השפעת הפעילות הספורטיבית על מערכת החיסון והקורונה

חשוב שספורטאים ימשיכו להתאמן, בבית, בחוץ ולבד בהתאם להגבלות המותרות, אבל לא פחות חשוב להקשיב לגוף שלכם ולזכור שגם אם אתם אנשי ברזל או אולטראיסטים, חשוב לשים לב לתסמינים הראשוניים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

משבר הקורונה: כל העדכונים השוטפים בשוונג

ההשפעה של פעילות ספורטיבית על המערכת החיסונית לא לגמרי ברורה. ישנם מחקרים מרובים מזה יותר מעשור, המנסים לשפוך אור על הנושא ורובם מצליחים לאושש את התאוריה שלשמם הופקו בין אם התוצאה היא שספורט משפר את המערכת החיסונית ובין אם הוא מחליש אותה.

קבוצת אנשים רצה, ריצה צילום: freepic

אף אחד לא חסין מהקרונה | צילום: Background photo created by freepik – www.freepik.com

אנחנו יודעים כי מצבים מסוימים, מעלים את הסיכון ללקות במחלות כמו לדוגמה מצבי דחק, לחץ או פציעה, אולם יחד עם זאת, גם ברור לחלוטין שבזמן אימונים אינטנסיביים, אנחנו חשופים גם כן יותר למחוללי מחלות. מאמר סקירה חשוב שפורסם באוקטובר 2019 במגזין Clinics in Sports Medicine מסביר את שתי התאוריות המקובלות בנושא.

עקומת J ועקומת S

התאוריות מדברות על עקומת J, או עקומת S בתיאור המצב, כאשר עקומת ה-J מכוונת למתאמנים שאינם ספורטאי עילית ומתאר את השיפור במצב החיסוני באימונים בעצימות קלה ובינונית, בעוד אימונים קשים גורמים לירידה בתפקוד המערכת החיסונית. בספורטאי עילית התאוריה הזאת אינה מדויקת ולכן מתייחסים אל עקומת ה-S, כלומר אימונים בעצימות גבוהה אינם פוגעים באופן ניכר במערכת החיסונית (המחשבה היא שאנשים בעלי יכולות כה גבוהות מראש הם בעלי מערכת חיסונית טובה יותר). בכל מקרה לאחר אימון עצים ישנה תקופה של 3-24 שעות בהן הגוף חלש יותר ואז גם חשוף יותר (תאוריית החלון הפתוח).

עקומת J ועקומת S

מה לימדה אותנו הקורונה

ספורטאים אינם חסינים מפני הנגיף, הם נדבקים בדיוק כמו כל אחד אחר. יחד עם זאת, הסיכוי לפגיעה משמעותית בספורטאים נמוך יותר, בשל היותם בדרך כלל במצב בריאותי טוב מלכתחילה. אך חשוב לזכור שני דברים: הראשון הוא שאף אחד אינו חסין ולכן חשוב להתייחס בכובד ראש לסימפטומים. הדבר השני, שבמחלת הקורונה הוכח שישנו אחוז גבוהה הרבה יותר של פגיעה בשריר הלב ולכן חשוב לא להתאמן בזמן שקיימים תסמינים כלשהם שכן יכול להיות שהם רק קצה הקרחון ולאחר ההחלמה להיבדק על ידי קרדיולוג ספורט.

תאוריית החלון הפתוח

לסיכום, ספורטאים, חשוב שתמשיכו להתאמן, בבית, בחוץ, לבד או בקבוצה (כמובן בהתאם להגבלות החוקתיות), אבל לא פחות חשוב להקשיב לגוף שלכם ולזכור שגם אם אתם אנשי ברזל או אולטרה מרתוניסטים, כולנו חשופים וחשוב לא להתעלם מהתסמינים הראשוניים.

מחקרים מרובים מנסים לשפוך אור על הנושא ורובם מצליחים לאושש את התאוריה שלשמם הופקו בין אם התוצאה היא שספורט משפר את המערכת החיסונית ובין אם הוא מחליש אותה:
Gleeson M. Immune function in sport and exercise. J Appl Physiol 2007;103:693–9.
Nieman DC. Exercise, infection and immunity. Int J Sports Med 1994;15:S131–41.
Campbell JP, Turner JE. Debunking the myth of exercise-induced immune suppression:
Redefining the impact of exercise on immunological health across the lifespan. Front Immunol 2018;9:648.


ד"ר דן הדס | קרדיולוג ספורט, מייסד המרכז הישראלי לקרדיולוגיית ספורט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג