הקטע ה- 11 של הוואלטה יצר צפיפות בצמרת הדירוג המצטבר אבל בעיקר העלה כמה סימני שאלה מאוד גדולים ובראשם – מי המרוויח הגדול של הקטע? קונטאדור שסיים שני או רודריגז שהפסיד הרבה פחות זמן ממה שצפוי היה
מאת:יאיר בן עמי
• כל הכתבות על הוואלטה- כאן
• השידור הישיר של הקטע ה- 11- כאן
קטע 11
29 באוגוסט
Cambados – Pontevedra
39.4 ק"מ- מרוץ אישי נגד השעון
רודריגז שמר על האדומה
חואקין רודריגז הצליח לשמור על החולצה האדומה, בפער של שניה אחת בלבד, בזכות הפועה מרשימה במרוץ נגד השעון. על מסלול בו היה מפסיד בעבר דקות הוא הצליח לשמור על פער של פחות מדקה מאלברטו קונטאדור (שקבע את הזמן השני בטיבו והכי טוב מבין המדורגים בראש) וכריס פרום הנחשב לאחד השענים הטובים בעולם והפעם נראה נורא.
קאסיאקוף ניצח בקטע
מנצח הקטע היה פרדריק קאסיאקוף השוודי מקבוצת אסטנה. הרוכב בן ה- 32 יודע להרשים במרוצים נגד השעון, רק ביוני האחרון הוא ניצח במרוץ נגד השעון בטור של שוויץ והקדים שם את פביאן קאנצלארה. קאסיאקוף הוא רוכב מאוד לא יציב ולצד הברקות מהסוג הזה יש לו נפילות מעוררות השתאות. צריך לקחת בחשבון כי קאסיאקוף אינו מטפס רע, בטור דה פראנס האחרון הוא נאבק במשך ימים (מול תומא ווקלר) על החולצה המנוקדת. המסלול של המרוץ נגד השעון, קטע 11 וואלטה 2012, כלל עלייה של עשרה ק"מ עם זווית ממוצעת של 4.4%. משהו ששען טוב, היודע לטפס לא רע, יכול לנצל כדי למקסם את יכולותיו.
מה קורה לכריס פרום?
כריס פרום הוא אחד השענים הטובים ביותר בעולם. בקטע הזה הוא פשוט נראה נורא. הוא נראה סובל. נכון לרגע כתיבת שורות אלו אפשר רק להעלות השערות על הביצוע של מי שלקח מלונדון את מדליית הכסף במרות נגד השעון ובמהלך הטור דה פראנס היה שני רק בראדלי ווינגס במרוצים נגד השעון.
יש כמה אפשרויות כהסבר על הביצוע החלש של פרום
• ירידה בכושר אחרי המאמץ של הטור והמשחקים האולימפים
• מחלה
• פרום מתקשה להתמודד עם מעמד מוביל הקבוצה
• סתם יום חלש
אם פרום חולה נראה את זה מהר מאוד ומשום שהימים הבאים אינם קלים (אולי יום שישי יאפשר התאוששות). אותו הדבר במקרה של ירידת כושר. אם פרום מעבר לשיאו תגיע ירידה ביכולות שלו גם בהרים וייתכן שכבר ראינו אתו בסיומים על הפסגות בהם הפסיד זמן, חוץ מסיום הפסגה הראשון וזה דווקא מתאים לתיאורית הירידה בכושר. לכל ספורטאי יכול להיות יום של חולשה וגם זו אפשרות.
החלק המעניין הוא בהתמודדותו של פרום כשהוא נאבק על ראש דירוג כמוביל קבוצה ולא כפועל. ראינו אותו בשני גרנד טורים רוכב בצורה שהעניקה את הרושם כי הוא בכושר טוב ממוביל הקבוצה. בשני המקרים זה היה וויגנס. בוואלטה 2011 הוא קיבל לבסוף את החופש מסיוע לוויגנס וסיים שני בדירוג המצטבר. בטור הוא לא הורשה לרכב עבור עצמו. בדיעבד ברור שקבוצת סקאי קיבלה, בטור, את ההחלטה הנכונה עם הפערים היחסיים בין ווינגס לפרום בעליות ובמרוצים נגד השעון.
אם שוללים מחלה, יום חלש או ירידה בכושר כנראה נחזה בשבוע וחצי הקרוב בהתמודדות האמיתית של פרום כמוביל קבוצה הנדרש לחזור למאבק על ראש הדירוג לאחר שלא ניצל את הקטע שהיה אמור להוות עבורו את פתיחת הפערים המשמעותית ממתחריו.
