בקטע שהיה לו סיכוי קלוש לייצר דרמות הצליחו רוכבים וקבוצות הדרג השני לזכות בחשיפה נדירה מבחינתם
מאת:יאיר בן עמי
• כל הכתבות על הוואלטה- כאן
•השידור הישיר של הקטע ה- 5- כאן
קטע 5
168 ק"מ – Logroño
בכל גרנד טור יש קטעים "מתים". ימים בהם אין דרמה, המרוץ מתנהל בעצלתיים עד למאוץ המוני לקו הסיום וכמעט אין שינויים בדירוגים. על הקטע ה- 5 של הוואלטה 2012 זה היה כתוב מראש.
מישהו כנראה חשב שסגנון המרוץ, סיבובים חוזרים על מסלול קבוע, יתאים לגרנד טור כפי שהוא מתאים לאליפויות עולם או אליפויות לאומיות. הבעיה לא הייתה בעצם המסלול אלא העובדה שהקטע ה- 5 הוא חלק ממרוץ המחולק ל- 20 מרוצים.
על מנת שיהיו התרחשויות במרוץ אופניים צריך אינטרס של רוכב/קבוצה יגרמו לו לבצע מהלך. בקטע ה- 5 היו רק שני אינטרסים ריאלים על המסלול.
אינטרס אחד הוא לשלוח רוכבים לקבוצת בריחה, כדי לזכות בחשיפה, לצבור ניקוד במאוצי הביניים והסיכוי הקטן לשרוד עד לקו הסיום (ולניצחון). האינטרס השני היה של קבוצות המאיצים שרצו לשמור על כמה שיותר אנרגיות, עד שלב מאוחר ככל האפשר וברור היה שברגע שהבעיטות החזקות ירדו על הדוושות, סיכויי ההישרדות של כל בריחה קלוש.
למה לצאת לבריחה
חאוויר חאקון היה בן 26 לפני פחות מחודש. הוא רוכב כמקצוען כבר משנת 2005, אבל חוזה בקבוצת דרג לא היה לו בכל השנים האלו. בדיוק לפני שנה, אוגוסט 2011, הוא קיבל חוזה בקבוצת הדרג השני, אנדלוסיה. ניצחון ראשון שלו כמקצוען הוא השיג עוד עם קבוצת הראקיליון קאסטרו- מורסיה, בשורותיה רכב בשנת 2010. זה היה במרוץ בעל דירוג לאומי. הניצחון השני שלו הגיע במאי השנה בקטע של הטור של אזרבייג'ן, מרוץ בעל דירוג 2.2 (מעליו יש עוד חמש דרגות של מרוצים). עבור רוכב כזה, וקבוצה כזו, חשיפה של שעה בשידור חי של גרנד טור הוא הישג בפני עצמו.
זה חלק מההצגה
הבעיה של קטע 5 הייתה בבריחה שנוצרה על ידי רוכב בודד. לבדו, על 168 ק"מ, סיכויי ההישרדות שלו יהיו אפסים. נותני החסות זכו לחשיפה וזה שווה לא מעט וחלק מההצגה של מרוצי האופניים, אבל ברגע שהדבוקה החליטה לעבור מטיול לרכיבת אופניים הפער שאותו רוכב השיג על פני עשרות ק"מ נסגר במהירות שיכולה לעשות סחרחורת לכל בן אנוש. המרוץ האמיתי החל רק בעשרים הק"מ האחרונים, הרבה אחרי שהבורח נתפס.
דגנקולב פעם שנייה
קבוצת ארגוס- שימאנו רשומה תחת רישיון ארגנטינאי בדרג השני. עבורה הוואלטה 2012 היא הצלחה ענקית עוד לפני סיום השבוע הראשון. הרוכב הגרמני, ג'ון דגנקולב, כבר ניצח בקטע השני של הוואלטה השנה ושוב בקטע ה- 5. עם כל 21 הניצחונות שהשיג במהלך חמש השנים שהוא מקצוען החשיפה לה הוא זוכה בזכות הניצחונות בוואלטה אינה ברת השוואה. לזכותו רשומים גם ניצחונות בקטע 2 וקטע 4 של הדופינה ליברה 2011 ורוב אוהדי האופניים בקושי הכירו אותו עד הניצחונות בוואלטה. דגנקולב עלה לראש הדירוג של הנקודות (החולצה הירוקה) וזה למעשה היה השינוי המשמעותי היחיד בדירוגים המצטברים לאחר קטע 5.
דגנקולב בחברה טובה
בקבוצתו של דגנקולב רוכב עוד מאיץ גרמני מעולה, מרסל קיטל. רק השנה הוא ניצח בתשעה מרוצים מדורגים. בתחילת העונה הנוכחית הוא ניצח במאוצים את אנדריי גרייפל ואת פטר סאגאן, את טיילור פראר ואת טום בונן, את מארק ראנשו ואפילו את מארק קאוונדיש. עדיין הוא אלמוני יחסית ומשום שלא ניצח באותם מרוצים המשודרים בטלוויזיה בשידור ישיר.
(צילום: Niels Bastiaens)
ראש הדירוג
בקטע החמישי היה ברור כי כל מה שהמתמודדים על ראש הדירוג יצטרכו לעשות זה הישמרות מתאונות. כול רוכב ראש הדירוג עמדו במשימה בלי בעיות נראות לעין והשקט נשמר בראש הדירוג.
קטע 6
Tarazona – Jaca
175.4 ק"מ
הקטע השישי ישיב את רוכבי ראש הדירוג למרכז המאבקים, לפחות בשלושים הק"מ האחרונים של 175.4 הק"מ של הקטע. שתי עליות בסיום, האחרונה לקו הסיום, מול הפערים המזעריים בראש הדירוג, יכולים ליצור מאבקים מעניינים. בוואלטה מחולקים בונוסים של קיזוז שניות מהזמן המצטבר. הראשון על קו הסיום מקבל קיזוז של 12 שניות, השני 8 שניות והשלישי 4 שניות. עובדה זו מעצימה את המאבק על הניצחון, בעיקר כשהפער בין החולצה האדומה (רודריגז) למקום 7 הוא 14 שניות וממקום 6 לראש הדירוג הפער (11 שניות) נמוך מהבונוס על ניצחון.
חמישייה ראשונה קטע 5:
1. ג'ון דגנקולב, גרמניה, ארגוס- שימאנו, 4:10:37 שעות
2. דניאל בנאטי, איטליה, רדיושאק-ניסן
3. ג'יאני מרסמן, בלגיה, לוטו- בילסול
4. נאסר בוחאני, צרפת, אפדהז'ה-ביג מאט
5. איליה וויויאני, איטליה, ליקיוגאס-קנונדייל, כולם זמן זהה
דירוג מצטבר לאחר קטע 5
1. יוקאין רודריגז, ספרד, קטיושה, 17:29:22 שעות
2. כריסטופר פרום, בריטניה, סקאי + 1 שניה
3. אלברטו קונטאדור, ספרד, סאקסו בנק-טינקוף בנק + 5 שניות
4. בוק מולמאה, הולנד, ראבובנק + 9 שניות
5. ניוקולא רוש, אירלנד, אז'ה2אר לה מונדיאל, זמן זהה