הוואלטה א'אספנייה סוגר את השבוע
הראשון. מעבר למאבקים על ראש הדירוג, הניצחונות בקטעים בודדים וקטגוריות
המשנה יש רוכבים הנעלמים בנבכי הדבוקה. כל רוכב המגיע לגרנד טור עשה כברת
דרך מרשימה אך לא תמיד הוא זוכה למלוא הההערכה לה הוא ראוי.אחד כזה הוא
האלוף הלאומי של ברזיל, מאורילו פישר, מקבוצת גארמין – סרוולו שממש ברגע
פרסום הכתבה פרש מהמרוץ
מאת:אילן גולדמן
ערוץ הוואלטה א'אספנייה בשוונג – וואלטה
ברזיל אינה ידועה כמדינה מדוושת, יותר בועטת, הרבה יותר מענטזת. אין אדם ברחבי הגולובוס, אשר לא צפה לפחות פעם אחת, בנבחרת הברזילאית מלהטטת על מגרשי הכדורגל באחד ממשחקי גביע העולם, או מנגד, שמע על הקרנבלים השמחים וחופיה שטופי השמש של ריו. מסורת האופניים במדינה, איך נגיד זאת בעדינות, "לא משהו". למרות זאת, על קו הזינוק בגרנד טור הספרדי, עמד רוכב ברזיליאי, אשר מרקד בין רגליהם של המקצוענים הבכירים בעולם, כבר משנת 2005. מעת לעת הוא אפילו מזכיר להם. "בברזילאי הזה, כדאי שתשגיחו, כי אם לא תעשו כן, הרי שתשלמו על כך ביוקר".
אלוף ברזיל משיג את ניצחונו היחיד השנה (צילום: Euskal bizikleta)
מאורילו פישר, איש הסמבה באירופה, הוא נוף מוכר בדבוקה. את צעדיו הראשונים ביבשת , עשה בשנת 2004, במדיה של הקבוצה המקצוענית דומינה ווקאנצ'ה (Domina Vacanze) איתה הצליח להגיע עד המקום ה-6 בטור דאון-אנדר. רוכב השטח הברזילאי, אשר עשה הסבת מקצוע מוחלטת לכביש לקראת סוף שנות ה- 90, לא עצר שם, ובשנת 2005 החליף קבוצה, בתקווה להחליף מזל. הימורו התגלה כמוצלח ביותר, כשהניצחונות נערמו בקצב, תחת מדיה של Naturino-Sapore di Mare, קבוצת הדרג השני מאיטליה. באותה עונה חלומית, השיג הספרינטר הברזילאי נמוך הקומה, 8 ניצחונות, כאשר הישגו הבולט, דווקא היה מקום 5 באליפות העולם במדריד. כל ברזיל צהלה ושמחה על הישג שכמותו לא נראה בענף האופניים המקומי. "זה חשוב לסיים חמישי, אך הרבה יותר חשוב לנצח", אמר הספרינטר וצינן ההתלהבות. "חמישי בעולם יוצר סדר חדש בעולם האופניים הברזילאי. עד עכשיו הגענו כדי להשתתף",המשיך ואמר, כשמאחוריו מגיעים שמות גדולים, כמו רובי מק-יאוון ואלסנדרו פטאקי.
הטור הספרדי אינו הגרנד- טור הראשון בו פישר משתתף. הוא כבר רכב את הג'ירו דה איטליה והטור דה-פראנס. באירופה, עניין של מה בכך, בברזיל פישר הוא הרוכב הראשון שסיים את הטור דה פראנס פעמיים והשתתף בשני גרנד טורים שונים ( הג'ירו- דה איטליה והטור-דה פראנס). השתתפותו של פישר בוואלטה השנה, הייתה אמורה להיות בעלת משמעות אדירה. לו היה מסיים, היה לברזילאי הראשון שמסיים את שלושת הרגנד טורים של ענף האופניים. פישר, למרות היותו מאיץ מוצלח, מעולם לא ניצח שלב באחד מהגרנד- טורים. הקרוב ביותר אליו הגיע היה מקום 3 בטור-דה פראנס 2007. תפקידו העיקרי בשנים האחרונות: תפקיד הפועל המיוחד. פישר, הוא זה שחוצב את דרכם של הספרינטרים החזקים ביותר אל עבר קו הסיום. בכך הוא מקריב את עצמו, יתכן את ניצחונותיו.
במדי קבוצתו הקודמת (צילום Euskal bizikleta)
לשם כך הוא גם הובא בגיל 30, אל קבוצת הפרו-טור גארמין סרוולו בשנה שעברה. לפני חתימת החוזה המיוחל עם גארמין, הסתובבו שמועות בדבוקה המקצוענית, כי הוא עלול לרקוד סמבה חזרה כל הדרך אל ברזיל. אך רצה הגורל, וג'ונתן ווטרס, רוכב העבר האמריקאי שמנהל את הקבוצה כיום, החתים את האלוף הברזילאי אצלו בסגל. "פישר ימשיך להפגין נוכחות הדבוקה האירופית ויקבל תפקיד מפתח במטרות המיאוצים של הקבוצה", הכריז בפני עיתונאים בתחילת עונת 2010. "הוא מנוסה, והוא שש לעזור לטיילר פראר,(הספרינטר הראשי) לנצח עוד מרוצים. בעזרתו רכבת הק"מ האחרון שלנו נראית מרושעת". שנייה לפני שהסתיימה מסיבת העיתונאים, ווטרס טרח לציין, " אל דאגה, פישר יקבל הזדמנות להוסיף לעצמו גביעים, הוא יכול לנצח גם בזכות עצמו". הברזילאי נשם לרווחה.
לפני כשבוע, אלוף ברזיל הטרי, זינק אל עבר ספרי ההיסטוריה. הוא כמובן היה שמח לעשות היסטוריה ולסיים את המרוץ, אך הברזילאי בן ה- 32 לא ממש אוהב מירוצי שלבים ארוכים. "הגוף שלי מותאם למירוצי יום אחד, אני לא מטפס טוב את העליות. אני מעדיף להשאיר את העליות למטפסים. מתי שיש רק עליות אני לא ממש מרוצה", הוא מודה. "ורק עליות" אורבות לברזילאי, באחת המהדורות הקשות ביותר שנראו של הוואלטה א'אספיינה, עם שישה ימים המסתיימים בראש ההרים הגבוהים. בניגוד לטור דה-פראנס, המאיץ המצומק יפגוש את העליות האימתניות כבר בשבוע הראשון של הוואלטה. המארגנים רצו בידור. מפישר יקבלו דמעות.
החלום הגדול של "מלך הסמבה", כפי שהוא מכונה בדבוקה, הוא לנצח את המרוץ המפורסם, פאריז – רובא. השנה זה כבר לא יקרה. שיאה של עונת המרוצים כבר הרחק מאחור ובאמתחתו של פישר ניצחון אחד בלבד (Trofeo Magaluf-Palmanova). אך הבחור הקטן מסנטה קטרינה הראה כבר בעבר, "עונת האופניים מסתיימת רק בסוף אוקטובר", אחרי אליפות העולם.
מהוואלטה הוא פרש לאחר שמוביל הקבוצה, טיילור פראר, נפצע בתאונה בקטע ה- 7 ופרש למחרת בקטע ה- 8. פישר פרש בתחילת השלב ה- 9 של המרוץ
אילן גולדמן
עורך המשנה של אתר שוונג – כתב באינטרוול, המגזין המשותף של שוונג ועיתון "הארץ". אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי. בעל תואר במזרחנות
עורך המשנה של אתר שוונג – כתב באינטרוול, המגזין המשותף של שוונג ועיתון "הארץ". אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי. בעל תואר במזרחנות
כל הכתבות של אילן גולדמן במדור– מזרח תיכון חדש