לזכרם || הנצחה מסוג אחר: "ריצת האנדרטאות" בגולן

בשעות המיוחדות שבין עצב לשמחה, בין יום הזיכרון ליום העצמאות, מצאה קבוצת "רצי הגולן" דרך ייחודית להנציח ולחלוק כבוד לנופלים שנלחמו על אדמת הגולן עליה הם רצים מדי שבוע
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לא כולם שמעו עליה, אך במיוחד ביום הזיכרון יש לה משמעות גולה. "ריצת האנדרטאות" עוברת בין חמש אנדרטאות ומנציחה את מורשתן – ואלו הן: האנדרטה לזכר שמונה לוחמי יחידת השריון שנפלו באלוני הבשן במלחמת יום הכיפורים (10-12.10.1973); האנדרטה לזכר ישראל שקורי ממושב עזריה, לוחם גולני שנפל בהר יוסיפון ב-22.1.1982; האנדרטה לזכר שלושת לוחמי השריון שנפלו בקרב נגד הסורים ביום השני למלחמת יום הכיפורים, 7.10.1973; האנדרטה לזכר יגאל מורטוב, מפקד גדוד קשר שנפל בהר שיפון ב-18.11.1976 והאנדרטה לזכר חללי חטיבת שריון מילואים 679, אשר לחמו בגולן מתחילת מלחמת יום הכיפורים והדפו בהצלחה את הסורים והעיראקים.

הריצה מקרבת את מורשת הקרב לדורות הבאים באופן חוויתי | צילום: אפרת מוסקוביץ

עוד כתבות בנושא
יום הזיכרון: "לבוא לאירוע ספורט גדול שקרוי על שם בני, זה אושר"
המרוצים והתחרויות שנוסדו לזכרם של הנופלים
יזכור || "גם כשאייל היה יוצא שבת מדי פעם, הוא היה מחפש את הטריאתלון"

את חמש האנדרטאות בחרה קבוצת "רצי הגולן" מתוך 140 אנדרטאות ואתרי הנצחה הקיימים במועצה האזורית גולן, שנחשבת לאזור המונצח ביותר בעולם ביחס למספר ההרוגים שנפלו בו. כל האנדרטאות בגולן וסיפורי הגבורה של הנופלים המונצחים בהן מופיעים על גבי מפה ממוחשבת באתר המועצה האזורית גולן, הרואה חשיבות גבוהה בהנגשת מורשת הקרב בגולן לציבור הרחב.

"אני גאה לחזות במסירות הנפש של תושבי הגולן להנצחת חללי מערכות ישראל. ריצת האנדרטאות היא אירוע קהילתי חינוכי מיוחד במינו, אשר מקרב את מורשת הקרב לדורות הבאים באופן חוויתי ומחבר", מספר לשוונג שמואל חזן, מנהל אגף התיירות במועצה אזורית גולן, "המועצה האזורית גולן השלימה לאחרונה את מיפוי האנדרטאות הווירטואלי בשטחה, על מנת לאפשר לציבור הישראלי כולו גישה לפיסה חיונית מההיסטוריה של עם ישראל. השנה, אנו מציינים 50 שנה לחידוש ההתיישבות בגולן, וגאים מאי פעם להמשיך לעדכן את הרישומים, לתחזק את האנדרטאות ולהנציח את חללי מערכות ישראל ביראת כבוד".

עוצרים להניח זר ו להקריא קטע לזכרם של הנופלים במקום | | צילום: אפרת מוסקוביץ

מרוץ האנדרטאות התחיל רשמית לפני ארבע שנים, אבל היתה לו שנה נוספת בלתי רשמית: בשנה הראשונה נפגש עמיחי זלינגר, ראש קבוצת רצי הגולן וממקימיה, עם חבר לריצת בוקר בערב יום הזיכרון. "החלטנו להיפגש בנקודה מסוימת בה היה צל, וראינו שיש שם אנדרטה. קראנו לזכר מי האנדרטה, ובסוף המפגש, כשחזרנו לנקודה זו, החלטנו להקדיש את הריצה לזכרו ולכבודו של הנופל והתחייבנו באותו מעמד להפוך את זה לאירוע קבוע, מסורתי". בשנה לאחר מכן, ריצת האנדרטאות היתה אינטימית ומנתה עשרה חברים בלבד, אשר רצו בין האנדרטאות בצהריים לאחר שחזרו מבתי העלמין. בשנים לאחר מכן, מספר הרצים עלה ועלה בתמיכת המועצה האזורית גולן ובשנה שעברה כמאתיים איש רצו בין האנדרטאות עם דגלי ישראל מונפים. ישנו ביקוש רב לאירוע וחברי הקבוצה שואפים להגדילו מדי שנה".

הם מגיעים בכל שנה לאנדרטאות אחרות ורצים בשטח שהינו שטח אש שדרך כלל אסור לרוץ בו ואף להיכנס אליו, כיוון שחיילי צה"ל מתאמנים שם. "השנה, באישורים מיוחדים, דאגנו לכך שתלמידי בתי הספר בגולן יגיעו לאנדרטאות לקראת הריצה וידאגו לכך שהאנדרטאות משופצות ונקיות. ביום הריצה, אנו עוברים בין אנדרטה לאנדרטה, ובכל אחת עוצרים להניח זר, להקריא קטע לזכרם של הנופלים במקום, להתייחד. את הריצה אנו מסיימים מדי שנה בשירת התקווה – זהו אירוע מרגש ביותר עבורנו".

"את הריצה אנו מסיימים מדי שנה בשירת התקווה" | צילום: אפרת מוסקוביץ

רצי רמת הגולן היא קבוצת ריצה חברתית ללא מטרות רווח, וחבריה מגוונים: מכל הגילאים, מרחבי הגולן, דתיים וחילוניים, גברים ונשים כאחד. הקבוצה מתאמנת יחד שלוש פעמים בשבוע בריצות שטח וחוץ ברחבי הגולן, אך משתתפת באירועי ריצה מגוונים בכל הארץ – מריצות 10 ק"מ ועד מרתונים.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג