הקורונה עשתה טוב לרצי המרתון: 183 כבר הבטיחו מקומם בטוקיו

בוועדה המארגנת של טוקיו 2020 החמירו את הקריטריונים כדי שלא יהיו יותר מ-80 גברים ו-80 נשים, אבל הדחייה בשנה וכנראה שגם הטכנולוגיה של נעלי הריצה הרימו משמעותית את הרמה של המרתון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אליוד קיפצ'וגה רץ במרתון לונדון

בעוד פחות מארבעה חודשים יתקיימו בסאפורו שביפן מרוצי המרתון לנשים ולגברים שיהיו בין האירועים האחרונים של המשחקים האולימפיים בטוקיו שייצאו לדרך ב-23 ביולי. לפי כתבה שפורסמה באתר LETSRUN נראה שמצבם של רצות ורצי המרתון מעולם לא נראה כל כך טוב לפני המשחקים האולימפיים.

יספיק לקיים חזרה גנרלית בשבוע הבא. אליוד קיפצ'וגה | צילום: Paul Hudson

עוד כתבות בנושא 
לונה צ'מטאי סלפטר ניצחה בחצי מרתון טוסקאני קאמפ באיטליה 
איך שומרים על הגינות בעולם מרוצים וירטואלי? 
כמה אמינים שיאי העולם בריצת מרחקים בין 2018 ל-2020?

יותר רצים ויותר רצות השיגו את הקריטריון

אם בוועדה המארגנת של טוקיו 2020 נערכו ל-160 רצים בסך הכל (80 רצות ו-80 רצים) לפי חישוב של מקסימום שלושה מכל מדינה (לכל מגדר), הרי שנכון להיום (ראשון) כבר יש 101 רצים ו-82 רצות שהבטיחו את מקומם במרתון במשחקים האולימפיים. אצל הגברים מדובר ב-101 רצים מ-44 מדינות שהצליחו להשיג זמנים מהירים יותר מ-2:11:30 שעות בין ה-1 בינואר 2019 ועד היום. אצל הנשים כבר יש 77 רצות שהיו מהירות מתוצאה של 2:29:30 שעות והן מגיעות מ-42 מדינות, אליהן מתווספות עוד 5 רצות שהשיגו את הקריטריון האולימפי בדרך אחרת (לסיים בין 10 המקומות הראשונים באחד מששת המרתונים מסבב המייג'ורס או באליפות העולם באתלטיקה).

אם לא לוקחים בחשבון את ההגבלה של 3 אתלטים או אתלטיות מכל מדינה המספר גבוה משמעותית. אצל הגברים היו בסך הכל 523 רצים שהיו מהירים מהקריטריון (137 מתוכם קנייתים) בעוד שאצל הנשים עשו זאת 295 רצות (107 מתוכן אתיופיות).

4 עשו את הקריטריון מישראל

בנוסף, לרצי המרתון בעולם יש חלון שפתוח עד ה-31 במאי שבו יוכלו לקבוע את הקריטריון. אגב, ראוי לציין ששבעה רצים ישראלים (בגברים) היו מהירים מתוצאת הקריטריון בין ינואר 2019 ועד היום אבל רק שלושה מתוכם יוכלו לייצג את המדינה במשחקים האולימפיים. אצל הנשים נכון לעכשיו מדובר רק בלונה צ'מטאי סלפטר.

חשוב לציין גם שבמקור התקופה שבה רצים בעולם היו יכולים לקבוע את הקריטריון האולימפי היתה אמורה להיות לאורך 15 חודשים (בין ינואר 2019 לאפריל 2020) אלא שמגפת הקורונה והדחייה בשנה של המשחקים האולימפיים גרמו גם לתקופה זו להתארך בעוד שנה וזה ככל הנראה מה שגרם לסוג של "אינפלציה".

במשחקים האולימפיים הקודמים שנערכו ב-2016 בריו נרשמה אמנם כמות שיא של 155 רצים ו-156 רצות במרתון האולימפי, אבל הקריטריונים להגיע לשם היו פחות קשים משמעותית ואז דובר על תוצאה של 2:19:00 שע' לגברים ו-2:45:00 שע' לנשים. זו בדיוק הסיבה שלקראת משחקי טוקיו הקשיחו את הקריטריונים במטרה לצמצם את כמות המשתתפים ב-50 אחוזים. בסופו של דבר הקיצוץ לא יהיה כזה משמעותי ויש שיגידו שזה לא רק בגלל הקורונה שדחתה את המשחקים אלא גם בגלל איכות נעלי הריצה שהשתפרה ובעיקר נעלי הקרבון שגורמות ליותר קפיציות במפגש של הרצים עם הקרקע. הטכנולוגיה הזאת פרצה לעולם ב-2018 והמשיכה להשתפר בשנתיים שלאחר מכן.

זהות הרצים והרצות לא ברורה עדיין

אז נכון להיום אנחנו יודעים פחות או יותר כמה רצים ורצות נראה על המסלול בסאפורו וסביר להניח שהמספר הזה ישתנה מעט עם עוד כמה מרתונים קרובים שיתקיימו בעולם באפריל ובמאי. מה שעדיין לא פורסם במרבית הארצות ובעיקר ב"ארצות המרתון" כמו קניה ואתיופיה הוא זהות הרצים והרצות. כל מדינה מנהלת את השיטה שלה לבחור את הסגלים, בין אם זו תחרות בין הרצים או ועדה מקצועית שקובעת למי יש יותר סיכויים במרתון אולימפי שבמקרים רבים הוא מרתון שונה ויותר טקטי.

אגב, שיאן העולם במרתון אליוד קיפצ'וגה יקיים את ה"חזרה הגנרלית" שלו לקראת המרתון האולימפי במרתון מצומצם של 70 רצי עילית שיתקיים בעוד שבוע (18 באפריל) במסלול סביב שדה התעופה של העיר אנסחדה שבהולנד. במקור קיפצ'וגה היה אמור לרוץ ב-11 באפריל במרתון בהמבורג שבסופו של דבר בוטל בגלל החמרה בתחלואת הקורונה בגרמניה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג