רודריגז ניצח בקטע ה- 6 וחיזק אחיזתו בחולצה האדומה. הוואלטה 2012 מציג כנראה את שובם של הרוכבים לכל אורך העונה
מאת:יאיר בן עמי
• כל הכתבות על הוואלטה- כאן
•השידור הישיר של הקטע ה- 6- כאן
קטע 6
Tarazona – Jaca
175.4 ק"מ
במשך שנים היה קשה למצוא רוכבים שהתמודדו על ניצחון
בשני גרנד טורים, דומה כי זה השתנה וטוב שכך.
מנצח הקטע ה- 6 של הוואלטה א'אספנייה 2012, חואקין רודריגז, לובש את החולצה האדומה של מוביל המרוץ כבר יום שלישי ברציפות. במאי האחרון הוא סיים שני בג'ירו ד'איטליה, באפריל הוא ניצח בחד יומי היוקרתי, פלאש – וולוני.
שני בקטע החמיש של וואלטה 2012, היה כריס פרום (בצילום משמאל), האיש שנראה אפילו טוב מוויגנס בטור דה פראנס האחרון וסיים כסגנו לאחר שהיה פועלו הנאמן לאורך 3493.5 ק"מ מתוך 3494 הק"מ של המרוץ.
אלחנדרו ולוורדה התחרה בטור האחרון אבל כדי לבנות את הכושר לקראת הוואלטה. הוא סיים במקום 20 וניצח בקטע של המרוץ.
אלברטו קונטאדור היה רביעי עם קו הסיום. לפני שנה הוא ניסה לעשות מה שאף אחד לא העז מאז מרקו פאנטני בשנת 1998, לנצח בג'ירו ובטור באותה השנה. הוא ניצח אז בג'ירו אבל בטור הוא כבר היה עייף מדיי, על פי עדותו ובתשובה לשאלה שהונתה אליו בכנס שנערך בוינגייט בעת ששהה בישראל במחנה אימונים.
אורן ריגברטו היה שביעי בג'ירו השנה ועכשיו הוא מדורג רביעי בוואלטה לאחר שסיים בקטע 6 במקום 6. רוברט חיסנק ניצח במאי בטור של קליפורניה, את הטור הוא לא סיים אבל לוואלטה הוא זינק ולאחר ששה קטעים הוא במקום חמישי.
רודריגז, פרום קונטאדור מדורגים בשלוש המקומות הראשונים לאחר הקטע השישי (גם לפניו) ואלחנדרו ולווררדה אומנם מדורג שישי אבל בעיקר בגלל הזמן שהפסיד בתאונה של קטע רביעי.
רוכבים המתחרים, על ראש דירוג, ביותר מגרנד טור אחד בעונה, כמעט ונעלמו משדה המתחרים של שנות העשור הראשון במילניום הנוכחי. בשנות התשעים של המאה שעברה זה עוד היה לא רק מקובל אלא כבוד גדול בעצם הניסיון. מיגל אינדוריאן ניצח בג'ירו ובטור באותה השנה ב- 1992-3. מרקו פאנטני עשה את זה בשנת 1998. במהלך ההיסטוריה רק 12 רוכבים הצליחו לנצח שני גרנד טור באותה השנה. אחרון הדאבליסטים הוא אלברטו קונטאדור שניצח בשנת 2008 בג'ירו ובוואלטה.
מנצחי טור דה פראנס וג'ירו דאיטליה באותה השנה:
• פאוסטו קופי (איטליה), 1949, 1952
• ז'ק אנקטיל (צרפת), 1964
• אדי מרקס (בלגיה), 1970, 1972, 1974
• סטפן רוש (אירלנד), 1987
• מיגל אינדוריאן (ספרד), 1992, 1993
• מרקו פאנטני (איטליה), 1998
מנצחי טור דה פראנס ו-וואלטה א'אספנייה באותה השנה:
• ז'ק אנקטיל (צרפת), 1963
• ברנאר הינו (צרפת), 1978
מנצחי ג'ירו ד'איטליה וטור באותה השנה:
• אדי מרקס (בלגיה), 1973
• ג'יאובני בטאלין (איטליה), 1981
• אלברטו קונטאדור (ספרד), 2008
בעשור הקודם הוטמעה דעה מוטעית שקבעה כי אי אפשר יותר להיות תחרותי (על ראש דירוג מצטבר) בשני גרנד טור באותה עונה. נאמר כי העומק האיכותי של שדה המתחרים שונה ובעת המודרנית צריך רוכב להיות ממוקד מטרה אחת.
עיקר הסיבות לדעה זו היו שבע הניצחונות הרצופים של לאנס ארמסטרונג בטור דה פראנס. בכל אותן שנים לא התייצב ארמסטרונג על קו זינוק של אף גרנד טור אחר. בשנת 1998 הוא סיים רביעי בוואלטה, שנה לאחר מכן הוא החל בשרשרת הניצחונות שלו בטור. בשנת 2009 הוא התייצב על קו הזינוק של הג'ירו ד'איטליה, סיים במקום 12 (כמעט 16 דקות מהמנצח) ואז המשיך למקום שלישי בטור. הוא כבר היה בן 37 ואחרי כארבע שנים של הפסקה לפני החזרה המתוקשרת בתולדות ענף האופניים.
השנים האחרונות מראות שינוי בהתייחסות של חלק לא מבוטל, מרוכבי הדבוקה הבכירה לעונת המרוצים. יותר רוכבים, בעלי יכולות התמודדות על ראש דירוג גרנד טור, מתייצבים ליותר מגרנד טור אחד בשנה על מנת להתמודד על ראש הדירוג.
נכון לעכשיו עוד לא ראינו רוכב שמצליח להוסיף את שמו לרשימה המצומצמת והיוקרתית של מנצח שני גרנד טור בשנה אחת, אבל נראה כי יש יותר מאחד שבצירוף הכנה נכונה, סיטואציה מתאימה וקצת מזל יכולים להישג דאבל מיוחל.
אלברטו קונטאדור, של לפני ההשעיה, הוא רוכב המסוגל לעשות את זה. כריס פרום הבריטי עושה קולות של אחד המסוגל להשיג הדאבל. אנדי שלק, אם יסתמך על אימונים ב 100% ולא על כישרונו כמוטיב מרכזי בביצוע הסופי, יכול להיות דאבליסט.
עבור ענף האופניים זו בשורה טובה. העובדה כי רודריגז היה על דוכן המנצחים של הג'ירו והוא מוביל את הוואלטה, פרום היה מכוכבי הטור, סגן המנצח כפועל ועכשיו הוא מתמודד על הניצחון, קונטאדור שכבר הראה כי אינו מפחד לזנק לשני גרנד טור בעונה, ולוורדה שניצח קטע בטור ועכשיו קרוב לראש הדירוג בוואלטה לאחר שלבש את החולצה הדומה. כל אלו יוצרים הזדהות של הקהל עם כוכבים שלא נעלמים בסוף יולי לאחר שהופיעו בתחילת יוני. אלו רוכבים המביאים עצמם לקדמת הדבוקה לאורך חמשה חודשים ואפילו שבעה חודשים וזו כבר עונה של ממש.
זיהוי והזדהות עם כוכבים הוא הדבר החושב ביותר לכל ענף ספורט. עם לאנס ארמסטרונג היה קל להזדהות משום סיפור חיו, הכריזמה שלו ומופעי הראווה שהוצגו לא פעם לפני קהל שלא ידע את מרקס, הינו או קופי. בהעדר כוכב על, כה בולט, טוב שיש את מגוון הרוכבים שמעזים ומגיעים להתמודד ביותר מגרנד טור אחד ועל הדרך לא מפחדים מהקלאסיקות של אפריל או אליפות העולם באוקטובר.
חמישייה ראשונה בקטע 6:
1. חואקין רודריגז, ספרד, קטיושה, 4:35:22 שעות
2. כריס פרום, בריטניה, סקאי + 5 שניות
3. אלחנדרו ולוורדה, ספרד, מוביסטאר + 10 שניות
4. אלברטו קונטאדור, ספרד, סאקסו בנק-טינקוף בנק +19 שניות
5. ארוס קאפצ'י, איטליה, ליקויגאס-קנונדייל, זמן זהה
שישייה ראשונה לאחר קטע 6:
1. חואקין רודריגז, ספרד, קטוישה, 22:04:32 שעות
2. כריס פרום, בריטניה, סקאי + 10 שניות
3. אלברטו קונטאדור, ספרד, סאקסו בנק- טינקוף בנק + 36 שניות
4. אורן ריגברטו, ספרד, סקאי + 42 שניות
5. רוברט חיסנק, הולנד, ראבובנק54 שניות
6. אלחנדרו ולוורדה, ספרד, מוביסטאר, זמן זהה
קטע 7
Huesca – Alcañiz. Motorland Aragón
164.2 ק"מ
הקטע השביעי של הוואלטה 2012 שולח את הרוכבים מהפירנאים חזרה למישור. אלא אם תהיה התרחשות בלתי רגילה זהו קטע שאמור להסתיים במאוץ המוני לקו הסיום. בחצי הק"מ האחרון האספלט מקבל זווית קטנה ולמאיצים היכולים להתמודד עם עלייה קטנה יהיה יתרון. אלן דוויס אוהב סיומים מהסוג הזה.