מדינות באליפות העולם באיש ברזל

הגרמני ששרף את המסלול במרתון, הקנדי שהחליף את הקוקאין בטריאתלון, השוויצרית הבלתי מנוצחת, הספרדי שכבש את עולם הטריאתלון ועכשיו רוצה גם את התואר בקונה ומספר שיא של 8 ישראלים. כל מה שרציתם לדעת לקראת אליפות העולם באיש ברזל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אליפות העולם באיש ברזל איירונמן קונה הוואי צילום: טלי שיינברג

האגדה מספרת שלא מעט אלכוהול עזר לאנשים שהמציאו את תחרות איש הברזל לחשוב על אתגר שנראה מטורף לגמרי לפני 40 שנים. כנראה שגם אם הם היו ממש שתויים, הם לא היו מאמינים למה יגרום הרעיון שלהם 40 שנים לאחר מכן וכמה אנשים הוא יסחוף. ביום שבת 13 באוקטובר תתקיים אליפות העולם באיש ברזל ה-40, אז הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על התחרות עצמה ועל המתחרים.

כולם רוצים להיות שם. איירונמן קונה | צילום: טלי שיינברג

קונה שבהוואי זה המקום להיות בו בסוף השבוע הקרוב, בטח עבור טריאתלטים שאוהבים את המרחק הארוך שכולל 3.8 ק"מ שחייה, 180 ק"מ רכיבה ו-42.2 ק"מ ריצה. אבל לא רק הם, כל מי שיסתובב באי בשבת הקרובה ייהנה מאירוע ספורט גרנדיוזי שיכלול 2,500 אנשי ברזל מ-82 מדינות בעולם שחוגגים 40 שנים ותחביב (או מקצוע אצל חלק קטן מהם) שהפך תוך ארבעה עשורים לטרנד מטורף בכל כך הרבה מקומות בעולם.

פעם זו היתה רק תחרות אחת בקונה, היום כבר יש לפחות שתי תחרויות למרחק איש ברזל כמעט בכל סוף שבוע כולל הישראמן אצלנו בארץ. אבל קונה, כך אומרים, זה המקדש של אנשי הברזל בעולם ויום ההולדת ה-40 צפוי להיות חגיגי וצבעוני במיוחד. אליפות העולם תצא לדרך בשבת הקרובה ב-6:35 בבוקר שעון מקומי עם התותח שיזניק את אלפי המשתתפים לים, בישראל תוכלו לעקוב אחרי המרוץ המופלא הזה החל מהשעה 19:35. אז כדי להבין קצת יותר טוב מי נגד מי, הכנו לכם סקירה קצרה של המתמודדים וגם של 8 הישראלים שהם מספר שיא באליפות העולם.

הפייבוריטים מבין הגברים 

היה מאכזב מאוד לשמוע לפני כחודש, שיאן פרודנו ייעדר השנה מהאליפות בגלל פציעה, במיוחד אחרי ביצוע כל כך מרשים שלו באליפות העולם בחצי איש ברזל בדרום אפריקה שם גבר על שני הטריאתלטים הטובים בשנים האחרונות במרחק האולימפי – חאבייר גומז ואליסטר בראונלי. מצד שני, זה קצת פחות מאכזב כשנזכרים במה שקרה בשנה שעברה. פרודנו הגיע כאחד הפייבוריטים, אבל זה לא היה היום שלו והוא "נעלם"בריצה, והשאיר לאחרים את הקרב על התואר.

לחצו להרשמה לישראמן 2019

אז החדשות הטובות הן שכל האחרים יהיו גם השנה בתוספת מרעננת במיוחד של מי שזכה חמש פעמים באליפות העולם בטריאתלון למרחק אולימפי.

פטריק לאנגה

הגרמני בן ה-32 הוא אלוף העולם הנוכחי. הפריצה שלו במרחק הארוך בקונה היתה ב-2016 כשסיים שלישי בפודיום גרמני שכלל את פרודנו וסבסטיאן קינלה. הדבר המרשים ביותר שהוא עשה באותה תחרות היה לקבוע את שיא המסלול במרתון במסגרת איירונמן קונה עם זמן מדהים של 2:39:45 שע'. בשנה שעברה הוא היה קצת פחות מהיר במרתון, אבל אחרי רכיבה אדירה שלו זה לא מנע ממנו לעקוף את ליונל סאנדרס בקילומטר ה-38 של המרתון ולדהור אל התואר עם שיא מסלול מדהים של 8:01:40 שעות. קשה להאמין שאפילו במסלול שמאופיין בתנאים קשים כמו זה שבקונה, כבר אפשר לפנטז על ירידה מ-8 שעות.

האם גם הפעם זה יסתיים במרתון במהירות מטורפת? פטריק לאנגה | צילום: Olaf Kosinsky

ליונל סאנדרס

עוד יותר קשה להאמין שלפני 10 שנים הטריאתלט הקנדי המוכשר הזה היה מכור לקוקאין. סאנדרס מייצג את אחד המהפכים המרשימים ביותר בספורט המקצועני. זה נכון שיש לו רקע של ספורט אירובי והוא היה רץ למרחקים ארוכים במכללות, אבל לאחר מכן הוא יצא למסע של הרס עצמי לפני שביום בהיר אחד הוא הסתכל על המראה ושנא את מה שראה. הצעד הבא שלו היה להירשם לתחרות איש ברזל בלואיוויל שבארצות הברית ולהתאמן לזה שנה. הוא התנקה, סיים בזמן של קצת יותר מעשר שעות, ומשם הדרך שלו נסללה לעבר המקצוענות. תוך שלוש שנים הוא כבר ניצח אלוף עולם גרמני בשם אנדראס ריילרט בתחרות של האיירונמן לחצי מרחק, ותוך חמש שנים הוא הצליח לרדת משמונה שעות כשניצח באיירונמן אריזונה.

ב-2016 הוא חזר לאריזונה וקבע שם את מה שהיה פעם שיא העולם של סבב האיירונמן (7:44:29 שעות). סאנדרס הוא ווינר אמיתי שבדרך כלל משיג פודיום בתחרויות הגדולות אליהן הוא מופיע, היו לו 57 כאלו ב-66 תחרויות בין השנים 2013 ל-2018. בשנה שעברה הוא הגיע לאליפות העולם בהוואי אחרי שניצח בכל התחרויות שלו פרט למרוץ חצי מרחק אחד שבו הפסיד לאליסטר בראונלי. באיירונמן קונה הוא מצא את עצמו בהובלה, אבל נעקף בסופו של דבר 4 קילומטרים לסיום על ידי לאנגה. יהיה מעניין לראות מה הוא למד מאותו מהלך, ואיך הוא מתכוון ליישם את זה הפעם? סאנדרס הוא לא שחיין מהיר כמו לאנדה, בשנה שעברה הוא יצא מהמים חמש דקות אחריו. מצד שני הוא רוכב אדיר, וב-2017 הוא היה מהיר מלאנגה ב-14 דקות באופניים.

אז מה הוא למד מהשנה שעברה? ליונל סאנדרס | צילום: Olaf Kosinsky

סבסטיאן קינלה

הגרמני בן ה-34 היה אלוף עולם ב-2014, סגן ב-2016 וסיים שלישי ב-2013. בשנה שעברה הוא שבר את שיא המסלול ברכיבה בקונה (4:14 שעות) אבל לא הצליח לשמור על יציבות בריצה וסיים בסופו של דבר רביעי. השנה הוא ניצח בצ'לנג' רות בגרמניה בזמן של 7:46:23 שע'.

חאבייר גומז

הספרדי הוא ככל הנראה הטריאתלט המסקרן ביותר ברשימת הפייבוריטים, ועדיין קשה להתרגל לרעיון שהוא מתחרה במרחק המלא. בטריאתלון למרחק האולימפי הוא זכה חמש פעמים באליפות העולם, וחוץ מזה הוא גם היה אלוף עולם פעמיים בחצי איש ברזל. השנה הוא ניסה לעשות זאת בפעם השלישית, אבל נכנע בריצה ליאן פרודנו ואליסטר בראונלי. התחרות הראשונה והיחידה שלו עד כה במרחק המלא היתה באיירונמן קיירנס באוסטרליה, שבה הוא אמנם לא ניצח אבל כן הצליח לרדת מ-8 שעות. הוא סיים שני בזמן מדהים של 7:56:38 שע'. הוא צפוי לשחות מהר, ויהיה מעניין לראות איך יתמודד עם תנאי הרכיבה הקשים.

דיוויד מקנמי

עד השנה שעברה הסקוטי הזה היה אלמוני יחסית, אבל באליפות העולם הוא הדהים כשסיים במקום השלישי. בעברו הוא היה טריאתלט למרחק אולימפי ברמה די גבוהה (מקום 7 במשחקי חבר העמים הבריטי) והמעבר שלו למרחק הארוך היה מרשים כשאחרי שנה כבר ניצח באיירונמן בריטניה.

טים דון

עוד בריטי ברשימת הפייבוריטים, שבשנה שעברה לא השתתף בגלל תאונת אופניים קטלנית מספר ימים לפני אליפות העולם, אותה ראה בטלוויזיה מחדרו בבית החולים. הוא הוזכר אז כאחד הפייבוריטים כי באותה שנה הוא קבע באיירונמן ברזיל את התוצאה המהירה ביותר אי פעם בסבב האיירונמן – 7:40:23 שע'. פרט חשוב ומעניין, הוא כבר בן 40.