קונטאדור
דבר אחד היה ברור עם הזינוק של קונטאדור למסלול המרוץ נגד השעון. הוא שיפר את תנוחת הרכיבה שלו. כמה דקות לאחר מכן, כשפרום היה על המסלול, הוא החל פתוח פער שהלך וגדל עד לסיום. קונטאדור הפגין יכולות משופרות משמעותית כשען, לעומת ביצועיו לפני ההשעיה. הוא מעולם לא היה שען גרוע אבל מעולם לא גילה יציבות בתחום.
למען התמונה המלאה צריך להזכיר כי לטור דה פראנס 2009 הוא הגיע כאלוף ספרד במרוץ נגד השעון (ניצח באליפות כשבוע לפני הזינוק לטור) בקטע הראשון (מרוץ נגד השעון למרחק 15.5 ק"מ) הוא הקדים את בראדלי וויגנס וסיים שני לקאנצלארה. בקטע נגד השעון האחרון של אותו הטור הוא ניצח והקדים את וויגנס ב- 43 שניות על 40.5 ק"מ.
הטור דה פראנס של 2010 (הטור בו ניצח קונטאדור ולאחר מכן נשלל ממנו התואר) הוא כבר היה הפיגור של כשתי דקות מוויגנס על יותר מ 52 ק"מ. בג'ירו של 2011 (גם בזה הוא ניצח ונפסל) הוא הפסיד כחצי דקה לרוכבים כווינצנזו ניבאלי, מיקלה סקארפוני, סטפנו גרצלי ועוד מטפסים. למטפס על, היודע לרכב היטב במרוץ נגד השעון, אמור להיות יתרון על מטפסים טהורים במרוץ נגד השעון בעלייה ובאותו קטע של הג'ירו זה לא קרה ולמרות שקונטאדור ניצח בסיום בפער מרשים. בקטע האחרון של אותו ג'ירו קונטאדור סיים שלישי והקדים כמה שענים טובים.
חוסר היציבות של קונטאדור במרוצים נגד השעון אינו משהו הניתן להסבר חד משמעי. בקטע ה- 11 של הוואלטה 2012 ראינו את קונטאדור בשיא השענות שלו. לעומת זאת הוא נראה פחות חד בחלק מסיומי הפסגות. אם הוא יצליח לחזור ליכולותיו כמטפס בהמשך הוא יהיה בלתי ניתן לעצירה ובהחלט צריך לקחת בחשבון שלאחר ההשעיה הוא ימשיך לבנות את כושרו בכל יום שיעבור.
חמישייה ראשונה בקטע 11:
1. פרדריק קאסיאקוף, שוודיה, אסטנה, 52:36 דקות
2. נאלברטו קונטאדור, ספרד, סאקסו בנק- טינקוף בנק + 17 שניות
3. כריס פרום, בריטניה, סקאי + 39 שניות
4. אלחנדרו ולוורדה, ספרד, מוביסטאר + 1:08 דקות
5. בנט אינטצ'יונסי אוליגיראה, ספרד, מוביסטאר + 1:09 דקה
7. חוקאין רודריגז, ספרד, קטיושה + 1:16 דקה
חמישייה ראשונה לאחר קטע 11:
1. חואקין רודריגז, ספרד, קטוישה, 40:26:15 שעות
2. אלברטו קונטאדור, ספרד, סאקסו בנק- טינקוף בנק + 1 שנייה
3. כריס פרום, בריטניה, סקאי + 16 שניות
4. אלחנדרו ולוורדה, ספרד, מוביסטאר + 59מ שניות
5. רוברט חיסנק, הולנד, ראבובנק + 2:27 דקות
קטע 12
30 באוגוסט- 190.5 ק"מ
Vilagarcía de Arousa – Mirador de Ézaro
קילומטרים אחרונים בקטע 12
הקטע ה- 12 מאוד דומה לקטע ה- 6. גבעות בחלק הראשון, מישור ארוך בהמשך וסיום בעלייה קצרה וקטלנית. אורכה של העלייה, לקום הסיום, 1.9 ק"מ ובזווית ממוצעת של 13.1%. בכניסה לעלייה יש קטע קצר בזווית של 30% המבטיח דרמה מיד כשהמתמודדים ראש הדירוג יכנסו לעלייה. למרות שאינה ארוכה יכולים רוכבים להפסיד או להרוויח זמן יקר על עלייה מהזוג הזה.
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת