המייג'ורס: כל מה שרציתם לדעת על 6 הכוכבים של המרתון

תתפלאו לשמוע שסבב המרתונים הבינלאומיים נחשב ללהיט גדול גם בקרב רצי המרתון הטובים בעולם, אך גם בין החובבנים. אז איך הם בעצם נבחרו ומה החשיבות שלהם?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
המדליות של סבב המייג'ורס בריצות מרתון
המדליות של סבב המייג'ורס בריצות מרתון

אחד השינויים הבולטים בתחום הריצות למרחקים הארוכים בשנים האחרונות מתבטא בנהירה של האתלטים לריצות הכביש בגיל מוקדם מאוד. מה שנחשב פעם ל"קריירה שנייה" של רץ למרחקים ארוכים, הפך כיום למיינסטרים שמתחרה בריצות 100 מטר בתחרויות האתלטיקה הגדולות ביותר.

בנוסף להכל, הוא גם הכוכב של המייג'ורס. אליוד קיפצ'וגה | צילום מסך

זו גם הסיבה שסבב המרתונים הבינלאומיים או כפי שהוא נקרא באנגלית ABBOTT WORLD MARATHON MAJORS נחשב ללהיט גדול גם בקרב רצי המרתון הטובים בעולם וגם בין החובבנים.

סבב ה"מייג'ורס" מורכב מששת המרתונים שנחשבים ליוקרתיים בעולם: טוקיו, בוסטון, לונדון, ברלין, שיקגו וניו יורק. שלושת הראשונים מתקיימים בעונת החורף-אביב ושלושת האחרונים בעונת סתיו-חורף. בכל אחד מהמרתונים, 5 הראשונים והראשונות צוברים ניקוד (מ-50 נקודות למנצח ועד נקודה בודדת לחמישי). התנאי לכניסה לדירוג הוא השתתפות בשני מרתונים לפחות בשנה אחת, כאשר בכל מקרה הניקוד של כל אתלט נקבע לפני שני המרתונים הטובים שלו (במידה ורץ יותר משניים בשנה). המנצח הוא מי שצבר כמובן את הניקוד הגבוה ביותר. בנוסף, מדי שנתיים מצטרף מרתון נוסף אל סבב המייג'ורס, פעם זה המרתון במסגרת אליפות העולם ופעם המרתון של המשחקים האולימפיים.

בכל שנה, הסבב מתחיל באחת מ"ערי המרתון" ומסתיים בה שנה לאחר מכן. כך למשל, הסבב הנוכחי התחיל במרתון ברלין 2018 ויסתיים במרתון ברלין 2019. זה אומר שכבר עכשיו ברור לנו שאליוד קיפצ'וגה מוביל את הדירוג בזכות ניצחונו במרתון ברלין שהעניק לו 50 נקודות, ובסוף אפריל הוא ינסה לנצח במרתון לונדון כדי להשלים שנה רביעית ברציפות שבה הוא מנצח לפחות בשני מרתונים של המייג'ורס בשנה אחת.

אגב, קיפצ'וגה הוא היחידי שניצח שלוש פעמים בסבב המייג'ורס, הוא עשה את זה שלוש שנים ברציפות וקשה להאמין שמישהו יעצור אותו גם השנה. אצל הנשים, מארי קייטאני ניצחה שלוש פעמים במייג'ורס אך לא ברציפות. פרט לפרסים הכספיים שהרצים מקבלים מהמארגנים של אותם מרתונים, בסוף כל סבב של מייג'ורס ממתין להם הפרס הגדול. פעם זה היה חצי מיליון דולר למנצח ולמנצחת בכל שנה. היום זה קצת השתנה, המנצחים מקבלים 250 אלף דולר ותורמים עוד 280 אלף דולר לכל מטרה טובה שיבחרו בה. הסבב הזה לא פוסח גם על מתחרי המרתון בכיסאות גלגלים, שם המנצח והמנצחת גורפים לכיסם פרס של 50 אלף דולר.

גם היא התפרנסה עד היום מצוין במייג'ורס. מארי קייטאני | צילום מסך

מאחר ורוב הרצים המקצוענים משתתפים בדרך כלל בשני מרתונים בשנה, נדיר מאוד לראות ביניהם כאלו שהשלימו את כל שישיית המייג'ורס. צריך גם לזכור שמי שמצליח במסלול מסוים, מאוד אוהב לחזור אליו. למען האמת, היחידה מבין השמות הגדולים שהשלימה את כל השישייה היתה עדנה קיפלגאט, שכמו מארי קייטאני גם היא ניצחה שלוש פעמים במייג'ורס.

גם הרצים החובבים בתמונה 

אחד ההישגים הגדולים של מארגני סבב המייג'ורס בחמש השנים האחרונות הוא הצמיחה שלו בין הרצים החובבים. היום כל מי שנרשם לאחד מהמרתונים של המייג'ורס יכול בנוסף להירשם באתר המוקדש לסבב, ואם הוא ישלים את השישייה, הוא כבר יקבל מהמארגנים את הבשורה ואת המדליה המכובדת הנקראת "ששת הכוכבים". אם עד 2014 היו רק 400 רצים שהשיגו את המדליה הזאת, במרתון בוסטון הקרוב שיתקיים ב-15 באפריל יחגגו עם הרץ ה-5,000 שעשה את זה.

צריך לזכור שמדובר בהישג. מצד אחד, כמעט לכל מרתון אפשר להירשם בלחיצת כפתור או תשלום כספי או תרומה גדולה לצדקה, אבל למרתון בוסטון שהוא אחד מהשישה צריך להגיע עם "תוצאת קריטריון" וזה מה שהופך את ההשתתפות ספציפית בבוסטון למרשימה. אז היום הרבה אנשים רוצים לרוץ בכל אחת מערי המייג'ורס כי בסך הכל מדובר בערים מאוד אטרקטיביות בעולם. חוץ מזה, מסתבר שתואר "ששת הכוכבים" הפך ללהיט. לאחרונה ראיינו בשוונג את יצחק זימנר שהשלים את השישייה בגיל 70.

לאחרונה, מארגני המייג'ורס המשיכו לחשוב מחוץ לקופסה, והחליטו להתפשט אל עוד כמה עשרות מרתונים בעולם, תוך כדי יצירת עניין גדול לרצים החובבים המהירים במיוחד. כיום תוכלו למצוא באתר שלהם את הדירוג העולמי של רצים ב-9 קטגוריות גיל שונות לפי המרתונים של המייג'ורס ו-50 מרתונים נוספים, שדרכם אפשר להעפיל לאליפות העולם למאסטרס (רצים בקטגוריות גיל) שתתקיים במסגרת מרתון לונדון 2020.

כשמדובר באחד מהמרתונים של המייג'ורס, כל מנצח בקטגוריית גיל מקבל ניקוד מקסימלי של 4,000 נקודות. את הניקוד הזה אפשר להשיג בנוסף אם רצים מהר יותר מתוצאה שהוגדרה מראש הנקראת "תוצאת פלטיניום". כך למשל, בקטגוריית הגיל 45-49, גדעון תמר מ"רצי רמת השרון" זכה ב-2019 פעמיים ב-4,000 נקודות מכיוון שבשני מרתונים שונים (ששייכים לרשימת 50 המרתונים) הוא היה מהיר מתוצאת הפלטיניום שבקטגוריית הגיל שלו היא 2:34 שעות. הוא עשה את זה בפברואר במרתון סמסונג תל אביב (המרתון הישראלי היחיד ברשימה) ובאפריל במרתון מילאנו (שם הצליח לקבוע שיא אישי ולרדת מ-2:30 שע') – כך הוא הצטרף לצמרת הדירוג בקטגוריית הגיל שלו עם הניקוד המקסימלי והבטיח את מקומו באליפות העולם בלונדון בשנה הבאה.

אוסף מרשים מאוד. המדליות של יצחק זימנר | צילום: באדיבות יצחק זימנר

את הכוכב הקרוב נראה ביום שני שהוא יום חג בארצות הברית ולכן מתקיים בו מרתון בוסטון שהוא המרתון הוותיק בעולם ויביא אליו את כל הרצים והרצות שניצחו בו בשנים האחרונות. וביום ראשון האחרון של אפריל נהנה מהכוכב הבא שהוא מרתון לונדון, אולי המרתון הצבעוני בעולם, בטח זה שמכניס הכי הרבה כסף לצדקה ואולי השנה גם יהפוך למהיר מכולם? תואר שלא יצא מברלין כל כך הרבה שנים. יהיה חם החודש, זה בטוח.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אסף הגיב:

    כתבה חביבה.
    ובכל זאת: בוסטון המרתון העתיק בעולם??? בדוק שוב.

    1. ארז אסטל הגיב:

      כתבה מעולה ומעניינת בנושא שבדרך כלל לא מגיעים אליו באתרי הספורט. דרך אגב הוא כתב המרתון הוותיק ולא המרתון העתיק וזה נכון, מרתון בוסטון הוא המרתון הוותיק בעידן המודרני

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג