את שלומי אני מכיר מאז שזכה באליפות ישראל באופני הרים בגיל 13 (2002) כאשר שנינו רכבנו והתאמנו במועדון סיטי סייקלינג קלאב
מאת:אלעד פלטין, צילומים: אייל דולין
התחלה
בתחילת עונת 2011 ביקרו אותי, במעבדה, בגינתון שלומי חיימי ומתיאס ראפ (ראפ, מקום שלישי השבוע באליפות הלאומית של שוויץ ב U23 – 2012, נבחרת שוויץ היא הנבחרת החזקה ביותר בעולם כיום) ראפ – חברו הטוב של שלומי זה זמן רב מאז שהחל להתחרות באירופה (מבית מדרשו של המאמן הנודע אנדי סיליק). בפגישה ההיא יותר דיברנו ויותר שתינו קפה טוב (ממכונת הקפה שעדיין עבדה אז) ופחות התאמנו (לדבר זה דבר שאנחנו, הישראלים, עושים אותו מאוד טוב).
מאז למעשה היינו בקשר רציף, אבל לא משהו שאפשר לקרוא לו יחס מאמן/ספורטאי. באזור ספטמבר 2011 שלומי יצר קשר חוזר וביקש שנתחיל לעבוד ביחד בעונת 2012 לקראת העונה הראשונה שלו בבוגרים (המעבר שלו מקטגוריית U23 לקטגוריה הבוגרת).
העבודה המשותפת החלה עם הרבה חששות משני הצדדים. מצד שלומי שרצה להתמקצע יותר באימוני הספק ועבודה קרובה יותר עם מאמן (לא בשלט רחוק), מבחינתי רוכב עלית/ מקצוען (בטח שישראלי…), זה מתכון בטוח של "כאבי ראש" – מה אני צריך את זה בכלל ? מצד שני כבר כתבתי ממזמן שנראה לי ששלומי חיימי עד היום עדיין לא מיצה במלואו את הפוטנציאל האמיתי הגלום בו. האמנתי בו שהוא יכול להתקדם קדימה.
קביעת מטרות
ישבנו על מטרות, לוח מרוצים, דרישות מצד הקבוצה, עלויות של התוכנית ובהמשך גם נפגשנו עם דני אורן מהיחידה לספורט הישגי במכון ווינגייט. אחת הבעיות הגדולות ביותר של שלומי לא היו קשורות לספורט, הוא היה עדיין מגויס לצה"ל ובנוסף החליט ללמוד במכללת רופין. זמן להתאמן היה לו, אבל הוא היה די צפוף, בנוסף היה לו קשה עם העניין שדרשתי ממנו גם להגיע לאימוני הקבוצה של ווילייר מומנטום בכל יום שבת בשעה 7 בבוקר…. (נראה לי שמהדבר הזה הוא סבל הכי הרבה….)
חיימי (מימין) על קו הזינוק של אליפות ישראל 2012. אליעד דניאל במרכז, רועי גולדשטיין מימין
במקביל התחלנו לעבוד הרבה מאוד על אימוני כוח חופשיים ואימוני CORE כלליים וייחודיים לרוכבי אופני הרים. כפי שחששתי, מצב הכושר הגופני של חיימי היה פושר למדיי (מלבד 18 עליות מתח בהם הוא הפתיע אותי לטובה) שאר התוצאות היו בינוניות למדי. במקביל התחלנו לעבוד במעבדת PowerTraining באימוני הספק ייחודיים (שליטה) ושיפור מנגנון דיווש (בעיקר משיכת פדלים ושימוש יעיל יותר בשרירי ההמסטרינג ודברים אחרים). במשפט גורף, עסקנו הרבה מאוד בבניית כושר בסיסי, אימוני טכניקה (כן כן, אימוני טכניקה לרוכב מקצוען בן 23 שרוכב כבר 10 שנים….).
ההבדל העיקרי משנים קודמות היה ששלומי, כבר בחודשים נובמבר דצמבר עסק באימוני עצימות אינטנסיביים, בעיקר באזורים האנאירוביים (לא סבולת !) ופחות באימוני נפח (מלבד אימוני שבת). כפי שאני רואה את זה בפרספקטיבה לאחור (ולא הבנתי בתחילת השנה) זה היה כמו לשפוך על שלומי דלי מים קפואים בכל פעם שהיה מגיע לאימונים במעבדה (בתחילת העונה הוא עבד עדיין ע"פ מד דופק ובהמשך רכש, בכספו, שני מדי הספק > אחד לאופני הרים ושני לאופני כביש).
תחילת עונה
סדרת מרוצי הסייקלקרוס בישראל הייתה מצוינת, אפילו מעל המשוער, שלומי הראה שהוא מעלה היטב את הכושר הגופני שלו ומעבר לכך מבין יותר ויותר את שיטת האימון החדשה. באמצע ינואר תפס אותו וירוס והוא הושבת לשבועיים שלמים של שפעת ("דפק לנו" את מחנה האימונים לקראת מרוצי החורף בישראל). למרוץ הבינלאומי הראשון שלו, בישראל הוא הגיע לאחר שיומיים קודם הוא רק סיים "מחנה אימונים אישי" של 5 ימים (CRASH – MODERATE WEEK) כדי לנסות ולהחזיר את הכושר חזרה בצורה הטובה והמהירה ביותר לאחר ההשבתה של השבועיים הקודמים לכך, בו לא עשה כלל פעילות והיה עם חום גבוה. (לא, זה לא היה עקב אימון יתר, זה היה פשוט בגלל טיפשות יתר…..:)
במרוץ סייקלוקרוס אוזון 11 דצמבר 2011
ההפתעה הראשונה האמיתית והברורה ביותר, הייתה למעשה בגביע העולם בהופליז – באפריל, כאשר מתוך זינוק של 160 רוכבים מהטובים ביותר בעולם ( שלומי ממוקם בעמדת זינוק 93) סיים שלומי במקום ה 68, כתשע דקות מזמן מנצח. חשוב מאוד לקרוא את הדיווחים של שלומי באתר שלו, אודות מרוצי גביע העולם כדי להבין מה משמעות הזינוק מעמדה 93 וסיום כ 30 מקומות גבוה יותר – http://www.shlomirider.co.il.
סך הכול עד העונה, עד כה, השתתף שלומי ב- 19 מרוצי אופני הרים ו- 4 מרוצי CX. מתוך 19 מרוצי אופני ההרים, 16 מהם היו מרוצים בינלאומיים, 3 מהם במסגרת מרוצי גביע עולם ואליפות אירופה אחת (מוסקווה). לוח מרוצים ותוצאות של שלומי (2012) – יכולים לראות כאן > אגב, מיותר כמעט לציין שאת כולם הוא סיים את מלוא ההקפות (דבר נדיר לרוכב ישראלי)
התוצאות של שלומי חיימי ב- 2012 עד אליפות ישראל
|
|
|
|
|
תאריך |
שם התחרות |
מדינה |
מיקום |
תוצאות מלאות |
20.01.12 |
סבב טרק 1-משמר העמק |
ישראל |
1 |
|
11.02.12 |
סבב טרק 2-משמר העמק |
ישראל |
1 |
|
19.02.12 |
SunShineCup-Voroklini |
קפריסין |
33 |
|
24-26.02.12 |
SunShineCup-Afxentia |
קפריסין |
55 |
|
09.03.12 |
סבב בינלאומי- משמר העמק |
ישראל |
4 |
|
10.03.12 |
סבב בינלאומי- משמר העמק |
ישראל |
7 |
|
16.03.12 |
סבב בינלאומי- מעלות |
ישראל |
7 |
|
17.03.12 |
סבב בינלאומי- משגב |
ישראל |
3 |
|
01.04.12 |
BMC Cup- Buchs |
שוויץ |
22 |
|
14-15.04.12 |
World Cup- Houffalize |
בלגיה |
68 |
|
21-22.04.12 |
Bundesliga- Münsingen |
גרמניה |
13 |
|
29.04.12 |
Bundesliga- Heubach |
גרמניה |
22 |
|
12-13.05.12 |
World Cup- Nove Mesto |
צ'כיה |
63 |
|
19-20.05.12 |
World Cup- La Bresse |
צרפת |
61 |
|
03.06.12 |
Swiss Bike trophy- Bern |
שוויץ |
27 |
|
07-10.06.12 |
אליפות אירופה- מוסקבה |
רוסיה |
28 |
|
17.06.12 |
BMC Cup- Gränichen |
שוויץ |
28 |
|
30.6 |
גביע אוסטריה |
אוסטריה |
13 |
|
14.07.12 |
סבב טרק 4- משמר העמק |
ישראל |
1 |
|
20.07.12 |
אליפות ישראל- משמר העמק |
ישראל |
1 |
|
• ממוצע מיקום בגביע עולם- 64 (זינוק מעמדה 93-85)
• ממוצע מיקום בשאר מרוצים בינלאומיים- 20
• ממוצע מרוצים בינלאומיים בישראל- 5
• מרוצים לאומיים בישראל- 1
לשם השוואה מבחינת עומס, שלומי הגיע לאליפות ישראל ב 2011 כאשר "בכיס שלו" 14 מרוצי שטח + מרוץ טור ערד בכביש, כאשר המרוץ הראשון היה רק במרץ!
שורה תחתונה- עד אליפות ישראל באופני הרים 2011 > 15 מרוצים לעומת 23 בעונת 2012. וב 2011 היו אלה מרוצי גביע עולם ומרוצים בינלאומיים בקטגוריה U23 (רוכבים שטרם מלאו להם 23) ובעונת 2012 בבוגרים (שנה ראשונה) > מה שזה אומר……זינוק עמוק מאחור (מקום 80-93 על קו הזינוק, מהשורות בחלק האחורי של אמצע הדבוקה במקרה הטוב) וכן > הרבה יותר עומס, הרבה, הרבה יותר.
ביקור בגרמניה
לקראת סוף יוני קפצתי לביקור בגרמניה, אצל שלומי, ששהה עם חברתו אור בביתו של מנהל קבוצתו בגרמניה – מתיאס בק. שלומי נמצא "בגן עדן" של אופניים, מבחינת אופציות רכיבה (הרבה יותר כביש מאשר אופני הרים). מעבר לכך נראה כי מתיאס וגבי הם כמו שני הורים שניים לשלומי.
התארחתי אצל שלומי קרוב לעשרה ימים ואין ספק שהיה מעניין, מסינגלים אין סופיים ועד דראפט ארוך, ב- 70 קמ"ש ממוצע, בכבישים חסרי מכוניות, כאשר בתוך הכפרים הקטנים והצבעוניים ירדנו ל 45-50 קמ"ש.
למרות שהאימונים התחילו יפה שלומי נכנס לבור של עייפות (ללא קשר לעומס האימונים) שהתבטא בתוצאות פושרות למדיי בגביע אוסטריה ("רק" מקום 13), עדיין מעט מאכזב למה שציפינו, זה היה ברור שצריך הרבה לנוח לקראת אליפות ישראל ולהתקדם שוב, עקב בצד אגודל, בסופר זהירות, כך שבסופו של דבר לא עשינו בכלל "תקופת מרוצים" לאליפות ישראל, אלא מעין תקופת בנייה זהירה מאוד להעלאת הכושר חזרה, כאשר הנעלם הכי גדול והכי חשוב מבחינתנו היה ונשאר כבכל שנה – רותם ישי. ידענו היכן אנחנו עומדים (90-95% ומקווים לטוב), לא ידענו היכן רותם עומד. הדבר היחיד שיכולנו לדעת שלרותם אין השנה מספיק מרוצים ברגליים, כבשנים קודמות, מצד שני, שלומי היה כמעט תשוש לגמרי מעודף מרוצים (יחסית אליו כמובן) שעשה.
האליפות
בלי לברבר יותר מדי, שלומי ניצח את אליפות ישראל, מבחינת השינויים ששלומי עשה:
• הוא היה הרבה יותר בשליטה ממרוצי אליפות קודמים.
• הוא למד להשתמש בשרירים בצורה יעילה הרבה יותר מעבר.
• ביטחון עצמי עלה בהתאם לכושר, ההתקדמות ולתוצאות במהלך העונה.
• הוא הגיע הרבה יותר רגוע ומתוכנן מפעמים קודמות, כך שהוא הרשה לעצמו לתת לרותם לעשות את הטעויות ולא להיפך (מה שקרה באליפויות קודמות בהן שלומי הפסיד).
חשוב לציין, פער של 37 שניות ע"פ 1 שעה ועשרים ושלוש דקות, הוא פער אפסי, במרוץ אופני הרים. אין ספק שרותם הגיע מוכן לנצח באליפות בדיוק כמו שלומי.
במידה ואני רוכב בגיל נוער, כיצד אני מגיע לרמתם של שלומי ורותם?
תשובות:
א. ברמה הפיזית, אתם צריכים לדעת לעשות לפחות הקפה אחת (של התחרות) במהירות הקפה המהירה ביותר של שלומי ורותם. הקפה אחת, לא שתיים. ולהמשיך ולבנות תוכנית אימונים שתעזור לכם לרכב במהירות זהה…2 הקפות וכן הלאה וכן הלאה. שורה תחתונה : טכניקה, כוח, מהירות, והרבה אימונים אנאירוביים, פחות סבולת ואימוני סבולת (שלומי בתוכנית אימון שלו, כולל אימוני חדר כושר לא עבר את ה 16 שעות שבועיות וגם אז הוא כבר התחיל לקטר לי, לא שזו הייתה תוכנית קלה….).
ב. ברמה הניהולית, תסתכלו על הדרך של רותם ושלומי, אם זאת עובדת, נסו לאמץ אותה. במידה ואתם מספיק טובים שלחו קורות חיים לקבוצות רלוונטיות ושלחו תוצאות (לא סיפורי אליבאבא) ותקוו לטוב. דברו והתייעצו עם שלומי ורותם, נראה לי שהם ישמחו לעזור ולייעץ לכם. אל תהיו רגישים מדי אם תקבלו תשובה שלילית – "אתם עדיין לא מוכנים". עשו מה שצריך כדי להיות מוכנים.
זה הכל, יש עוד הרבה הלאה, ברמה האישית ניתן לומר שההצלחה של שלומי, ההצלחה שלנו, כמו שהוא מקפיד לציין הרבה בזמן האחרון. קרתה כאשר הוא הבין יותר אותי ואני אותו. הרגשתי שאני לא רוצה ומעוניין ללחוץ אותו יותר מדי והוא מצידו ניסה יותר (אני בקטעים מסוימים חשבתי שזה לא מספיק, לאחר מכן הורדתי את הרגל מהגז והעדפתי לזרום ברוגע יותר) > שלומי יש רק אחד.
סיכומים ותודות
בסופו של דבר נפגשנו היכן שהוא באמצע ומכאן למעשה הגיעה ההצלחה של שלומי. ההצלחה שלנו. הדרך עדיין ארוכה מאוד, יש את גביע העולם בצרפת עוד מעט ואליפות העולם ועוד מרוצים (סבב ליגת הבונדס – ליג) לא קל להיות רוכב מקצוען.
תודות להרבה אנשים. ראשית לשלומי, לא בהכרח על האליפות, אלא על הדרך הארוכה והמחויבות, שהייתה ועוד שתהיה. דני אורן מהיחידה לספורט הישגי, פאולו סלדנהה (PowerWatts מונטריאול) שידע איזה טיפים לתת. כמובן, כל משפחתו של שלומי חיימי, אור חברתו, ומשפחתו המאמצת בגרמניה (גבי ומתיאס) וחשוב לא פחות, אם לא הרבה יותר, לרוכבי קבוצת ווילייר מומנטום ומתאמני מעבדת PowerTraining שבעזרתם הצלחתי לבנות פרוטוקולי אימון וטסטים הכי מעניינים ורלוונטיים שיש.
Power Is UseLess With Out Control
אלעד פלטין, יוזם ומקים את מרכז האימון המתקדם PowerTraining.
מתמחה באימוני הספק ואימונים אישיים לספורטאי עלית וספורטאי מסטרס.
[email protected]