שם גדול שהצטרף לחבורה. חאבייר גומז | צילום: Nicola Plund

הפייבוריטיות מבין הנשים

אם אצל הגברים אפשר לצפות בהחלט לקרבות צמודים, אצל הנשים ההבדל בין המנצחת לסגניתה בשלוש השנים האחרונות היה גדול מאוד. כבר שלוש שנים שדניאלה ריף השוויצרית משאירה אבק ליריבותיה ומנצחת אותן בהפרשים גדולים מאוד. בשנה שעברה היא ניצחה את לוסי צ'רלס הבריטית ביותר מ-9 דקות, שנה לפני כן את מירנדה קארפריי האוסטרלית ב-23 דקות וב-2015 את רייצ'ל ג'ויס הבריטית ב-13 דקות. המטרה של ריף היא כמובן להשיג תואר רביעי ברציפות בקונה, משהו שעד היום הצליחה לעשות רק אשת ברזל אחת – פולה ניובי-פרייזר (שיש לה בסך הכל 8 תארים בקונה).

האם דניאלה ריף תעשה את זה, ואולי בכלל השנה כן תהיה מישהי שיכולה לסכן אותה? צריך לציין שגם לאורך 2018 ריף נראתה מצוין ובקיץ ניצחה באיירונמן פרנקפורט בזמן של 8:38:44 שע' (שיא מסלול).

לוסי צ'ארלס

הבריטית היא סגנית אלופת העולם, ואפשר לומר לזכותה שהיא היתה המתחרה הכי קרובה לדניאלה ריף מבין הסגניות בשלוש השנים האחרונות. מאחר והיא שחיינית במקור, היא אמורה להיות הרבה יותר מהירה מהשוויצרית במים. בשנה שעברה היא יצאה 4:30 דק' לפניה. כעת היא צריכה לשבור את הראש איך היא מצמצמת מריף 5 דקות ברכיבה ו-8 דקות בריצה, זאת אם מסתכלים על מה שקרה בשנה שעברה. אולי אפשר לחלום, צריך לזכור שהיא במגמת שיפור ואחרי שירד לראשונה מ-9 שעות בקונה בשנה שעברה, היא כבר קבעה 8:56 שע' בדרום אפריקה ו-8:43 שע' בצ'לנג' רות (המסלול המהיר בעולם למרחק איש ברזל).

שרה קראולי

האוסטרלית סיימה שלישית בשנה שעברה. השנה היא השתתפה באיירונמן פרנקפורט וסיימה שלישית. זו לא מישהי להמר עליה כשדניאלה ריף בשטח, אבל בתחרויות סבולת למרחקים ארוכים אף פעם אי אפשר לדעת והיא בהחלט תהיה שם כדי לנצל תקלות  של יריבותיה בצמרת, אם יהיו כאלה.

רוצה לשחזר את ההישג של פולה ניובי פרייזר. דניאלה ריף | צילום מסך

כירסטי ג'אן

קשה לחזות מה הקנדית הזאת יכולה להשיג בהופעת הבכורה שלה בקונה, אבל כדאי להזכיר אותה. היא היתה טריאתלטית במרחק האולימפי שפרשה מפעילות ב-2008 והחלה בקריירה משרדית בתחום החשבונאות. ב-2014 היא החליטה שנמאב לה וחזרה לטריאתלון, הפעם למרחקים הארוכים. היא התבשלה במשך כמה שנים והשנה החליטה להתחרות לראשונה כמקצוענית. היא פסלה ופרשה בשתי התחרויות הראשונות שלה לחצי מרחק, זה לא מנע ממנה להגיע לאיירונמן ברזיל ולנצח בו בזמן של 8:54 שע' כולל ריצת מרתון של 3:01 שע'. שבועיים לאחר מכן היא השתתפה באיירונמן נוסף, הפעם בבולדר שבקולורדו אותו ניצחה בזמן של 9:16 שע'.

שרה טרו

עוד שם שמוכר בעיקר מהטריאתלון למרחק האולימפי. האמריקאית שהיתה סגנית אלופת העולם ב-2014 עברה למרחק המלא, והתחרתה בו השנה לראשונה באיירונמן פרנקפורט שם סיימה שנייה אחרי דניאלה ריף. היא הרשימה מאוד עם סיומת של 2:54 שע' במרתון, אבל היתה איטית מריף בחצי שעה ברכיבה. הנתון הזה פוגע קשות בסיכוייה להתקרב אל ריף בהוואי, אבל תמיד מעניין לעקוב אחרי טריאתלטים אולימפיים ברמות הגבוהות שעושים את המעבר למרחק המלא.

מירנדה קארפריי

האוסטרלית היתה אשת הברזל הדומיננטית בעולם לפני הפריצה הגדולה של דניאלה ריף עם שלוש זכיות באליפות העולם. היא גם החזיקה בשיא המסלול של קונה לנשים (8:52 שע') לפני שהוא נשבר על ידי ריף. ב-2016 היא הפסידה לריף בפער משמעותי ובשנה שעברה לקח פסק זמן כדי ללדת ולא התחרתה. השנה היא חזרה והשתתפה באיירונמן קיירנס באוסטרליה שם סיימה שנייה בזמן של 8:59 שע'. היא אמנם כבר בת 37, אבל היתרונות הגדולים שלה הם ניסיון אדיר באיירונמן קונה וגם ריצת מרתון מהירה מאוד.

הישראלים שיתחרו ביום שבת 

ליאור זך מאור

המאמן הראשי של קבוצת ZONE 3 מגיע להתחרות בקונה בפעם הרביעית. בשנה שעברה הוא היה רחוק מהתכנון המקורי שלו, אבל יש לו זיכרונות טובים מ-2013 אז הוא סיים את המסלול בזמן של 9:35 שע'. את הסלוט לאליפות העולם הנוכחית הוא השיג באיירונמן המבורג בקיץ הקודם, אותו סיים בזמן של 9:23 שע' והצליח למעשה לקבוע את התוצאה השנייה הכי מהירה שלו אי פעם וזאת בגיל 44.

מתאים להם מאוד להיות חלק מחגיגת ה-40. ליאור זך מאור ואירנה מאזין | צילום: טלי שנברג

אירנה מאזין

שיאנית ההופעות בהוואי מבין הנציגות הישראליות והשנה היא תתחרה שם בפעם הרביעית. היא השיגה את הסלוט באיירונמן דרום אפריקה, שם ניצחה בקטגוריית הגיל שלה (45-49) בזמן של 10:39 שע'. התוצאה הטובה ביותר שלה עד היום בקונה היתה 11:06 שע'.

דן קוני

משתתף קבוע בישראמן ובכל שנה הוא משתפר כשבתחרות של 2017 הוא התמודד על התואר מול דן  אלתרמן. קוני הוא שחיין במקור, כך שבישראמן הוא בדרך כלל אחד הראשונים לצאת מהמים. השנה הוא החליט לנסות את מזלו גם בתחרות מהירה וגם בחו"ל. הוא התחרה באיירונמן טאלין באסטוניה בתחילת אוגוסט וסיים שלישי בקטגוריית הגיל שלו (30-34) בזמן של 9:06 שע'. כך הוא גם השיג את הסלוט להוואי, שתהיה התחרות למרחק מלא השנייה שלו בחו"ל.

אודי דורון

הופעה שנייה שלו בקונה אחרי שהתחרה ב-2016 וסיים בזמן של 10:37:13 שע'. השנה השתתף באיירונמן דרום אפריקה וסיים שני בקטגוריית הגיל שלו (45-49) בזמן של 9:27:55 שע', כך השיג את הסלוט להוואי.

עמית שקד

השיג את הסלוט באיירונמן דרום אפריקה בקטגוריית הגיל 35-39 עם תוצאה של 9:40 שע'.

התחיל במסלול הקשה של הישראמן והגיע עד הוואי. דן קוני | צילום: צלמי שוונג

יפתח גנון

מגיע מקבוצת TRIHARD של תום מרמרלי, ועשה בשנים האחרונות התקדמות יפה מאוד במרחק המלא כשבכל שנה הוא מצליח לשפר זמנים. השנה הוא השתתף באיירונמן דרום אפריקה וסיים שביעי בקטגוריית הגיל שלו (30-34) בזמן של 9:21:39 שע'. כך הוא השיג את הסלוט להוואי.

מינה נוסבאום

בוגרת 6 תחרויות איש ברזל מלא בחו"ל ובשנה האחרונה כחלק מהתהליך להשגת הסלוט היתה על הפודיום באליפות דרום אמריקה בברזיל ואת הסלוט השיגה בסין כשהגיעה במקום הראשון.

רועי פלדמן

הצעיר שבחבורה, רק בן 23 ולכן מתחרה בקטגוריית הגיל הצעירה ביותר שהיא 18-24. פלדמן הוא מתאמן של דן קוני, ובקיץ הנוכחי השניים נסעו יחד להשתתף באיירונמן טאלין. פלדמן ניצח בקטגוריית הגיל שלו בזמן של 9:25:11 שע' וכך השיג את הסלוט להוואי.

לחצו להרשמה לישראמן 2019



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג