פיליפ גילברט רשם ניצחון ראשון העונה, חוקאין רודריגז הגדיל את הפער ממתחריו והוואלטה א'אספנייה 2012 הלהיב גם בקטע האחרון של השבוע הראשון
מאת:יאיר בן עמי
• כל הכתבות על הוואלטה- כאן
• השידור הישיר של הקטע ה- 9- כאן
קטע 9
196.3 ק"מ
Andorra – Barcelona
הקטע התשיעי היה האחרון בשבוע הראשון של הוואלטה 2012. פרופיל המסלול לא הסגיר את הסכנה הטמונה בסיומו- 5 ק"מ טכניים, בתוך העיר ברצלונה, עם שתי עליות, בניהן ירידה של 2 ק"מ, שאינן ארוכות או בעלות זוויות אימתניות, אבל מספיק כדי להוציא בריחה של רוכבים המצטיינים במרוצים חד יומיים.
אלברטו קונטאדור היה הראשון, מבין המובילים בראש הדירוג, שניסה לצאת לבריחה, בעלייה הראשונה, אבל הוא נתפס מהר וההתקפה הבאה הייתה היעילה. חוקאין רודריגז יצא לבריחה, פיליפ גילברט גישר אליו עוד על העלייה הראשונה, שניהם גלשו יחד, טיפסו אל קו הסיום יחד והתחלקו בשלל- גילברט קיבל את הניצחון הראשון שלו העונה, רודריגז קיבל עוד 17 שניות על אלחנדרו ולוורדה ו- 20 שניות קונטאדור וכריס פרום, לקופת ההפרש מהם.
ניצחון ראשון העונה
גילברט הוא אחד הרוכבים הטובים בעולם. גילברט כבר ניצח שני קטעי וואלטה בעבר, שניהם בשנת 2010. בעונת 2011 הוא השיג טריפל היסטורי כשניצח בשבוע אחד את שלושה מבין 7 המרוצים החד יומיים היוקרתיים ביותר. בין ה- 17 ל- 24 באפריל הוא ניצח בזה אחר זה באמסטל גולד, פלאש וולוני וליאז בסטון ליאז. כמה ימים לפני כן הוא גם ניצח במרוץ החד יומי היוקרתי- Brabantse Pijl. עוד באותו אביב 2011 הוא סיים במקום שלישי במילאנו סן רמו, מקום תשיעי בסובב פלנדריה, קטע בוואלטה או אלגברה (וגם יומיים כמוביל המרוץ), לאחר מכן הוא ניצח בשני בטור הבלגי כולל שני קטעים וגם ב- Ster ZLM Tour בו ניצח גם באחד הקטעים. את יוני הוא סגר עם אליפות לאומית ועם החולצה של אלוף בלגיה הוא ניצח בקטע הראשון של הטור דה פראנס ולבש אצת החולצה הצהובה יום אחד. את חודש יולי הוא סגר עם ניצחון בקלאסיקה של סן סבסטיאן ובאוגוסט הוא ניצח שוב באליפות הלאומית, הפעם במרוץ נגד השעון. הוא סגר את עונת 2011 עם ניצחון בגרנד פרי של קובק ומקום שלישי בגרנד פרי של מונטריאול (שני מרוצי הסבב העולמי בקנדה), ניצחון בגרנד פרי וולוני ומקום שמיני בג'ירו די לומברדיה. ללא ספק עונה מדהימה ששדרגה אותו מהשורה הראשונה לשורת הדובדבנים מבין רוכבי הקלאסיקות.
(צילום: חגי אשלגי)
עונת 2012 לא עשתה עם הרזומה של גילברט חסד. הוא חיכה עד לסוף אוגוסט כדי להשיג את הניצחון הראשון. עונה כה דלילה בניצחונות לא ידע גילברט כבר כמה שנים. עידוד הוא יכול לשאוב מעונת 2009. אז הוא השיג ניצחון ראשון בקטע של הג'ירו, עוד ניצחון חד יומי ביוני, אבל בסתיו הוא התפוצץ עם ארבע ניצחונות ענקים בקופה סבטיני, פריז טור, ג'ירו דל פיאמונטה ובג'ירו די לומברדיה, כולם בטווח של 9 ימים. גילברט מכוון לאליפות העולם בעוד כחודש ואי אפשר להוציאו מקצה רשימת המועמדים לניצחון.
השבוע הראשון במילה אחת- מרתק
גרנד טור טוב הוא כזה בו יש התרחשות דרמטית מדי יום, לכל אורכו אין תחושה של ביטחון לגבי זהות המנצח וכמה רוכבים מאיימים על ראש הדירוג קרוב ככל האפשר לסיום. השבוע הראשון של הוואלטה לא רק היה מאוד קרוב לזה אלא שגם ההמשך נראה כזה.
רודריגז חייב לקחת כל שנייה שהוא מצליח, בעיקר מכריס פרום ואלברטו קונטאדור, אבל גם מאלחנדרו ולוורדה. כל השלושה טובים ממנו כשענים. מול ולוורדה הוא יוכל להתמודד ואפילו לנצח אם יתפוס יום טוב. אבל גם ביום הטוב ביותר שלו יצטרך רודריגז צירוף מקרים מדהים של יום גרוע של פרום קונטאדור במרוץ נגד השעון (יום רביעי, 29 באוגוסט- קטע עשירי).
לא רק המרוץ נגד השעון צריך להדאיג את רודריגז. פרום קונטאדור עם יתרון עליו ככל שהעלייה מתארכת. רודריגז הפגין הרבה שיפור בעליות ארוכות ובזכות אותו השיפור גם היה שני בג'ירו ד'איטליה.
חמישייה ראשונה בקטע 9:
1. פיליפ גילברט, בלגיה, ביאמסי, 4:45:28 שעו
2. חואקין רודריגז, ספרד, קטוישה , זמן זהה
3. פאולו טרילונגו, ספרד, אסטנה + 7 שניות
4. תומאץ מארציינסקי, פולין, וואקנסוליי-דיאמסי + 9 שניות
5. דניאל בנאטי, איטליה, רדיושאק- ניסן, זמן זהה
חמישייה ראשונה לאחר קטע 9:
1. חואקין רודריגז, ספרד, קטוישה, 34:44:55 שעות
2. כריס פרום, בריטניה, סקאי + 53 שניות
3. אלברטו קונטאדור, ספרד, סאקסו בנק- טינקוף בנק + 1 דקה
4. אלחנדרו ולוורדה, ספרד, מוביסטאר + 1:07 דקה
5. רוברט חיסנק, הולנד, ראבובנק + 2:01 דקות
קטע 10
אוגוסט 28, 2012
190 ק"מ
Ponteareas – Sanxenxo
מחר יהיה לרוכבים יום המנוחה הראשון של הוואלטה 2012. ביום שלישי יתקיים קטע 10 הצפוי להיות של המאיצים אבל אלו המסוגלים להתמודד עם עלייה מתונה. הקטע מסתיים ב- 1.5 ק"מ של עלייה מתונה מאוד אבל בהחלט כזו שיכולה לעשות הבדלים בין סוגי המאיצים. מצד שני, המסלול המתגלגל, נותן סיכוי קטנטן גם לפיצול את הדבוקה.
ק"מ אחרונים של קטע 10
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת