משהו לא טוב עובר על הסבב העולמי באופני כביש בימים האחרונים. אחרי הפציעות הקשות של לא מעט רוכבים בכירים, ובהם אלוף הטור דה פראנס יונאס וינגגור ואלוף העולם בנג"ש רמקו אוונפול, הגיעה אתמול (שישי) פציעה קשה נוספת, הפעם של הספרדי הוותיק מיקל לנדה.
לכתבות נוספות בנושא:
מצב פציעתם של וינגגור ואוונפול מתברר: הטור דה פראנס בסכנה?
אלוף הטור דה פראנס יונאס וינגגור נפצע בתאונה קשה ופונה באלונקה
סילבן אדמס: "לא אביא אירועים בינ"ל לישראל בקרוב, כרגע משקיעים בבית שלנו"
הרוכב של קבוצת סודאל קוויק סטפ התרסק במהלך הקטע החמישי והלפני אחרון בטור של הבאסקים. ההתרסקות התרחשה למרגלות האורקיולה, טיפוס בקטגוריה 1, כשנותרו עוד כ-100 ק"מ לסיום השלב. לנדה פונה באמבלונס לבית החולים, שם התגלה בצילום רנטגן כי הוא סבל משבר בעצם הבריח.
OMG! Mikel Landa foi pro hospital. #Itzulia2024 pic.twitter.com/wdVn90rb0U
— BikeBlz (@BikeBlz) April 5, 2024
קבוצתו הודיעה ברשתות: "לנדה יעבור סדרה של בדיקות נוספות כדי לקבוע את הדרך הטובה ביותר להחלמתו", כלומר, עדיין לא נקבע האם הוא נזקק לניתוח או לא. יחד איתו, נפצע גם חברו לקבוצה ג'יל גלדרס הבלגי, אולם למזלו הוא לא סובל מפציעה רצינית ולפי הודעת הקבוצה "קיבל טיפול רפואי במקום וטופל בשל שפשופים".
ללנדה בן ה-34 לא מדובר בפציעה רצינית ראשונה בקריירה, כאשר זכורה במיוחד התרסקותו במהלך הג'ירו ד'איטליה של 2021, גם בה שבר את עצם הבריח ונזקק לזמן התאוששות ארוך. את העונה הנוכחית הוא פתח מצוין, עם מקום שני בוולטה קטלוניה, אולם כעת ייאלץ לשנות את תכניותיו.
עבור קוויק סטפ מדובר במכה קשה לתוכניות של הקבוצה, שבעבר שלטה במרוצים החד יומיים בסבב, אבל התכוונה השנה להתרכז בשאיפות של רמקו אוונפול בגרנד טורים. לנדה הוחתם כדי לסייע לבלגי בעליות של הטור דה פראנס, וכעת לא ברור אם השניים בכלל ירכבו בצרפת.
Collarbone fracture for @MikelLandaMeana after the crash in which he was involved on the penultimate stage of #Itzulia2024.
Read more about it and join us in wishing him a speedy recovery: https://t.co/gaAuljh5ob
Photo: @GettySport pic.twitter.com/a17zvAM5Xj
— Soudal Quick-Step Pro Cycling Team (@soudalquickstep) April 5, 2024
הפציעה של לנדה מגיעה רק יממה לאחר התאונה ההמונית הקשה שאירעה באותו מרוץ, במהלך אחת הירידות המהירות בה רוכבים רבים הועפו מהמסלול. לאחר אותה תאונה התברר הן וינגגור והן אוונפול, שניים מהרוכבים המובילים בסבב, סובלים משברים מרובים וייעדרו תקופה ממושכת. מלבדם, גם ג'יי ויין וסטף קראס סובלים מפציעות קשות במיוחד ונזקקו לניתוחים. פרימוז' רוגליץ' היה מעורב גם הוא בתאונה, אך במזל יצא ללא פציעה משמעותית.
כזכור, עוד לפני כן גם וואוט ואן ארט נפצע בצורה דומה וגם הוא ייעדר תקופה ממושכת. אופניים הם אמנם ספורט מסוכן וברור שפציעות כאלו עלולות לקרות, אך רצף שכזה של אירועים בזה אחר זה הם לא דבר של מה בכך, ובוודאי יהיו לכך השפעות על המשך העונה.
בימים האחרונים מנסים להבין בסבב מה מוביל לגל התאונות הקשות. לא מעט רוכבים מפנים אצבע מאשימה לפיתוחים הטכנולוגיים בענף: ראשית, גלגלי שיניים גדולים יותר למהירות גבוהה יותר. "אנחנו תמיד רוכבים במהירות של מעל 60 קמש, צמודים אחד לשני, ואז כל טעות קטנה מובילה לכך שכולם אחד על השני", אמר ולנטין מדוואס. הגורם השני לדבריהם הוא בלמי הדיסק החדשים שמקנים תחושת ביטחון . "עם הבלמים הישנים, כשהכביש היה רטוב, תמיד השארנו מרווח ביטחון. היום, תחושת הביטחון דוחפת לביצוע טעויות", אמר רומן ברדה.