קטע 13, ביום שישי, היה קטע כניסה לשלב ההרים של סיום השבוע השני, בו התרחש הכל על פי הציפיות. קבוצת בריחה גדולה יצאה מהדבוקה וממנה יצא המנצח. אבל רק ביום שבת התברר כי הוא היה ההקדמה לקטע ה- 14 בו פינו כמה רוכבים את מקומם העשירייה הראשונה לרוכבים שהיו בבריחה של יום שישי
מאת:יאיר בן עמי, צילומים מיוחד לשוונג: איציק הימן מהוואלטה
ערוץ הוואלטה א'אספנייה בשוונג – וואלטה
קטע 13, יום שישי 2 בספטמבר 2011, סארייה – פונפראדה, 158.2 ק"מ:
קטעי הרים לא נחשבים כקטעי מעבר בגרנד טורים. אבל הקטע ה- 13, שנערך ביום שישי (2 באוגוסט 2011) היה קטע בו הסיכוי לשינוי בדירוג המצטבר היה קטן ולכן היה צפוי כי קבוצה גדולה תצא לבריחה. יחד עם העובדה שדוויד מונקטי החל את דרכו לתואר מלך ההרים הרביעי התסריט היה כה צפוי. חבורה של כמעט 30 רוכבים יצאה לבריחה בשלב המוקדם וממנה יצא המנצח, מיקל אלבסיני, אבל הסיפור של אותה בריחה התברר רק למחרת, אתמול,בקטע ה- 14.
קטע 13 – ק"מ אחרון
קטע 14, יום שבת 3 בספטמבר 2011, אסטורגה – לאגוס דה- סומיאדו, 172.8 ק"מ:
גם בקטע הזה
יצאה חבורה גדולה, כמעט 20 רוכבים, לבריחה. דוויד מונקטי כבר לבש את חולצת
מלך ההרים ויום אחרי המבצע של כיבוש ראש דירוג הקטגוריה הוא היה זקוק לפחות
מאמץ וכהכנה לשלב הבא בו יסתער על הניקוד בפסגות. ריין טרמא היה רוכב
קופידיס עליו הוטלה משימת ליקוט הנקודות לטובת שימור ראש הדירוג של
מונקטי. בשתי הפסגות המשמעותיות של היום, טרמא ביצע עבודתו למופת, לא רק
שצבר 25 נקודות בקטגורית מלך ההרים אלא שהוא גם העניק לקבוצתו ניצחון בקטע.
הדרמות
אשר התרחשו במאבק על ראש הדירוג, החולצה האדומה, כמעט לא הורגש אלא לאחר
בחינת סדר ההגעה של הרוכבים לקו הסיום ובעיקר ההפרשים אשר העידו על המחיר
ששילם כל אחד מהרוכבים. חואן חוזה קובו, שנאבק על מקומו בעשירייה הראשונה,
מצא עצמו לפתע מחבר שני קטעים בביצוע מעולה ועלייה עד למקום הרביעי בדירוג
המצטבר. בוק מלומא, לא עשה מהלכים יוצאי דופן ומצא עצמו עולה עד למקום
השלישי בדירוג המצטבר. מנצח אשתקד, וינצ'נזו ניבאלי, גילה כי יומיים רצופים
בהרים היו יותר מדיי בשבילו והוא צבר פיגור שהורידו עד למקום ה- 6 ויואכים
רודריגז שוב לא מצא את היכולות לטפס בקצב הנכון, בעלייה האחרונה ומצא עצמו
מתרחק עד כדי כארבע וחצי דקות מהחולצה האדומה עלייה הוא משקיף מהמקום ה-
18. דניס מנצ'וב, חצה את קו הסיום עם וויגנס ופרום, מצא את הרגליים שהביאו לו את הניצחונות בוואלטה א'אספנייה
לפני כמה שנים אבל זה כנראה הרבה יותר מדיי מאוחר כדי לעשות שינוי במצבו
המוגדר עם פיגור של כמעט שלוש דקות מהמקום ה- 11.
הסיפור של הוואלטה
2011 הוא בצמד הבריטי, בראדלי וויגנס וקריסטופר פרום, מקבוצת סקאי. מעולם
לא היה מקרה בו שני רוכבים בריטים תפסו את שני המקומות הראשונים בגרנד טור.
לאחר עוגמת הנפש של התאונה, הפרישה וירידה לטמיון של כל ההכנות להתמודדות
על הניצחון בטור דה פראנס, נראה כי וויגנס עושה את כל הדברים הנכונים בדרך
להישג היסטורי. אומנם נותר יותר משבוע לסיום הוואלטה אבל כדי שוויגנס לא
ימשיך בדרך לניצחון צריך לקרות משהו שמחוץ להגדרה הספורטיבית וזהו בדיוק
גרנד טור.
המאבק על הניצחון,בגרנד טור, אינו במהלכים התקפיים אין סופיים אלא בשמירה
מאותם דברים שגורמים להפסד זמן בצד אחד- תאונות, ימים של חולשה, ניצול
נקודות התורפה על ידי היריבים ובעיקר ווירוסים בלתי נראים שיכולים לשלוח
אותך לשנת הלילה בריא כשור ולהביאך לקו הזינוק של המחרת עם רצון עז למיטה
וכוס תה במקום בעיטות בדוושות. הצד השני הוא היכולת לנצל את היתרונות
ונקודות התורפה של היריבים ואת זה עשו, וויגנס ופרום, בצורה מעוררת השראה
בקטע האישי נגד השעון. הסיבה להגדרה "מעוררת השראה" היא כי בקטע הראשון של
הוואלטה 2011 היו אמורים השניים לנצל את היתרון שלהם במרוץ הקבוצתי נגד
השעון אבל התאונה של הקבוצה מנעה מהם לצבור יתרון על המתחרים שלהם.
הסבלנות, ההתאוששות והחזרה לשליטה במרוץ, מעידים כי וויגנס וקבוצת סקאי
השלימו פרקים חשובים בלימוד תורת הגרנד טור והחלו בשלב היישום בסופו ייתכן
ונראה בריטי ראשון מנצח בגרנד טור.
קטע 13, יום שישי 2 בספטמבר 2011, סארייה – פונפראדה, 158.2 ק"מ:
1. מייקל אלבסיני, שוויץ, איג'טיסי – היי ראוד, 4:19:39 שעות
2. ארוס קאפיצ'י, איטליה, לאמפרה, זמן זהה
3. דניאל מורנו, ספרד, קאטיושה, זמן זהה
4. דוויד דה לה פונטה, ספרד, ג'אוקס – טיאמסי, זמן זהה
5. ניקולא רוש, אירלנד, איג'י2אר לה מונדיאל, זמן זהה
6. אוליבר זוג,שוויץ, לאופרד – טרק, זמן זהה
7. אנחל מדראזו רואיז, ספרד, מוביסטאר, זמן זהה
8. דוויד בלאנקו רודריגז, ספרד, ג'אוקס – טיאמסי, זמן זהה
9. מייקל ניווה איטוראלדה, ספרד,אוקסקלטל – אוסקדי, זמן זהה
10. מארק דה מאר,הולנד, קויק סטפ, זמן זהה
קטע 14, יום שבת 3 בספטמבר 2011, אסטורגה – לאגוס דה- סומיאדו, 172.8 ק"מ:
1. ריין טרמא, אסטוניה, קופידיס, 4:39:01 שעות
2. חואן חוזה קובו אצ'בו, ספרד, ג'אוקס – טיאמסי + 25 שניות
3. דוויד דה לה פונטה ראסילה, ספרד, ג'אוקס – טיאמסי + 29 שניות
4. אווט פאולס, הולנד, וואקאנסולייל – דיאמסי + 40 שניות
5. בראדלי וויגנס, בריטניה, סקאי + 45 שניות
6. קריסטופר פרום, בריטניה, סקאי , זמן זהה
7. וק מולמא, הולנד, ראבובנק, זמן זהה
8. דניס מנצ'וב, רוסיה, זמן זהה
9. נמייקל ניווה איטוראלדה, ספרד,אוקסקלטל – אוסקדי, זמן זהה
10. יורגן וואן דה ברוק, בלגיה, אומגה פארמה – לוטו + 1 דקה
דירוג מצטבר (חולצה אדומה):
1. בראדלי וויגנס, ריטניה, סקאי, 44:54:45 שעות
2. קריסטופר פרום, בריטניה, סקאי + 7 שניות
3. בוק מולמא, הולנד, ראבובנק + 36 שניות
4. חואן חוזה קובו אצ'בו, ספרד, ג'אוקס – טיאמסי + 55 שניות
5. יעקוב פולגסן, דנמרק, לאופרד – טרק + 58 שניות
6. פרדריק קאסיאקוף,שוודיה, אסטנה + 1:23 דקה
7. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, ליקיוגאס – קנונדייל + 1:25 דקה
8. מקסים מונפורט, בלגיה, לאופרד – טרק + 1:37 דקה
9. יורגן וואן דה ברוק, בלגיה, אומגה פארמה – לוטו + 2:16 דקות
10. דניאל מורנו, ספרד, קאטיושה + 2:24 דקות
דירוג נקודות (חולצה ירוקה):
1. יואחים רודריגז, ספרד, קאטיושה – 81 נקודות
2. בוק מולמא, הולנד, ראבובנק – 78 נקודות
3. פטר סאגן, סלובקיה, ליקיוגאס – קאנודייל – 75 נקודות
דירוג הרים (חולצה מנוקדת):
1. דוויד מונקטי, צרפת, קופידיס – 50 נקודות
2. מטאו מונטאגוטי, איטליה, איג'י2אר לה מונדיאל – 38 נקודות
3. דניאל מורנו, ספרד, קאטיושה – 32 נקודות
דירוג משולב:
1. בוק מולמא, הולנד, ראבובנק – – 17 נקודות
2. דניאל מורנו פרננדז, ספרד, קאטיושה – 17 נקודות
3. חואן חוזה קובו אצ'בו, ספרד, ג'אוקס – טיאמסי – 25 נקודות
דירוג קבוצתי:
1. ג'אוקס – טיאמסי – 167:13:37 שעות
2. לאופרד – טרק + 2:26 דקות
3. מוביסטאר + 18:39 דקות
קטע 14, יום ראשון 4 בספטמבר 2011, אווילס – אלטו דל'אנג'ילארו 142.2 ק"מ:
הקטע ה- 15 יסיים שבוע עתיר הרים ולפני יום המנוחה. במצב של הדירוג המצטבר הקטע מבטיח לנו כמה התרחשויות וודאיות. הראשונה היא יציאה של קבוצת בריחה, כנראה גדולה מאוד ובסיכוי גבוה היא תכלול את דוויד מונקטי ואולי גם את מטאו מונטאגוטי הנמצא בפיגור של 12 נקודות ממונקטי בדירוג מלך ההרים. דניאל מורנו ירצה גם הוא להכנס לבריחה, כפי שעשה ביום שישי (קטע 13) וכפי שניסה בקטע 14 (יום שבת) אך ספק אם הדבוקה תאפשר לו זאת כשהוא כבר סוגר את העשירייה הראשונה של הדירוג המצטבר ובפער של פחות מ- 2.5 דקות מהחולצה האדומה.
החלק הראשון של הקטע כולל תשע עליות בלתי מדורגות כשרק העשירית, בק"מ ה- 75 עד לק"מ ה- 79,היא מדורגת (קטגוריה 2). בק"מ ה- 115.6 מתחילה העלייה המדורגת הבאה (קטגוריה 1) והיא מסתיימת על "אלטו דה קורדאל" לאחר עלייה מתעתעת בה הזווית נעה בין 6.7% ל- 12% וזה אומר הרבה שבירות קצב והכנה לדרמות בעלייה האחרונה בעיקר כשמפרידה בניהן ירידה בלבד.
העלייה לקו הסיום, על ה"אלטו דה ל'אנג'לירו" היא מהמפורסמות בגרנד טורים למרות שהיה חדשה יחסית ונוספה לוואלטה רק לפני כעשור. מאז הספיקו לרשום את שמם על הפסגה מנצחים מהסוג של המטפסים הטהורים. חוזה מריה חימנז שמאז הלך לעולמו. ג'ילברטו סימוני, רוברטו הראס ומנצח הגרנד טור הטוב ביותר של הדור הנוכחי, אלברטו קונטאדור. העלייה באורך 12.5 ק"מ וכוללת התחלה של 7.5% ב- 5 הק"מ הראשונים. לאחר מכן הזווית פחות סלחנית ועולה עד ל- 10% לפני שמגיע החלק המוגדר על ידי המטפסים הטובים בעולם כ"נוראי". 3 ק"מ בזווית של 23.5% לפני 800 מטרים של מישור אל קו הסיום.
בראדלי וויגנס וקריסטופר פרום צריכים רק לשבת ולהגיב למהלכים. אלו בוודאי יגיעו מכל רוכב, שירגיש מעט טוב יותר מנורא ואיום. במידה ובסיום עדיין תהיה חבורה קטנה של ראש הדירוג הרי שהמאוץ אל קו הסיום יהפוך למשמעותי בזכות הבונוסים של קיזוז שניות, מהזמן המצטבר, לשלושה הראשונים על קו הסיום, פחות מאשר לשינוי בדירוג, במקרה של מאוץ המדורגים בראש לקו הסיום, אלא יותר כתרומה מנטאלית לתחושה ביום המנוחה ולשבוע האחרון.
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת
קישורים: אופניים, וואלטה א'אספניה