הניסיון מדבר: נינו שורטר ופיליפו קולומבו ניצחו בקייפ אפיק 2025

שורטר האגדי הראה בגיל 38 שלניסיון יש משמעות, ויחד עם שותפו שני השוויצירים הקדימו את האיטלקים אבונדטו ובריידוט. שרון פירסט נהנה מכל רגע של מרוץ אופני ההרים האיקוני, ומסכם את האירועים המרכזיים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
נינו שורטר ופיליפו קולומבו מנצחים בקייפ אפיק | צילום: NICK MUŽÍK, @muzikstation

מרוץ Cape epic 2025 שהגיע היום (ראשון) לסיומו התגלה כקרב בין דורי. מצד אחד, הצמד השווייצרי הוותיק והמנוסה של Scott Sram בראשות נינו שורטר האגדי, לו שני ניצחונות במרוץ בעבר, יחד עם פיליפו קולמבו. בפינה ממול, נמצא צמד רוכבים איטלקים צעירים יחסית, שניהם רוכבי XCO וזהו הקייפ אפיק הראשון שלהם – לוקה בריידוט וסימונה אבונדטו מקבוצת Wilier Vittoria. עבור השניים, מדובר בסטייה מהתוכנית העיקרית לעונה זו, סוג של מסורת שהקבוצה מתמידה בה, שליחת צוות או שניים מזה מספר שנים ל Cape Epic, תמיד עם תוצאות טובות אך מעולם לא היה צוות של הקבוצה מעורב באופן ישיר בקרב על חולצות המובילים.

על המרוץ
רגע לפני, כמה מילים על המרוץ באופן כללי למי שלא מכיר: מרוץ קייפ אפיק הוא אחד ממרוצי האופניים היוקרתיים והקשים בעולם לרכיבת שטח (MTB), שיש המכנים אותו ה"טור דה פראנס של אופני ההרים. המרוץ מתקיים מדי שנה בדרום אפריקה בנופים עוצרי נשימה, ונמשך שמונה ימים –  פרולוג ושבעה שלבים. המרוץ מתנהל בזוגות, כלומר כל רוכב משתתף לצד שותף קבוע, ויחד הם צריכים לסיים את המסלול הקשה, שכולל מאות קילומטרים של רכיבה בהרים, בעמקים ובשטחים טכניים מאתגרים. היוקרה של המרוץ מושכת אליו את הרוכבים הבכירים בענף, לצד חובבים מנוסים, וגם ישראלים מהקהילה שלנו כאן שלוקחים בו חלק שנה אחר שנה.

פרולוג – הפתעה
בחזרה למרוץ של השנה – הפורלוג הוזנק, סטייג' קצר ועבה, זינוק נג"ש של הזוגות, 26 ק"מ ו-750 מטרים של טיפוס מצטבר, והכל מתובל כמובן בסינגלים ועליות טכניות וכמובן מזג אויר חם למדי. הכיסא החם נתפס על ידי האיטלקים, שלא היו ממש מועמדים לטופ 5, אחרי הכל הם לא ממש רוכבים של שעות רבות אלא מורגלים למרחקים קצרים, אך אולי זה באמת הפרולוג הקצר. במקום השני הצמד השווייצרי שורטר / קולמבו, מה שהיה צפוי. השניים נראים נהדר – הניסיון של שורטר בשילוב עם קולומבו, שמביא את עצמו בשיא קריירת ה-XCO לצד היותו רוכב רשמי של קבוצת הקונטיננטל פרו Q36.5. במקום השלישי צוות מקומי – Honycomb 226ers, הרוכבים מארק פריטצן ו-וסל בוטה. גם במקום הרביעי צוות מקומי, האדומים Imbuko ChamChamp A – מרקו ג'וברט וטריסטן נורטה.

סטייג' 1
92 ק"מ עם 2,750 מטר טיפוס מצטבר. בתחילת הסטייג' הצוות הגרמני לוקאס באום וגאורג אגר, מנצחי מהדורת 2022, פתחו חזק והובילו עד למחצית הסטייג'. בשלב זה סגרו הצמדים Scott Sram ו-Wilier vittoria וכ-20 ק"מ לסיום עברו שני הצמדים להוביל תוך שהם תוקפים זה את זה, עד לרגע בו הצליחו קולומבו ושורטר לברוח ולפתוח פער של 31 שניות, מה שהביא בסופו של יום להעברת חולצות המובילים לקבוצה השווייצרית.

מעל לכל, הדבר הבולט ביותר הוא איכות השידור. האופניים החשמליים שנמצאים מאחורי דבוקת המובילים לאורך רוב היום יוצרים נקודת מבט מעניינת במיוחד, איכות השידור ביחס למרוץ שהוא בוודאות קטן יותר ברמת תקציב מכל מרוץ כביש חד יומי, נראית ביחס הפוך לגודל האירוע. שידור מצוין ושיחה ערה בין השדרנים, שמאפשרים להבין מה התרחש, מה צפוי בהמשך ולמה לשים לב.

סטייג' 2
נג"ש של 66 ק"מ עם 950 מטרים טיפוס מצטבר. פיצ'ר חדש בקייפ אפיק – נג"ש מלא. לא פרולוג קצר של שעה לערך, כי אם סטייג' במרחק מלא. הגובה המצטבר נמוך יחסית, אך מראש ניתן היה לראות שהחלק הקשה מגיע החל מהק"מ ה-45 ועד ל-60, והמורד הקשה באמת מגיע לקראת סוף הסטייג'. אל הקרב נכנסו הפעם מעבר לשני הצמדים המובילים גם הצוות Buff Megamo עם וואוט אלמן הבלגי והצ'כי מרטין שטושק. השניים מנצחים את הסטייג', בעוד
בקרב על חולצת המובילים מצליח הצמד שורטר-קולמבו להגדיל את הפער מהצמד האיטלקי ב-27 שניות נוספות והפער גדל ל-38 שניות.

סטייג' 3
78 ק"מ עם 2450 מטרים טיפוס מצטבר, וכרגיל החלק המעניין באמת מגיע רק 50 ק"מ מהזינוק. זה גם הזמן בו הצמד האדום – ג'וברט ונורטה – מגיע באמת למרוץ. נושאי הדגל המקומיים תוקפים פעם אחר פעם, ומנסים בכל דרך לנצח את הסטייג', בשלבים מסוימים הם פותחים פער של 45 שניות לערך.

אך כ-20 ק"מ לסיום, שני הצוותים הפייבוריטים עוברים קדימה, וקרב ברזל בברזל הוא בלתי נמנע. תענוג לראות את נינו שורטר מציג לקהל ולמצלמה בכל הזדמנות. הוא רוכב כמו ילד ומבצע כמה קפיצות ראווה כשהוא מזהה את הצלם במסוק מתמקד בו. בפנייה האחרונה לפני ישורת הסיום, בריידוט ואבונדטו מצליחים לעקוף את שורטר וקולמבו ומראים שהם לא כאן כדי לסמן "וי", אלא כדי להיות חלק מההצגה. אמנם בדירוג הכללי אין שינוי, אך הקרב על הניצחון הוא חד משמעי. כל שאר הצוותים אמנם מבריקים פה ושם, אבל למעט הצמד השוויצרי והצמד האיטלקי אין אף צמד שמפגין עקביות ונמצא תמיד למעלה.

סטייג' 4
80 ק"מ, 1950 מטר טיפוס מצטבר, ושוב סטייג' שברור שהסיומת שלו תהיה מעניינת. אולם גם מי שתיכנן את הקטע, לא חשב על קרב של חמישה צוותים שיגיעו ביחד כמעט עד לקו הסיום, ויותר מכך, על הבלגאן שיגיע במטרים האחרונים. כ-20 ק"מ לסיום הסטייג', וההובלה מתחלפת כל הזמן בין האיטלקים, השוויצרים, הצמד המקומי ג'וברט-נורטה, מנצחי סטייג' 2 אלמן ושטושק ואליהם מצטרף הצמד האיטלקי מקבוצת Torpado Kenda Fsa – ג'ייקוב דוריגוני וגיולה דה קוסמו.

5 ק"מ לסיום והטירוף מתחיל , נורטה יוצא קדימה כדי להשאיר את גוברט במצב התקפי למטרים האחרונים, מאחור דרמה – הצוות של Wilier Vittoria עובר להכתיב קצב מהיר במיוחד, גם Scott Sram לא ממש מוותרים, בבלגאן שנוצר מצליחים איכשהו רוכבי Wilier Vittoria לסיים במקומות 3 ו-4 על הקו. אולם מאחר והזמנים ניתנים לפי הרוכב השני מהצוות שמסיים, הרי שהם מקבלים את הניצחון, לפני השווייצרים. למעשה אף אחד מהרוכבים לא מודע לתוצאות, ורק המראיין שניגש אל השניים מעדכן אותם שניצחו וקיזזו את הפער בפסגה בשנייה אחת.

סטייג' 5
קטע המלכה, 98 ק"מ ו-2850 מטר טיפוס מצטבר. ברור היה עוד לפני תחילת הסטייג' הזה שזו ההזדמנות של שורטר וקולומבו לפתוח פער, או של בריידוט ואבונדטו לייצר מהפך. הצמד שהלהיט את הקטע היו ג'וברט-נורטה. בערך באמצע הסטייג', השניים עוברים להוביל ומכתיבים קצב מהיר.

הניסיון של שורטר שיחק בענק בקטע. הוא מכיר היטב את הטיפוס הגדול של היום, ויודע שזה טיפוס בסינגל. הוא וקולמבו עוברים להובלה, הצמד האיטלקי מזהה ממש בכניסה לסינגל את הסיטואציה ומצליח במהלך לא פשוט להיצמד אל השווייצרים. לאורך כל הטיפוס שני הצמדים ממוקמים יחדיו, דווקא בתחילת המורד נוצר פער שגדל אט אט, כך שבסיום הסטייג' מגדילים רוכבי Scott-Sram את הפער בראש הטבלה ב-1:10 דקות והם מובילים על ב-1:52.

סטייג' 6
87 ק"מ, 2550 מטרים טיפוס מצטבר. למעשה סטייג' קשה יותר מבחינת הטיפוס מקטע המלכה. שלושת הצוותים הקבועים מנהלים את היום באופן דומה ליום הקודם, הצוות המקומי ג'וברט-נורטה עושה כל מאמץ לקחת לפחות סטייג' אחד. יש כאן גם גאווה, וכמובן הכבוד של ניצחון בסטייג'. הכל מתנהל על מי מנוחות, עד שכ-10 ק"מ לסיום האיטלקים מעלים הילוך. קולומבו נראה מרוקן לגמרי ולא עומד בקצב, שורטר נשאר עם בן זוגו ומסייע לו להתמודד עם המשבר ולמזער נזקים.

כ-4 ק"מ לסיום נפילת שרשרת לסימונה אבונדטו ומרגע זה ברור שהפעם הצוות המקומי ישיג את שלו, וההכרעה עוברת ליום האחרון. Imbuko ChamChamp A מנצחים את הסטייג' בפער של 14 שניות מ-Wilier vittoria. צוות Scott Sram ממזער נזקים ומצליח להישאר בראש הדירוג אחרי שאיבד דקה ועשרים שניות. הפער בפסגה מצטמק ל-32 שניות בלבד.

סטייג' 7 ואחרון
גם הפעם סטייג' לא קל – לפי התכנית – 64 ק"מ ו-2100 מטר טיפוס מצטבר, אלא שתנאי מזג האוויר שינו את התוכניות. הסטייג' קוצר ל-41 ק"מ בלבד, עם 1050 מטר של טיפוס מצטבר. כבר בפתיחה, הרבה מתקפות קצרות, וכ-20 ק"מ לסיום מתקפה שלא עלתה יפה לצמד האיטלקי גוררת תגובת נגד חזקה של שורטר-קולומבו, שמגדילים את הפער ב-16 שניות לערך.

הצמד באום-אגר מצטרף להובלת הסטייג', ואף בורח קדימה, בעוד האיטלקים נראים כמי שוויתרו על הסטייג' ועל הניצחון כולו. הגרמנים מנצחים את הסטייג', אך מספר שניות אחריהם מגיעים המנצחים הגדולים, הצמד שורטר-קולומבו, שמוכתר כמנצח בדירוג הכללי. כדקה אחריהם מגיעים בריידוט ואבונדטו, ואת הפודיום הכללי משלימים ג'וברט ונורטה.

בגיל 38, נינו שורטר ממשיך לנצח מרוצים ועושה זאת בפעם השלישית בקייפ אפיק, אחרי שעשה זאת ב-2017 וב-2019. מי שהיה אלוף אולימפי בריו (ועוד פעמיים עמד על הפודיום האולימפי בבייג'ין ובלונדון), 17 פעמים אלוף עולם, וניצח באינספור מרוצים, שומר על התשוקה, וגם על היכולת ומהווה השראה גם לדור הבא.

כבוד גדול גם לצמד הישראלים שלקח חלק במרוץ המאתגר בקטגוריית הגרנד-מאסטרס יואב הורוביץ וצח כהן. השניים סיימו במקום ה-64, עם זמן מצטבר של 46:18:39 שעות.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: info@shvoong.co.il

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"הספורט לימד אותי איך לעמוד על שלי, לעבוד קשה ולהקיף את עצמי באנשים שמעוררים בי השראה". השחיינית מאיה מנדל, בראיון מיוחד ליום האישה




הטוויטר שלנו